• 3:52 صباحاً

EXPIRT

عضو جديد
salamountey is on a distinguished road
15 - 01 - 2018, 07:22 PM
salamountey غير متواجد حالياً  
افتراضي EXPIRT
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الفاضل الأستاذ سمير من فضلك فيه فكره عندى أريد من حضرتك أن تقوم بتنفيذها على هيئة إكسبيرت
الفكره كاللآتى :
ببساطه أنا مثلاً قمت بفتح التشارت لزوج عملةٍ ما أقوم بتنصيب الإكسبيرت الإكسبيرت لا يقوم بفتح صفقات من تلقاء نفسه ولكن مثلاً أنا قمت بتحديد إتجاه معين للزوج أقوم بفتح صفقه شراء على الزوج هنا يأتى دور الإكسبيرت فهو تلقائياً يقوم بتحديد وقف الخساره لصفقتى بمقدار 1 بيب وتيك بروفيت بمقدار 2 بيب ثم يقوم بتعليق أوردر شراء بمكان البروفيت الخاص بالصفقه الأولى بهدف 2 بيب ووقف خساره 1 بيب بضعف الأوردر الأول وهكذا بمقدار 10 صفقات كل صفقه تفتح بنفس البروفيت للصفقه السابقه بوقف 1 بيب وبروفيت بمقدار 2 بيب وهكذا يستمر ليقوم بفرش 9 أوردر على التشارت وفى هذه الحاله مجموع الأوردرات ال 10 يساوى 20 بيب وسوف أذكر لحضرتك مثال مصور للشرح

يعنى ببساطه أنا هفتح صفقة شراء هو أتوماتيك هيعمل ليها إستوب 1 بيب وبروفيت 2 بيب ونفس خانة البروفيت هيعمل أوردر شراء تانى بضعف اللوت الأول بإستوب 1 بيب وبروفيت 2 بيب وهكذا لمدة 9 أوردرات بعد الأوردر اليدوى الأول هو أوتوماتيك يحسب بروفيت ل 2بي من قيمة اللوت ويقوم بتعليق أوردر بنفس البروفيت بإستوب 1 بيب وتارجيت 2 بيب
الصور المرفقة
نوع الملف: png EXPIRT.PNG‏ (65.2 كيلوبايت, المشاهدات 6)

عضو جديد

خسران فوركس is on a distinguished road
افتراضي رد: EXPIRT
2#
15 - 01 - 2018, 10:31 PM
يعني بنفس طريقة استراتيجية المضاعفات ؟؟
خسران فوركس غير متواجد حالياً  
عضو جديد

3#
16 - 01 - 2018, 07:46 AM
لأ مش مضاعفات
الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
4#
16 - 01 - 2018, 02:28 PM
تم عمل المطلوب
ارجو التجربة
تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 salamountey_EA1_AR1.mq4‏ (13.4 كيلوبايت, المشاهدات 12)
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

5#
16 - 01 - 2018, 03:24 PM
أنا بجد مش عارف أقولك إيه والله جزاك الله كل خير أستاذ / سمير محمد ارمان وجارى التجربه الآن وسأوافي حضرتك بالنتائج وإذا بتسمحلى من فضلك لو فيه تعديل ممكن أطلبه من حضرتك وشكراً أستاذ / سمير محمد ارمان
مشرف سابق

6#
16 - 01 - 2018, 03:38 PM
متابع معك ان شاء الله
تحياتى
عضو جديد

7#
16 - 01 - 2018, 03:50 PM
أستاذ/ سمير
فيه بس بضع تعديلات بسيطه
1- الإكسبيرت بياخد قرار للبيع أو للشراء بناء على إستيراتيجيه - الفكره أنا هعتبر نفسى الإستيراتيجيه المفروض أنا اللى هاخد قرار بأول أوردر يعنى أنا اللى أحدد أول صفقه تكون بيع أو تكون شراء بناء على قرارى أنا الإكسبيرت هيفرش الأوردرات بإتجاه قرارى يعنى مثلاً أنا قررت إن الزوج صاعد بناء على كده قمت بعمل شراء مباشر دور الإكسبيرت يتفعل بعد قرارى ويحسب أوتوماتيك تارجت 2 نقطه لصفقتى ووقف خساره 1 نقطه ويضفهم على صفتى إذا أنا مش هحدد إستوب ولا وقف هو هيحسب وهيضفهم أتوماتيك على الصفقه اللى أنا بفعلها يدوى تمام ديه أول نقطه النقطه التانيه بعد لما يحددلى ربح 2 نقطه نفس النقطه يعلق فيها الأوردر التانى بحيث الصفقه جابت بروفيت اللى هو نقطتين الصفقه كده المفروض خرجت بس الحقيقه هيه خرجت وكمان إتفعل مكانها صفقه أخرى فى نفس النقطه بضعف العقد الأول وهكذا لمدة 9 صفقات بعد الأوردر الأول اللى أنا فعلته يدوى يبقى المجموع 10 صفقات أنا مفعل أول واحده يدوى وهو حسب البروفيت 2 نقطه وفيه النقطه التانيه كمان علق أوردر بضعف الأوردر الأول وكمان حسبلى وقف خساره 1 نقطه وكل صفقه من اللى هو بيعلقهم بيحسب 2 نقطه بروفيت و1 نقطه إستوب وهكذا أنا بجد شاكر لحضرتك وأرجوا لو وقت حضرتك بيسمح تعدلى عليه باللمطلوب
عضو جديد

8#
17 - 01 - 2018, 08:43 AM
مع العلم أنه يجب الإلتزام التام بأحجام العقود وكل عقد بيحقق البروفيت بيسلم العقد اللى بعده وعلشان أكون أكثر وضوح مثلا العقد الأول كان بحجم 1 $ تمام قام بتحقيق بروفيت يقدر ب 2 نقطه إذاً المعادله ستصبح كالآتى 1$ * 2 نقطه = 2$ بروفيت العقد التالى سيكون ب 2$ وأيضاً بروفيت 2 نقطه إذا المعادله كالآتى 2$ * 2 نقطه = 4$ بروفيت فالعقود تسلم بعضها البعض الفكره العامه إن الإكسبيرت شغال على التشارت وحتى الآن لا يوجد أى عمل له بمجرد أنا دخلت صفقة شراء أو بيع طبعاً :
1 - أول حاجه الإكسبيرت هيعملها هيعمل ليها تحديد بروفيت قدره 2 نقطه وإستوب 1 نقطه تمام . ديه كانت الخطوه الأولى
2 - الإكسبيرت هيحسب البروفيت بتاع الصفقه الأولى اللى فى هذه الحاله سيقدر ب 2$ وبنفس نقطة البروفيت للصفقه الأولى سيعلق أمر شراء آخر بعقد 2$ أيضاً وهذا هام جداً ... سيحدد كما فعل فى الصفقه الأولى ستوب لوز 1 نقطه وبروفيت 2 نقطه ففى هذه الحاله سيكون بروفيت 4$ بنفس خانة البروفيت للصفقه الثانيه سيعلق أوردر شراء ب 4$ إلى آخره وأساس تحديده لأحجام العقود هو البروفيت والإستوب فهو يحدد ستوب 1 نقطه وبروفيت 2 نقطه ويقوم بضرب حجب العقد فى عدد نقاط الربح ليعرف بكم سيعلق الأوردر الثانى ويجب أن يكون الأوردر الثانى بنفس نقطه ربح الأوردر الأول ويقوم بتحديد وقف خساره للأوردر الثالى يقدر ب1 نقطه إذا كل الأوردارت ستوبها 1 نقطه وبرفيت ليها 2 نقطه بتمنا أكون وضحت فكرتى ومرفق لحضرتك صوره توضيحيه أخرى وأشكر حضرتك جداً على إهتمامك
الصور المرفقة
نوع الملف: png أمثله توضيحيه.png‏ (94.2 كيلوبايت, المشاهدات 10)
مشرف سابق

9#
17 - 01 - 2018, 02:52 PM
اخى الكريم
مشاركتك كبيرة جدا ومش فاهم منه حاجة
الان الاكسبيرت
يضع صفقة شراء او صفقة بيع مع التحكم فيه من اعدادات الاكسبيرت
مع تعليق الصفقات المعلقة مضاعفات
ماهى المشكلة الان ؟؟؟
تحياتى
عضو جديد

10#
17 - 01 - 2018, 03:19 PM
تحيه طيبه منى لحضرتك أولا
ثانيا أخى الإكسبيرت شغال بإستيراتيجيه للشراء والبيع بمجرد تنصيبه على التشارت بيشتغل أوتوماتيك شراء أو بيع
طلبى من حضرتك أنا قمت بعمل شراء مثلا من السعر الحالى الإكسبيرت يحدد ليا وقف 1 بيب وتارجت (بروفيت) 2 بيب تمام ديه الخطوه الأولى المطلوبه من الإكسبيرت أن يقوم بعملها الخطوه التانيه يقوم بتعليق أوردر عند أخذ الربح للصفقه الأولى يعنى يعمل أوردر تانى بس بضعف العقد الأول من النقطه التانيه اللى هيه أخد الربح بتاع الصفقه الأولى دور الإكسبيرت مش إنه يتداول دوره إنه يحدد وقف 1 نقطه لصفقتى وبروفيت 2 نقطه ومن النقطه التانيه يعلق أوردر تانى بنفس إتجاه الصفقه الأولى بضعف العقد الأول

الكلمات الدلالية (Tags)
expirt

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

03:52 AM