• 4:47 مساءاً

@@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@

موضوع مغلق

محمد سنوسي احمد is on a distinguished road
افتراضي رد: @@ كافيه الفوركسية - مناقشة رحلة 100 دولار الى 30 الف دولار @@
3971#
01 - 05 - 2009, 06:07 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
عندما يكون لديك حسابين ستخسر الحسابين تاكيدا لان مرة حتصيب هنا و مرة هنا اضف انك طبعا مش حتحط ستوب لان مهدج و طبعا فى حسابين حتلاقى واحد طاير فى السماء والتانى بيطير من الفوركس اساسا لتكون النهاية حساب واحد وتتحط فى خانة اليك..

الحل الوحيد هو انك تفتح حساب فى شركة خارج الولايات المتحدة اما دون ذلك فلا يوجد طريقة الا اذا اكتشفت انت طريقة قلنا عليها
اما ال Short Selling ف ده موضوع يطول شرحة و لكن ببساطة هو البيع المؤقت بغرض الشراء من سعر اقل و معنى ذلك انك ستبيع لتنزل مع السعر و تنتظر فرصة اخرى للشراء..
و انا ابيع و انت تبيع و كلنا نبيع لغاية ما باعت العملات هدومها و انهار الشارت و استمر الكل فى البيع بدون اسباب واقعية و حدثت الازمة التى زادت من وطاة البيع لان الكثير من حيتان السوق انهارت قواهم فى الاقتصاد الحقيقى الحر فكان الحل هو تسييل المحافظ المالية بالبورصات مما نتج عنه بيع كمان و خروج رؤوس اموال ضخمة و زيادة فى الانهيار..
هذا تلخيص بسيط لما حدث فى الازمة العالمية التى تحاول الدول ضخ الاموال بديلا عن الاموال التى تبخرت فى الهواء من المضاربات و انزال الاسعار بفعل ال Short selling
اعتقد ان انا كده حقى واحد نسكافيه على المقال ده

الله كريم.,
شكرا علي ردك في موضوعshort selling
لكن يبدو فعلا ان الموضوع يطول شرحه ولكن يمكن ان نتناوله ببساطه في فترات الترفيه والراحه...وفعلا تستاهل واحد نسكافيه
محمد سنوسي احمد غير متواجد حالياً  

3972#
01 - 05 - 2009, 06:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سنوسي احمد مشاهدة المشاركة
حضرتك اهو بتقول مره تصيب في حساب ومره تانيه تصيب في الحساب التاني...يبقي كدا الحسابين زي ماهم ماطاروش ولا حاجه....بفرض ان السوق بدأ يمشي في اتجاه واحد...هيبقي فعلا حساب ممكن تخسره ...ولكن هناك حساب اخر قد زاد رصيده بنفس النقص في الحساب الاخر....يمكن ان نقفل الصفقات في الحساب الذي زاد فيه الرصيد...وننقل الي الحساب ما نقص من الرصيد...وتظل الخساره في نقاط الاسبريد فقط....يعني حساب زاد ببساطه نسحبه منه وننقل الي الحساب الاخر...اليس هذا حلا؟
انا منتظر ردك لاوضح ان الغاء نظام الهيدج سيبوء بالفشل لا محاله.....وانتظر اذا كنت تري في الحل الذي طرحته اي معوقات
الصورة الرمزية hamada_amg
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية hamada_amg

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
hamada_amg is on a distinguished road
3973#
01 - 05 - 2009, 06:21 PM
اقتباس:

ياباشا مفيش اى مضايقة عشان اتقبله بصدر رحب
ردى برضه بالاقتباس..
الله كريم.,
تمام يا دكتور ردك و ده اللى انا كنت متوقعه منك
و طبعا مرورك على الموضوع ده حاجه تسعدنا مش تزعلنا و لا يكون تقيل علينا
بس طبعا للاسف فى ناس ممكن تفهم الكلام غلط و ممكن ترد رد غلط
او ممكن اصلا ما تفهمش الكلام موجه لمين و ليه و ازاى
و طبعا كل ده بيعمل مشاكل و سوء فهم كبير بين الاعضاء
و اتمنى اننا ما نشوفش الكلام ده تانى و لا نتعامل معاه خالص
و برده يا دكتور الحكم على الانسان من اول كلمه له غلط
لان على راي المثل تعرف فلان اه اعرفه عاشرته لا يبقى ما تعرفهوش
و عموما كل الناس هنا اكبر من كده بكتير
يا دكتور فى النهايه الكافيه بيتك التانى
زي باقي شغلك وورشك ربنا يعينك عليها و يقويك
و طبعا تستاهل واحد نسكافيه

التوقيع

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

hamada_amg غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية د.أسامة عادل
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
د.أسامة عادل is on a distinguished road
3974#
01 - 05 - 2009, 06:25 PM
اقتباس:
انا منتظر ردك لاوضح ان الغاء نظام الهيدج سيبوء بالفشل لا محاله.....وانتظر اذا كنت تري في الحل الذي طرحته اي معوقات

انت ستكسب فى حساب و ستخسر فى حساب
هذه صفقة
تاتى التالية حتحط انه اوردر بيع فى اى حساب و اى شراء فى اى حساب..
الهدف من الهيدج هو ايقاف الخسارة و لكن بطريقتك فهيدجك سيكون بتصفير حساب اولى ثم يتبقى لك حساب واحد لانك مش مع كل صفقة رابحة ستسحب ما ربحت..
ولا ايه؟؟
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  

3975#
01 - 05 - 2009, 06:34 PM
[quote=Nesr;89859]
هذه صفقة
الهدف من الهيدج هو ايقاف الخسارة و لكن بطريقتك فهيدجك سيكون بتصفير حساب اولى ثم يتبقى لك حساب واحد لانك مش مع كل صفقة رابحة ستسحب ما ربحت..
ولا ايه؟؟

انا مش فاهم كلامك بطريقه واضحه...ولكن انا فعلا لن اقوم بتحويل المال الي الرصيد الاخر دون ان يصبح الرصيد صفر او ان يكون قل بطريقه بحيث يصعب التعامل معه...يعني بكل بساطه ..يكون هناك حد ادني في الرصيد بحيث اذا قل عن هذا الحد ابدأ في تحويل الرصيد اليه مره اخري...وليس من المنطقي ان رصيدي سيخسر في كل صفقه..او حتي عشر صفقات...يعني بعد عدد معين من الصفقات ليس بالقليل يبدا حساب في التاكل وعندما اصل الي هذه النقطه ابدأ بتحويل الرصيد اليه...ارجو ان اكون قد فهمت كلامك بالطريقه الصحيحه
الصورة الرمزية mrbody
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية mrbody

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
mrbody is on a distinguished road
3976#
01 - 05 - 2009, 09:51 PM
ربنا يجعل أيامنا كلها مكاسب ويوفقنا يا رب جميعا

التوقيع

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

mrbody غير متواجد حالياً  

3977#
02 - 05 - 2009, 12:57 AM
[quote=محمد سنوسي احمد;89865]
اقتباس:
هذه صفقة
ولا ايه؟؟

انا مش فاهم كلامك بطريقه واضحه...ولكن انا فعلا لن اقوم بتحويل المال الي الرصيد الاخر دون ان يصبح الرصيد صفر او ان يكون قل بطريقه بحيث يصعب التعامل معه...يعني بكل بساطه ..يكون هناك حد ادني في الرصيد بحيث اذا قل عن هذا الحد ابدأ في تحويل الرصيد اليه مره اخري...وليس من المنطقي ان رصيدي سيخسر في كل صفقه..او حتي عشر صفقات...يعني بعد عدد معين من الصفقات ليس بالقليل يبدا حساب في التاكل وعندما اصل الي هذه النقطه ابدأ بتحويل الرصيد اليه...ارجو ان اكون قد فهمت كلامك بالطريقه الصحيحه
لا ادري عدم الرد ...دليل علي ان كلامي صحيح
وان الهيدج موجود موجود لا محاله..ام ان استاذي العزيز..ليس لديه متسع من الوقت...ان اريد اعرف ملابسات هذه الطريقه اذا كان يوجد فيها فعلا ملابسات...ولكن ان هذه الطريقه ستعود بقانون الغاء الهيدج الي البدايه...وهو عوده الهيدج
عضو فـضـي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
د.أسامة عادل is on a distinguished road
3978#
02 - 05 - 2009, 01:09 AM
[quote=محمد سنوسي احمد;89865]
اقتباس:
هذه صفقة
ولا ايه؟؟

[quote=محمد سنوسي احمد;90007]
اقتباس:
لا ادري عدم الرد ...دليل علي ان كلامي صحيح
وان الهيدج موجود موجود لا محاله..ام ان استاذي العزيز..ليس لديه متسع من الوقت...ان اريد اعرف ملابسات هذه الطريقه اذا كان يوجد فيها فعلا ملابسات...ولكن ان هذه الطريقه ستعود بقانون الغاء الهيدج الي البدايه...وهو عوده الهيدج
اسف للتاخير فى الرد و لكن لم ادخل مجددا الا من دقائق..

الطريقة التى تذكرها تعتبر تدميرية لان الهدف من الفوركس اساسا هو الربح و ليس شحن الارصدة و ادخالها للسوق..
تعالى نتكلم بعقل و هدوء
لديك حسابين بكل واحد منهم 1000 دولار ستدخل على احدهم بيع و الاخر شراء بهدف 100 نقطة مثلا و ستوب مثلهم احدهم سيحقق الهدف و الاخر سيضرب الستوب ثم ستعيد الكرة مرة اخرى فاما الرابح يربح ثانية و يصبح 1200 مثلا او يخسر و يرجع للالف
و هذا يعنى الدوران فى المكان و ان سرعتك ستساوى الصفر ان كنت محظوظا لان سوق كهذه كفيل بضرب ستوبك للعقدين معا ان اراد..
الهيدج هو طريقة لايقاف الخسارة و ليس للربح و من يستعمل الهيدج للربح يلعب بالنار و لا يوجد محترف فى العالم يتعامل بالهيدج من اجل المكسب و لكن من اجل خط دفاع اضافى
و كما ذكرت يمكننا الالتفاف حول القانون بالتسجيل لشركة امريكية لها فرع خارجى كالسوليوشن و السى ام..
اما عدم الغاء الهيدج او الغائه فليس لنا الا ان ننتظر القرارات فنحن اصغر بكثير من ان نحدد شيئا كهذا..
الله كريم.,
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  

3979#
02 - 05 - 2009, 01:19 AM
[quote=Nesr;90010][quote=محمد سنوسي احمد;89865]

اقتباس:

اسف للتاخير فى الرد و لكن لم ادخل مجددا الا من دقائق..

الطريقة التى تذكرها تعتبر تدميرية لان الهدف من الفوركس اساسا هو الربح و ليس شحن الارصدة و ادخالها للسوق..
تعالى نتكلم بعقل و هدوء
لديك حسابين بكل واحد منهم 1000 دولار ستدخل على احدهم بيع و الاخر شراء بهدف 100 نقطة مثلا و ستوب مثلهم احدهم سيحقق الهدف و الاخر سيضرب الستوب ثم ستعيد الكرة مرة اخرى فاما الرابح يربح ثانية و يصبح 1200 مثلا او يخسر و يرجع للالف
و هذا يعنى الدوران فى المكان و ان سرعتك ستساوى الصفر ان كنت محظوظا لان سوق كهذه كفيل بضرب ستوبك للعقدين معا ان اراد..
الهيدج هو طريقة لايقاف الخسارة و ليس للربح و من يستعمل الهيدج للربح يلعب بالنار و لا يوجد محترف فى العالم يتعامل بالهيدج من اجل المكسب و لكن من اجل خط دفاع اضافى
و كما ذكرت يمكننا الالتفاف حول القانون بالتسجيل لشركة امريكية لها فرع خارجى كالسوليوشن و السى ام..
اما عدم الغاء الهيدج او الغائه فليس لنا الا ان ننتظر القرارات فنحن اصغر بكثير من ان نحدد شيئا كهذا..
الله كريم.,
نعم انت محق تماما اننا اصغر بكثير ان نحدد شيئا كائيقاف الهيدج...وفي الوقت ذاته نحن اصغر بكثير ان نتحدث عن تاثيرنا في السوق...يعني بكل بساطه البنوك الكبيره والمحافظ الاستثماريه...واصحاب رؤؤس الاموال الضخمه...لن يخسرو شيئا من الغاء الهيدج...لانه لو فتحو حسابين مستقلين يستحيل ان يخسرو رصيدهم في صفقه او الف...يعني ليس من المفترض ان نتكلم عن الغاء الهيدج بالنسبه لنا...ونتكلم ان يكون الرصيد فيه الف دولار هذا من جهه...من الناحيه الاخري انت تقول ان الهيدج يستخدم فقط لوقف الخساره...ولا يستخدم مطلقا لتحقيق مكاسب...اذا ماذا بعد وقف الخساره كيف يتم التخلص من عقود الهيدج المفتوحه...هل ننظر اليها ام ماذا يحدث بعد ذلك...
الصورة الرمزية samy
عضو متميز
الصورة الرمزية samy

samy is on a distinguished road
3980#
02 - 05 - 2009, 01:30 AM
اقتباس:
حقولك على حاجة صغيرة بالنسبة للنسكافيه كلامك على حق طبعا و انا نفسى من بداية الرحلة كنت ناوى اكون عضو فعال و عامل للرد على الاسئلة من الشباب لكن لما لقيت الموضوع قلب بالشكل ده فبطلت انى ادخل خالص الى ان اخدت الاشراف و بقى لازم ادخل الموضوع ده و كل المواضيع..
لكن عن نفسى اقرا ما يعجبنى و ما لا يعجبنى ولا كانى شفته من الاساس..
اما بالنسبة للهيدج فهو حتى الان تفكير و لم يتم تنفيذه اما المليون طريقة للالتفاف حول الهيدج فانا لا اعرف منهم ولا طريقة الا انك تفتح حساب فى شركة لا تتبع القانون الامريكى او شركة امريكية لها فرع خارج الولايات المتحدة
اما عن ايه لازمة الهيدج فبسبب بسيط فطريقة المضاربة بالهيدج حتودى العملات فى ستين داهية لان كل من ليس له فيها يدخل بعقد هيدج او كل من لف عليه السعر حبتين يعمل هيدج مما يتسبب فى مشاكل فى سعر العملة التى تعتمد على المضاربة و شيئ اخر و هو الShort Selling الذى هوى هو الاخر بالشارت و عمل الازمة العالمية اللى احنا فيها و الدول بطلطم على خدودها عشان تطلع منها و السبب اللى حطها فى هذه الازمة هم المضاربون نفسهم و اللى عادوا يصرخوا من حال السوق و البورصة..

الهيدج فى حد ذاته (بالنسبة لى) لعب بالنار و ضغط عصبى زيادة فبدل صفقة واحدة داخل فيها غلط حيبقوا اتنين و الخسارة اتنين فالهيدج كما لاحظت و جربت و جرب الكثير هو اول مسمار فى نعش حسابك حتى و ان كنت متقنا للهيدج فهياج السوق لن يقف امامه هيدج..
على فكرة الشركات مش مستفيدة من الغاء الهيدج لانك ستفتح صفقة تانية و هى حتقبض السبريد و خلاص و الحساب طبعا على صاحب الحساب..
لكن الشركات ملتزمة تحت منظمة NFA و مجبرة بالتفيذ.

اتمنى اكون اجبتك
الله كريم.,
معاك سيدى الفاضل فيما يتعلق بموضوع الهيدج بس فيه اضافه اردتُ ان انوه لها الا و هى :
الشخص الذى يقوم بعمل صفقه هيدج بعمل امر عكسى لأمر قائم على ذات الزوج ما الذى دفعه
لإتخاذ ها الاجراء ؟؟؟؟
1 :- هل لأن الاتجاه اتغير ؟؟؟
2 :- أم لأن السعر بيلعب شويه فى الاتجاه العكسى و سوف سيرد لإتجاهه الاول الاساسى ؟
.......................
لو الاجابه بالاحتمال الاول اى ان الاتجاه اتغبر بالفعل لعكسه يبقى الامر هنا لا يحتاج هيدج
بالمره بالعكس نلغى الامر الاول على وضعه و نفتح امر جديد فى الاتجاه الجديد الصح لتصحيح الاوضاع
......
و لو الاجابه بالاحتمال الثانى يعنى الاتجاه الاساسى لم يتغير و لكن السعر راح شويه للاتجاه
العكسى يبقى الهيدج هنا الغرض منه خطف كام نقطه من هذه التحركات السعريه العكسيه
مع عدم الغاء الامر الاساسى لأن كده كده السعر هيرد له و يحقق هدفه
.........................
اذن فالهيدج التعامل به يحتاج خبره و فن و احترافيه و تحليل صح قبل الاقدام عليه ... يعنى مش كل ما السعر يغير اتجاهه أهدج
............................................
بس عموما له فوائده التى يحتاجها المضارب و المتداول من حين لأخر
و العمل بدونه بينى و بينك امر صعب و غريب
و طبعا الشركات الخاضعه لل N F A
ملزمه بتنفيذ القرار فى حال تنفيذه
اما الشركات الغير خاضعه فلا تقع تحت طائلة هذا الالزام
و ممكن الشركات الامريكيه كما قلت تستخرج رخصه اوربيه للعمل بها
لا سيما اذا كانت الشركه الامريكيه تمثل احدى شركات مجموعه اوربيه كما فى حالة
شركتنا FXDD التى تعتبر احدى شركات تراديشين السويسريه العريقه
............ يعنى كما ذكرت د / اسامه الشركات ستبحث عن مخرج لهذا القرار قبل المتداولين
.............................
حكايه فتح حسابين و ادخل هنا شراء و هنا بيع !!!!! لا يعنى الا حساب هيكسب و الاخر سيخسر
............ و ليه اعمل كده ؟؟؟؟؟ هل لعدم تأكدى من قرارى ؟؟؟؟ لو الامر كذلك
ينبغى هنا الا اتخذ قرار طالما لست متأكد به
ام الغرض من ذلك جس نبض السوق و بعدين اوقف احدهما و ادع الاخر يسير فى طريقه ؟؟؟
.............. فى كل الاحوال
انا ارى ان التأنى فى اتخاذ القرار و التأكد من تحليلى ثم اتخاذ قرار هو الافضل
...................................
اما بالنسبه للكافيه فهو يمثل للشباب هنا المتنفس و المقهى الذى يلتقوا به يضحكوا و يدردشوا
و يهزروا بعيدا عن شدة اعصاب الفوركس و التحليل و السهر و عن المواضيع الفنيه و يعبروا عن فرحتهم بالاهداف
التى تتحقق لهم بمساعدة أ / شريف بارك الله فيك و فيه و لا يمكن استاذى الكريم ان نحول بينهم
و بين ذلك .......................
د/ اسامه انا يشرفنى للغايه ان التقى بحضرتك كما التقيت بالاستاذ شريف
و تخيل انى قابلتك فى كافيه او فى كوفى شوب او نادى او مقهى او عزمتك على الغذاء فى روستوران
او حضرتك عزمتنى على العشاء ........... سنتكلم فى الفوركس و السياسه و الدين و الحياه و الشعر و الادب و سنكون جادين للغايه احياناً و احياناً اخرى و نهزر و نضحك و ننكت و نغنى
و هكذا الشباب و الاحباب هنا
بس انا عايزهم يزيدوا من جرعتهم التعليميه
علشان هى دى الركيزه و الاساس الذى سيعتمدوا
عليه على مدار مشوارهم الفوركسى لاسيما ان معاهم استاذ و معلم و خبير ....
عايزهم يفكروا مع أ / شريف
الراجل قال توصيه .... طيب ليه قالها ؟؟
سببها ايه ؟؟ يعنى شوية إعمال فكر
تقوم التوصيه تؤدى الغرض منها
الغرض الربحى و الغرض التعليمى
بغض النظر عن نتيجه التوصيه ..دى بتاعة ربنا و ده سوق ....
بارك الله فيك د / اسامه
بارك الله فيك / أ شريف
بارك الله فيكم جميعا احبتى و احبائى
و ربنا يوفقنا جميعا أياً كانت مدارسنا فالاهداف
واحده و الغايات متحده

samy غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
100, مناقشة, الى, الف, الفوركسية, دولار, رحلة, كافيه

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

04:47 PM