• 12:59 مساءاً

@@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@

موضوع مغلق
الصورة الرمزية شريف خورشيد
عضو فـعّـال

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
شريف خورشيد is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
1591#
22 - 03 - 2009, 05:23 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waoool مشاهدة المشاركة
والله يا جنرال وحشتنا مواعيد التوصيات
الواحد كان بيطلع من شغله جرى علشان يلحق يروح البيت على ميعاد التوصية
ويدخل من باب الشقة قبل مايغير هدومه يجرى على الكمبيوتر يشوف ايه الاخبار والتوصية نزلت ولا لسه
النهاردة والله يا جنرال طالع من الشغل عادى فى معادى ويمكن متأخر كمان ولا بجرى ولا حاجة
بينى وبينك يا جنرال حاسس ان مواعيد الخروجع مابقالهاش لزمة دلوقت
وكنا نلاقى الشباب كلها مستنية تحقيق الهدف وقاعدة بتدعى
بصراحة يا جنرال كان الواحد بيحس بجو عائلى كده
ربنا يجازيك خيرا انك جمعت كل الشباب دى عليه
وبأذن الله نرجع تانى وبأذن الله صفقتنا تنتهى على خير
والشباب ترجع تتجمع تانى
ربنا يباركلك يا جنرال ويجازيك كل خير عنا
ويرحم والدك ويجل الفردوس لاعلى نزلا له

ياباشا كله هيروق ويحلى ان شاء الله هو لازم شوية كدة وشوية كدة ولازم شدة الاعصاب ولازم نرخى مش هيبقى روتين واحد على طول انا معاك ان الجو دة بيبقى جميل وفعلا معاك حق بتحس ان دة بيتك التانى فى او المكان الا بنجتمع فيه انا عن نفسى مش بقفل صفحة المنتدى لا فىالبيت ولا فى عربيتى ولا فى مكتبى ياعنى زى ما تقول كدة بتونس بيكوا ربنا يدومها نعمه علينا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد مشاهدة المشاركة
بجد عندك حق.الواحد دلوقتي بيحس ان يوم السبت والاحد اتقل يومين بيمرو علي الواحد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nesr_2020 مشاهدة المشاركة
بالعكس السبت و الاحد هم اخف و افضل يومين عندى و ببقى متضايق عشان الاجازة خلصت.
كفاية اننا بنريح الدماغ من الضغط العصبى..
فى حد يكره الاجازة برضه؟؟؟
ولا ايه..؟
لاء يا نسر والله انا فعلا انا بكرة السبت والاحد دول لان السوق مش شغال لاء بقى المصيبة الاكبر الافكار والشعوزة مبتجيش الا والسوق قافل وتبقى هتموت وعاوز تجرب حاجة بس غصب عن الواحد لكن بفكر نقدم اقتراح لشركات الفوركس يسيبوا لينا كمان السبت والاحد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waoool مشاهدة المشاركة
لا موش بنكره الاجازة يا دكتور ولا حاجة
بالعكس احنا بنحبها جدا
بس هشبهالك بحاجة
عارف رمضان
على الرغم من انه صوم وارهاق للناس والناس بتبقى هتموت وتاكل او تشرب
واول مارمضان يخلص تانى يوم على طول لازم تاكل الصبح علشان تحس بس ان من حقها
واول مايخلص بأسبوع تحس ان وحشك التعب والصوم تانى
بالظبط كده كانت مواعيد التوصيات
اها تعب وارهاق وقاعدين على اعصابنا
بس والله وحشتنا يا دكتور والجو العائلى اللى بنكون قاعدين فيه والناس بتدعى وبتحاول تهدى الاعضاء وكل شوية نسمع صوت ميل نقوم نجرى نشوف مين اللى كتب وكتب ايه
بالنسبالنا كان جو حلو اوى واعتقد ان بالنسبة للجنرال كمان
وبأذن الله نرجع تانى للجو العائلى ده قريب
ونرجع على خير واحسن من الاول كمان
دعواتكوا معانا يا شباب

هترجع ياباشا وهتبقى زى الفل ان شاء الله
دعواتك انتا بس
بالتوفيق للجميع

التوقيع

خاطب الله تعالى داود وقال: يا داود أنت تريد وأنا أريد فإن رضيت بما أريد أعطيتك ما تريد وإن لم ترضى بما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا
يكون إلا ما أريد فإنى فعال لما أريد

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
شريف خورشيد غير متواجد حالياً  

مضارب شرس

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
ahmadforex is on a distinguished road
1592#
22 - 03 - 2009, 05:36 PM
يا جماعة معلش انا حبيت بس اقول رايي و اتمني ان تتقبلوه بصدر رحب
احنا طبعا في اجازة فحبيت ندخل الاسبوع الجديد و احنا مطمنين
حبيت اتكلم عن وضع الدولار في الوقت الحالي و اتمني ان الخبراء و طبعا الجنرال اولهم انه يقلي انا صح ولا غلط
انا دلوقتي حسابي لو اغلقت الصفقة هيبقي تقريبا 100 دولار وانا الحمد لله ماشي مع الجنرال يمكن كسبت بعض النقاط من صفقات خاصة بيا بس تقريبا من غيرهم برده كان الحساب لن يقل عن 90 دولار
يعني علشان الحساب لا قدر الله يوصل لصفر محتاج تقريبا 900 نقطه او اكتر لان نقطه الفرانك مش بدولار بالظبط

المهم يعني الدولار لازم ينزل كمان 900 نقطه و ده علي فكرة صعب اذ لم يكن مستحيل انه يحصل لاسباب كتير

اهمها ان نزول الدولار اللي حصل ده نزول علي المدي القصير لان علي المدي البعيييد كل الناس عارفين انه صعود و صعود كبير كمان و متهيالي لو سالنا خبراء بجد هيقلك طبعا علي المدي بالبعيد صعووووووود و معروفة جدا

هتقولولي ايه السبب التاني هقلكم بكل بساطة انه لو نزل 900 نقطه يعني هيكسر خط فيبوناتشي 100 و قبله طبعا هيكسر خط كمان و علي حسب فهمي للفوركس انه ليس من السهل عليه كسر كل ده من غير تصحيح

يعني علي الاقل هيبقي فيه تصحيح و هوه بالفعل كان بدا يوم الجمعه في التصحيح و ان شاء الله في الاسبوع القادم هنشوف تصحيح اكتر

الاسبب التالت اننا بنتكلم علي اقوي اقتصاد و اقولي عملة و هيه الدولار تفتكروا امريكا هتسيب الدولار ينزل 1600 نقطه في اسبوعين او حتي في شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متهيالي يعني لو قلت الحكاية دي لواحد مش فاهم حاجه في الفوركس هيقلك لا
لو عملة تانية اوك ممكن بس الدولار متهيالي صعبة شوية

معلش لو كلامي كان فيه كلام مش منطقي بس انا بقول الكلام اللي انا حاسه والله اعلم طبعا و فيه ناس اكيد تعرف اكتر مني

بس ليا رجاء يا جماعة اتمني ان الجنرال يوافقني عليه و طبعا هوا صاحب الرحلة و القرار ليه

نبدا الاسبوع بالاستغفار و الدعاء و ده اولا و اهم من كل حاجه دلوقتي لاننا بجد محتاجين ده مننا كلنا علشان ربنا يوفقنا

الطلب و الرجاء التاني لو حتي صفقة في اليوم او صفقتين وانا في رايي لو كانوا تهديج يبقي احسن بمعني يبقي مثلا في اليورو دولار نعمل شراء بمعني ان لو صفقة الفرنك بتخسر نكون بنكسب في اليورو دولار و العكس و بكده مهما السعر عكس معانا نبقي موقفين الخسارة و بالعكس لما السعر هيرد هنبقي كسبنا في النزول و بعد كده كسبنا الصعود

اسف لو كنت بتدخل في تفكير الاستاذ شريف بس ده طبعا اقتراح وانا معاكم في الرحلة بدور علي المصلحة العامة و في الاول والاخر كلام الجنرال اللي هيمشي و اسف علي الاطالة

اسبوع موفق للجميع ان شاء الله
ahmadforex غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

basem ayoub is on a distinguished road
1593#
22 - 03 - 2009, 05:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف خورشيد مشاهدة المشاركة

تطالعنا التقارير الاقتصاديه بشكل مستمر وهي تلقي الضوء علي الاقتصاد الامريكي
بهذا المصطلح ( سندات الخزانه الامريكيه).. فيجمع المحللون علي اهميته في تسير الاقتصاد الامريكي..
ويعلق عليه الفيدرالي الامريكي امالا عراض.. وفي اخر عهد رجل الخزانه القوي جون سنو قال بصريح
العباره ان سندات خزانته اصبحت غير جاذبه للاستثمارات الخارجيه.. فازداد العجز التجاري بعد انخفاض
الاقبال علي شرائها من قبل المستثمرين.... وبالامس في تقرير لوكاله رويتر اوضحت ان الدول الاسيويه
ما زالت تشتري سندات الخزانه بمبالغ طائله....
من المعلوم ان اليابان تمتلك 268.3 مليار دولار من سندات الخزانه الامريكيه والصين تمتلك حوالي
262.6 مليار دولار من هذه السندات بينما تمتلك بريطانيا 244.8 مليار دولار....
في هذا المقال سنقوم بتعريف هذه السندات وانواعها وايضا سنقوم باستعراض موقف الاستثمار
العالمي منها في ظل التقلبات الجيوسياسيه.. وايضا سنتطرق الي خطورتها علي الاقتصاد الامريكي
** ما هي سندات الخزانه الامريكه:-----------
هي عباره عن سندات ماليه ( مثل الشيك) تعتمد عليه وزاره التجاره الامريكيه
بشكل اساسي كتدفق نقدي فهي بالمعني الصريح عباره عن صكوك دين!
**انواع سندات الخزانه الامريكيه:-------------
1/ Treasury Bills هذا هو النوع الاول من هذه السندات وهي سندات قصيره
الاجل مداها الزمني يتراوح بين ايام الي 26 اسبوع......كيف يتم التعامل بها: مثلا قام الصندوق المعني
او الشخص المعني بشراء 970 دولار فسيقوم بيع هذه السندات ب 1000 دولار بعد مده زمنيه محدده في ذلك
المدي الزمني المحدد مسبقا...........
الحد الادني لهذه السندات هو 1000 دولار والحد الاعلي لها هو 5 مليون دولار
بها تفاصيل كثيره ساكتفي بهذا التعربف المبسط لهذا النوع
2/ Treasury Notes وهي سندات بها معدل فائده ثابت كل ست اشهر
ومداهل الزمني من سنتين وحتي 10 سنوات... وايضا حدها الادني 1000 والاعلي 5 مليون
3/Treasury Bonds وايضا هي سندات بها معدل فائده ثابت كل سته اشهر
ومداهل الزمني يمتد حتي 30 عام .. وميزتها يمكن المستثمر الاستفاده من تذبذب اسعار الفائده................
كيف تتم هذه العمليه بين الدول:----------
امريكا لها بروتوكولات تجاريه مع الدول تستورد منها السلع والبضائع بشكل يكاد يكون يومي
وتدفع امريكا سداد هذه السلع بهذه السندات .. وفقا للبروتوكول التجاري.. والدول تكون مجبره
علي استلام حصتها من صادراتها بهذه السندات.. وهو نوع من الاستثمار الاجباري.. اصبحت معظم
الدول تتململ منه...
الان وبعد تباطوء النمو الاقتصادي في امريكا .. اصبحت هذه السندات غير محفزه فاتجهت
الدول النفطيه مثلا الي تنويع استثماراتها وهذا ما يبعث القلق في الاوساط الاقتصاديه الامريكيه
في السابق كانت هذه السندات ملجا لكثير من رؤوس الاموال .. فبدات تهرب الي فضاءات ارحب
والان تشكل هذه السندات مهدد اكبر لامريكا.. ففي حال هذه الدول طرحت هذه السندات
في السوق مجتمعه .. فالخزانه الامريكيه الفارغه لن تستطيع من الايفاء بالتزاماتها تجاه
هذه السندات ...
فالامر الذي يحتاج لكثير من الايضاحات والنقاش هو لماذا تستمر الدول الاسيويه
في شراء هذه السندات وفي اخر تقرير ليوم امس يوضح ان العائد من هذه السندات كالاتي
4.5% للسندات التي مداها الزمني من سنتين وحتي خمس سنوات
و4.6 % للسندات التي مداها الزمني عشر سنوات.....
ولكن تظل احتمالات زياده العائد من هذه السندات هو الذي تراهن عليه الدول التي تشتري
هذه السندات ......................
ومؤخرا اوضحت الصين عزمها في انشاء وكاله خاصه مستقله لاداره بعض احتياطياتها من النقد
الاجنبي.. وايضا هذا بدوره سيؤثر علي الاحتياطي النقدي بالدولار.....
اخيرا هذه هي ببساطه سندات الخزانه الامريكيه والتي كما ذكرنا هي سندات دين تستخدمها
لجذب التدفقات النقديه لامريكا

يا أخي .. ولله العظيم , انت لو قاعدت تتكلم طول اليوم كده , انا عندي استعداد اسمعك طول اليوم ولا حزهق !!!!
دا احنا الي اخذناه في الكليه جزء من جزء من جزء من الكلام ده .. و تحديدا , ال TREASURY BILLS و المستخدم في اسهم الشركات .. مش في التجاره الدوليه زي ما حضرتك كنت بتحكي !
حقيقي أ\ شريف , اشكرك كتير علي الكلام ده .. و متعشم اسمع المزيد و المزيد عن السوق و حركاته و المعلومات الي زي دي الي بتعلم كل يوم منها حاجه جديده !!

basem ayoub غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
1594#
22 - 03 - 2009, 06:59 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadforex مشاهدة المشاركة
حبيت اتكلم عن وضع الدولار في الوقت الحالي و اتمني ان الخبراء و طبعا الجنرال اولهم انه يقلي انا صح ولا غلط معلش أنا مش خبير لكن جايب لك رأى الدول كلها ممكن يفيد
الاسبب التالت اننا بنتكلم علي اقوي اقتصاد و اقولي عملة و هيه الدولار تفتكروا امريكا هتسيب الدولار ينزل 1600 نقطه في اسبوعين او حتي في شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متهيالي يعني لو قلت الحكاية دي لواحد مش فاهم حاجه في الفوركس هيقلك لا
لو عملة تانية اوك ممكن بس الدولار متهيالي صعبة شوية (لا يا باشا أمريكا هى اللى منزلاه وهى اللى شارية أذون خزانة وقاصدة وكل حاجة .. المفاجأة كانت لينا أحنا المستثمرين ولباقى دول العالم وهم دول بقى اللى مش حيسكتوا بالذات الأتحاد الأوروبى وشوف الكلام تحت )

معلش لو كلامي كان فيه كلام مش منطقي بس انا بقول الكلام اللي انا حاسه والله اعلم طبعا و فيه ناس اكيد تعرف اكتر مني

بس ليا رجاء يا جماعة اتمني ان الجنرال يوافقني عليه و طبعا هوا صاحب الرحلة و القرار ليه

نبدا الاسبوع بالاستغفار و الدعاء و ده اولا و اهم من كل حاجه دلوقتي لاننا بجد محتاجين ده مننا كلنا علشان ربنا يوفقنا.
اسف لو كنت بتدخل في تفكير الاستاذ شريف بس ده طبعا اقتراح وانا معاكم في الرحلة بدور علي المصلحة العامة و في الاول والاخر كلام الجنرال اللي هيمشي و اسف علي الاطالة . (طبعا قائد الطائرة هو اللى يحدد الطريق وحتى الأن لا منازع على جميع الجبهات وبدام زينا زى باقى دول العالم أفتكر دى حاجة تطمن أوى)

اسبوع موفق للجميع ان شاء الله
والأن من ال بيبسى سى bbc العربية
انخفض الدولار لمستوى قياسي مقابل اليورو الثلاثاء بالرغم من تحذير وزراء مالية منطقة اليورو من صعود العملة الموحدة.
وطالب وزراء مالية 12 دولة الولايات المتحدة بالتصرف لمواجهة الانخفاض الكبير في الدولار.
ولم يذكر الوزراء الولايات المتحدة بالاسم بل أشاروا إلى "كل الدول الكبرى".
ويرغب الوزراء في أن تقوم واشنطن بمعالجة العجز الكبير في الميزانية والمعاملات التجارية.
كان الدولار قد تعافى أمام اليورو الاثنين. ولكنه انخفض أمام اليورو في التعاملات الصباحية في آسيا ليصل اليورو إلى 1.3468 دولار قبل أن يرتفع الدولار خلال تعاملات الظهيرة في البورصات الاوروبية أمام الدولار. وقد سجل اليورو 1.345 دولار.
وقال الوزراء قبل اجتماعهم في بروكسل إن الانخفاض الكبير في قيمة الدولار أمام اليورو أمر غير مرغوب فيه.
وقال بيان صادر عن الوزراء بالإضافة إلى البنك المركزي الاوروبي: "نحن نرى إن التحركات العشوائية والكبيرة في أسعار الصرف أمر غير مرغوب فيه للنمو الاقتصادي. ويجب أن تلعب كل الدول الكبرى والمناطق الاقتصادية دورا أكثر حيوية في خفض الخلل في الاقتصاد العالمي عن طريق وضع سياسات اقتصادية مناسبة".
وعبرت كبرى الدول الاوروبية عن مخاوفها من اضعاف الدولار المنخفض لصادراتها.
وارتفع اليورو أمام الدولار منذ شهر سبتمبر/ ايلول الماضي بشكل كبير، حيث كان سعره وقتها 1.20 دولارا نتيجة للمخاوف المستمرة من العجز في الميزانية الأمريكية.
ويرغب وزراء المالية الاوروبيون في أن تتخذ واشنطن خطوات للحد من اتساع العجز في ميزانيتها.
ونقلت وكالة الأنباء الفرنسية عن وزير المالية النمساوي كارل هاينز جراسر قوله: "من غير المقبول أن تدفع اوروبا فاتورة الخلل في الاقتصاد العالمي، خاصة العجز في الولايات المتحدة".
كان وزير المالية الفرنسي هيرفيه جيرمار قد حذر الاثنين من انخفاض الدولار أمام اليورو قائلا إنه "لا يجب أن يستمر".
وأضاف جايمار إن التوصل إلى حل لهذا الوضع أمر يهم السلطات المالية في الولايات المتحدة وآسيا مثلما هو مهم بالنسبة لاوروبا.
وقال جايمار في مقابلة تلفزيونية: "زادت قيمة اليورو بنسبة 60% منذ طرحه مقارنة بالدولار. ولا يجب أن يستمر هذا الأمر".
ويحذر الخبراء الاقتصاديون من ان الدولار سيستمر في الهبوط نتيجة "للعجز المزدوج" في الاقتصاد الامريكي.
وهناك عجز كبير في الميزانية الامريكية والمعاملات التجارية، وهي الفارق بين الأموال التي تدخل وتخرج من البلاد.
ونتيجة لذلك تحتاج الولايات المتحدة إلى ضخ 2.5 مليار دولار في الاستثمارات يوميا ما يؤدي إلى انخفاض سعر العملة الامريكية.

جزاكم الله خير وفى أنتظار رأى الجنرال شريف.
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

1595#
22 - 03 - 2009, 07:33 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
والأن من ال بيبسى سى bbc العربية
انخفض الدولار لمستوى قياسي مقابل اليورو الثلاثاء بالرغم من تحذير وزراء مالية منطقة اليورو من صعود العملة الموحدة.
وطالب وزراء مالية 12 دولة الولايات المتحدة بالتصرف لمواجهة الانخفاض الكبير في الدولار.
ولم يذكر الوزراء الولايات المتحدة بالاسم بل أشاروا إلى "كل الدول الكبرى".
ويرغب الوزراء في أن تقوم واشنطن بمعالجة العجز الكبير في الميزانية والمعاملات التجارية.
كان الدولار قد تعافى أمام اليورو الاثنين. ولكنه انخفض أمام اليورو في التعاملات الصباحية في آسيا ليصل اليورو إلى 1.3468 دولار قبل أن يرتفع الدولار خلال تعاملات الظهيرة في البورصات الاوروبية أمام الدولار. وقد سجل اليورو 1.345 دولار.
وقال الوزراء قبل اجتماعهم في بروكسل إن الانخفاض الكبير في قيمة الدولار أمام اليورو أمر غير مرغوب فيه.
وقال بيان صادر عن الوزراء بالإضافة إلى البنك المركزي الاوروبي: "نحن نرى إن التحركات العشوائية والكبيرة في أسعار الصرف أمر غير مرغوب فيه للنمو الاقتصادي. ويجب أن تلعب كل الدول الكبرى والمناطق الاقتصادية دورا أكثر حيوية في خفض الخلل في الاقتصاد العالمي عن طريق وضع سياسات اقتصادية مناسبة".
وعبرت كبرى الدول الاوروبية عن مخاوفها من اضعاف الدولار المنخفض لصادراتها.
وارتفع اليورو أمام الدولار منذ شهر سبتمبر/ ايلول الماضي بشكل كبير، حيث كان سعره وقتها 1.20 دولارا نتيجة للمخاوف المستمرة من العجز في الميزانية الأمريكية.
ويرغب وزراء المالية الاوروبيون في أن تتخذ واشنطن خطوات للحد من اتساع العجز في ميزانيتها.
ونقلت وكالة الأنباء الفرنسية عن وزير المالية النمساوي كارل هاينز جراسر قوله: "من غير المقبول أن تدفع اوروبا فاتورة الخلل في الاقتصاد العالمي، خاصة العجز في الولايات المتحدة".
كان وزير المالية الفرنسي هيرفيه جيرمار قد حذر الاثنين من انخفاض الدولار أمام اليورو قائلا إنه "لا يجب أن يستمر".
وأضاف جايمار إن التوصل إلى حل لهذا الوضع أمر يهم السلطات المالية في الولايات المتحدة وآسيا مثلما هو مهم بالنسبة لاوروبا.
وقال جايمار في مقابلة تلفزيونية: "زادت قيمة اليورو بنسبة 60% منذ طرحه مقارنة بالدولار. ولا يجب أن يستمر هذا الأمر".
ويحذر الخبراء الاقتصاديون من ان الدولار سيستمر في الهبوط نتيجة "للعجز المزدوج" في الاقتصاد الامريكي.
وهناك عجز كبير في الميزانية الامريكية والمعاملات التجارية، وهي الفارق بين الأموال التي تدخل وتخرج من البلاد.
ونتيجة لذلك تحتاج الولايات المتحدة إلى ضخ 2.5 مليار دولار في الاستثمارات يوميا ما يؤدي إلى انخفاض سعر العملة الامريكية.

جزاكم الله خير وفى أنتظار رأى الجنرال شريف.
بص يا نادر انا بحكم خبرتى فى الشغلانة دة احيانا تلاقى الكلام مقنع جدا وفى الاخر تلاقى العكس تماما والحقيقة الموضوع دة اتكرر معايا كتير وخصوصا فى بدايتى يبقى الكلام كله سلبى وتلاقى فجاة الكلام مش راكب ولا ماشى خد عندك ياباشا الدولاراندكس وقولى ايه رايك

التوقيع

خاطب الله تعالى داود وقال: يا داود أنت تريد وأنا أريد فإن رضيت بما أريد أعطيتك ما تريد وإن لم ترضى بما أريد أتعبتك فيما تريد ثم لا

الصورة الرمزية Haithem Hussien
مضارب شرس

Haithem Hussien is on a distinguished road
1596#
22 - 03 - 2009, 07:35 PM
السلام عليكم شباب وشكرا لك اخي نادر علي نقلك الخبر من bbc
ولكن خلينا نتناقش فيه سوا لغاية ما ييجي قائد الرحلة ويحط لنا الكلمة النهائية وان شاء الله خير

الكلام دا منطقي وواضح وانا فهمه ولكن هناك خوف من ان مثلا الفرنك تنخفض قيمته للمستوي الحالي للتداول امام الدولار

بمعني انا احنا ما نشفش المستوي اللي اشترينا عنده ـ مع عدم انخفاض الدولار تاني ـ
انا مش عارف الفكرة اللي عندي عارف اشرحها ولا لأ

يعني يبقي مستوي تداول الدولار فرنك يكون عند 1.1300 او اكتر او اقل شوية

طبعا احنا موقفنا احسن دلوقتي والحمد لله عند يوم الاربع او الخميس وتقريبا احنا عند راس المال بتاعنا ،،، يعني القلق راح تقريبا

وفي انتظار فتح السوق وراي القائد
والسلام عليكم

التوقيع

" لا تفرح بما آتاك ولا تحزن علي ما فاتك "

سبحان الله وبحمده ،،،، سبحان الله العظيم
Haithem Hussien غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: @@ كافيه الفوركسية - عندك اى سؤال اتفضل @@
1597#
22 - 03 - 2009, 08:30 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف خورشيد مشاهدة المشاركة
بص يا نادر انا بحكم خبرتى فى الشغلانة دة احيانا تلاقى الكلام مقنع جدا وفى الاخر تلاقى العكس تماما والحقيقة الموضوع دة اتكرر معايا كتير وخصوصا فى بدايتى يبقى الكلام كله سلبى وتلاقى فجاة الكلام مش راكب ولا ماشى خد عندك ياباشا الدولاراندكس وقولى ايه رايك

كلامك درر يا باشا .. والله أنا شايفه خبط فى ترند صاعد وفية كمان تدعيم بشمعة صاعدة يعنى أنت قصدك أن الفنى لوحده من غير الأخبار بيدعم الصعود وأنا أأيد وبشدة وبزيد كمان دعم للصعود بتهديدات من جميع الدول الأوروبية لأمريكا ( بس ظبت منك تريكة كمان... وعلى ما الرحلة تخلص أكون عملت كتاب "هيا نتاجر مع تريكات شريف خورشيد"
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhsh مشاهدة المشاركة
السلام عليكم شباب وشكرا لك اخي نادر علي نقلك الخبر من bbc
ولكن خلينا نتناقش فيه سوا لغاية ما ييجي قائد الرحلة ويحط لنا الكلمة النهائية وان شاء الله خير

الكلام دا منطقي وواضح وانا فهمه ولكن هناك خوف من ان مثلا الفرنك تنخفض قيمته للمستوي الحالي للتداول امام الدولار

بمعني انا احنا ما نشفش المستوي اللي اشترينا عنده ـ مع عدم انخفاض الدولار تاني ـ
انا مش عارف الفكرة اللي عندي عارف اشرحها ولا لأ

يعني يبقي مستوي تداول الدولار فرنك يكون عند 1.1300 او اكتر او اقل شوية والله ياهيثم الخبر بيقول أن دا تهديد لأقتصاديات دول العالم وكل واحد حيدافع عن نفسه يعنى لو أمريكا ماشالتش الدولار ورفعتة شوية باقى الدول على أستعداد لتخفيض عملتها لأنها مش هتتفرج على أقتصادها وصادراتها بتقع لصالح الدولار الرخيص وتقف ساكتة ودى ناس لما بتهدد تنفذ مش كلام وبس زينا وبعدين هما أستحملوا كتير لحد ما طهقوا خلاص ..اليابان صادراتها قلت 50% الكام أسبوع اللى فاتوا وبعدين جاى يرخص الدولار كمان يعنى عاوز اليابان تبقى زى مصر مثلا وللا أية ...لا ياعم مش حيسكتوا والله .
وبعدين أهو الجنرال وصل وكله بقى على الشارتات أهو ...

طبعا احنا موقفنا احسن دلوقتي والحمد لله عند يوم الاربع او الخميس وتقريبا احنا عند راس المال بتاعنا ،،، يعني القلق راح تقريبا

وفي انتظار فتح السوق وراي القائد
والسلام عليكم
والله يوفق الجميع ... الله كريم وتقبلوا ودى وأحترامى..
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
مضارب شرس

Haithem Hussien is on a distinguished road
1598#
22 - 03 - 2009, 08:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
كلامك درر يا باشا .. والله أنا شايفه خبط فى ترند صاعد وفية كمان تدعيم بشمعة صاعدة يعنى أنت قصدك أن الفنى لوحده من غير الأخبار بيدعم الصعود وأنا أأيد وبشدة وبزيد كمان دعم للصعود بتهديدات من جميع الدول الأوروبية لأمريكا ( بس ظبت منك تريكة كمان... وعلى ما الرحلة تخلص أكون عملت كتاب "هيا نتاجر مع تريكات شريف خورشيد"

والله يوفق الجميع ... الله كريم وتقبلوا ودى وأحترامى..
والله ربنا كريم يا نادر وان شاء الله خير
وانا عن نفسي متفائل بالخير
تحياتي للجميع

التوقيع

" لا تفرح بما آتاك ولا تحزن علي ما فاتك "

سبحان الله وبحمده ،،،، سبحان الله العظيم
Haithem Hussien غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

1599#
22 - 03 - 2009, 08:37 PM
يا تريكاتك ياعم نادر

التوقيع

عضو جديد

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
marwa.adel is on a distinguished road
1600#
22 - 03 - 2009, 08:37 PM
مساااء الورد
ع الرحلة واعضاء الرحلة وضيوف الرحلة
وجنرال الرحلة