موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

توصيات لجني الارباح الكثيره وانتظار السالب

منتدى تداول العملات العام

Like Tree2Likes

قديم 04 - 10 - 2010, 04:55 PM   #391
عضو نشيط

الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

افتراضي رد: توصيات لجني الارباح الكثيره وانتظار السالب

رد: توصيات لجني الارباح الكثيره وانتظار السالب
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elwfaey مشاهدة المشاركة
الف شكر لك يادكتور ودايما ان شاء الله التعاون على البر والتقوى
والله يادكتور لو الناس كلها تحب بعضها وتتعاون مش هاتلقى احسن منهم المهم اننا نحب العطاء
بالنسبه لليورو دولار انا لقيت اننا ممكن ناخد منه كام نقطه قلت بلاش تسيبهم رزق وربنا بعته
وعلقت الامر على 25 نقطه ونزلت لمشوار مهم ولما جيت لقيتها حققت الهدف واقسم اني ماخدتش بالي الا من مشاركتك اني ابص عليها لقيتها خضراء والحمد لله
انا هاعمل معاك حاجه حلوه لان من امبارح مش عاف ادخل على الرسايل وطبعا الرسايل اسرع من قراءة المشاركات
وعلى لما اوصل للمشاركات بتكون كل حاجه اتحركت من مكانها
انا هارفع لك الحساب التجريبي اللي باشغله بجانب الحقيقي ولاحظ ان احيانا باستخدمه للتجارب فانت الامر اللي تشوفه نفذه عندك بعد لما تتاكد انه ماشي مع اتجاه العمله لاني احيانا باخد اهداف بعيده ممكن اسبوع فخد اللي يناسبك منها وسيب اللي مايناسبكش
وتاخد بالتوصيه اللي بتنزل في المنتدى ايه رايك؟
والله ده يبقى كرم كبير منك يا ابوالعربى الواحد مش عارف يقولك ايه بس غير ان ربنا يجازيك كل خير على ما تبذله

د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 10 - 2010, 04:56 PM   #392
عضو متميز

الصورة الرمزية eto2

لا يا عم موجود بس النت بيظل يفصل عندي اليوم

eto2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 10 - 2010, 05:14 PM   #393
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mobeline مشاهدة المشاركة
طيب الحمدلله انت صياد شاطر بتعرف تحبب الناس فيك ياابومهند
والكلام اللى هقوله طبعا بعد اذن عم ابوالعربى وكل الناس الاكابر الموجدين هنا ,
موجه لى شخصيا للتذكره , فذكر ان الذكرى تنفع المؤمنين ,
( اللهم ابعث الينا دائما من يذكرنا واشرح صدرنا بتذكرته , واجعلنا من الذاكرين المتذكرين )

البدايه فى الاستراتيجيه ( خلى بالك فى اتحاد ورش بس البدايه لازم تكون من عند عم ابوالعربى )
ولكن الهدف واحد يعنى نقطه البدايه متمثله فى اهم النقاط التاليه

1 الدخول بنسبه متماشيه مع راس مالك وعدم الطمع حتى لو حد اجزملك ب100% من تحقيق الهدف
2 عدم الخوف ابدا مهما حدث ومهما حصل ( والنقطه دى مهمه جدا ) وهنعرف بعدين ليه وازاى

3 الالتزام بالخطه الموضوعه مهما حصل وعدم فتح هدج الا فى حلات معينه فى ظروف معينه ليها علاقه بالاخبار اللى بتعمل زوبعه , لأن الهدج عايز واحد صايع فوركس

4 عدم التشتيت بمتابعه اى ازواج اخرى غير الصفقه بتاعتك اللى مفعله

5 عدم الجلوس لفترات طويله لمتابعه الصفقه ( لأنه لا هيقدم ولا يأخر) الا فقط وقت نزول الاخبار

6 قرأه موضوع الحمد لله وداعا للخساره يافوركس واهلا ثم اهلا بالربح

ومحاوله تطبيق ماقرأت !! فعليا وعمليا

ولنا النجاح والتوفيق من المولى عز وجل بنسبه 100% وانا اعنى بقولى 100% مظبوط لو طبقنا ماذكر بالحرف الواحد ,

اعرف تماما انه صعب على انا شخصيا , ولكن لا نجاح بدون سعى ولا سعى بدون اصرار ولا اصرار بدون محاوله ولامحاوله بدون فهم ولا فهم بدون تذكره ولا تذكره بدون حب ولا حب بدون عطاء ولا عطاء بدون اخذ لأن فاقد الشئ لا يعطيه .

وهذا هو الهدف من اتحاد الورش

اسف على التطويل ومرحبا بك فى الاتحاد القوى

ربنا يكرمك يا أبو ياسين ويحفظك ويحفظ لك ياسين ويفرحك بيه ويجعله خلف صالح إن شاء الله .. أنا لسه راجع من الشغل وراح أتابع مع أحلى وأجدع ناس اتشرفت بيهم .. وسعادتي بيكم والله أكبر بكتير والله من الفوركيس .. ربنا يبارك لكم جميعاً ..

معاك يا ريس أبو العربي .. وأبو ياسين وكل أساتذتي الجامدين هنا ..

على فكره أنا كنت بأتداول عن طريق صديق من فترة طويلة ولا أشغل بالي بدراسة الفوركيس .. لكن لظروف معينة تخص صديقي الطيب وانشغاله ، وددت العمل بنفسي وكمان لسبب آخر أهم وهو أنني أريد ممارسة هذه التجارة باحتراف .. لما لا مادامت حلالاً وأحل الله البيع وحرم الربا ...

أنا واثق أنكم ستتحملون تفاهات المبتدئين .. لأن أخلاقكم سامية .. وهمتكم عاليه ...
فاستحملوني .. واستحملوا أسئلتي التي تكون غبيه أحياناً .. وأحياناً ليه .. دي ممكن تكون دايماً غبية .. معذرة فأنا لسه في أول الطريق ..

أطيب وأرق تحياتي للجميع

MOHANNAD_SA غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 10 - 2010, 05:24 PM   #394
عضو جديد

إخواني الأفاضل ..
السلام عليكم

كنت حابب أخذ رأيكم في استراتيجية عمياء من تأليف المبتدئين أمثالي .. أنا جربت المثل بتاعنا دوام الحال من المحال .. وكمان لما قرأت نظرية عمنا فيبوناتشي ((على فكره لسه مش عارف أفهم تشارتاته)) عرفت أن التغيير حتماً قادم قاد .. يعني لا صعود بيدوم ولا هبوط بيدوم ..

كنت بادخل بصفقة شراء لزوج معين .. ومعها مباشرة صفقة بيع لنفس الزوج .. وكنت باختار نقطة في المنتصف لا هي فوق ولا تحت وأسيب الزوج يطلع وينزل على راحته .. وأحصل على الربح هو طالع ولو ما نزلش باسيبه بكره ينزل بعده ينزل براحته وبرضه كان بيتحرك ناحية الهدف ويجيب ربح برضه ..

عارف إنها لا استراتيجية ولا يحزنون بس أهي فكرة صغيورة جربتها ونفعت معايا .. يا ترى نفعت معايا صدفة ولا هي ممكن الاعتماد عليها ..

وتقبلوا وافر تحياتي

قديم 04 - 10 - 2010, 05:31 PM   #395
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية elwfaey

291647 الدخول
G6XM7UK6 الباسوورد
منصة ميتا تريدر سليوشن

التوقيع:
حسبي الله لاإله إلا هو ، عليه توكلت وهو رب العرش العظيم
من قالها حين يصبح وحين يمسي سبع مرات في اليوم
كفاه الله ماأهمه من أمر الدنيا والآخره
مع خالص تحيات
ابو العربي البورسعيدي
محمد الوفائي
elwfaey.1

elwfaey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04 - 10 - 2010, 05:38 PM   #396
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية elwfaey

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHANNAD_SA مشاهدة المشاركة
إخواني الأفاضل ..
السلام عليكم

كنت حابب أخذ رأيكم في استراتيجية عمياء من تأليف المبتدئين أمثالي .. أنا جربت المثل بتاعنا دوام الحال من المحال .. وكمان لما قرأت نظرية عمنا فيبوناتشي ((على فكره لسه مش عارف أفهم تشارتاته)) عرفت أن التغيير حتماً قادم قاد .. يعني لا صعود بيدوم ولا هبوط بيدوم ..

كنت بادخل بصفقة شراء لزوج معين .. ومعها مباشرة صفقة بيع لنفس الزوج .. وكنت باختار نقطة في المنتصف لا هي فوق ولا تحت وأسيب الزوج يطلع وينزل على راحته .. وأحصل على الربح هو طالع ولو ما نزلش باسيبه بكره ينزل بعده ينزل براحته وبرضه كان بيتحرك ناحية الهدف ويجيب ربح برضه ..

عارف إنها لا استراتيجية ولا يحزنون بس أهي فكرة صغيورة جربتها ونفعت معايا .. يا ترى نفعت معايا صدفة ولا هي ممكن الاعتماد عليها ..

وتقبلوا وافر تحياتي
طبعا انت بتشتغل على الديمو وده واضح من كلامك انك بتسيبها براحتها
اولا هي فعلا استراتيجيه وموجوده واللي بيشتغل بيها بيحقق ارباح عاليه ومضمونه المهم انه يعرف ازاي يشتغل بيها
ودي استراتيجية الهيدج صحيح مش زي مانت بتعمل بالظبط بس هي نفس الفكره ووصولك للفكره في حدذاته عمل جميل انك توصلها من غير ماتعرف انها موجوده ولها قواعد واسس ودي بقه اللي لازم تتعلمو معانا ان شاء الله ولكن نفترض انك بتعمل على منصه لا تقبل الهيدج ماذا ستفعل؟
منتظر ردك

التوقيع:
مع خالص تحيات
ابو العربي البورسعيدي
محمد الوفائي
elwfaey.1

قديم 04 - 10 - 2010, 05:40 PM   #397
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHANNAD_SA مشاهدة المشاركة
ربنا يكرمك يا أبو ياسين ويحفظك ويحفظ لك ياسين ويفرحك بيه ويجعله خلف صالح إن شاء الله .. أنا لسه راجع من الشغل وراح أتابع مع أحلى وأجدع ناس اتشرفت بيهم .. وسعادتي بيكم والله أكبر بكتير والله من الفوركيس .. ربنا يبارك لكم جميعاً ..

معاك يا ريس أبو العربي .. وأبو ياسين وكل أساتذتي الجامدين هنا ..

على فكره أنا كنت بأتداول عن طريق صديق من فترة طويلة ولا أشغل بالي بدراسة الفوركيس .. لكن لظروف معينة تخص صديقي الطيب وانشغاله ، وددت العمل بنفسي وكمان لسبب آخر أهم وهو أنني أريد ممارسة هذه التجارة باحتراف .. لما لا مادامت حلالاً وأحل الله البيع وحرم الربا ...

أنا واثق أنكم ستتحملون تفاهات المبتدئين .. لأن أخلاقكم سامية .. وهمتكم عاليه ...
فاستحملوني .. واستحملوا أسئلتي التي تكون غبيه أحياناً .. وأحياناً ليه .. دي ممكن تكون دايماً غبية .. معذرة فأنا لسه في أول الطريق ..

أطيب وأرق تحياتي للجميع
اهلا وسهلا بيك ابومهند نورت ورشتك وبيتك
وعلى فكرة مش انت لوحدك اللى مبتدىء ..اخوك كمان زيك وبنتعلم من الرجالة الافاضل اللى هنا اللى مبيبخلوش علينا باى حاجة ربنا يكرمهم ويجازيهم عنا كل خير
اخوك ابوعبدالعزيز

قديم 04 - 10 - 2010, 06:03 PM   #398
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية elwfaey

اقتباس:
291647 الدخول
G6XM7UK6 الباسوورد
منصة ميتا تريدر سليوشن
ياريت المتابعه على الشارت معايا لان انا عندي مشكله في الوصول للمنتدى ومش عارف اتابع بالرسائل
ولاحظو ان الشغل ده على الديمو يعني خلو بالكم من ادارة راس المال والنسب المحدده وماتدخلوش على كل الصفقات المفتوحه علشان فيها صفقات بعيدة المدى
ياريت تطمنوني انكم متابعين

التوقيع:
مع خالص تحيات
ابو العربي البورسعيدي
محمد الوفائي
elwfaey.1

قديم 04 - 10 - 2010, 06:52 PM   #399
عضو نشيط

اقتباس:
ياريت المتابعه على الشارت معايا لان انا عندي مشكله في الوصول للمنتدى ومش عارف اتابع بالرسائل
ولاحظو ان الشغل ده على الديمو يعني خلو بالكم من ادارة راس المال والنسب المحدده وماتدخلوش على كل الصفقات المفتوحه علشان فيها صفقات بعيدة المدى
ياريت تطمنوني انكم متابعين
ريسنا الغالى ممكن لينك تحميل منصة التداول
مع خالص شكرى

قديم 04 - 10 - 2010, 08:02 PM   #400
عضو جديد

اقتباس:
طبعا انت بتشتغل على الديمو وده واضح من كلامك انك بتسيبها براحتها
اولا هي فعلا استراتيجيه وموجوده واللي بيشتغل بيها بيحقق ارباح عاليه ومضمونه المهم انه يعرف ازاي يشتغل بيها
ودي استراتيجية الهيدج صحيح مش زي مانت بتعمل بالظبط بس هي نفس الفكره ووصولك للفكره في حدذاته عمل جميل انك توصلها من غير ماتعرف انها موجوده ولها قواعد واسس ودي بقه اللي لازم تتعلمو معانا ان شاء الله ولكن نفترض انك بتعمل على منصه لا تقبل الهيدج ماذا ستفعل؟
منتظر ردك

السلام عليكم

ربنا يكرمك يا أستاذ أبو العربي .. وحياتك أنا جربتها كده وخلاص .. لا أعرف هيدج ولا كلام من ده بس لقيت إني ممكن أاحمل الخسارة على المكسب واللي ينقطع من هنا يتوصل من هنا .. بس أول مرة اتلدغت منها لني كنت مشترك بحساب حقيقي مع شركة ما عندهاش تجريبي ولما الخسارة كبرت راحوا شافطين الحساب كله .. بس عرفت بعد كده إني ما أدخلش غير لما الرصيد يكون كبير عشان الحساب يفضل يتحمل الخسارة لغاية ما يوصل لآخره وبعدين يرجع .. صح يا معلم؟ ولا أنا غلطان؟؟

ربنا يكرمكم أجميعين ويرضى عنا وعنكم .. بس والله يا أبو العربي أنا سعيد بيكم وبنصايحكم كلكم

ربي يبارك ليكم

أطيب تحياتي

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

مين اللي بيعرف يلعب على الحبلين
!!!!! نقطة نظام !!!!!
USD تحليل يعجبك EUR

مواضيع تالية :

الباوند أطلق الصافرة للأهداف الشماليه
فرصة وشارت --3-- اليورو ين EURJPY
خبر اليوم 7.9.2010 بيان السياسة النقدية Monetary Policy Statement