• 9:51 مساءاً

اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

Like Tree1Likes

عضو جديد
خبرة السوق : أكثر من 5 سنوات
mada2000 is on a distinguished road
19 - 02 - 2011, 06:55 PM
mada2000 غير متواجد حالياً  
افتراضي اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

أولا أحب أن أشيد بموقع بورصات و دور هذا المنتدي الرائع في المشاركه و العمل الجماعي و تبادل الافكار و المعلومات للوصول الي أفضل و أأمن طريق للمتاجره و ما في ذلك من فتح أبواب رزق للعباد ..

ثانيا أحب أن أشكر الاستاذ سفاري علي مجهوده الرائع و كل من مثله .

:thum bup:
كنت أرغب في طرح موضوع و هو عمل اكسبيريت يعتمد علي تحديد المقاومه و الدعم القريبين من السعر الحالي و لكن تكون تلك المقاومه و الدعم مأخوذه من فريم كبير daily or weekly ....

و يقوم بوضع أوامر معلقه قبل المقاومه ب 10 نقط مثلا وو ضع هدف 20 نقطه فقط و معلوم للجميع أن المقاومه القويه الماخوذه من فريم كبير يرتد السعر منها أكثر من 20 نقطه

أرجو المناقشه للوصول و تطوير تلك الفكره و هي ليست بجديده و أنا أعتقد وجود أكسبيريت ليها أصلا ....

شكرا جزيلا

الصورة الرمزية Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ
عضو فـعّـال

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ is on a distinguished road
افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه
2#
19 - 02 - 2011, 07:13 PM
لي عودة بتوضيح بعض المستويات القوية التي ستواجه اليورو والباوند
في الاسبوع المقبل .. والاهداف تصل الى 50 نقطة لأنها مستويات في غاية القوة
على فريمات الويكلي والدايلي ..

حبيت أمر على الموضوع وأشكر على الفكرة الرائعة لهذا الموضوع
تحياتي ياغالي

التوقيع

-لا تحرموا أنفسكم من ثواب الصلاة على
النبي -عليه الصلاة والسلام -

قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم - : كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في
الميزان حبيبتان الى الرحمن , سبحان الله وبحمده - سبحان الله العظيم .

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

Safari is on a distinguished road
3#
19 - 02 - 2011, 08:16 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada2000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

أولا أحب أن أشيد بموقع بورصات و دور هذا المنتدي الرائع في المشاركه و العمل الجماعي و تبادل الافكار و المعلومات للوصول الي أفضل و أأمن طريق للمتاجره و ما في ذلك من فتح أبواب رزق للعباد ..

ثانيا أحب أن أشكر الاستاذ سفاري علي مجهوده الرائع و كل من مثله .

:thum bup:
كنت أرغب في طرح موضوع و هو عمل اكسبيريت يعتمد علي تحديد المقاومه و الدعم القريبين من السعر الحالي و لكن تكون تلك المقاومه و الدعم مأخوذه من فريم كبير daily or weekly ....

و يقوم بوضع أوامر معلقه قبل المقاومه ب 10 نقط مثلا وو ضع هدف 20 نقطه فقط و معلوم للجميع أن المقاومه القويه الماخوذه من فريم كبير يرتد السعر منها أكثر من 20 نقطه

أرجو المناقشه للوصول و تطوير تلك الفكره و هي ليست بجديده و أنا أعتقد وجود أكسبيريت ليها أصلا ....

شكرا جزيلا

أهلا بيك أخي ..

فكرة الاكسبيرت جيدة .. و عندي بعض التساؤلات حولها :

كيف يتم تحديد مناطق الدعم و المقاومة ؟ .. هل سيأخذ الاكسبيرت البيانات من مؤشر أم هناك معادلات سيتم إدراجها ... ؟

أرجو أن تواصل الشرح عن طريق شارتات توضيحية و متابعة لفرص من السوق حتى ينتعش الموضوع و تتضح جوانب الطريقة جيدا
Safari غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

4#
19 - 02 - 2011, 08:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ مشاهدة المشاركة
لي عودة بتوضيح بعض المستويات القوية التي ستواجه اليورو والباوند
في الاسبوع المقبل .. والاهداف تصل الى 50 نقطة لأنها مستويات في غاية القوة
على فريمات الويكلي والدايلي ..

حبيت أمر على الموضوع وأشكر على الفكرة الرائعة لهذا الموضوع
تحياتي ياغالي
أهلا بيك أخي أحمد .. و ان شاء الله نستفيد من أفكارك هنا

بارك الله فيك
Safari غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

5#
20 - 02 - 2011, 12:41 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Safari مشاهدة المشاركة
أهلا بيك أخي أحمد .. و ان شاء الله نستفيد من أفكارك هنا

بارك الله فيك
اهلين استاذ معاذ .. جزاك الله خير على مجهودك مع الاعضاء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Safari مشاهدة المشاركة

أهلا بيك أخي ..

فكرة الاكسبيرت جيدة .. و عندي بعض التساؤلات حولها :

كيف يتم تحديد مناطق الدعم و المقاومة ؟ .. هل سيأخذ الاكسبيرت البيانات من مؤشر أم هناك معادلات سيتم إدراجها ... ؟

أرجو أن تواصل الشرح عن طريق شارتات توضيحية و متابعة لفرص من السوق حتى ينتعش الموضوع و تتضح جوانب الطريقة جيدا

لدي استفسار استاذ معاذ .. هل يمكن ان يأخذ الاكسبيرت بياناته
من خلال رسمي لأي خط عرضي او ترند ؟؟

لو الشارت فاضي .. وقمت ان برسم مستويات فوق السعر .. هل يستطيع التعامل معها
على انها مستويات مقاومة وبالتالي يفتح صفقات عندها ..؟؟

التوقيع

عضو جديد

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
6#
20 - 02 - 2011, 01:39 AM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا يا شباب علي التشجيع و إن شاء الله نحاول مع بعض نطور الفكره ثم البركه في العبقري الاستاذ معاذ يحول الفكرو الي اكسبيريت فعال إن شاء الله

دي صوره تشارت موضح عليها اليورو دولار نزلت عليه مؤشر الاوتوفيبو وهو مؤشر لتحديد مستويات المقاومه والدعم طبقا لمستويات فيبوناتشي و هي مستويات قويه جدا خاصه في الفريمات الكبيره زي ال 4h - day - week - month و أقوي مستويين فيها هما ال 100% و ال0.0 % و منهم يرتد السعر ارتداد قوي جدا لو كان أول مره يصل اليه .. و إذا كان وصل الي 100 % في الاربع ساعات مثلا فغالبا سنجد السعر في تلك اللحظه عند مستوي أخر في الفريم اليومي و ليكن 23% ... و إذا لم يكن وصل الي خط مقاومه في الفريم الاكبر ( اليومي مثلا ) فيقوم بإختراق المستوي 100% أو 0% و لكن أولا لابد أن يرتد منه فيما لا يقل عن 50 نقطه ( إحنا ناخد 20 نقطه بس من كل عمله ) و يكونوا مضمونين بإذن الله
ممكن تصميم الاكسبيريت إن لو المقاومه أو الدعم إتفق علي ال 4 ساعات مع الداي أو مع الوييك أو أي أتنين تايم فريم فيكون الهدف 50 نقطه أو يكون مستوي الدعم اللي قبله

في الصوره الموضحه هنلاقي السعر رايح الي مستوي 100% علي الساعه أكيد لازم يحصل ارتداد منه و لو 20 نقطه و بعد كده لو هايكمل طريقه يكمل فوق

ميزه تلك الطريقه إن الستوب لووز بيكون قريب جدا و هو عند فتح أول شمعه فوق خط ال 0.0% أو تحت خط ال 100% ( ملحوظه : الخطوط بتبقي 0.0 % فوق و بيكون 100% تحت)

إذا كان في استحسان لدي الشباب للموضوع ممكن أتفق مع الاستاذ معاذ و نناقش مستويات القويه جدا و أين نضع الاوامر بالضبط ولكن يوجد مشكله ... و هي لابد و أن يري الاكسبيريت المقاومات في كل التايمفريمات .. ثانيا يجب أن يضع مجموعه أوامر معلقه بأهدافها و أستوباتها علي جميع العملات حتي لا ننتظر فتره طويله لتفعيل الاوردر علي عمله واحده فلابد و أن نعمل علي 14 عمله

إنتو شجعتوني أعرض أفكار متاجره أخري و ممكن نطورها سويا و تحويلها الي اكبيرتات و لكن نشوف الاول الموضوع ده و نشوف الباقي بعدين

أحب أعرفكم بنفسي (أحمد أبو الدهب ) عبد فقير و القائم علي شركه تريد فور إيجيبت لتجاره العملات و أنا سعيد لتواجدي في موقع بورصات اللي أتعلمت منه كتير جدا و اللي لسه بتعلم منه كل يوم أدخل فيه ... و أكاد أؤكد أني مفيش يوم دخلت فيه الموقع متعلمتش و مستفتدش ...شكرا لكم جميع
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

7#
20 - 02 - 2011, 01:49 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ مشاهدة المشاركة
اهلين استاذ معاذ .. جزاك الله خير على مجهودك مع الاعضاء

لدي استفسار استاذ معاذ .. هل يمكن ان يأخذ الاكسبيرت بياناته
من خلال رسمي لأي خط عرضي او ترند ؟؟

لو الشارت فاضي .. وقمت ان برسم مستويات فوق السعر .. هل يستطيع التعامل معها
على انها مستويات مقاومة وبالتالي يفتح صفقات عندها ..؟؟
يمكن أن يبرمج الاكسبيرت بحيث يأخذ بياناته من خطوط على الشارت
Safari غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

8#
20 - 02 - 2011, 01:55 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada2000 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
شكرا يا شباب علي التشجيع و إن شاء الله نحاول مع بعض نطور الفكره ثم البركه في العبقري الاستاذ معاذ يحول الفكرو الي اكسبيريت فعال إن شاء الله

دي صوره تشارت موضح عليها اليورو دولار نزلت عليه مؤشر الاوتوفيبو وهو مؤشر لتحديد مستويات المقاومه والدعم طبقا لمستويات فيبوناتشي و هي مستويات قويه جدا خاصه في الفريمات الكبيره زي ال 4h - day - week - month و أقوي مستويين فيها هما ال 100% و ال0.0 % و منهم يرتد السعر ارتداد قوي جدا لو كان أول مره يصل اليه .. و إذا كان وصل الي 100 % في الاربع ساعات مثلا فغالبا سنجد السعر في تلك اللحظه عند مستوي أخر في الفريم اليومي و ليكن 23% ... و إذا لم يكن وصل الي خط مقاومه في الفريم الاكبر ( اليومي مثلا ) فيقوم بإختراق المستوي 100% أو 0% و لكن أولا لابد أن يرتد منه فيما لا يقل عن 50 نقطه ( إحنا ناخد 20 نقطه بس من كل عمله ) و يكونوا مضمونين بإذن الله
ممكن تصميم الاكسبيريت إن لو المقاومه أو الدعم إتفق علي ال 4 ساعات مع الداي أو مع الوييك أو أي أتنين تايم فريم فيكون الهدف 50 نقطه أو يكون مستوي الدعم اللي قبله

في الصوره الموضحه هنلاقي السعر رايح الي مستوي 100% علي الساعه أكيد لازم يحصل ارتداد منه و لو 20 نقطه و بعد كده لو هايكمل طريقه يكمل فوق

ميزه تلك الطريقه إن الستوب لووز بيكون قريب جدا و هو عند فتح أول شمعه فوق خط ال 0.0% أو تحت خط ال 100% ( ملحوظه : الخطوط بتبقي 0.0 % فوق و بيكون 100% تحت)

إذا كان في استحسان لدي الشباب للموضوع ممكن أتفق مع الاستاذ معاذ و نناقش مستويات القويه جدا و أين نضع الاوامر بالضبط ولكن يوجد مشكله ... و هي لابد و أن يري الاكسبيريت المقاومات في كل التايمفريمات .. ثانيا يجب أن يضع مجموعه أوامر معلقه بأهدافها و أستوباتها علي جميع العملات حتي لا ننتظر فتره طويله لتفعيل الاوردر علي عمله واحده فلابد و أن نعمل علي 14 عمله

إنتو شجعتوني أعرض أفكار متاجره أخري و ممكن نطورها سويا و تحويلها الي اكبيرتات و لكن نشوف الاول الموضوع ده و نشوف الباقي بعدين

أحب أعرفكم بنفسي (أحمد أبو الدهب ) عبد فقير و القائم علي شركه تريد فور إيجيبت لتجاره العملات و أنا سعيد لتواجدي في موقع بورصات اللي أتعلمت منه كتير جدا و اللي لسه بتعلم منه كل يوم أدخل فيه ... و أكاد أؤكد أني مفيش يوم دخلت فيه الموقع متعلمتش و مستفتدش ...شكرا لكم جميع
أهلا بيك أخي أبو الدهب ...

بدأت ملامح الطريقة تظهر ... حسب فهمي ، نعتبر المستوى قويا إذا كان عبارة عن تطابق مستويين على الأقل .

ما هو تصورك الكامل للاكسبيرت ؟؟ أي شروط الدخول و الخروج ..
Safari غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

9#
20 - 02 - 2011, 02:23 AM

مؤشرات مقترحة على الاكسبيرت :

مؤشر الدعم والمقاومة

هذا المؤشر بمجرد وضعه على الشارت يقوم اوتوماتكيا بتحديد نقاط الدعم والمقاومة ورسمها تلقائى بالطريقة الموضحة في الصورة السابقة ..

=========

مؤشر البيفوت

مؤشر متجدد بشكل يومي يحد اهم المستويات اليومية
ويستخدمه مشرفنا الغالي بلالووو في موضوعه http://forum.borsaat.com/t224468.html

=========
الموفينجات ( 55 .. 100 .. 200 )

=========

أرجو ان تفيد هذه المؤشرات في عمل الاكسبيرت
وفي حال وجدت مؤشرات اخرى تفيد .. سأحضرها الى هنا
الملفات المرفقة
نوع الملف: zip Support and Resistance (Barry).zip‏ (716 بايت, المشاهدات 87)
نوع الملف: ex4 Pivot.ex4‏ (14.2 كيلوبايت, المشاهدات 49)

التوقيع

عضو جديد

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
10#
20 - 02 - 2011, 02:38 AM
اهلا بيك يا زعيم
تعالي نتناقش سوا
هو الموضوع زر ما انت عارف إن الفيبوناتشي بيقسم الشارت الي مستويات إبتداءا من الصفر % في الاعلي حتي يصل الي 100% في الاسفل و ده تقريبا يا استاذ معاذ بيكون في أخر 220 شمعه في الفريم المستخدم بمعني إنه بياخد تقريبا ( و بقول تقريبا ) أخر 200 أو 220 شمعه و بياخد أعلي هاي و أقل لو و يطبق عليهم نسب فيبوناتشي

المهم أحيانا بيتفق ال 100 % علي جميع التايم فريمات و ده بيسبب إرتداد قوي جدا و طبعا المقاومه في الشارت الشهري بيحدث عندها ارتداد قوي جدا و ده حصل الشهر اللي فات في audusd و لما كسر ال صفر % ارتفع السعر الي 1.0255
يبقي أحنا ممكن نضع عده طرق للمتاجره الاليه و نجربه و نختار أفضلها بس مش هاتعبك كتير متخفش

تصوري أننا نضع عده إحتمالات
1- لو اتفق أي مستويين مع بعض في اتنين تايم فريم ( 4 ساعات و الداي ) .... ملحوظه بلاش تايم الساعه لانه متوسط القوه و بالتالي متوسط الاحترام ...... في تلك الحاله الهدف يكون 20 نقطه كويس
2- لو السعر وصل الي 100 % أو 0 % في الاربع ساعات أو الداي أو الويك او الشهر و يكون الارتداد الي المستوي الاقل اللي جاي منه السعر ..و غالبا بيكون 50 نقطه
3 - لو السعر أخترق ال 100 % أو 0 % و فتح شمعه فوق المستوي يبقي حصل كسر للمستوي و بالتالي تكون في انطلاقه مش ارتداده ( و ده بيحصل بس بعد ما السعر بيكون ارتد مره علي الاقل من المستوي)
يبقي احنا عاوزين الاكسبيريت يشوف لو المستوي ده أتخبط فيه قبل كده ب 3 -5 شمعات ميدخولش
4- مستوي 76 % مستوي قوي جدا زي الزيرو و الميه في الميه

في انتظار ردك و انا سهران النهارده و هافحص الرد بعد شويه و ربنا معاك يا استاذي
ehabco2011 likes this.

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات