• 10:07 مساءاً

♫♪♫♫♪ يا فوركس قول لى رايح على فين ♫♪♫♫ (1- خواطر فوركسية)

الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال
خبرة السوق : 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
18 - 08 - 2009, 08:29 PM
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
Smile ♫♪♫♫♪ يا فوركس قول لى رايح على فين ♫♪♫♫ (1- خواطر فوركسية)
تحياتى للجميع
-----------
فى الحقيقة أنشأت هذا الموضوع لعدة أسباب وهى :
1- اخى درش الذى حفزنى لكتابة موضوع جديد وأنا احترمه وأجله من كل قلبى. ولكن أريد أن أقول له أنى مشغول جدا جدا ورغم حبى للفوركس ففى هذه الأيام بالكاد أجد وقت لممارسة التجارة فما بالك بالكتابة فى المنتدى يا درش ولكنى قررت ان أتحدى نفسى عشان خاطرك
2- لدى عدة موضوعات أعتقد أنها ستفيد الجميع ... أو بالحرى سيقيدنى عرضها ومناقشتها مع الجميع .
3- أحيانا أود ان اقول بعض الملاحظات ولا أجد مكانا لذلك غير موضوعات بعض الزملاء مما قد يزعجهم ويبعدهم عن موضوعهم الأصلى أو قد يثير حفيظة البعض ولذلك كنت أجد أن السكوت أفضل .. لذلك بدأت بهذا الموضوع ( خواطر فوركسية ) من سلسلة " يا فوركس قول لى ... " لأدون فيه كلما جائنى خاطر وبذلك فهذا الموضوع سيعتبر مقدمة وتمهيد للموضوعات التى سنناقشها فى طول السلسلة وعرضها.
4- أجد أن البعض مصدق بل ومؤمن ببعض المفاهيم الفوركسية المغلوطة من وجهة نظرى وأريد مناقشتها ( أصحاب وحبايب أما تقنعنى او أقنعك ) من هذه المفاهيم مثلا أن المؤشرات تابعة للسعر والتحليل الكلاسيكى يسبقها .. أو أن حجم التداول ليس له فائدة فى الفوركس أو أنه غير صحيح وغير مؤثر... وأنه لا توجد أستراتيجية فوركس لا تخسر أبدا ( فيه حد سمع عن الشهباء بتاعة وضاح عطار ؟ ) ... الأخبار هل هى التى تحرك الكبار للبيع والشراء أم أن الكبار هم من يصنع الأخبار لتوافق احتياجاتهم من البيع والشراء ؟؟!!! ..
5- كما وجدت ان بعض اخواننا المتداولين بدأ فى التنبؤ بالوصول لسعر معين فى وقت معين ( جميعهم أجلهم واحترمهم وأعتقد أن ذلك ممكن وسنستعرض طريقتان قويتان جدا لأداء ذلك فى سلسلة يا فوركس قول لى ... ولكن أن لم تستعرض طريقتك فأسمح لى ... كذب المنجمون ... وبالطبع ستفيدنا هذه الطرق فى معرفة هل السعر سيكسر الترند ام سيرتد منه ).
6- ناس كتيرة جدا عندها أستراتيجيات خاصة بها وعاوزة تجربها ولكن مش فاضية ... ووجدت ناس كثيرة جدا تريد أكسبرتات أو مؤشرات لأستراتيجياتها وبصراحة فى واحد تعبنى جدا كل يوم عاوز أكسبرت مختلف ومؤشر مختلف وقبل ما أخلص يكون طلب واحد تانى ( مع ملاحظة انى مشغول جدا جدا لكن بحبة أعمل أيه ؟ أصله زميل مهنة ) وفيه ناس كتير أيضا تريد أن تتعلم برمجة الميتاتريدر من باب الهواية ومعرفة كيف تعمل الأكسبيرتات أو المؤشرات ... خلاص نفتح موضوع كمان للبرمجة يمكن الناس تبدع وتساعدنى فى الطلبات والواحد يريح شوية ...
7- كثيرين مننا لا يستخدم ألا الميتاتريدر رغم توافر ووجود برامج تحليل أخرى عالية الجودة وقوية الوظائف ومستخدمة فى كافة المنتديات الأجنبية فلماذا لا نتعرف عليها .
8- ؟؟؟؟!!!!!!!! الماتريكس وكيف ندخلها !!!!!!!!؟؟؟؟

هذه كل خواطرى حاليا وسأناقشهم واحد واحد ... وفى الطريق نضيف عليهم مايستجد وأن وجد خاطر يحتاج فتح موضوع مستقل نفتح له وأن أحتاج ورشة عمل نعمل له ( طبعا درش رايح الجيش ودبسنى وحيخلع هو ... وحنحتاج باقى الأصدقاء يشتغلوا معانا ) ... بأختصار عاوزين بورصات "هيد كوارا" يعنى مقر قيادة للمعركة ضد الفوركس .... أرتب نفى ونبدأعلى بركة الله ...

وكل عام وأنتم بخير ورمضان كريم

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

الصورة الرمزية MaD_BoY
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية MaD_BoY

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
MaD_BoY is on a distinguished road
افتراضي رد: ♫♪♫♫♪ يا فوركس قول لى رايح على فين ♫♪♫♫ (1- خواطر فوركسية)
2#
18 - 08 - 2009, 08:34 PM
السلام عليكم أخي نادر

يشرفني أن أكون من اوائل المهنئين على هذا الموضوع الجميل

وأن أشاركك خواطري

وتحت أمرك في اي شيء تحتاجني فيه

وكل عام وأنت بصحه وعافية وهنا وسرور

التوقيع

نعيب زماننا والعيب فينا ... وما لزمانا عيب سوانا

ونهجو ذا الزمان بغير ذنب ... ولو نطق الزمان لنا هجانا

وليس الذئب يأكل لحم ذئب ... ويأكل بعضنا بعضا عيانا

التعديل الأخير تم بواسطة MaD_BoY ; 18 - 08 - 2009 الساعة 08:36 PM
MaD_BoY غير متواجد حالياً  
عضو جديد

fihonil is on a distinguished road
3#
18 - 08 - 2009, 09:19 PM
موضوع جامد جدا
وبصراحة تقريبا يشتمل على كل التساؤلات اللي في دماغي اتجاه الفوركس
ان شاء الله معاك في أي موضوع منهم
fihonil غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية محمد علي نوارج
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محمد علي نوارج

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
محمد علي نوارج is on a distinguished road
4#
18 - 08 - 2009, 10:04 PM
الله أكبر

.......

معاك يا أستاذ نادر بالروح والدم في هذه المعركة

.......

لكن بالله عليك يا شيخ .. ما تبدأ وترجع تقف تاني !!!

لأني زهقت من الورش اللي مش بتكمل

يعني من الأول .. اللي أوله شرط أخره نور !!

هتبدأ يبقى تكمل للآخر على بركة الله

........

وأنا تحت أمرك هنا في أي حاجة

!!!

التوقيع

" ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج "

..**.. إفعل دائماً ما يمليه عليك ضميرك ..**..

---= لا تنتظر شكراً من أحد على عمل عملته .. ولكن يكفيك أن تكون راضٍ عن نفسك =---

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
محمد علي نوارج غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
مصطفى عماشة is on a distinguished road
5#
19 - 08 - 2009, 12:49 AM
متابع طبعا
وان كان انا غرضي استفيد من تحليلات وشغل علي الحقيقي ومناقشة باسلوب بيعجبني انا شخصيا جدا بحس منه انك متمرس في الفوركس وبتديله كل اللي عندك .. بس مقدر موضوع شغلك .
وشاكر ليك جدا انك ذكرت اسمي في رأس الموضوع

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

مصطفى عماشة is on a distinguished road
6#
19 - 08 - 2009, 01:11 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
تحياتى للجميع

4- أجد أن البعض مصدق بل ومؤمن ببعض المفاهيم الفوركسية المغلوطة من وجهة نظرى وأريد مناقشتها ( أصحاب وحبايب أما تقنعنى او أقنعك ) من هذه المفاهيم مثلا أن المؤشرات تابعة للسعر والتحليل الكلاسيكى يسبقها .. أو أن حجم التداول ليس له فائدة فى الفوركس أو أنه غير صحيح وغير مؤثر...
وكل عام وأنتم بخير ورمضان كريم

احب اكون اول حد يعلق علي الجملة دي بالذات من وجهة نظري ...
زمان لما كنت في الكلية وكانوا بيدرسوا لينا تحليل شركات المساهمة والقوائم المالية كانو بيقولوا ان عندنا نوعين كمن التحليل ... اما تحليل زمني .... أو تحليل قطاعي ( مالناش دعوة بيه ) .
الزمني دا بنستخدمه في الفوركس ... احنا في التحليل بنستخدم التحليل الزمني ... ازاي ؟؟؟؟ لان بمنتهي البساطة احنا بنقول ان الماضي مراية الحاضر ... ولو توافرت نفس الظروف اللي كانت في الماضي لموقف معين هيبقي مستقبل الماضي هوا هوا مستقبل الحاضر ( ايه الكلام المجعلص دا ) .. يعني مثلا في الماضي في يوم معين حصل شمعة معينة مع اتجاه معين ادي الي ان تاني يوم السعر ارتفع بعدد نقاط معين او بنسبة معينة .... واليوم حصل نفس الشيء نفس الشمعة ونفس الاتجاه وكل شيء متطابق بالظبط .. يبقي منطقي جدا انه يحصل بكرة ارتفاع بنفس المقدار اللي حصل في الماضي ... وهوا دا التحليل اللي بنقوم عليه كلنا .. اللهم الا التحليل الرقمي ( اللي انا مش لاقي ليه تفسير علمي سليم لاي تحليل رقمي الي الان مع اعتذاري الشديد لكل رواده ) .
طيب ايه فايدة دا في المؤشرات والكلاسيكي ؟؟؟؟؟
كله بيتبع السعر .... ياراجل الكلاسيكي بيتبع السعر .... اه والله بيتبع السعر ... عارف انت لما بترسم ترند بترسمه علي اسعار قديمة مش جديدة ( تصدق ) يعني تابع للسعر ايضا ... طيب والمؤشرات .... تتبع للسعر برده ... لانها بتعتمد علي قيم سابقة بتحللها بطريقة رقمية علمية ( ودا الفرق بينها وبين التحليل الرقمي المنتشر اللي هوا عشوائي ) ... طيب يعني كدا مافيش تحليل مستقبلي سليم ؟؟؟؟؟؟ من وجهة نظري ؟؟ في طبعا ؟؟؟ أي تحليل يبني علي الماضي فهو سليم ... وأرجع وأقول القاعدة تاني ... لو نفس ظروف الماضي توافرت .. هيحصل نفس اللي حصل بنسبة 99 % يعني ممكن اكسب بنسبة عالية ...
طيب انا بقي استخدم ايه ؟؟؟ يعني استخدم كلاسيكي ؟؟؟ ولا مؤشرات ؟؟ ولا اقلك استخدم اليوت ؟؟ ولا الذئب ؟؟ او موجات نيلي ؟؟ يالهوي ايه كل دا انا كدا هتجنن ...
اهدي ياعم الحاج .. كل بالاتفاق الهدف من اي استراتيجية او طريقة حاجة واحدة
الربح > الخسارة
ماحدش قال ان الهدف من اي استراتيجية ان الربح يلغي الخسارة وعدم وجود خسارة .. والا يبقي كداب .. وكان كل الناس راحت ليها .. وماحدش غلب .. ونلغي ادارة رأس المال خالص .
طيب انهي استراتيجية افضل .... أفضل استراتيجية في العالم كله ؟؟

الحاصلة علي رقم 1 في المسابقات الدولية ؟؟؟

هي الاستراتيجية

التي

تتقنها تماما .... بس كدا ... يارب ما اكونش طولت عليكوا .

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
فارس مسابقة فرسان الفوركس

mohamed arafa is on a distinguished road
7#
19 - 08 - 2009, 01:34 AM
نادر باشا ليك وحشة والله
كل سنة وانت طيب
اتمنى تكون فاكرنى
معاك يا باشا اسرد الخاطر وانا معاك فى المناقشة

التوقيع

من كان رزقة على الله فلا يحزن
mohamed arafa غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

شادي عبده is on a distinguished road
8#
19 - 08 - 2009, 03:39 AM
لا دا الموضوع كبير و عايز قاعدة

عرض مشوق جداً متابع معك يا نادر باشا

التوقيع

حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ELMAALY
عضو متميز وصاحب افضل استراتيجية
الصورة الرمزية ELMAALY

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
ELMAALY is on a distinguished road
9#
19 - 08 - 2009, 08:12 AM
رائع ائع
مدخل قوي جدا
وننتظر أن تتحفنا بهذا العلم النادر يا نادر وسلاسل الذهب
ولك تحيتي وتقديري
ELMAALY غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: ♫♪♫♫♪ يا فوركس قول لى رايح على فين ♫♪♫♫ (1- خواطر فوركسية)
10#
19 - 08 - 2009, 05:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaD_BoY مشاهدة المشاركة
السلام عليكم أخي نادر

يشرفني أن أكون من اوائل المهنئين على هذا الموضوع الجميل

وأن أشاركك خواطري

وتحت أمرك في اي شيء تحتاجني فيه

وكل عام وأنت بصحه وعافية وهنا وسرور

طول عمرك سباق يا معاذ كل عام وأنت بخير وطبعا ع البال يا باشا .... نورت الموضوع .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fihonil مشاهدة المشاركة
موضوع جامد جدا
وبصراحة تقريبا يشتمل على كل التساؤلات اللي في دماغي اتجاه الفوركس
ان شاء الله معاك في أي موضوع منهم
الله يخليك أخى .. عجبتنى قوى كلمة " تقريبا " لأن معناها أنك حتشارك فى أثراء الموضوع بالأسئلة وياريت تكون صعبة علشان نفكر فيها مع بعض ... وأى سؤال ييجى فى بالك حطه هنا .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي نوارج مشاهدة المشاركة
الله أكبر

.......

معاك يا أستاذ نادر بالروح والدم في هذه المعركة

.......

لكن بالله عليك يا شيخ .. ما تبدأ وترجع تقف تاني !!!

لأني زهقت من الورش اللي مش بتكمل

يعني من الأول .. اللي أوله شرط أخره نور !!

هتبدأ يبقى تكمل للآخر على بركة الله

........

وأنا تحت أمرك هنا في أي حاجة

!!!

وأنا كمان معاك - بس بشرط أستاذ دى بلاش منها وزى ما انت قولت اللى أوله شرط اخره نور... أما " شيخ " دى ماشى - متخفش الموضوع حيكمل للأخر ويفتح موضوعات تانية كمان وندخل منه على فتح ورش ومتقلقش تابع بس ...خلاص أنت جندى فى الفريق وعقبال ما أعيش كدا وأشوفك لواء . وعاوز أقول لك أن اللى بيوقف أى موضوع هو قلة المشاركات فصاحب الموضوع عارف الموضوع كويس لكن بيفتحه لأفادة الناس ومادام لايوجد مشاركات يبقى مفيش حد بيستفاد ... طيب يكمل ليه ... صح ... شوف موضوعنا ده فوق ال 90 مشاهدة ومشاركات معدودة على أصابغ اليدين .. يالله ربنا يبعت ...

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh_7ob87 مشاهدة المشاركة
متابع طبعا
وان كان انا غرضي استفيد من تحليلات وشغل علي الحقيقي ومناقشة باسلوب بيعجبني انا شخصيا جدا بحس منه انك متمرس في الفوركس وبتديله كل اللي عندك .. بس مقدر موضوع شغلك .
وشاكر ليك جدا انك ذكرت اسمي في رأس الموضوع
ماهو أنا كنت متردد يادرش عشان الوقت الضيق بتاعى وانت سخنتنى ... ومشكور على التسخين .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed arafa مشاهدة المشاركة
نادر باشا ليك وحشة والله
كل سنة وانت طيب
اتمنى تكون فاكرنى
معاك يا باشا اسرد الخاطر وانا معاك فى المناقشة
عيب ياراجل هو أنت تتنسى ولو انا نسيتك .... كل بورصات فاكره الفائزين بأول مسابقة للحسابات التجريبية . عاوزين نعرف رأيك فى الموضوعات اللى حناقشها وعلى فكرة اسمك حييجى فى أول موضوع النهاردة يعنى اللى مش عارفك حيعرفك ومتشكرين على ذكرك لطريقتك فى المسابقة وعدم بخلك بالعلم ...ورمضان كريم ....

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Shady Abdo مشاهدة المشاركة
لا دا الموضوع كبير و عايز قاعدة

عرض مشوق جداً متابع معك يا نادر باشا
ومالوا ... نقعد يأبو شادى ... مادام للفائدة نقعد ... دردش معانا بقى علشان نفتح موضوعات حلوه تفيد الشباب ... طبعا أنا رميت عليك كلام فى موضوع الفوليوم علشان أستفزك تيجى معانا .. و الحمد لله نجحت ... وحخليك تغير رأيك من ناحيته تماما .. ولسة أسامة رميت له الكلاسيكى برضوا علشان ييجى يدافع عنه ويا أنا يا أنتم يا حيتان الفوركس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELMAALY مشاهدة المشاركة
رائع ائع
مدخل قوي جدا
وننتظر أن تتحفنا بهذا العلم النادر يا نادر وسلاسل الذهب
ولك تحيتي وتقديري
أن شاء الله نبدأ حالا النهارده وربنا يسهل قدمنا ساعتين قبل النزول للعمل تانى .. وبعدين لقاء الفوركسندرانية ربنا يسهل نلحقه المره دى .... أدعى لنا بقى فى الموضوع الجديد ده ...

الله كريم ,,,,,,

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب
نادر فيليب غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
♫♪♫♫, أستراتيجية, أكسبرت, الأخبار, الترند, خواطر, رايح, على, فين, فوركس, فوركسية, قول

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

10:07 PM