ذهبت اليوم إلى دار الإفتاء المصرية وسالتهم عن الفوركس فكان الرد القاطع (حراااااااااااام)
و ذلك للعمل بنظام الهامش و قابلت امين المفتى قال حرام و اما جيت اتناقش معاه مرضيش اكنه كلام مفيهوش نقاش واصريت ا قتنع راح بعتنى لرئيس لجنة الفتوى و قالى حراااااام
قولت إيه السبب كان الرد ان شركة الوساطة تضاعف راس مالك لكى تستفيد من السبريد لان سبريد الف مش زى 100 الف وبذلك يكون قرض تبع بمنفعة للشركة وذلك حرام ولا يحل سلف وبيع بس ان لاحظت على الإثنين إنه ممنوع تتناقش معاهم مبيسمحوش للنقاش جيت اقول للشيخ التانى ان قريت بحث فى السعودية قالى و ان مالى روح إعمل الى إنت عايزه انا قولتلك حرام و إنت حر
الطريف إنى من إسبوع بعتلهم سؤال على النت [عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ] رقم السؤال836030 وكان الرد إنه لسه لم تصدر فتوى بذلك الخصوص فرحت مكلمهم على التيليفون 107 الرد جاء بالرفض رفض السؤال و يجب ان اذهب لهم انا إستنتجنت إنهم مش عايزين يدو رد رسمى اى مكتوب او مسجل كان فى واحد عند الشيخ قبلى كان يسئلوا ف حاجة المهم لما خلص يقلوا ممكن ورقة بالفتوى قالو لا قالو طب إسمك إيه قلوا دار الإفتاء
يا جماعة محدش يعرف على جمعة تخليه يحل المشكلة دى و شكرا
عاوز اقول حاجه بسيطه
اولا لما الشركه بضاعف راس مالك ده بناءا على طلبك انتا مش غصب عنك
وكمان انتا المستفيد مش الشركه لان زى ما قلت المتاجره على الف مش زى 100 الف
نقطه كمان هى فى كل الاحوال الشركه بتاخد سبريد منك سواء استخدمت هامش او لا
طيب دلوقتى لو انتا معاك فى حسابك 100 الف و اشتغلت بدون هامش
الشركه هتاخد منك نفس الاسبريد لو معاك فى حسابك 10 الاف و ساتخدمت هامش
يعنى مفيش قيمه زياده او حاجه ربا يعنى انهم بياخدو مبلغ اكتر عشان استخدمت هامش
هو يعني لما شيخ الازهر السابق اجبر بنت علي خلع النفاب
ولما اسقبل الحاخام اليهودي في المشيخه ولمل وزير الاوقاف يطلب من المسلمين يزورو القدس بتاشيره اسرائيليه (باب للتطبيع) ولما يتهربوا من فتاوي تزوير الانتخابات
ودار الفتوي نفسها لما تحلل فوائد البنوك ولما وكيل وزاره الاوقاف يقول يسجوز المسلم يتبرع لبناء الكنائس ثمن يتراجع بعدها بساعتين مستنيس منهم ايه
ياخي احمد ربنا انك لم تقابل المفتي دول مشايخ اكل الدهر عليهم وشرب وسبب تخلف الامه
نصيحه لوزجه الله عايز فتوي شوفها من الدكتور يوسف القرضاوي خليهم عندنا مشغولون بفتوي ارضاع الكبير