• 2:26 مساءاً

معرفة الاتجاه الصحيح كانت طريقى للفوز

Like Tree4Likes

الصورة الرمزية ELMAALY
عضو متميز وصاحب افضل استراتيجية
الصورة الرمزية ELMAALY

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
ELMAALY is on a distinguished road
افتراضي رد: معرفة الاتجاه الصحيح كانت طريقى للفوز
51#
25 - 02 - 2010, 08:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sabahsaid مشاهدة المشاركة
مرحبا اخى انا موضحة ذلك على الصورة التاليه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.SeMSeM مشاهدة المشاركة
الغريبة في الموضوع كله إن الناس عمالة تسأل نحدد الاتجاه إزاي ونعزز امتى وندخل بكام والرصيد يبقى كام ومحدش سأل خالص هو الاتجاه حيفضل هابط أو صاعد على طول ماهو اوقات كتير بيعكس لوحده من غير مقاومة ولا دعم ولا أي حاجة ساعتها حعمل إيه حفضل ماشي زي ما أنا برضه ده على حسب كلامك يبقى كده الحساب راح
شكرا يا أختي الكريمة على الإيضاح أعلاه ولكن أرفقت لك مشاركة الأخ سمسم لأنه أنا فهمت كلامك من أول مرة ومثل شرحك وشارتك لي دعما عززت من عنده فهمي في ترند صاعد

لكن ماذا لو ظللنا كلما جاءتنا مقامة عززنا من عندها ما دام الاتجاه هابط حتى تيقنا من أن الاتجاه تغير إلى أعلى
حسب كلامك نخرج ونعكس الصفقات لأن الاتجاه تغير إلى أعلى طبعا حسب لوتاتك والنسبة التي تدخلين بها فإن الخسارة تكون كبيرة شيئا ما وسوف تكون أكبر لا قدر الله في حالة أن السعر عكس مرة أخرى وتغير إلى هابط بعد ما أوهمنا أنه صاعد وكثيرا ما يفعلها الباوند حبيب الجميع وسبب الخسارة للكثيرين وقانا الله وإياكم شر الخسارة
باختصار أنت تعملين بالمضاعفات في اتجاه واحد وهي مربحة إلى حد كبير ومعروفة للجميع لكنها أحيانا تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن
مع أني واثق من الطريقة التي تديرين بها أمورك لكن لا أظن الجميع يقدر
تقبلي ودي وتقديري

التوقيع

استراتجية الشهباء

هذا من فضل ربي

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
ELMAALY غير متواجد حالياً  

عضو جديد

sabahsaid is on a distinguished road
52#
26 - 02 - 2010, 12:01 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELMAALY مشاهدة المشاركة
شكرا يا أختي الكريمة على الإيضاح أعلاه ولكن أرفقت لك مشاركة الأخ سمسم لأنه أنا فهمت كلامك من أول مرة ومثل شرحك وشارتك لي دعما عززت من عنده فهمي في ترند صاعد

لكن ماذا لو ظللنا كلما جاءتنا مقامة عززنا من عندها ما دام الاتجاه هابط حتى تيقنا من أن الاتجاه تغير إلى أعلى
حسب كلامك نخرج ونعكس الصفقات لأن الاتجاه تغير إلى أعلى طبعا حسب لوتاتك والنسبة التي تدخلين بها فإن الخسارة تكون كبيرة شيئا ما وسوف تكون أكبر لا قدر الله في حالة أن السعر عكس مرة أخرى وتغير إلى هابط بعد ما أوهمنا أنه صاعد وكثيرا ما يفعلها الباوند حبيب الجميع وسبب الخسارة للكثيرين وقانا الله وإياكم شر الخسارة
باختصار أنت تعملين بالمضاعفات في اتجاه واحد وهي مربحة إلى حد كبير ومعروفة للجميع لكنها أحيانا تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن
مع أني واثق من الطريقة التي تديرين بها أمورك لكن لا أظن الجميع يقدر
تقبلي ودي وتقديري
اخى الكريم طبعا عندك حق فى اللى انت قلتى
انا فى احد المشاركات فى هذا الموضوع قلت ان المفروض الكلام ده يتعمل فى حساب يستحمل المخاطر
او على الأقل لو فى حساب صغير شوية يكون بنسبة عقود تتناسب مع الحساب
ولو بصيت على الشارت اللى رفقته سابقا هتلاقى ان الحمد لله بقلنا تقريبا 25 يوم او مايقرب من شهر بسم الله ماشاء الله وتبارك الله بنكسب كويس وطبعا الفوركس مش مكسب علطول لازم يجى مره اشارة مش مظبوطة تخدعنا ودا وارد جدا
هادى لحضرتك مثال بسيط لو فيه حساب مثلا بــ 10000 دولار خليك هتشتغل بــ 10 عقود مينى مش استاندرد
وانت فى الإتجاه الصحيح ومشى ضدك 300 نقطة واصتدم بنقطة دعم او مقاومة وانت ضاعفت العقود عندها يعنى خدت كمان 40 عقد مينى هايرجع من الــ 300 نقطة دول 23% على الأقل فى الحالة دى انت فلوسك رجعتلك وبزياده 45 دولار على الأقل دا لو انت هاتكتفى وتقول كفاية وبما انه فى الإتجاه الصحيح لابد من الرجوع 100% ويكمل اتجاه التريند وكانت خسارتك فى اعلى نقطة للخسارة لا تتجاوز ال3% من راس المال
اما اذا اعطى علامات تعكس الإتجاه وتحققنا من ذلك لابد من قبول الخسارة وعكس الإتجاه وفى هذه الحالة خسارتك لا قدر الله وربنا مايجيب خسارة ابدا لاتتجاوز الــ 500 دولار مثلا
طيب انا فى خلال الـ 25 يوم مكسب حققت كام 500 دولار احسبها انت بقى ولا تنسى تقول
ما شاء الله ولا قوة الا بالله وتقرا سورة الإخلاص المعوذتين ثلاث مرات صباحا ومساءً علشان متحسدش نفسك

التعديل الأخير تم بواسطة sabahsaid ; 26 - 02 - 2010 الساعة 12:06 PM
sabahsaid غير متواجد حالياً  
عضو جديد

53#
26 - 02 - 2010, 12:11 PM
انا على فكرة امس واليوم بره السوق حتى تتضح بعض العلامات الخاصة للباوند واقرر هل مازلت فى اتجاه هبوط ولا فيه علامات هايغير اتجاهه ويرجع لسة الأمور ماوضحتش بالنسبه لى
الصورة الرمزية bella_mente
عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
bella_mente is on a distinguished road
54#
26 - 02 - 2010, 04:24 PM
السلام عليكم
كان ليا سؤال أختى الكريمة
ماهى انسب العملات للعمل عليها ؟ هل هى الازواج الرئيسية ؟

* اعجبتنى الطريقة و أجد لها ميزة قوية
وهى ان التعامل بيكون دايلى
وبذلك تغنى عن التوتر اللى بينتج من متابعة العملة على مدار اليوم
وتشتت التفكيرالناتج من ارتفاع وانخفاض العملة وكذلك وقت الاخبار الخ ..
بالاضافة الى انها مربحة ما شاء الله ويارب تزيد

bella_mente غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية knight515
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية knight515

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
knight515 is on a distinguished road
55#
26 - 02 - 2010, 04:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sabahsaid مشاهدة المشاركة
اخى الكريم طبعا عندك حق فى اللى انت قلتى
انا فى احد المشاركات فى هذا الموضوع قلت ان المفروض الكلام ده يتعمل فى حساب يستحمل المخاطر
او على الأقل لو فى حساب صغير شوية يكون بنسبة عقود تتناسب مع الحساب
ولو بصيت على الشارت اللى رفقته سابقا هتلاقى ان الحمد لله بقلنا تقريبا 25 يوم او مايقرب من شهر بسم الله ماشاء الله وتبارك الله بنكسب كويس وطبعا الفوركس مش مكسب علطول لازم يجى مره اشارة مش مظبوطة تخدعنا ودا وارد جدا
هادى لحضرتك مثال بسيط لو فيه حساب مثلا بــ 10000 دولار خليك هتشتغل بــ 10 عقود مينى مش استاندرد
وانت فى الإتجاه الصحيح ومشى ضدك 300 نقطة واصتدم بنقطة دعم او مقاومة وانت ضاعفت العقود عندها يعنى خدت كمان 40 عقد مينى هايرجع من الــ 300 نقطة دول 23% على الأقل فى الحالة دى انت فلوسك رجعتلك وبزياده 45 دولار على الأقل دا لو انت هاتكتفى وتقول كفاية وبما انه فى الإتجاه الصحيح لابد من الرجوع 100% ويكمل اتجاه التريند وكانت خسارتك فى اعلى نقطة للخسارة لا تتجاوز ال3% من راس المال
اما اذا اعطى علامات تعكس الإتجاه وتحققنا من ذلك لابد من قبول الخسارة وعكس الإتجاه وفى هذه الحالة خسارتك لا قدر الله وربنا مايجيب خسارة ابدا لاتتجاوز الــ 500 دولار مثلا
طيب انا فى خلال الـ 25 يوم مكسب حققت كام 500 دولار احسبها انت بقى ولا تنسى تقول
ما شاء الله ولا قوة الا بالله وتقرا سورة الإخلاص المعوذتين ثلاث مرات صباحا ومساءً علشان متحسدش نفسك

معليش يااخت صباح كدا مش طريقة للفوز بالمسابقة

فهل انتي قمت بالدخول دائما ب 10 عقود ميني؟؟ وهل معقول ب 10 عقود ميني قمتي بتدبيل راس المال الى 30 مره وهو ماحصل معكي في المسابقة وصلت من 10000 الى اكثر من 300000 ماشاء الله

والواضح انك كنت تدخلين باكثر من 10 عقود وخلال الشهر الي انتي كسبت فيه الترند كان هابط وواضح يعني ماكان شهر متذبذب كثير

طيب فلنفرض ان الشهر كان متذبذب 200 نقطة الى 300 نقطة فوق و 200-300 نقطة تحت الوضع معاكي في المسابقة كيف راح يكون

اتمنى اني قدرت اوضح وجهة نظري.

تحياتي

التوقيع

Knight515 = فارس 515
قبل ان تحلل اي عملة ابداء بتحليل الذهب
^
^

كلام كان زمان لكن الان مش صحيح

عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
bella_mente is on a distinguished road
56#
26 - 02 - 2010, 05:44 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة knight515 مشاهدة المشاركة

طيب فلنفرض ان الشهر كان متذبذب 200 نقطة الى 300 نقطة فوق و 200-300 نقطة تحت الوضع معاكي في المسابقة كيف راح يكون

Good Point
زى مثلا شارت الدولار كندى كان السعر متذبذب لمدة شهر كامل
من منتصف نوفمبر لمنتصف ديسمبر الماضى
طبعا لو عارفين ان السعر هيتذبذب هنتحول لعملة اخرى لها ترند واضح
بس ساعتها مش هنبقى عارفين
علشان كده بسأل ماهى انسب عملة ؟؟
bella_mente غير متواجد حالياً  
عضو جديد

57#
26 - 02 - 2010, 06:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bella_mente مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
كان ليا سؤال أختى الكريمة
ماهى انسب العملات للعمل عليها ؟ هل هى الازواج الرئيسية ؟

* اعجبتنى الطريقة و أجد لها ميزة قوية
وهى ان التعامل بيكون دايلى
وبذلك تغنى عن التوتر اللى بينتج من متابعة العملة على مدار اليوم
وتشتت التفكيرالناتج من ارتفاع وانخفاض العملة وكذلك وقت الاخبار الخ ..
بالاضافة الى انها مربحة ما شاء الله ويارب تزيد

وعليكم السلام ورحمة الله
اخى الكريم انا شخصيا عن نفسى باستخدم هذه الإستراتيجية مع الباوند دولار فقط لانى بفضل الله مذكراه كويس ولاكنى جربت هذه الإستراتيجية مع معظم العملات على الديمو هى بتجيب نتيجة كويسة ولكن تكون بطيئة شوية ولو عكس معاك شوية بيعطلك حتى تحل المشكلة لاكن الباوند حركته سريعة يعنى بالبلدى كده بيخلص المسألة بسرعة حتى ولو عكس معاك شوية
اتمنى لك التوفيق
عضو جديد

58#
26 - 02 - 2010, 06:51 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة knight515 مشاهدة المشاركة

معليش يااخت صباح كدا مش طريقة للفوز بالمسابقة

فهل انتي قمت بالدخول دائما ب 10 عقود ميني؟؟ وهل معقول ب 10 عقود ميني قمتي بتدبيل راس المال الى 30 مره وهو ماحصل معكي في المسابقة وصلت من 10000 الى اكثر من 300000 ماشاء الله

والواضح انك كنت تدخلين باكثر من 10 عقود وخلال الشهر الي انتي كسبت فيه الترند كان هابط وواضح يعني ماكان شهر متذبذب كثير

اتمنى اني قدرت اوضح وجهة نظري.

تحياتي
انا هنا يا اخى بقول نصيحة لواحد بيشتغل بحساب حقيقى فى حدود الــ 10000 دولار فلابد يكون حريص جدا فى عدد العقود التى يأخذها بالنسبة لرأس المال

يعنى ان شخصيا بأخد العقود استاندر لانى بفضل الله ومنه عليا رصيدى اللهم لك الحمد يكاد يكون رقم فلكى شوية يعنى لو راح عكسى 3000 نقطة لم يؤثر ذلك فى حسابى باى شيء ولله الحمد على ذلك

اما بالنسبة لظرف المسابقة انا اول شيء مافيش حاجة خايفة عليها فكنت احياناً أأخذ بالــ 500 عقد استاندرد فى بعض الأحيان انا بفضل الله متوقعه انه هابط ورزقى كده ويرزق من يشاء بغير حساب
اعترض بقى على كلام ربنا

ومن حسن حظى وتوفيق الله انه كان التريند غير متذبذب وكان كل يوم بعمل فيه الألاف اللى كسبت بها الجائزة

حاجة اخيره اخى الكريم لابد من الرضا بقضاء الله وتقسيم الأرزاق ممكن ربنا سبحانه وتعالى يديلك حاجة وممكن يضيع منك حاجة تانيه فى المقابل مش شرط الواحد ياخذ كل حاجة
اتمنى لك التوفيق
عضو جديد

for123 is on a distinguished road
59#
17 - 10 - 2013, 12:59 PM
تسجيل متابعة وحضور
for123 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

محمد الحويطات is on a distinguished road
60#
18 - 10 - 2013, 03:42 PM
اتمنى من الاخت صباح ان كانت موجوده ان تضع لنا كم صفقة لكي نتاكد من الية العمل ونفهم طريقة الدخول .. ولو اني فاهمها والحمد لله .. ولكن احياء للورشة ولو لمدة اسبوع فقط

كل التوفيق للجميع
محمد الحويطات غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
الاتجاه

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

02:26 PM