• 7:32 مساءاً

من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم

Like Tree20Likes

عضو جديد

spyoftheworld is on a distinguished road
افتراضي رد: من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم
151#
15 - 04 - 2010, 10:55 PM
سؤال كمان ايه الميعاد اللى أبدأ اتابع فيه السوق
spyoftheworld غير متواجد حالياً  

عضو نشيط جدا

sakana is on a distinguished road
افتراضي رد: من اسهل الاسترايتجيات .. ولاتحتاج الي تحليل فني ولا متابعة اخبار وبدون حرقة دم
152#
15 - 04 - 2010, 11:02 PM
من السهل ان نقرا الشارتات ونقول الزوج الفلاني كسر الموفينج ووصل لمستوى معين وحقق 100 او 300 بيب لكن المشكلة ان الطريقة تتطلب مراقبة لصيقة للشارت يعني شخص واحد من الصعب ان يتابع ويدخل على جميع الصفقات التي تحدثت عنها.والا الكل سيصبح مليونير في ظرف شهرين ارجو ان تتقبل نقدي وملاحظاتي لان الناس فالمنتديات تبحث عنن هدف 50 بيب يومي وانت تقول اكثر من 2000 في يومين او ثلاثة ارجو ان تكون على حق ونعتبرها ان شاء الله بداية المليون.
ممكن اخي تضع كشف الحساب لنرى النتائج التي حققت الى الان

دمت في ود
sakana غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
ELAGEEB is on a distinguished road
153#
16 - 04 - 2010, 01:44 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maly مشاهدة المشاركة
متاسف في التاخير في الرد

التريلنج هي خاصية توضع عند وضع الاستوب اذا احببت وهي ان تجعل الاستوب لوز متحرك ونستفيد منه في ملاحقة الربح

مثال : انت دخلت صفقة والاستوب لوز بتاع 30 نقطة والهدف 60 نقطة

كلما تتحرك العملة نقطة نحو الهدف يتحرك الاستوب لوز معها توماتيكي توماتيكي هههههه

يعني لو العملة حققت 30 نقطة من 60 نقطة الهدف هتلاقي الاستوب لوز عند نقطة الدخول لوحدة

يارب اكون قدرت اوضحلك
جزاك الله خيراً
طيب يا أخى
أولاً : كيف نعمل هذه الخاصية
ثانياً : هل فى حالة تحرك العملة عكس الهف 10 نقاط مثلاً نجد أن الاستوب نزل أيضاً 10 نقاط فأصبح 40 بدلاً من 30 .
نرجو من حضرتك الإجابة وبارك الله فيك وجميع من تحب .
ELAGEEB غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
M.aly is on a distinguished road
154#
16 - 04 - 2010, 03:07 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مبتدئ فوركس مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

ممكن شرح الاستراجية والمؤشرات

تحياتي اخي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maly
السلام عليكم

هذة الاستراتيجة تعد من اسهل الاستراتيجيات الان وهي تعتمد علي مؤشر واحد فقط وهو الموفنج افرج 200 سيمبل

ولكن نأتي الي كيفية استخدامة وعلي اي فريم

العمل سيكون علي كذا عملة من 7 الي 10 عملات

الفريم المستخدم هو 5 دقائق

ان شاء الله في المساء ساقوم بشرح طريقة العمل مع بعض التوضيحات

الربح الاسبوعي من هذة الاستراتيجة يفوق ال 3000 نقطة

باذن الله

مميزات هذة الاستراتجية

1-السهولة الشديدة
2- النقاط الكثيرة بفضل الله
3- عدم متابعة الاخبار والتحاليل
4- عدم الاهتمام بالتحليل الفني ولا ترند صاعد ولا هابط

وفي المساء ساعرض باك تست لمعظم العملات الشهر اللي فات

اقتباس:
بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله

الشرح

اسم الاستراتجية
: حمادة علي - علي اسمي ههههههه

الفريم : 5 دقايق

العملات : كل العملات ويفضل الا يزيد الاسبريد علي 10بيب

طريقة العمل :

عند الشراء : عند اغلاق شمعة ال 5 دقايق فوق خط الموفينج

عند البيع : عند اغلاق شمعة ال 5 دقايق تحت خط الموفينج

تحديد الهدف والوقف

لاحظت في هذا السوق ان المضاربين يقومون بتحديد الهدف ولكن عند الخسارة يقوم بالصبر عليها

ولسان حالة بيقول يمكن السعر يرجع التاني طبعا الحالة التانية غلط وكلة عارف كدة لكن الجديد بقي ان

الحالة الاولي بردة غلط وهي تحديد المكسب يا تري لية ؟؟؟؟

انت ممكن تكون عامل تيك بروفت 30 نقطة والسعر يطلع 100 نقطة تاني بعد تحقيق المكسب

انت كنت قفلت العملية هتضايق وتقول خلاص انا هدخل هشتري تاني والسعر ينزل وتخسر ال 30

نقطة اللي كسبتهم وبعد كدة يطلع ال 100 نقطة تاني او تدخل سل والسعر يطلع وتخسر ال 30 نقطة

بردة

طيب انا لية احدد مكسبي لما ممكن محددوش بمعني ان اوعي تحدد رزقك

كل شغلنا تريلق ستوب لوز

الاستوب من 20 الي 30 نقطة علي حسب المضارب

والتريلنج كل 20 نقطة ويتم زيادتها الي 30 نقطة بعد تحقيق اول 40 نقطة

وحتي نكون ذكرنا جميع الاحتملات ناقص حاجة واحدة وهي

عند ضرب الاستوب لوز

هناك حالتين

الحالة الاولي : الانتظار عند اغلاق الشمعة فوق او تحت الخط والدخول مرة اخري بنفس الشروط

الحالة الثانية :الدخول بمضاعفات فيبوناتشي 1-1-2-3-5 واخرنا المضاعفة الرابعة ويكون

ضعف الاستوب بمعني عند ضرب الاستوب 20 نقطة ندخل بنفس العقد الاول ويكون الهدف 40 نقطة

وبعد ذلك عقدين وهدف 40 نفطة وهكذا الي المضاعفة الخامسة ومن نخرج حيث ان تلك الطريقة

ضعفها في الذبذبة

وانا افضل الطريقة الاولي ومن باب الامانة قلت بتوضيح الاسلوبين

كيفية الدخول :

مجموع الدخول يكون من 5 الي 10 في المية من راس المال

والي عشاق السكالبينج ممكن تدخل علي فريم الدقيقة

الدخول يكون علي اكثر من 5 عملات الي 10 عملات كل عملة ب 1 في المية

وساقوم بعرض بعض النتائج من الاسبوع الماضي

اظن اسهل من كدة مش هتلاقي مؤشر واحد ومن تقطاع ولا حاجة علشان اللغبطة وكمان المؤشر دة

ثابت ولا يتغير مكانة بتغير حركة السعر

عايز منكم حاجة واحد بس تدعولي بظهر الغيب ان ربنا يكرمني ويفك الكرب والهم اللي انا فيه بارك الله فيكم ولاتنسوا الدعاء لابي وامي واخي ان يجعل الله مثواهم الجنة

اقتباس:
بص يا محمد باشا

طبعا كلنا نعرف المضاعفات وعيوبها فهى تحتاج الى مارجن عالى كلما زاد المضاعفة لكن هندمجها مع طريقة سوبلكس

طريقة سوبلكس انك تعكس الصفقة من بيع الي شراء او العكس وهي افضل ان تكون في نفس الاتجاة

طبعا احنا هنمشى مضاعفات حسب متوالية الفايبوناتشى
1 - 1 - 2 - 3 - 5 - 8 - 13 - 21 - 34 - 55 - 89

ولكن لغاية المضاعفة رقم 5 فقط وهي كدة كدة مش يتوصل للرقم دة ان شاء الله

بمعني ان لوكنت داخل علي اليورو دولار شراء بعقد واحد وتم ضرب الاستوب 20 نقطة
1-
تدخل بيع بعقد واحد ايضا بستوب 20 وتارجت 40 نقطة الهدف يكون ضعف الاستوب
2- لو ضرب الاستوب تدخل شراء بعقدين
بستوب 20 وتارجت 40 نقطة
3-
لو ضرب الاستوب تدخل بيع بثلاثة عقود بستوب 20 وتارجت 40

4-لوضرب الاستوب تدخل شراء ب5 عقود بستوب 20 وتارجت 40

وجميع الحلات عند الوصول الي الاهداف يكون المحصلة موجوب

والسعر بص في الرسم مش بتذبذب كتير عند الخط في فريم ال 5 دقايق وحتي لو تذبذب احنا معاة

واسف لو مفهمتش حاجة قولي

اقتباس:
كيفية الفلترة موجودة داخل الشرح بس انت مخدتش بالك وممكن نعملها كتالي :

1- اولا ممكن تعمل تريلينج ستوب لوز يعني عند اغلاق شمعة ال5 د تدخل مع اتجاها مع تريلنج كل 20 نقطة كدة لو السعر طلع وضرب ممكن تكون انت كسب او خارج بخسارة صغيرة بس الطريقة دي متنفعش مع الطماعين علشان السعر ممكن ينزل 30 نقطة ويطلع يضرب التريلنج يبقي الناتج 10 نقطة وينزل 70 نقطة تاني

2- الحل التاني وهي مضاعافات فيبو ناتشي مع الخروج عند المضاعفة ال 5 ولكن يكون الهدف ضعف الاستوب وممكن لو عايزين نلاحق الربح عند تحقيق الهدف وهو 40 نقطة لا نغلق الصفقة ولكن نضع ستوب لوز متحرك وقد قتم شرح الطريقة في الشرح

3- ان تقوم بوضع ستوب لوز 20 نقطة ومن غير تيك بروفت وتقفل العملية اخر اليوم علي 10 عملات وكل عملة ب 1 % في عملات هتضرب ستووب لوز وعملات هتجيب نقاط كثيرة ان شاء الله وفي النهاية يكون الموجوب ازيد

ارجو مراجعة القراءة ستجد الحل ان شاء الله

التوقيع

عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: رآني النبي صلى الله عليه وآله وسلم وأنا أحرك شفتي فقال لي ( بأي شيء تحرك شفيتك يا أبا أمامة ؟ ) فقلت - أذكر الله يا رسول الله . فقال - ( ألا أخبرك بأفضل أو أكثر من ذكرك الليل مع النهار ، والنهار مع الليل ؟ أن تقول سبحان الله عدد ما خلق ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما في الأرض والسماء ، سبحان الله ملء ما في السماء والأرض ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما أحصى كتابه ، وسبحان الله ملء كل شيء ، وتقول - الحمد الله ، مثل ذلك ) صدق رسول الله
M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

155#
16 - 04 - 2010, 03:12 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Scofield مشاهدة المشاركة
2310 نقاط بثلاث ايام و نصف
نسبة عاليه
الاستراتيجيه حطمت الخيال
ما شاء الله عليك

سؤالي هل تعمل علي الاستراتيجيه على الحقيقي؟؟؟
كم تتوقع ان رصيد الحساب يكفى لكى اعمل علي الاستراتيجيه؟؟؟

طلبي يا ريت يكون في نقاط دخول و خروج لنتابع الورشة معاك و لكي نسجل النقاط التى حققناها من الاستراتيجيه و معرفه قوتها الفعلية

شكرا

اعمل عليها

الرصيد علي حسب مقدرتك ممكن تبدأ بعملة واحدة وعلي حساب ب 100 دولار

ان شاء الله يتم وضع توصيات ولكن المشكلة في شغلي هو دة اللي واجع دماغي

وبالنسبة للنقاط ومدي قوي الاستراتيجة انا حطيت نتائج العملات وصور للعملات عندما تحققت الاهداف

وممكن تراجعها ولو اي حد لسة مش فاهم قدر يعمل 10 % من النقاط اعتقد ان عمل شيء جميل بردة

وعلي فكرة ممكن واحد يختار عملة واحدة ويدخل ب 10 %

وياريت الناس تجرب الاستراتجية وتحكم عليها

التوقيع

عن أبي أمامة رضي الله عنه قال: رآني النبي صلى الله عليه وآله وسلم وأنا أحرك شفتي فقال لي ( بأي شيء تحرك شفيتك يا أبا أمامة ؟ ) فقلت - أذكر الله يا رسول الله . فقال - ( ألا أخبرك بأفضل أو أكثر من ذكرك الليل مع النهار ، والنهار مع الليل ؟ أن تقول سبحان الله عدد ما خلق ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما في الأرض والسماء ، سبحان الله ملء ما في السماء والأرض ، سبحان الله ملء ما خلق ، سبحان الله عدد ما أحصى كتابه ، وسبحان الله ملء كل شيء ، وتقول - الحمد الله ، مثل ذلك ) صدق رسول الله
M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

156#
16 - 04 - 2010, 03:14 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد ص مشاهدة المشاركة
ياريت تضع الفرص لايف قبل ما تحقق النقاط علشان نتابعها معك
ياريت حضرتك تقراء الشرح وتجرب الاستراتجية بايدك علي اي عملة انت تختارها وقولي اية رايك

وممكن تحط توصيات انت كمان معايا بس كل الناس تجرب

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

157#
16 - 04 - 2010, 03:15 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed20202 مشاهدة المشاركة
سلام عليكم ازيك ياابوحميد
انا مع الاخوه فى انك تحط الفرص لايف ونبدا نطبقها مع بعض ونخرج وندخل مع الصفقات مع بعض مع تفسير لكل موقف لغايه منوصل لاتقان تام للاستراتيجيه
ايه رايك يابو حميييييييييييييييد؟

معاك يا ابو حميد ان شاء الله بس جربها انت كمان وقولي اية النتيجة

سيتم وضع التوصيات قريبا

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

158#
16 - 04 - 2010, 03:48 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفاروق70 مشاهدة المشاركة
اخي الكريم .. حسب مافهمت :
الشراء ..اغلاق شمعة 5 دقائق فوق الموفنج وافتتاح الشمعة الجديدة فوقة برضو ندخل بهدف 20 نقطة وستوب 20 ونجعلة متحرك
والبيع بالعكس

هل يوجد وقت محدد ام الدخول يكون لحظة تحقق الفرصة

صح الكلام
صح الكلام ممكن تحط ستوب لوز متحرك دة للناس الي خايفة ولو طماع اعمل ستوب 20 بس من غير

تريلنج واقفل الصفقة لما تحس ان الربح يرضيط او مع اقرب مقاومة ودعم

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

159#
16 - 04 - 2010, 03:49 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبوخالد2 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إنت أستاذ والله

واستراتيجيتك رائعة

بس ياريت تحاول تساعدنا بوضع الفرص ومتابعتها
ولو مع الأسبوع القادم - يعني على حسب ظروفك
حتى يتقن الناس العمل بها

ولك منا كل الشكر والتقدير

بارك الله فيك اان شاء الله ونتمني تواجدك

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

160#
16 - 04 - 2010, 03:51 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohcinex مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
هدا ولا في الخيال ولا في الاحلام .......2310 في اقل من اسبوع .....
هده نتاءج بعض الازواج فقط لانه لا تستطيع منتابعه الكل ....مع العلم انها إستراتيجيه لكل الازواج....انا اضن لو عُمِل لها إكسبيرت كما ينبغي سيكون الابهر و الانجح ..........
لانه لم يسبق لاحد منا ان رءى إستراتيجيه تعطي 2310 نقطه في 3 ايام فقط...
اتمنى من الاخ نادر فيليب والاخ semsem او الإخوه المبرمجين ان ينضروا لهدا المنتدى و يشاركونا بما آوتوا من علم كي تسود المعرفه على الكل ........كما اود ان اشكر صاحب الاستراتيجيه الراءعه وكل المتدخلين و المشاركين ومبروك عليكم الرباح
و مزيد من الارباح الافراح
وفي إنتضار الإكسبيرت للإخوه اللدين لا يمكنهم المتابعه متلي
والسلام عليكم

بضم صوتي الي صوتك ياريت اكسبرت

وممكن اللي مش عايز عملات كتير يركز علي عملتين 3 وخلاص

التوقيع

M.aly غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام