• 8:59 صباحاً

السلام عليكم رجاءا سيد سمير

عضو جديد
صهيب المنصوري is on a distinguished road
10 - 09 - 2013, 09:37 PM
صهيب المنصوري غير متواجد حالياً  
Smile السلام عليكم رجاءا سيد سمير
اازى حضرتك يا استاذ سمير اعلم كثرة مشغولياتك على المنتدى ولذا ارسل لسيادتكم طلب بسيط جدا على تعديل هذا الاكسبيرت ارجو من سيادتكم التكرم بعمل طريقة هذا الاكسبيرت

عمل هيدج عادى بنفس الطريقة بس بمضاعفات متناسبة ولكن على الصفقتين الخاسرة والرابحة ولكن بنسب معينة ؟ تيك بروفيت 30 نقطة برضه
يقوم الاكسبرت بوضع امرين فورا امر باى واخر سيل بعقد .0.01 ده العقد الاول وهدف 30 نقطة كما هو
وبداية المضاعفات الاول ايضا .0.01 ثم .0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 55. 89. (1+1=2 3+2=5 5+3=8 .... الخ )
هذا بالنسبة للمضاعفات للصفقات الخاسرة.
اما نفس الاتجاه
فيقوم بعمل المضاعفات بتلك الطريقة 0.01 وده اول مضاعف يعنى تانى اوردر ثم .0.01 مرةاخرى ثم .0.02 .0.3 .0.05 .0.08 13. 21 . 34. 55. 89. مع حساب موضوع الاسبريد حتى يتفعل الصفقات فى نقاط موحدة زى ما حضرتك عامل بالظبط فى الاكسبيرت
وعندما يعكس السعر فى احدى تلك المناطق يبدأ الاكسريبت عمله من جديد مع ترك كل الصفقات الموجودة بدون ستوب لوز .
يعنى وصلنا مثلا للمضاعفة الرابعة فهو بيضاعف كدا على الاتنين ولكن بنسب مختلفة كما هو موضح اعلى ولنفرض هو يمشى فى اتجاه الشراء ووصل للمضاعفة الرابعة وعكس ووصل لنقطة اخر صفقة للبيع وربحت اذن هو الان غير الاتجاه ( بعيدا عن التحليلات او غيرة ) اقصد غير اتجاهه بمكسب الصفقه الاخيرة الاخرى من البيع فهنا يبدأ عمله من اول وجديد بداية من اول لوت ويضاعف ولكن بالعكس واذا عكس برضه يبدأ من جديد مع تفعيل خاصتى المضاعفات بالنسب المذكورة
وبارك الله فيك اعتقد انها ممكن تكون فيها بس تطويل شوية عشان حضرتك هتعمل حلقة ما بينهم غالبا فى نظام البرمجة
open order sell and buy
s and b for example
if s winn open another order and use this multiplication .0.01 .0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 55. 89. طبعا انا مش فاهم فى البرمجة اوى بس غالبا هما لازم هيتعمل ترابط بينهم كلهم ال10 مضاعفات بتوع الصفقات الخاسرة لو السعر عاكس علينا
وكمان ال11 بتوع نفس الاتجاه لو حضرك لاحظت هتلاقى ان المضاعفات العكسية سابقة اللى فى نفس الاتجاه بتسلسل واحد وانا رتبت الارقا بسلاسة عشان يبقى سهل على حضرتك تعملها ب +
المهم ان فى حالة تغيير الاتجاه فى اى تسلسل يبقى الاكسبيرت عنده اوردر انه يقف على اى مضاعفة ويبدا من اول وجديد
وياريت لو فى خاصية ان الاكسبيرت حين يفصل النت او تنقطع الكهرباء يتعرف على اخر مكان وصل له ويبدأ من حيث انتهى

اتمنى انى مكونش اثقلت على حضرتك وربنا يجازى حضرتك كل الخير
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 max3000_sa1 (1).mq4‏ (6.8 كيلوبايت, المشاهدات 6)

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 10 - 09 - 2013 الساعة 09:48 PM سبب آخر: توضيح

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
افتراضي رد: السلام عليكم رجاءا سيد سمير
2#
10 - 09 - 2013, 11:15 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صهيب المنصوري مشاهدة المشاركة
اازى حضرتك يا استاذ سمير اعلم كثرة مشغولياتك على المنتدى ولذا ارسل لسيادتكم طلب بسيط جدا على تعديل هذا الاكسبيرت ارجو من سيادتكم التكرم بعمل طريقة هذا الاكسبيرت

عمل هيدج عادى بنفس الطريقة بس بمضاعفات متناسبة ولكن على الصفقتين الخاسرة والرابحة ولكن بنسب معينة ؟ تيك بروفيت 30 نقطة برضه
يقوم الاكسبرت بوضع امرين فورا امر باى واخر سيل بعقد .0.01 ده العقد الاول وهدف 30 نقطة كما هو
وبداية المضاعفات الاول ايضا .0.01 ثم .0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 55. 89. (1+1=2 3+2=5 5+3=8 .... الخ )
هذا بالنسبة للمضاعفات للصفقات الخاسرة.
اما نفس الاتجاه
فيقوم بعمل المضاعفات بتلك الطريقة 0.01 وده اول مضاعف يعنى تانى اوردر ثم .0.01 مرةاخرى ثم .0.02 .0.3 .0.05 .0.08 13. 21 . 34. 55. 89. مع حساب موضوع الاسبريد حتى يتفعل الصفقات فى نقاط موحدة زى ما حضرتك عامل بالظبط فى الاكسبيرت
وعندما يعكس السعر فى احدى تلك المناطق يبدأ الاكسريبت عمله من جديد مع ترك كل الصفقات الموجودة بدون ستوب لوز .
يعنى وصلنا مثلا للمضاعفة الرابعة فهو بيضاعف كدا على الاتنين ولكن بنسب مختلفة كما هو موضح اعلى ولنفرض هو يمشى فى اتجاه الشراء ووصل للمضاعفة الرابعة وعكس ووصل لنقطة اخر صفقة للبيع وربحت اذن هو الان غير الاتجاه ( بعيدا عن التحليلات او غيرة ) اقصد غير اتجاهه بمكسب الصفقه الاخيرة الاخرى من البيع فهنا يبدأ عمله من اول وجديد بداية من اول لوت ويضاعف ولكن بالعكس واذا عكس برضه يبدأ من جديد مع تفعيل خاصتى المضاعفات بالنسب المذكورة
وبارك الله فيك اعتقد انها ممكن تكون فيها بس تطويل شوية عشان حضرتك هتعمل حلقة ما بينهم غالبا فى نظام البرمجة
open order sell and buy
s and b for example
if s winn open another order and use this multiplication .0.01 .0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 55. 89. طبعا انا مش فاهم فى البرمجة اوى بس غالبا هما لازم هيتعمل ترابط بينهم كلهم ال10 مضاعفات بتوع الصفقات الخاسرة لو السعر عاكس علينا
وكمان ال11 بتوع نفس الاتجاه لو حضرك لاحظت هتلاقى ان المضاعفات العكسية سابقة اللى فى نفس الاتجاه بتسلسل واحد وانا رتبت الارقا بسلاسة عشان يبقى سهل على حضرتك تعملها ب +
المهم ان فى حالة تغيير الاتجاه فى اى تسلسل يبقى الاكسبيرت عنده اوردر انه يقف على اى مضاعفة ويبدا من اول وجديد
وياريت لو فى خاصية ان الاكسبيرت حين يفصل النت او تنقطع الكهرباء يتعرف على اخر مكان وصل له ويبدأ من حيث انتهى

اتمنى انى مكونش اثقلت على حضرتك وربنا يجازى حضرتك كل الخير
السلام عليكم
ارجو التوضيح من على الشارت
طريقة عمل المضاعفات
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

3#
10 - 09 - 2013, 11:55 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ارجو التوضيح من على الشارت
طريقة عمل المضاعفات
تحياتى لك
السلام عليكم . شكرا جزيلا لاهتمام حضرتك وبارك الله فيك
هو انا حضرتك مش عارف ارفع شارت بصراحة وبعتذر جدا لحضرتك
بس هو فى الاكسبيرت اللى حضرتك عامله هتلاقيه مضاعفات للخاسرة بنظام 2 4 8 وهكذا
وصفقات نفس الاتجاه ولكن بنفس اللوت فقط . يعنى بيعمل هيدج اول ما يتحط على الشارت والكسبانة بيفعل مكانها تانى بنفس اللوت الاول اللى هو 0.01
انا عايز اغير اعدادات الصفقات الخاسرة بدل ماهى مضاعفات كدا هتبقى مضاعفات نصفية زى ما موضح لحضرتك بالاعلى وهكتبها لحضرتك تانى بالاسفل
وصفقات نفس الاتجاه مش عايزينها تكون بنفس اللوت لا هنزودها شوية ولكن بنفس التسلسل اللى موضح ايضا بالاعلى بحيث ان صفقات الخسارة اللى بنعمل عليها مضاعفات اعلى من الصفقات الكسبانة ولما تكسب بتاعت المضاعفات اللى كانت خسرانة الاول يبقى كدا عكس وهنا يقف ويبدأ من جديد
الخاسرة نضاعف بطريقة .0.01 _.0.02_0.03_.0.05_.0.08_13._21._34._55._89
الكسبانةنضاعف بطريقة .0.01_.0.01_.0.02_.0.03_.0.05_0.08_13._21._55._89.

انا هحاول اشرح لحضرتك مثلا بنظام صفقات . الاكسبيرت هيفتح هيدج باى وسيل ب 0.01 واحدة فيهم هتكسب تمام لنفترض الباى كسبت هنعمل مضاعفة للخاسرة بالتسلسل اللى فوق وكمان مضاعفة للكسبانة اللى هى باى بس بالتسلسل بتاع الكسبانة اللى موضح فوق ( هما طبعا اول مضاعفات هو نفس اللوت ) بس بعدها هنزود شوية اللوت
نفرض انه كمل برضه وكسب صفقة الباى تانى كدا هعمل المضاعف التانى للخسارة وهو 0.02 وهعمل المضاعف التانى للصفقة الكسبانة بس هو برضه 0.01 هتقولى ليه هقول لحضرتك عشان لو فى رالى ولا حاجة انا هلحق اهو ويبقى فى مجاراة للوت مابين الصفقات الخسرانة والكسبانة يعنى لو السعر صاعد تانى الصفقة اللى بعدها بفتح المضاعف التالت للخاسرة وهو .0.03 وكمان المضاعف التالت للكسبانة اللى هو 0.02
طب مثلا الصفقة دى كملت وهكذا يبقى بكمل بنفس التسلسل على الاتنين
طب لو السعر ارتد من فوق ونزل والصفقة مثلا بتاعت المضاعف 3 دى كدا بئت كسبانة فى السيل وخسرت فى الباى يبقى هنا يقف ويبدأ من جديد
هى منظومة متشابكة بصراحة لكن انا واثق ان عبقرية حضرتك هتقدر تظبطها .هى مسالة رياضية بحتة بنبرمجه على ال11 مضاعف على الصفقتين عشان هى كدا معقدة شوية يعنى انت يا عم الحاج يا اكسبيرت اول ما نحطك على الشارت تفتح صفقتين بربح 30 نقطة لو كسبت كذا هتعمل المضاعف كذا والتانية كذا بعدها لو كسبت كذا هتعمل كذا دى بئا طبعا بتاعت حضرتك لانى مش عارف طريقة البرمجة هتمشى ازاى هههههه
و
كمان ان شاء الله العلى الكريم انا شايف ان فيها نجاح ممتاز جدا
انا شرحت لحضرتك على اد ما قدرت ياريت حضرتك تقراها تانى بتمعن ولو فى اى حاجة مش مفهومة ارجو التعليق عشان بس ما اتعبش حضرتك قبل الشروع فى العمل
بارك الله فيك وجعله فى ميزان حسناتك

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 11 - 09 - 2013 الساعة 12:02 AM سبب آخر: توضيح
عضو جديد

4#
11 - 09 - 2013, 12:33 AM
هنعتبر حضرتك ان باى ( أ ) وسيل ( ب ) تمام .
هندى امرين أ و ب بلوت 0.01 كسبت أ أو ب افتح امرين اخرين أ و ب بلوت .0.01 ايضا
كسبت أ افتح امرين اخرين (أ.0.01 و ب .0.02) انما لو كسبت ب توقف وابدا من جديد .
لو أ كسبت تانى افتح امرين اخرين تانى ( أ .0.02 و ب .0.03 ) لو كسبت ب توقف وابدا من جديد .
لو كسبت أ افتح اوردرين تانى اخرين ( أ .0.03 و ب .0.05) انما لو كسبت ب توقف و ابدأ من جديد وهكذا الى اخر شئ فى المضاعفات المتسلسلة وهو 89.

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 11 - 09 - 2013 الساعة 12:39 AM سبب آخر: تغيير حرف
عضو جديد

5#
12 - 09 - 2013, 12:13 AM
كيف حالك اخ سمير يارب تكون بخير ويكون طريقة شرحى قد وصلت الى فكرك
اسف جدا لتعبك
مشرف سابق

6#
12 - 09 - 2013, 04:14 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صهيب المنصوري مشاهدة المشاركة
كيف حالك اخ سمير يارب تكون بخير ويكون طريقة شرحى قد وصلت الى فكرك
اسف جدا لتعبك
السلام عليكم
تم عمل المطلوب
ارجو التجربة بتوفيق
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 max3000_sa2 (1).mq4‏ (12.5 كيلوبايت, المشاهدات 8)

التعديل الأخير تم بواسطة سمير محمد ارمان ; 12 - 09 - 2013 الساعة 04:23 PM
مشرف سابق

7#
12 - 09 - 2013, 04:36 PM
ممكن كمان تجربة هذه النسخة
بتوفيق
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 max3000_sa3.mq4‏ (12.6 كيلوبايت, المشاهدات 19)
عضو جديد

Thumbs up رد: السلام عليكم رجاءا سيد سمير
8#
12 - 09 - 2013, 04:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
ممكن كمان تجربة هذه النسخة
بتوفيق
متشكر جدا لحضرتك بارك الله فيك
جارى التجربة ان شاء الله وربنا يجعلها خير علينا جميعا
عضو جديد

9#
12 - 09 - 2013, 05:55 PM
فى مشكلتين جامدين جدا جدا
اولا هو فتح صفقتين باى وسيل ب 0.03 مش ب .0.01
وانا بتابع كسبت الباى ففتح اتنين كمان الباى ب 0.03 والسيل ب 0.06
كدا كويس لكن المشكلة انه فتح السيل دى وخلى البروفيت بتاعها هو هو
يعنى فت على 1.3304 اليورو دولار وفوجئت ان البروفيت بتاعها هى هى نفس ما فتح 1.3304 انما الباى عادى حط التارجت بتاعها
وبعدين الباى كسبت كمان ففتح الباى ب 0.06 والسيل ب 0.09 وده كدا معناه انها الفكرة فى الاتجاه الصحيح بس طريقة اللوت والبروفيت عايز يتظبط
كمان حضرتك عامل multiplication mood =2
انا متهيالى انه غالبا يكون
.0.01
.0.02
.0.03
.0.05
0.08
0.13
0.21
0.34
0.55
0.89
ونبدا نطبق الفكرة بهذه الطريقة
ده الاول max3000-sa2(1
التانى لسه بجربه برضه اول ما فتح فتح برضه اللوت ب .0.03
معلشى انا تاعب حضرتك معايا ربنا يبارك فيك واتمنى تكون الفكرة وصلت لحضرتك
انا عايز افتح هيدج ب 0.01 للصفقتين تمام
لو زى المثال اللى فوق الباى كسبت يبقى يفتح صفقتين كمان الباى برضه ب 0.01 والسيل ب 0.02 ويحط البروفيت عادى عشان يكسبوا
لو كسبت الباى كمان يمشى بالتسلسل اللى فوق يفتح صفقتين كمان بس الباى المرادى ب 0.02 والسيل ب 0.03 وهكذا وكل واحدة البروفيت بتاعها 30 يعنى لو لف كدا وتذبذب شوية هتلاقى الصفقات كلها كسبانه . والاخيرة دى لو السيل كسبت يبدأ من جديد ب 0.01 و 0.01 حضرتك فاهمنى ؟ انما لو ماشى فى اتجاه واحد وكمل بيضاعف الصفقتين بالتسلسل اللى فوق بس الخاسر سابق الكسبانة بتسلسل يعنى دى 0.03 يبقى التانية 0.05 ولو .0.05 يبقى التانية 0.08 وهكذا والبروفيت بتاع كل صفقة لوحده مش مرتبط بالتانى
انا فوجئت كمان ان اول واحدة فى السيل لما فتح تحت 1.33 خلى البروفيت كمان 1.3304 يعنى هتقفل على خسارة ههههه رغم لو الفكرة اللى انا فى دماغى المفروض كل ده كسبان

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 12 - 09 - 2013 الساعة 06:04 PM سبب آخر: اضافة
عضو جديد

10#
12 - 09 - 2013, 07:20 PM
جارى تجربة الثانى جيدا الان ايضا لنتعرف عليه رغم انه بدأ بلوت 0.03

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات