• 4:14 مساءاً

أ.سمير .. الله يبارك لك أكسبرت بسيط بس محتاجه جدا

عضو نشيط
Doctor forex is on a distinguished road
16 - 12 - 2015, 08:09 AM
Doctor forex غير متواجد حالياً  
افتراضي أ.سمير .. الله يبارك لك أكسبرت بسيط بس محتاجه جدا
أ.سمير .. الله يبارك لك محتاج أكسبرت بسيط جدا
بالمواصفات التالية :
1-أكسبرت مضاعفات .
2-أول صفقة يدوى .
3-الصفقة (الأولى) فى المضاعفات تكون بعد عدد نقاط أنا أحدده من إعدادات الأكسبرت (pip_step) .
4- الـpip_step بتاع أول صفقة فقط وكل صفقة بعدها بتحكم فى عدد النقاط بتاعتها من الـpip_step_exponent يعنى لو عايز افتح الصفقات عند نفس العدد من النقاط ، هعمل الـpip_step_exponent =1 ولو الـpip_step=100 و الـpip_step_exponent =0.5 يبقى أول صفقة مضاعفات هتبقى بعد 100 نقطة واللى بعدها بعد 50 نقطة واللى بعدها بعد 25 نقطة وهكذا .
5-أول صفقة فى المضاعفات هيبقى حجمها = حجم الصفقة المفتوحة يدويا × lot_exponent (حجم كل صفقة يساوى حجم الصفقة السابقة × lot_exponent ) ، يعنى لو أنا فاتح أول صفقة 2 لوت وعامل الـlot_exponent= 0.5 هتبقى أول صفقة مضاعفات = 1 لوت واللى بعدها = 0.5 لوت واللى بعدها = 0.25 لوت وهكذا .
6-الـTake profit تكون average Take profit لكل الصفقات يعنى تك بروفت لكل الصفقات الموجودة .. لو انا عاملها فى الإعدادات 5 وعندى صفقة واحدة مفتوحة هتقفل على ربح 5 نقاط ولو عندى 6 صفقات مفتوحة هتقفل على ربح 30 نقطة .
7-لو تقدر تضيف على الشارت أيقونة close all و الأرباح العائمة (مخصوم منها الأسبريد ) يبقى كتر ألف خيرك .

...................
الله يبارك لك أنا عارف أن طلباتى كتير بس أنا محتاج الأكسبرت دا بنفس المواصفات دى .. ولك منى جزيل الشكر .

التوقيع

تريد رزقاً ومالاً كثيرا من الفوركس أو من غير الفوركس ؟
لو الإجابة نعم .. الطريقة سهلة :
1- تقوى الله : ومن يتقِ اللهَ يجعل لهُ مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب .
2-الإستغفار : فقلتُ استغفروا ربكم إنه كان غفارا .. يرسل السماء عليكم مدرارا .. ويمددكم بأموالٍ وبنين ويجعل لكم جناتٍ ويجعل لكم أنهارا .

ربنا يرزقنى ويرزق المسلمين جميعا من فضله الواااااااااااااسع .
دعواتكم بظهر الغيب

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
افتراضي رد: أ.سمير .. الله يبارك لك أكسبرت بسيط بس محتاجه جدا
2#
16 - 12 - 2015, 05:13 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Doctor forex مشاهدة المشاركة
أ.سمير .. الله يبارك لك محتاج أكسبرت بسيط جدا
بالمواصفات التالية :
1-أكسبرت مضاعفات .
2-أول صفقة يدوى .
3-الصفقة (الأولى) فى المضاعفات تكون بعد عدد نقاط أنا أحدده من إعدادات الأكسبرت (pip_step) .
4- الـpip_step بتاع أول صفقة فقط وكل صفقة بعدها بتحكم فى عدد النقاط بتاعتها من الـpip_step_exponent يعنى لو عايز افتح الصفقات عند نفس العدد من النقاط ، هعمل الـpip_step_exponent =1 ولو الـpip_step=100 و الـpip_step_exponent =0.5 يبقى أول صفقة مضاعفات هتبقى بعد 100 نقطة واللى بعدها بعد 50 نقطة واللى بعدها بعد 25 نقطة وهكذا .
5-أول صفقة فى المضاعفات هيبقى حجمها = حجم الصفقة المفتوحة يدويا × lot_exponent (حجم كل صفقة يساوى حجم الصفقة السابقة × lot_exponent ) ، يعنى لو أنا فاتح أول صفقة 2 لوت وعامل الـlot_exponent= 0.5 هتبقى أول صفقة مضاعفات = 1 لوت واللى بعدها = 0.5 لوت واللى بعدها = 0.25 لوت وهكذا .
6-الـTake profit تكون average Take profit لكل الصفقات يعنى تك بروفت لكل الصفقات الموجودة .. لو انا عاملها فى الإعدادات 5 وعندى صفقة واحدة مفتوحة هتقفل على ربح 5 نقاط ولو عندى 6 صفقات مفتوحة هتقفل على ربح 30 نقطة .
7-لو تقدر تضيف على الشارت أيقونة close all و الأرباح العائمة (مخصوم منها الأسبريد ) يبقى كتر ألف خيرك .

...................
الله يبارك لك أنا عارف أن طلباتى كتير بس أنا محتاج الأكسبرت دا بنفس المواصفات دى .. ولك منى جزيل الشكر .
السلام عليكم اخى الكريم
ارجو المعذره عن التأخير
بس انا من انبارح وانا بحاول افكر كيف يتم عمل ذلك
وبصراحه مش عارف
الطريقة لم اعمله من قبل
لو فى عندك شئ يساعد فى عمل ذلك اكون شاكر فضلك
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

3#
16 - 12 - 2015, 05:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخى الكريم
ارجو المعذره عن التأخير
بس انا من انبارح وانا بحاول افكر كيف يتم عمل ذلك
وبصراحه مش عارف
الطريقة لم اعمله من قبل
لو فى عندك شئ يساعد فى عمل ذلك اكون شاكر فضلك
تحياتى لك
بشكرك يا أ.سمير على الرد
بص .. الخصائص دى موجودة بالظبططططططططط فى أكسبرت إليان المرفق
أنا طلبت منك فى موضوع آخر تخلى أكسبرت إليان دا زى ماهو بالظبططططط بس بدل ما بيعتمد فى فتحه على RSI يعتمد على فتحى أنا لأول صفقة يدوى .. أنت مشكورا عدلته والأكسبرت بعد التعديل مرفق أيضاً .
المشكلة فى الأكسبرت بعد التعديل أن التك بروفت بطىء جداااااااااااااااااااا فى رسمه على الشارت .. يعنى لو تقدر تخلى التك بروفت بتاع إليان يتم وضعه فى نفس لحظة عمل الصفقة يبقى تمام جدا ولو عدلت التك بروفت فى الأكسبرت وهو على الشارت يتم تغيرها مع أول tick يعنى على حسب خبرتى المتواضعة جدااااااااا تكون التك بروفت فى دالة OnTick
.................................................. ............................
فيه أكسبرت مرفق تالت للشامسى .. أنت كنت عدلته .. وانا عدلت بعدك فيه كتير جدا بس الحاجة اللى مش عارف أعملها أنى أرسم خط التك بروفت على الشارت لو تقدر تضيف له دالة رسم خط التك بروفت يبقى كتر خيرك جدااااااااااااااااااااا
...........................
يعنى لو تظيط التك بروفت بتاع إليان ويبقى لحظى OnTick أو لو تضيف دالة رسم التك بروفت والأستوب لوس للشامسى يبقى كتر خيرك جدااااااااااا ولو عملت لى الأتنين هبوسك من هنا ومن هنا هههههههههههه .
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 Ilan16_PipStepRSI_v2.mq4‏ (20.0 كيلوبايت, المشاهدات 3)
نوع الملف: mq4 Ilan16_PipStepRSI_v2_sa1.mq4‏ (19.3 كيلوبايت, المشاهدات 6)
نوع الملف: mq4 alshamsi_OpenManual_Multiplier_EA v2_sa2(pip step + av TP) ((( TEST 2 Averag TP))).mq4‏ (29.8 كيلوبايت, المشاهدات 3)

التوقيع

2-الإستغفار : فقلتُ استغفروا ربكم إنه كان غفارا .. يرسل السماء عليكم مدرارا .. ويمددكم بأموالٍ وبنين ويجعل لكم جناتٍ ويجعل لكم أنهارا .

دعواتكم بظهر الغيب
مشرف سابق

4#
17 - 12 - 2015, 07:59 AM
اقتباس:
بشكرك يا أ.سمير على الرد
بص .. الخصائص دى موجودة بالظبططططططططط فى أكسبرت إليان المرفق
أنا طلبت منك فى موضوع آخر تخلى أكسبرت إليان دا زى ماهو بالظبططططط بس بدل ما بيعتمد فى فتحه على RSI يعتمد على فتحى أنا لأول صفقة يدوى .. أنت مشكورا عدلته والأكسبرت بعد التعديل مرفق أيضاً .
المشكلة فى الأكسبرت بعد التعديل أن التك بروفت بطىء جداااااااااااااااااااا فى رسمه على الشارت .. يعنى لو تقدر تخلى التك بروفت بتاع إليان يتم وضعه فى نفس لحظة عمل الصفقة يبقى تمام جدا ولو عدلت التك بروفت فى الأكسبرت وهو على الشارت يتم تغيرها مع أول tick يعنى على حسب خبرتى المتواضعة جدااااااااا تكون التك بروفت فى دالة OnTick
.................................................. ............................
فيه أكسبرت مرفق تالت للشامسى .. أنت كنت عدلته .. وانا عدلت بعدك فيه كتير جدا بس الحاجة اللى مش عارف أعملها أنى أرسم خط التك بروفت على الشارت لو تقدر تضيف له دالة رسم خط التك بروفت يبقى كتر خيرك جدااااااااااااااااااااا
...........................
يعنى لو تظيط التك بروفت بتاع إليان ويبقى لحظى OnTick أو لو تضيف دالة رسم التك بروفت والأستوب لوس للشامسى يبقى كتر خيرك جدااااااااااا ولو عملت لى الأتنين هبوسك من هنا ومن هنا هههههههههههه .
السلام عليكم اخى الكريم
بس علشان اكون معك
نشتغل حاجه حاجه
الان نشتغل على
Ilan16_PipStepRSI_v2_sa1
ماهى المشكله فيه
هو المطلوب عند فتح صفقة يدوى يتم تعليق صفقة معلقة من الاكسبيرت ؟
ماهو المطلوب الباقى ؟
تحياتى لك
مشرف سابق

5#
17 - 12 - 2015, 08:14 AM
اقتباس:
السلام عليكم اخى الكريم
بس علشان اكون معك
نشتغل حاجه حاجه
الان نشتغل على
Ilan16_PipStepRSI_v2_sa1
ماهى المشكله فيه
هو المطلوب عند فتح صفقة يدوى يتم تعليق صفقة معلقة من الاكسبيرت ؟
ماهو المطلوب الباقى ؟
تحياتى لك
السلام عليكم
الان مع تجربة الاكسبيرت
Ilan16_PipStepRSI_v2_sa1
لايف على الشارت الان تم فتح صفقة يدوية
بحجم للوت 0.1
وعند عكس السعر تم فتح صفقة تبريد 0.02
كما مبين من صورة الشارت
ماهى المشكله هنا
تحياتى لك

عضو نشيط

6#
17 - 12 - 2015, 01:44 PM
اقتباس:
السلام عليكم
الان مع تجربة الاكسبيرت
Ilan16_PipStepRSI_v2_sa1
لايف على الشارت الان تم فتح صفقة يدوية
بحجم للوت 0.1
وعند عكس السعر تم فتح صفقة تبريد 0.02
كما مبين من صورة الشارت
ماهى المشكله هنا
تحياتى لك

المشكلة فى اليان بعد التعديل .. لما بعمل صفقة ، الأكسبرت بيغيب جدااااااااااااااااااااااااااااا على اما يحط التك بروفت على الشارت ، ولو عدلت التك بروفت فى الأكسبرت وهو على الشارت ، بيغيب جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااا (أو تقريبا لا يستجيب) على أما يغيرها .. ودا مش موجود فى النسخة الأصلية لأنه لما بيعمل صفقة بيرسم التك بروفت فى لحظتها .. أنا محتاج فى إليان أنه يرسم التك بروفت فى نفس لحظة عمل الصفقة اليدوية ولما أغير التك بروفت فى الأكسبرت وهو شغال يعيد رسمها مع أول tick .
شكرا جزيلا يا أخى المحبوب

التوقيع

دعواتكم بظهر الغيب
مشرف سابق

7#
17 - 12 - 2015, 04:08 PM
اقتباس:
المشكلة فى اليان بعد التعديل .. لما بعمل صفقة ، الأكسبرت بيغيب جدااااااااااااااااااااااااااااا على اما يحط التك بروفت على الشارت ، ولو عدلت التك بروفت فى الأكسبرت وهو على الشارت ، بيغيب جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااا (أو تقريبا لا يستجيب) على أما يغيرها .. ودا مش موجود فى النسخة الأصلية لأنه لما بيعمل صفقة بيرسم التك بروفت فى لحظتها .. أنا محتاج فى إليان أنه يرسم التك بروفت فى نفس لحظة عمل الصفقة اليدوية ولما أغير التك بروفت فى الأكسبرت وهو شغال يعيد رسمها مع أول tick .
شكرا جزيلا يا أخى المحبوب
السلام عليكم اخى الكريم
الاكسبيرت فى الاول قبل التعديل كان يضع الهدف للصفقة الاولى
ويعمل بطريقة التبريد مع تحريك الهدف
الان الاكسبيرت عند فتح صفقة يدوى
لو وضعت هدف او لم تضع هدف الاكسبيرت سوف يضع الهدف مع تحريكه عند عمل صفقات التبريد
لو عايز اعمل لك اكسبيرت يضع لك الهدف عندى بداية العمل
ممكن تجرب هذا يتم وضعه شارت واحد فقط وهو يعمل مع كل الصفقات التى تفتح فى المنصة
تحياتى لك
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 S_R_1.mq4‏ (8.8 كيلوبايت, المشاهدات 5)
عضو نشيط

8#
17 - 12 - 2015, 07:10 PM
الله يبارك لك يا أ.سمير بس يعنى أيه (يتم وضعه شارت واحد فقط وهو يعمل مع كل الصفقات التى تفتح فى المنصة) ؟

التوقيع

دعواتكم بظهر الغيب
عضو نشيط

9#
17 - 12 - 2015, 08:24 PM
أ.سمير .. شاكر فضلك على الأكسبرت الأخير ولكن - الأكسبرت مش زى ما انا عايز - أنا عايز إليان بنفس طريقة عمله وبرمجته وكللللللللللللل شىء فيه ولكن بدل ما بيعمل أول صفقة عند 30 & 70 RSI ، لأ أنا عايزه أعمل أنا أول صفقة يدوى وهو يكمل ( يعنى لما اعمل صفقة شراء يدوى كأن RSI = 30 ولما أعمل صفقة بيع يدوى كأن RSI = 70 ) .. لو تقدر تعمل لى التعديل دا على الأكسبرت أكون شاكر فضلك جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

التوقيع

دعواتكم بظهر الغيب

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات