• 2:05 مساءاً

@@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@

موضوع مغلق

محمد سنوسي احمد is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@
3961#
01 - 05 - 2009, 04:27 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_amg مشاهدة المشاركة
محمد بيه منور الكافيه و حمدلله على السلامه
و ياباشا اكيد محدش هيزعل من كلامك لان هنا كلنا اخوات
بس زي ما قلت قبل كده الموضوع لمناقشه التوصيات و الترويح عن النفس
يعني حضرتك ماشفتش شيشه نازله فعلا و لا الدخان طالع من الكافيه
و لا اي حاجه من الكلام ده حصل
الموضوع كله مجرد كلام يا جماعه
و كمان الحمد لله كلنا زي ما بنهرج و بنضحك و نتكلم
زي ما بنقول الحمد لله و بنستغفر ربنا
و ياباشا متهيألى انت من الناس اللى بتتابع معانا من زمان
يعني عارف ان لو فى اي سؤال بيتسأل بيترد عليه
لانك بنفسك قبل كده رديت على اسئله
او بتلاقينى انا او الجنرال بيرد يعني مش بنسيب اي سؤال و لا اي استفسار
و انا عن نفسي مش بتأخر فى اي رد و لو فى حاجه انا مش عارفها او مش هاقدر انى اوصل المعلومه صح
بستنى لحد ما الجنرال يرد و الراجل عمره ما اتأخر عن اي حد و لا اى رد
لا فى المنتدى و لا الكافيه و لا حتى على الخاص و لا على الميل
يعني ياباشا اللى عنده سؤال يسأل و كلنا بنساعد و بنرد
و المشاركات تقول كده و انت كمان تقول كده
ما تزعلش من كلامى و حمدلله على السلامه
ياباشا الناس المحترمه عمر ماحد يزعل من كلامها..وانت بجد انسان محترم...وانت فعلا مش بتتاخر...لكن انا نفسي الكافيه كله يبقي كدا...مش مجرد كلام في النسكافيه...نفسي يكون فيه تفاعل من الجميع...ولما حد يكتب سؤال بلاش احط موضوع النسكافيه في النص قبل ما واحد واتنين وتلاته يردو ويبقي السؤال خلص...يعني لو انت فاكر اخر سؤال بتاع الهيدج هل هو اتلغي فعلا ولا لاء محدش رد عليه الا انت وانت نفسك قلت مش متاكد...لكن انا فعلا معرفش الموضوع صحيح ولا لاء ...وهل كل الشركات لغته ولا لاء؟....وايه اللي هتستفادو الشركات من الغاء الهيدج...وهل فعلا ممكن يقدرو يلغوه...ده فيه مليون طريقه ممكن تستخدم فيها الهيدج...سواء الشركات كان فيها او مش فيها....يبقي ليه يتعبو نفسهم من الاول.....والله يا حماده انت حبيبي وفعلا انسان محترم
محمد سنوسي احمد غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية hamada_amg
عضو فـعّـال

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
hamada_amg is on a distinguished road
3962#
01 - 05 - 2009, 04:47 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد مشاهدة المشاركة
ياباشا الناس المحترمه عمر ماحد يزعل من كلامها..وانت بجد انسان محترم...وانت فعلا مش بتتاخر...لكن انا نفسي الكافيه كله يبقي كدا...مش مجرد كلام في النسكافيه...نفسي يكون فيه تفاعل من الجميع...ولما حد يكتب سؤال بلاش احط موضوع النسكافيه في النص قبل ما واحد واتنين وتلاته يردو ويبقي السؤال خلص...يعني لو انت فاكر اخر سؤال بتاع الهيدج هل هو اتلغي فعلا ولا لاء محدش رد عليه الا انت وانت نفسك قلت مش متاكد...لكن انا فعلا معرفش الموضوع صحيح ولا لاء ...وهل كل الشركات لغته ولا لاء؟....وايه اللي هتستفادو الشركات من الغاء الهيدج...وهل فعلا ممكن يقدرو يلغوه...ده فيه مليون طريقه ممكن تستخدم فيها الهيدج...سواء الشركات كان فيها او مش فيها....يبقي ليه يتعبو نفسهم من الاول.....والله يا حماده انت حبيبي وفعلا انسان محترم
ياباشا تسلم على كلامك الجميل ده و القلوب عند بعضها
بس فعلا اه الكلام ده حصل و انا فاكر الموضوع ده كويس
لان بعدها فى موضوع اتفتح فى المنتدى اتكلم عن النقطه ده و اتقال فى الموضوع ان فعلا الهيدج هيتمنع فى الشركات من نص شهر 5 ان شاء الله
و ده معناه ان اى حد مش هيقدر يفتح صفقتين عكس بعض على عمله واحده فى وقت واحد
لازم يكون الصفقه فى اتجاه واحد فقط يا بيع يا شراء
اما بقى هم ليه بيعملوا كده فده يا سيدي قوانين NFA الجديده للسيطره على الشركات و برده لحمايه المتاجرين
و بالنسبه للطرق اللى ممكن تستخدم بيها الهيدج حتى لو مش موجود فى الشركه اه انا معاك فى طرق كتيره جدا بس فى الاول و الاخر الموضوع كله زياده من الكنترول بس مش اكتر
ده ردي على سؤالك و الله اعلى و اعلم
اما بالنسبه لموضوع الكافيه فزي ما قلت هو موضوع للنقاش و الضحك بين الاعضاء
و طبعا اى سؤال بيتقال بيترد عليه لان ده الهدف فى الاول و الاخر
و انا بضم صوتى معاك و اقول ان لو فى سؤال اتسأل الاعضاء يصبروا لحد ما يتم الاجابه على السؤال
ده مافيهوش اي مشكله
و انا قلت قبل كده فى مشاركه ليا ان اللى بيسأل السؤال يصبر بس
لان ممكن يكون الجنرال او انا او اى حد من الاعضاء اللى عندهم الرد
عنده اي ظرف او مش موجود على الجهاز او مشغولين فى التوصيه او اى سبب يمنع الرد فى نفس الوقت
ربنا ياباشا يديم المحبه اللى بين الناس هنا و يديم المعروف

التوقيع

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

hamada_amg غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

3963#
01 - 05 - 2009, 04:51 PM
يا جماعه انا بقول لكل الناس فى المنتدى و الكافيه و الرحله
احنا بينا روح من الحب و الضحك حلوه و جميله و بجد فعلا المنتدى بيكون بيتنا التاني
و الله و الله و الله انا بقضي فيه وقت مش بقضيه مع اهلى و كل واحد فينا كده
مفيش حد من الناس بيتمنى ان يكون فى زعل او حتى مجرد اختلاف فى الراي
و بقول ياريت لو فى حد شايف انه زعلان او متضايق من اي حاجه يقول و محدش هيزعل
لان فى الاول و الاخر كلنا اخوات و ايد واحده و هدف واحد
اتمنى الاقى الناس كلها متجمعه على خير و حب
و محدش يكون زعلان و لا متضايق من اي مشاركه
و اتمنى ان لو فى حد فهم اي كلام من اى حد او اى مشاركه غلط برده يفرض حسن النيه الى ان يثبت العكس
و متهيألى انه مش هيثبت العكس عشان كلنا و كل الناس فى المنتدى و لله الحمد ناس افاضل و محترمه
يارب الناس تكون عارفه ان السوق لوحده كفيل انه يسبب اي ضغط على اي انسان و تقدر ده
و كل انسان له فى حياته الضغط اللى مكفيه بره السوق كمان
يعني كل ده كفايه و يبقى ده مكاننا اللى نضحك و نتكلم و نتناقش فيه من غير زعل و لا ضغط
الكافيه يا جماعه مفتوح لاى حد فى المنتدى و الاعضاء كلها و لاي سؤال
و ربنا يقدر رجاله الرحله و ترد على الاسئله و نعذر الجنرال لوقته الضيق و الضغط اللى هو فيه و ندعيله
يارب الناس تفهم كلامى صح و ماحدش يزعل منه
و نبدأ صفحه جديده و اسبوع جديد من غير اي زعل و لا اى ضغط
و الله المستعان
ها فى نسكافيه بقى و لا مفيش؟

التوقيع

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

الصورة الرمزية د.أسامة عادل
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
د.أسامة عادل is on a distinguished road
3964#
01 - 05 - 2009, 04:59 PM
اقتباس:

حقولك على حاجة صغيرة بالنسبة للنسكافيه كلامك على حق طبعا و انا نفسى من بداية الرحلة كنت ناوى اكون عضو فعال و عامل للرد على الاسئلة من الشباب لكن لما لقيت الموضوع قلب بالشكل ده فبطلت انى ادخل خالص الى ان اخدت الاشراف و بقى لازم ادخل الموضوع ده و كل المواضيع..
لكن عن نفسى اقرا ما يعجبنى و ما لا يعجبنى ولا كانى شفته من الاساس..
اما بالنسبة للهيدج فهو حتى الان تفكير و لم يتم تنفيذه اما المليون طريقة للالتفاف حول الهيدج فانا لا اعرف منهم ولا طريقة الا انك تفتح حساب فى شركة لا تتبع القانون الامريكى او شركة امريكية لها فرع خارج الولايات المتحدة
اما عن ايه لازمة الهيدج فبسبب بسيط فطريقة المضاربة بالهيدج حتودى العملات فى ستين داهية لان كل من ليس له فيها يدخل بعقد هيدج او كل من لف عليه السعر حبتين يعمل هيدج مما يتسبب فى مشاكل فى سعر العملة التى تعتمد على المضاربة و شيئ اخر و هو الShort Selling الذى هوى هو الاخر بالشارت و عمل الازمة العالمية اللى احنا فيها و الدول بطلطم على خدودها عشان تطلع منها و السبب اللى حطها فى هذه الازمة هم المضاربون نفسهم و اللى عادوا يصرخوا من حال السوق و البورصة..

الهيدج فى حد ذاته (بالنسبة لى) لعب بالنار و ضغط عصبى زيادة فبدل صفقة واحدة داخل فيها غلط حيبقوا اتنين و الخسارة اتنين فالهيدج كما لاحظت و جربت و جرب الكثير هو اول مسمار فى نعش حسابك حتى و ان كنت متقنا للهيدج فهياج السوق لن يقف امامه هيدج..
على فكرة الشركات مش مستفيدة من الغاء الهيدج لانك ستفتح صفقة تانية و هى حتقبض السبريد و خلاص و الحساب طبعا على صاحب الحساب..
لكن الشركات ملتزمة تحت منظمة NFA و مجبرة بالتفيذ.

اتمنى اكون اجبتك
الله كريم.,

د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  

3965#
01 - 05 - 2009, 05:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
حقولك على حاجة صغيرة بالنسبة للنسكافيه كلامك على حق طبعا و انا نفسى من بداية الرحلة كنت ناوى اكون عضو فعال و عامل للرد على الاسئلة من الشباب لكن لما لقيت الموضوع قلب بالشكل ده فبطلت انى ادخل خالص الى ان اخدت الاشراف و بقى لازم ادخل الموضوع ده و كل المواضيع..
اما بالنسبة للهيدج فهو حتى الان تفكير و لم يتم تنفيذه اما المليون طريقة للالتفاف حول الهيدج فانا لا اعرف منهم ولا طريقة الا انك تفتح حساب فى شركة لا تتبع القانون الامريكى او شركة امريكية لها فرع خارج الولايات المتحدة
اما عن ايه لازمة الهيدج فبسبب بسيط فطريقة المضاربة بالهيدج حتودى العملات فى ستين داهية لان كل من ليس له فيها يدخل بعقد هيدج او كل من لف عليه السعر حبتين يعمل هيدج مما يتسبب فى مشاكل فى سعر العملة التى تعتمد على المضاربة و شيئ اخر و هو الShort Selling الذى هوى هو الاخر بالشارت و عمل الازمة العالمية اللى احنا فيها و الدول بطلطم على خدودها عشان تطلع منها و السبب اللى حطها فى هذه الازمة هم المضاربون نفسهم و اللى عادوا يصرخوا من حال السوق و البورصة..

الهيدج فى حد ذاته (بالنسبة لى) لعب بالنار و ضغط عصبى زيادة فبدل صفقة واحدة داخل فيها غلط حيبقوا اتنين و الخسارة اتنين فالهيدج كما لاحظت و جربت و جرب الكثير هو اول مسمار فى نعش حسابك حتى و ان كنت متقنا للهيدج فهياج السوق لن يقف امامه هيدج..
على فكرة الشركات مش مستفيدة من الغاء الهيدج لانك ستفتح صفقة تانية و هى حتقبض السبريد و خلاص و الحساب طبعا على صاحب الحساب..

اتمنى اكون اجبتك
الله كريم.,
شكرا علي ردك...وانا فعلا احب الحوار بهذه الطريقه....اما عن اساليب الالتفاف حول الهيدج...فالمليون طريقه تتلخص في طريقه واحده...ان يكون لدي حسابين منفصلين...واعمل اللي انا عايزه بعد كدا...لكن انا لي سؤال ما هوshort selling
لك من جزيل الشكر...وانا في الحقيقه اري...ان الكلام في الفوركس بهذه الطريقه هو في حد ذاته اسلوب رائع ومفيد للترويح عن النفس...والا فهناك كثير من وسائل الترفيه في النت...ليس شرطا ان يكون الترويح في المنتدي بهذه الطريقه...لان كل الضيوف الجدد لا تستفاد من القراءات المطوله في النسكافيه والقهوه

3966#
01 - 05 - 2009, 05:31 PM
وانا في راي الشخصي ان منظمه NFA حتما ستعود الي نظام الهيدج مره اخري رغما عن انفها....لاني كما قلت لك ان يكون لدي حسابين منفصلين لن تستطيع منظمه علي وجه الارض ان تمنعه...يبقي مشروع الغاء الهيدج مشروع سيبوء بالفشل حتما....وياريت كنت اقدر اوصلهم الكلام ده....
عضو فـعّـال

3967#
01 - 05 - 2009, 05:34 PM
اقتباس:

يادكتور كلامك و ردك على العين و الراس و انت عارف كده كويس
و انت من الناس اللى متابعه الرحله من الاول و الكافيه و عارف المشاكل و القلق اللى حصل فى الاول
طبيعي ان الشباب تتكلم و تسخن و ممكن ترد رد يزعل حد على وجه شخصي
و مش مبرر انك اخدت الاشراف ان ده يكون السبب اللى يخليك تنور الكافيه بالعكس ده يكون سبب اقوى و ادعى انك تتواجد بشكل اكبر
و ارجو ان ما يكونش فى اي خلاف فى وجهات النظر
فزي ما انت قلت قبل كده اي انسان ناجح بيتعرض دايما لضغط كبير من اعداء النجاح
و انت شفت اللى كتير الرحله اتعرضتله فى الاول
تقبل كلامى يا دكتور بصدر رحب فى الاخر احنا كلنا اخوات و كلنا هدفنا واحد و هو العلم
و العلم لا يكيل بمال و كمان الزعل و الكلام الصغير ده مش بتاع الناس اللى بتفكر فى العلم و الشغل زيك و زي الجنرال

اعتزر منك على الجمله ده لان من واجبك كأخ فى المنتدى و اخ للجنرال انك ترد لو لقيت اي كلام مش عاجبك مش من واجب الاشراف بس

اتمنى اكون اجبتك
الله كريم.,

كلامك فى الهيدج طبعا لا غبار عليه و انا احترمه و اقدره
و لكن ردي عليك فى الاقتباس اتمنى انك تتقبله بصدر رحب

التوقيع

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

عضو فـضـي

3968#
01 - 05 - 2009, 05:51 PM
اقتباس:
شكرا علي ردك...وانا فعلا احب الحوار بهذه الطريقه....اما عن اساليب الالتفاف حول الهيدج...فالمليون طريقه تتلخص في طريقه واحده...ان يكون لدي حسابين منفصلين...واعمل اللي انا عايزه بعد كدا...لكن انا لي سؤال ما هوshort selling
لك من جزيل الشكر...وانا في الحقيقه اري...ان الكلام في الفوركس بهذه الطريقه هو في حد ذاته اسلوب رائع ومفيد للترويح عن النفس...والا فهناك كثير من وسائل الترفيه في النت...ليس شرطا ان يكون الترويح في المنتدي بهذه الطريقه...لان كل الضيوف الجدد لا تستفاد من القراءات المطوله في النسكافيه والقهوه

عندما يكون لديك حسابين ستخسر الحسابين تاكيدا لان مرة حتصيب هنا و مرة هنا اضف انك طبعا مش حتحط ستوب لان مهدج و طبعا فى حسابين حتلاقى واحد طاير فى السماء والتانى بيطير من الفوركس اساسا لتكون النهاية حساب واحد وتتحط فى خانة اليك..

الحل الوحيد هو انك تفتح حساب فى شركة خارج الولايات المتحدة اما دون ذلك فلا يوجد طريقة الا اذا اكتشفت انت طريقة قلنا عليها
اما ال Short Selling ف ده موضوع يطول شرحة و لكن ببساطة هو البيع المؤقت بغرض الشراء من سعر اقل و معنى ذلك انك ستبيع لتنزل مع السعر و تنتظر فرصة اخرى للشراء..
و انا ابيع و انت تبيع و كلنا نبيع لغاية ما باعت العملات هدومها و انهار الشارت و استمر الكل فى البيع بدون اسباب واقعية و حدثت الازمة التى زادت من وطاة البيع لان الكثير من حيتان السوق انهارت قواهم فى الاقتصاد الحقيقى الحر فكان الحل هو تسييل المحافظ المالية بالبورصات مما نتج عنه بيع كمان و خروج رؤوس اموال ضخمة و زيادة فى الانهيار..
هذا تلخيص بسيط لما حدث فى الازمة العالمية التى تحاول الدول ضخ الاموال بديلا عن الاموال التى تبخرت فى الهواء من المضاربات و انزال الاسعار بفعل ال Short selling
اعتقد ان انا كده حقى واحد نسكافيه على المقال ده

الله كريم.,

3969#
01 - 05 - 2009, 06:03 PM
اقتباس:
عندما يكون لديك حسابين ستخسر الحسابين تاكيدا لان مرة حتصيب هنا و مرة هنا اضف انك طبعا مش حتحط ستوب لان مهدج و طبعا فى حسابين حتلاقى واحد طاير فى السماء والتانى بيطير من الفوركس اساسا لتكون النهاية حساب واحد وتتحط فى خانة اليك..

الحل الوحيد هو انك تفتح حساب فى شركة خارج الولايات المتحدة اما دون ذلك فلا يوجد طريقة الا اذا اكتشفت انت طريقة قلنا عليها
اما ال Short Selling ف ده موضوع يطول شرحة و لكن ببساطة هو البيع المؤقت بغرض الشراء من سعر اقل و معنى ذلك انك ستبيع لتنزل مع السعر و تنتظر فرصة اخرى للشراء..
و انا ابيع و انت تبيع و كلنا نبيع لغاية ما باعت العملات هدومها و انهار الشارت و استمر الكل فى البيع بدون اسباب واقعية و حدثت الازمة التى زادت من وطاة البيع لان الكثير من حيتان السوق انهارت قواهم فى الاقتصاد الحقيقى الحر فكان الحل هو تسييل المحافظ المالية بالبورصات مما نتج عنه بيع كمان و خروج رؤوس اموال ضخمة و زيادة فى الانهيار..
هذا تلخيص بسيط لما حدث فى الازمة العالمية التى تحاول الدول ضخ الاموال بديلا عن الاموال التى تبخرت فى الهواء من المضاربات و انزال الاسعار بفعل ال Short selling
اعتقد ان انا كده حقى واحد نسكافيه على المقال ده

الله كريم.,
حضرتك اهو بتقول مره تصيب في حساب ومره تانيه تصيب في الحساب التاني...يبقي كدا الحسابين زي ماهم ماطاروش ولا حاجه....بفرض ان السوق بدأ يمشي في اتجاه واحد...هيبقي فعلا حساب ممكن تخسره ...ولكن هناك حساب اخر قد زاد رصيده بنفس النقص في الحساب الاخر....يمكن ان نقفل الصفقات في الحساب الذي زاد فيه الرصيد...وننقل الي الحساب ما نقص من الرصيد...وتظل الخساره في نقاط الاسبريد فقط....يعني حساب زاد ببساطه نسحبه منه وننقل الي الحساب الاخر...اليس هذا حلا؟
عضو فـضـي

3970#
01 - 05 - 2009, 06:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_amg مشاهدة المشاركة

يادكتور كلامك و ردك على العين و الراس و انت عارف كده كويس
و انت من الناس اللى متابعه الرحله من الاول و الكافيه و عارف المشاكل و القلق اللى حصل فى الاول
طبيعي ان الشباب تتكلم و تسخن و ممكن ترد رد يزعل حد على وجه شخصي
و مش مبرر انك اخدت الاشراف ان ده يكون السبب اللى يخليك تنور الكافيه بالعكس ده يكون سبب اقوى و ادعى انك تتواجد بشكل اكبر
و ارجو ان ما يكونش فى اي خلاف فى وجهات النظر
فزي ما انت قلت قبل كده اي انسان ناجح بيتعرض دايما لضغط كبير من اعداء النجاح
و انت شفت اللى كتير الرحله اتعرضتله فى الاول
تقبل كلامى يا دكتور بصدر رحب فى الاخر احنا كلنا اخوات و كلنا هدفنا واحد و هو العلم
و العلم لا يكيل بمال و كمان الزعل و الكلام الصغير ده مش بتاع الناس اللى بتفكر فى العلم و الشغل زيك و زي الجنرال
متابعتى للموضوع فى متابعة التوصية فمن علم شريف ننهل و لازلنا ننهل الكثير اما الموضوع فسابقا لم اكن اتابعه الصراحة فلدى من المشاغل و المواضيع ما يثقل ظهرى وزيادة و لكن الان اصبحت امر مرورا اتمنى يكون خفيفا عليكم
اما الشباب الذى يهاجمنى او يهاجم شريف لا تلقى بالا بهم فهم اضعف من ان يواجهونا على الاقل على الشارت.
اعتزر منك على الجمله ده لان من واجبك كأخ فى المنتدى و اخ للجنرال انك ترد لو لقيت اي كلام مش عاجبك مش من واجب الاشراف بس
ما اقصده هو لما الاقى كلام هادف اقوم بالرد ان استطعت اما مش عاجبنى و اقصد النسكافيه فلا اعيره اهتماما..
اما من يتطاول على شريف فانه تطاول على انا شخصيا فالرجل تربطنى به علاقة حميمة و من يتكلم بصورة غير لائقه سيكون من واجبى رد حق الرجل بعيدا عن الاشراف اصلا

اتمنى اكون اجبتك
الله كريم.,

كلامك فى الهيدج طبعا لا غبار عليه و انا احترمه و اقدره
و لكن ردي عليك فى الاقتباس اتمنى انك تتقبله بصدر رحب

ياباشا مفيش اى مضايقة عشان اتقبله بصدر رحب
ردى برضه بالاقتباس..
الله كريم.,

التعديل الأخير تم بواسطة د.أسامة عادل ; 01 - 05 - 2009 الساعة 06:14 PM

الكلمات الدلالية (Tags)
100, مناقشة, الى, الف, الفوركسية, دولار, رحلة, كافيه

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام