• 6:26 مساءاً

@@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@

موضوع مغلق
الصورة الرمزية freebalad2003
عضو متميز
الصورة الرمزية freebalad2003

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
freebalad2003 is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
571#
14 - 03 - 2009, 05:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_amg مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

اعضاء الرحله الكرام و اعضاء الكافيه الكرام
احب ان اقول لكم ان الجنرال اعلن عن قنبله و لكن قنبله من النوع السلمي حيث الافاده ان شاء الله

تم انطلاق قناة محادثة صوتيه لاعضاء منتدى بورصات وذلك لمساعدة المبتدئين وتبادل الخبرات وذلك من الاسوبع القادم الموافق

21-3-2009
و لمزيد من التفاصيل
http://forum.borsaat.com/t17890.html

السلام عليكم
الاحظ ان موضوع الاذاعة قد أورشف
فهل الغيت الفكرة ام ان الادارة اعتبرتها
اعلان شخصي , و هل المشروع ما
زال قائما ام الغي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افيدونا رحمكم الله
أخوكم

التوقيع

شكرا لاخي العزيز
محمد عبد المعطي
على تعاونه و متابعته

http://forum.borsaat.com/t35.html
شرح كيفية ارفاق الصور في المشاركات
freebalad2003 غير متواجد حالياً  

موقوف

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
fifthelement is on a distinguished road
572#
14 - 03 - 2009, 05:54 PM
السلام عليكم يا جماعة
ايه عاملين يا رب يبقى كلوا بخير و صباح الفل استاذ شريف و ان شاء الله يكون الاسبوع القادم كله مكسب من غير توتر
والناس تبقى فى هدوء و ما يأثر الكلام اللى بردوه بيكتبوه فى التوصيه و انتو بردو بتردو عليه
انا و الله اتعلمت لانى عملت كذا غلطه بردو كتبت اكثر من 6 مرات فى التوصيه و بعد كده اتعلمت وبعد كده قرأت امبارح كل المشاركات من الاول لللاخر و لقيت انى ماشفتش حاجات كثيره
و اتعلمت ان الوقت مهم للاستاذ شريف و ان احنا لازم نحترم وقته و نبطل نتكلم فى التوصيات لأن ده هو اللى مطلوب (هما يجيو يستفزوا و احنا نرد فى التوصيات و عايز اعقب على حاجه ازاى واحد يجيى من بره المنتدى و يجى يقول اصلى الستوب لوز كذا و كذا و تقولوا عليه اصله جديد ده انا متاكد مبعوت من حد
وانا فهمت من المشاركات ان فى ناس بتصارع استاذ شريف و هو ما بيردش رغم انه يقدر يرد و زياده
بس ده هما اللى عوزينه احنا نرد وها يردوا و طبعا هو بيكتب فى التوصيه و انت عايزه يشوف كلامك يعنى انك رديت و انك مخلص بتعرف تتكلم (هو ده اللى عوزينه تتقلب مهرجان ) استهدوا بالله
ده هما لو وجدو ان ما حدش بيرد مش حيتكلموا تانى (زى مين وده ابسط مثال الاخ محمد فريد اللى ارسل رد الساعة 3:02pmوبعد كده تانى3:49 pm زى الشمس واضحه )
و اللى انا مستغربه ان الكافيه كان معمول للنقاشات و للمبتدئين عشان استاذ شريف لو عنده وقت يفهمنا و احد الاخوه الاعضاء
بس اتقلبت هزار و واحد يكتب لأخر الصفحه كلام مش مفهوم و صور و انميشن و حاجات غريبه
و انا كل شويه استنى رساله يبقى فيها فايده ألاقيها كلها حاجات غريبه و بعيده عن الموضوع
انا كنت داخل متشوق للموضوع و الله يا جماعة انا مستلف فلوس من والدى عشان ادخل المشروع ده و بقالى 5 شهور اقرا فى كتب و عادت عليا بنفع , الا من هنا الكلام و السوق الحقيقى ابتدا يفهمنى و كتب استاذ شريف المنتقاه
و فى الاخر ادعو للجميع بالهدايه و المكسب الوفير و الصحه و حسن الخلق و نبطل احنا العرب فى اى وقت نخلط ما بين الهزار و الجد
و انا كنت فاهم ليه استاذ شريف قال انا ما ينفعش اربى اولادى فى مجتمع عربى و الله مش حكومات و لا عصابات اللى مخلينا فى بلدنا كده احنا اللى بنحدد المستوى الحضارى و الاجتماعى و احنا اللى فى تردى اخلاقى عالى
ما فيش مبادىء و ولا مواعيد و هو دى اللى يخلى اللى بره بيستهزؤا بينا
و اسف انى طولت عليكم
و يرحم الله والديك استاذ شريف و مسلمينا و ربنا ينصرنا على اعداءنا داخليا و خارجيا
fifthelement غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

kamizidan is on a distinguished road
573#
14 - 03 - 2009, 06:21 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_amg مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

اعضاء الرحله الكرام و اعضاء الكافيه الكرام
احب ان اقول لكم ان الجنرال اعلن عن قنبله و لكن قنبله من النوع السلمي حيث الافاده ان شاء الله

تم انطلاق قناة محادثة صوتيه لاعضاء منتدى بورصات وذلك لمساعدة المبتدئين وتبادل الخبرات وذلك من الاسوبع القادم الموافق

21-3-2009
و لمزيد من التفاصيل
http://forum.borsaat.com/t17890.html

لماذا كتب لي التالي
لا تملك تصريح بدخول هذه الصفحة. قد يكون هذا أحد الأسباب التالية وربما بسبب آخر:
  1. حسابك قد لا يكون فيه إمتيازات كافية لدخول هذه الصفحة. هل تحاول تعديل رسالة عضو آخر, دخول ميزات إدارية أو نظام متميز آخر؟
  2. إذا كنت تحاول المشاركة, ربما قامت الإدارة بحظر حسابك, أو لا يزال حسابك بإنتظار موافقة الإدارة.
kamizidan غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية waoool
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية waoool

waoool is on a distinguished road
574#
14 - 03 - 2009, 06:29 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازي احلى شباب عاملين ايه
اليوم النهاردة كان جامد مووووووووت
يا بخت اللى حضر مع الجنرال بصراحة
انا اول مرة اقابله وجها لوجه بس بصراحة اللى سمع غير اللى شاف
والله الراجل قمة فى الاخلاق ومابيتأخرش على اى سؤال وبصراحة عنده استعداد يفهم اللى مابيفهمش
ولو قعدت اكتب عشر صفحات موش هيوفوه حقه بصراحة
اما عن الاخ اللى كاتب فى موضوع الرحلة الاساسية ياريت ماحدش يرد عليه ونسيبه للجنرال هو هيتصرف معاه علشان مايحصلش زى ماحصل مع الاخ الاولانى وكلنا طبعا عارفين الجنرال اضايق قد ايه مننا ياريت نسيبه هو يتصرف والحمد لله ان ماحدش رد عليه
وبداية اسبوع موفقة للجميع ومنتظرينك يا جنرال

التوقيع

@@ عاشق الميورى @@
$$$
الشارع ده شفتك انتى ماشية فيه ,,,
لابسة جيب
وبلوزة وردى ,
وعاملة ديل حصان وجايه ,
اتجاهك اتجاهى مشينا فيه ...
والشارع ده سحاب وتيه , بس لازم نستميت ,,,,
waoool غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

kamizidan is on a distinguished road
575#
14 - 03 - 2009, 06:32 PM
كنا نتمنى ان نراه ايضا ونسلم عليه ونحدثه ولكن انا فين ونتو فين هههههه
اقصى الارض
انا في المغرب
بس ان شاء الله يجي يوم نراه
kamizidan غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية شريف خورشيد
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية شريف خورشيد

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
شريف خورشيد is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ انطلاق رحلة الـ 100 دولار الى 30 الف @@ توكلنا على الله
576#
14 - 03 - 2009, 06:38 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فريد مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

بخصوص رحلة 30000$ بتاعة الإستاذ شريف أحب أوضح حاجة صغيرة .... أي حد قاصد خير و عايز يساعد الناس بجد ياريت يقول مضمون الموضوع أو الفكرة اللي وصل إليها .
أفضل بكثير من التوصيات اللي ممكن تصيب مرة وتخيب مرتين ثلاثة .
وكمان في حاجة ... الأستاذ شريف بيقول انتظروا توصياتي من الساعة 10:30 حتى 11:30 ص والتوصية الثانية من 3:30 حتى 4:30 م بتوقيت القاهرة الله عليك هي دي المصيبة الكبيرة لإن الساعة دي بتكون في نيويورك الساعة 8:30 ص بداية العمل والتداول في شرق أمريكا وده بيكون معظم الأحيان وقت خبر بننتظر فيه الأخبار والتقارير وأي شركة فوركس بتقوم بتعليق السيرفر في وقت الخبر لإن معظم المتداولون بيكون إتجاهاتهم واحدة و صحيحة عند صدور الخبر ولإن شركة الفوركس لاتستطيع تلبية كل أوامر المتداولون في وقت واحد وإتجاه واحد فتقوم بتعطيل السيرفر الرجاء إخواني تجنبوا هذا الوقت نهائي . لإني في مرة كنت فاتح صفقة شراء eur/usd وكنت كسبان 30 نقطة وجاء وقت الخبر وبتعليق السيرفر فوجدت نفسي لا أستطيع إغلاق الصفقة و بعد ساعة ونصف تقريبا عندما عدت وجد نفسي خسران 60 نقطة والمصيبة إني مكنتش عامل stop loss والأستاذ شريف بيقول مفيش ستوب لوس الله عليه

بصراحة المنتدى ده صاحب فضل كبيرعليا في حاجات كثير انا ماكنتش أعرفها وتعلمتها من هذا المنتدى .... نصيحة مني إبتعدوا عن أي توصيات مهما كانت ذهبية وحاول التعلم والإعتماد على النفس في اتخاذ القرار لإن السبب بسيط جدا ومهم ايضا

عندما تقوم بالتحليل لأي فريم سواء كان weekly أو daily أو حتى 30 دقيقة لأي زوج من العملات ثم تتخذ قرار الدخول بيع أو شراء ولا قدر الله إنك خسرت فاعلم انك اكتسبت شيئا ! وهو التجربة والتجربة هي أول طريق الخبرة و الخبرة تتكامل من التجارب لا أقصد انك تدع نفسك في مهب الخسارة لكي تستفيد ولكن أقصد عندما تخطيء لأي ظرف من الظروف فقد تكون تعلمت درسا بأنك لم تكرر ما حدث ثم تحاول التجربة مرة أخرى بطريقة أو إستراتيجية مختلفة وهكذا تستطيع أن تبني خبراتك .

ولكن عندما تقوم بتطبيق أي توصية بحذافيرها وعند أي خسارة تتعرض لها ستفتقد أسباب الخسارة لإنك لم تعلم سبب دخولك للصفقة أصلا واعلم أخي أن أي توصية قد تكون ناجحة لصاحبها فقظ لأنه يعلم نقاط القوة و الضعف والشروط الذي تمكنه من نجاح النظرية إذا حدثت .. ويستطيع الخروج في أي وقت بدون خسارة أو بأقل خسارة مالم تحقق النظرية شروطها أو حدث أي شئ غير متوقع يستطيع أن يتفاداه . أما أنت تطبق التوصية كما أنزلت فتكون عرضة أكثر للخسارة .

أخي الكريم من الممكن أن تتعرف على نظريات و إستراتيجيات مهمة وقوية فبإمكانك أن تبحث في محرك google عن (إستراتيجيات التداول ) أو ( نظريات التداول ) أو أي شئ أخر ستجد نتائج مهمة للغاية
آسف للإطالة ولكن كل ماقلته جاء عن طريق تجربة وسهر وبحث
ونصيحة مني أسأل مجرب ولكم مطلق الحرية في ما ترونه صحيح فالإنسان لا يتعلم إلا من أخطائه وتجاربه

محمد فريد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فريد مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

بخصوص رحلة 30000$ بتاعة الإستاذ شريف أحب أوضح حاجة صغيرة .... أي حد قاصد خير و عايز يساعد الناس بجد ياريت يقول مضمون الموضوع أو الفكرة اللي وصل إليها .
أفضل بكثير من التوصيات اللي ممكن تصيب مرة وتخيب مرتين ثلاثة .
وكمان في حاجة ... الأستاذ شريف بيقول انتظروا توصياتي من الساعة 10:30 حتى 11:30 ص والتوصية الثانية من 3:30 حتى 4:30 م بتوقيت القاهرة الله عليك هي دي المصيبة الكبيرة لإن الساعة دي بتكون في نيويورك الساعة 8:30 ص بداية العمل والتداول في شرق أمريكا وده بيكون معظم الأحيان وقت خبر بننتظر فيه الأخبار والتقارير وأي شركة فوركس بتقوم بتعليق السيرفر في وقت الخبر لإن معظم المتداولون بيكون إتجاهاتهم واحدة و صحيحة عند صدور الخبر ولإن شركة الفوركس لاتستطيع تلبية كل أوامر المتداولون في وقت واحد وإتجاه واحد فتقوم بتعطيل السيرفر الرجاء إخواني تجنبوا هذا الوقت نهائي . لإني في مرة كنت فاتح صفقة شراء eur/usd وكنت كسبان 30 نقطة وجاء وقت الخبر وبتعليق السيرفر فوجدت نفسي لا أستطيع إغلاق الصفقة و بعد ساعة ونصف تقريبا عندما عدت وجد نفسي خسران 60 نقطة والمصيبة إني مكنتش عامل stop loss والأستاذ شريف بيقول مفيش ستوب لوس الله عليه

بصراحة المنتدى ده صاحب فضل كبيرعليا في حاجات كثير انا ماكنتش أعرفها وتعلمتها من هذا المنتدى .... نصيحة مني إبتعدوا عن أي توصيات مهما كانت ذهبية وحاول التعلم والإعتماد على النفس في اتخاذ القرار لإن السبب بسيط جدا ومهم ايضا

عندما تقوم بالتحليل لأي فريم سواء كان weekly أو daily أو حتى 30 دقيقة لأي زوج من العملات ثم تتخذ قرار الدخول بيع أو شراء ولا قدر الله إنك خسرت فاعلم انك اكتسبت شيئا ! وهو التجربة والتجربة هي أول طريق الخبرة و الخبرة تتكامل من التجارب لا أقصد انك تدع نفسك في مهب الخسارة لكي تستفيد ولكن أقصد عندما تخطيء لأي ظرف من الظروف فقد تكون تعلمت درسا بأنك لم تكرر ما حدث ثم تحاول التجربة مرة أخرى بطريقة أو إستراتيجية مختلفة وهكذا تستطيع أن تبني خبراتك .

ولكن عندما تقوم بتطبيق أي توصية بحذافيرها وعند أي خسارة تتعرض لها ستفتقد أسباب الخسارة لإنك لم تعلم سبب دخولك للصفقة أصلا واعلم أخي أن أي توصية قد تكون ناجحة لصاحبها فقظ لأنه يعلم نقاط القوة و الضعف والشروط الذي تمكنه من نجاح النظرية إذا حدثت .. ويستطيع الخروج في أي وقت بدون خسارة أو بأقل خسارة مالم تحقق النظرية شروطها أو حدث أي شئ غير متوقع يستطيع أن يتفاداه . أما أنت تطبق التوصية كما أنزلت فتكون عرضة أكثر للخسارة .

أخي الكريم من الممكن أن تتعرف على نظريات و إستراتيجيات مهمة وقوية فبإمكانك أن تبحث في محرك google عن (إستراتيجيات التداول ) أو ( نظريات التداول ) أو أي شئ أخر ستجد نتائج مهمة للغاية
آسف للإطالة ولكن كل ماقلته جاء عن طريق تجربة وسهر وبحث
ونصيحة مني أسأل مجرب ولكم مطلق الحرية في ما ترونه صحيح فالإنسان لا يتعلم إلا من أخطائه وتجاربه

محمد فريد

طيب علمنا انتا ياباشا من علمك و احنا نقعد ونستمع بكل اذان صاغية مدام بقيت خبرة اوى كدة وكل الا بنعمله احنا غلط مع ان كلامك عفوا ياعنى يدل على عدم الخبرة و الفهم ودة متعودين عليه الحقيقة كل يومين يخشلنا واحد يرميلك كلمتين كالمعتاد

والشئ الغريب الحقيقة ان رايك دة بالتحديد اتكتب فى موضوعى انا هنا بالتحديد مش فى موضوع اخر مع العلم هناك زملاء ليه فى المنتدى بيدوا توصيات من غير استوب ومش هنا وبس
لاء فى منتيات كتير تانية
مكتبش رايك هناك ليه ؟؟
( طبعا معروف من غير ما ترد )

ولا اقولك حاجة تانية افضل تفتح لينا ورشة وتعلمنا عشان نستفيد من خبرتك والا اتعلمته على الاقل تريحنى شوية من ضغط الاعصاب
ونشوف الصح منك والخبرة الا انتا اتعلمتها هتفيدنا بايه واعتقد دة كلامك او مضمون كلامك بما ان المنتدى هنا ليه فضل عليك زى ما بتقول مع ان مشاركاتك كلها 4 مشاركات ومش هندقق عليها وهنقول انك تكتفى بالمشاهدة فقط
طيب جه الوقت بقى عشان ترد الجميل للمنتدى وتعلمنا ولا ايه

منتظر ورشتك عشان نتعلم يا معلم

اه ياريت لما تحب تكتب راى تكتبه فى كافيه الفوركسية هنا مش مسموح لحد يكتب الا انا فقط دة ياعنى لو على فرض انك اساسا متابع المنتدى وعارف اننا بنرغى بنقول ايه كل يوم بس بردوا التكرار يعلم الشطار

التوقيع

خاطب الله تعالى داود وقال: يا داود أنت تريد وأنا أريد فإن رضيت بما أريد أعطيتك ما تريد وإن لم ترضى بما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا
يكون إلا ما أريد فإنى فعال لما أريد

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

التعديل الأخير تم بواسطة شريف خورشيد ; 14 - 03 - 2009 الساعة 06:45 PM
شريف خورشيد غير متواجد حالياً  
عضو جديد

bellura2001 is on a distinguished road
577#
14 - 03 - 2009, 06:55 PM
بجد أنا ما كانش يخطر على بالي إن فيه ناس سفيهة كده
ألمحتاس ده و لا كأنه قال حاجة خالص با أستاذ شريف, لأنه متسلط على (المفيدين لغيرهم لوجه الله,لوجه الله,لوجه الله )
أرجو من القائمين على هذا المنتدى مسح أي مشاركة لا يرضى عنها الأستاذ شريف في موضوعه حرصا على إستمرار العطاء , و كذلك كل من يعطي توصيات بالمنتدى .
بمعنى أن يعطي القائمون على المنتدى الحق ( بطريقة ما) لمن يضع توصيات في إستبعاد أي تعليق يراه مخالفا.
علما بأن من يستخدم أسلوب (محتاس ) هو بالتأكيد يحاول أن يوقف مسيرة العطاء على هذا المنبر ( موقع بورصات )
و أتمنى ل ( محتاس ) الهداية و الرحمة , و لجميع المسلمين أحياءاّ و أمواتاّ و يوم القيامة إن شاء الله

تم نقل هذه المشاركة من @@ انطلاق رحلة الـ 100 دولار الى 30 الف @@ توكلنا على الله
إلى هنا
bellura2001 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
marwa.adel is on a distinguished road
578#
14 - 03 - 2009, 06:59 PM
يا بختكم للأسف انا كمان مقدرتش اروح خسارة حظي وحش لكن تتعوض ان شاء الله
وفعلا ايه اللي حصل لموضوع الغرفة الصوتية اتمنع ولا اتلغى ولا إيه
marwa.adel غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية waoool
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية waoool

waoool is on a distinguished road
579#
14 - 03 - 2009, 07:13 PM
والله كفائة يا جنرال
ماحنا قولنا ياريت ماحدش يلعب مع الكبار
احنا سيبناهولك وقولنا انت ترد عليه بنفسك علشان ماتضايقش من حد لو رد فى الموضوع هنا
بس بصراحة كلنا كان نفسنا نرد
وراك رجالة يعتمد عليها فى غيابك يا جنرال

التوقيع

@@ عاشق الميورى @@
$$$
الشارع ده شفتك انتى ماشية فيه ,,,
لابسة جيب
وبلوزة وردى ,
وعاملة ديل حصان وجايه ,
اتجاهك اتجاهى مشينا فيه ...
والشارع ده سحاب وتيه , بس لازم نستميت ,,,,
waoool غير متواجد حالياً