• 10:44 صباحاً

فكرة عاوز اعملها ايه رايكم

Like Tree1Likes
  • 1 Post By hemaya

عضو نشيط جدا
hemaya is on a distinguished road
02 - 08 - 2017, 11:12 PM
hemaya غير متواجد حالياً  
Talking فكرة عاوز اعملها ايه رايكم
الفكرة اني عاوز اعمل شركة صغيرة كده للتأمين ... تأمين علي ايه ؟؟ علي فلوسك اللي في شركة الفوركس .. يعني ايه يا عم الحاج ؟؟؟ يعني انت مثلا حاطط 5000$ في شركة س مثلا .. هتدفع لنا سنويا 1% علي الحساب سواء كان اكبر او خسر فبقى اقل .. يعني هتدفع 50$ في مثالنا .. طيب هتستفاد ايه ؟؟ بإذن الله لما الشركة تفلس او تمتنع عن سحب المبلغ الموجود لك .. احنا هندفعلك المبلغ كامل ونتابع احنا مع الشركة وانت خارج الموضوع .. بس يا عم الشركة اللي انا فيها مسجلة في هيئات وعليها رقابة زي شركة الباري حتي لما فلست رجعت للناس فلوسها !؟؟ - ده صحيح فيه شركات هترجع الفلوس بس احنا مش هنخليك تنتظر سنة أو 6 شهور عشان تاخد الفلوس لا انت هتاخد فلوسك وقتي "توته على كبوته يامعلم" .. ولو الشركة مرجعتش الفلوس ملكش فيه احنا نتحمل .. زي المخفيه wwm
طبعا الموضوع لا يغطي الخسارة بيغطي >> ممكن بعدين

ايه رأيكم مجرد فكرة جاءتني بم اني هربان من البيت ومقضيها شوارع وفنادق وفاضي ..

الصورة الرمزية Rock
عضو ذهبي
الصورة الرمزية Rock

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
Rock will become famous soon enough
افتراضي رد: فكرة عاوز اعملها ايه رايكم
2#
02 - 08 - 2017, 11:34 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حبيبى هيما
والله فكرة لذيذة وفتحت منها افكار اكثر

ليه ما نعمل بوطنا العربي هيئة رقابية على الشركات ويكون ليها مقر رئيسي وفروع تنفيذيه فى جميع الدول العربية ونعتمد عليها كعرب عن الهيئات الاجنبية السيئة او الممتازة اللى يصعب التواصل معهم لآسباب كتيره معروفة . ويبقي اول حاجه يسأل عليها العميل ( المتداول ) عن شركة جديدة هل هى مرخصة فى الهيئة العربية ولا لاء وده هيجعلها تثبت نفسها بالسوق بدرى بدرى ...

الفكرة ديه محتاجه حد يتبناها لتبقى على ارض الواقع .

التوقيع

كن عظيماً ودوداً قبل أن تكون عظاماً ودوداً
Rock غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

مصطفى555 is on a distinguished road
3#
02 - 08 - 2017, 11:58 PM
فكرة كويسة
بس اعتقد تنفع مع سوق الفوركس الاجنبى أكتر يعنى احنا سوق الفوركس العربى لسا حتى لا نملك هيئة رقابية وغالباً هو غير مرخص اساساً
طبعاً يلزم الفكرة دراسة جدوى شاملة من حيث الوضع القانونى وكمان كيف ستستطيع تعافر مع الشركات المفلسة لتقوم بارجاع الاموال؟ اقصد هل شركة البارى مثلاً ارجعت الاموال لاصحابها؟ لا أعلم

هل ال 1% ستكفى وتغطى الاموال التى تمتنع عن تسديدها الشركات؟ ممكن اذا كان لديك عملاء كثيرون
باختصار فكرة جديدة والاجانب دائما يبتكرون أفكار جديدة ويجعلونها تنجح فلما لا نبتكر نحن أيضاً

التوقيع

مصطفى555 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية SAMISWS
عضو نشيط
الصورة الرمزية SAMISWS

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
SAMISWS is on a distinguished road
4#
03 - 08 - 2017, 12:01 AM
يعطيكم العافيه الفكره الاولى مراح تنجح لانها نفس الشركات مين حيضمن حقنا فيها
الفكره الثانيه افضل هيئه عربيه حكوميه تتولى تصنيف الشركات وتعطي تراخيص ونستغني عن الهيئات الاجنبيه وطبعا تحت مظله حكوميه لحفظ الحقوق والتنظيم ويا سلام لو تتحقق يمكن نخلص من وجع الراس من كثرة الشركات النصابه اللي جعلت المواطن العربي فريسه لها لقلة الوعي والتنظيم للاسف اصبحنا فريسه سهله لهم وخصوصا الخليج اموال طائله تسرق باسم الفوركس سنويا من الضعفاء
SAMISWS غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

مصطفى555 is on a distinguished road
5#
03 - 08 - 2017, 12:09 AM
الفكرة التانية فكرة الهيئة الرقابية انساها
الحكومات العربية تحارب الفوركس بشكل دائم ومستحيل ولو مؤقتاً حتى انشاء هيئة رقابية عربية على الفوركس لأنه غير مرحب به

ثانياً فكرة الهيئة الرقابية فكرة قانونية ونظامية بحتة بمعنى هى فى يد الحكومات بشكل 100% وليست فكرة بيزنس بمعنى لن يستطيع شخص او حتى مؤسسة تنفيذها
الحكومة وحدها فى يدها تنفيذها وهذا يمر بخطوات وطرق قانونية كثيرة ومتشعبة وليس لنا فيها دخل
أما الفكرة الاولى أفضل لأنها فكرة بيزنس وقد تكون مربحة ولكن طبعاً تنفيذها ليس هنا فى السوق العربى بل فى السوق الأجنبى لكن يلزمك أرضية صلبة ودراسة قوية

التوقيع

مصطفى555 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية osano
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية osano

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
osano is on a distinguished road
6#
03 - 08 - 2017, 12:10 AM
الفكره الاجمل انه نعمل شركه وساطه عربيه برعايه المنتدى مع بنك محترم وتكون اسهم كل عضو يساهم باللي بيقدر عليه خصوصا انه معنا بالمنتدى محللين ومتداولين محترفين وايضا رؤوس اموال

التوقيع

علمت ان رزقي على الله فاطمئن قلبي
الحمدلله على ما قسم لنا من رزق وارضانا به
osano غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام