• 4:19 مساءاً

حقيقة مش خيااااااااااااااااال ولا عزاء للأخلاق

الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

flymero is on a distinguished road
افتراضي رد: حقيقةمش خيااااااااااااااااال ولا عزاء للأخلاق
11#
20 - 01 - 2011, 03:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingooo مشاهدة المشاركة
للاسف

هاقولك تجربتي الشخصية في كلمتين (عشان خاطر ابنك):

ابويا عمل معايا كده زي ماحضرتك بتعمل مع ابنك (مدارس خاصة وأنشطة ومواهب وعلم وتميز وحوارات وكتب ومايجبرنييش على حاجة ووقت معرض الكتاب يديني 1000 جنيه ويقولي هات الكتب اللي نفسك فيها وكل اللي ممكن تتخيله وساعدني في تطوير نظرية رياضية في الكلية (الدكاترة رموها في الزبالة) بس مش مشكلة وساعدني اتعلم برمجة وأعمل برامج علمية وكل اللي ممكن تتخيله.......)
أول ماخرجت للحياه العملية بعد التخرج من هندسة وبقيت مهندس في موقع (وطبعا أنت عارف يعني إيه مهندس في موقع) ارتطمت في حقيقة أني كنت عايش كل ده في (حضانة) (اللي هي بتاعت العيال أول مابيتولدوا) وفجأة خرجت منها واترميت في كيس زبالة كبير

النتيجة المؤسفة

لا بقيت عارف اتكيف مع كيس الزبالة ده وابقى واحد منهم ولا عارف ابقى محترم زي ما اتربيت
وبالتالي اصبح الوصف المثالي ليَّ (حسب بلدنا الحلوة مصر) >>>>> إنسان فاشل
وبقيت ولا حاجة في أي حاجة وسلملي على الاخلاق اللي اتلفت في سجارتين واتحرقت

مش عارف هل كلامي ده دعوة ليك انك تسيب ابنك يفسد ولا إيه؟ بس أنا آخر واحد ممكن يكون قادر على تقديم نصيحة لاني ببساطة (فاشل)
بس أنا حبيت احكي معاك في تجربة حقيقية

آسف لو كنت صدعتك وربنا يوفقك في ابنك
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

شوف يا اخى الفاضل يا باشمهندس رغما عن انف الجميع والمجتمع والناس....والدك رباك احسن تربية وعمل معاك المستحيل وقدر يحقق المستحيل (فيك) وطبعا انا معاك فكل اللى بتقوله ماعدا شىء واحد بس انا ضدك فيه الا وهو قولك على نفسك بأنك (فاشل) لا يا اخى حاشا لله ... انت راجل من خيرة الناس الجامعيين ومن خريجى اعلى الكليات على الاطلاق ولولاكم يا مهندسين مكنش البلد اتعمرت ...
انا والله معنديش رد محدد لحضرتك بس عايز اقولك ... انى زعلت اوى من ردك اللى فاجئنى واذا كنت بتسمى نفسك فاشل فأنا يشرفنى ويسعدنى انى اتعرف عليك
flymero غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

12#
20 - 01 - 2011, 03:48 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة developer مشاهدة المشاركة
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

أشكرك أخي العزيز على صراحتك وأنك فتحت هذا الموضوع
وأحب أن أشاركك بمعاناتي وتتلخص في سطور

لقد تركت مصر عام 1990 وسافرت ، ورجعت بتاريخ 1/8/2009 وخلال هذه الفترة لم أكن أنزل إلا إجازات سريعة لقضاء بعض الأمور كل ثلاث سنوات أو أربع سنوات وكانت إجازاتي لا تتعدى العشرة أيام أو أسبوعين على الأكثر .

سبب الرجوع هو التحاق ابنتي بكلية الصيدلة ولولا هذا السبب ما كنت أفكر أبدا في الرجوع للأسباب التي ذكرتها أنت

ولله الحمد فقد ربيت أبنائي على مخافة الله والمبادئ والأخلاق الحميده ، ولم يسمعوا طيلة عمرهم أي لفظ خارج ويتعاملون بصدق الكلمة وما تعلموه من مبادئ

هل تعلم أنه منذ عودتي لم أخرج من منزلي إلا عدد من المرات لا يتجاوز في مجموعها عدد أصابع اليدين

هل تعلم أن ابنتي أصيبت بانهيار عصبي لكثرة ما رأته من زيف والحلف بالله كذب

هل تعلم أن ابني (الصف الثاني الثانوي) حاليا يصارحني أن أخلاقه وتعاملاته خارج المنزل تختلف تماما عن داخل المنزل ، وبسؤاله عن السبب أجابني أنه لا يستطيع التعامل مع زملائه إلا هكذا وأنه كان منبوذا منهم لمجرد أنه يتعامل بأخلاقيات .

أرى وبكل وضوح أن الأزمة الحالية في مصر هي أخلاقيه على كل المستويات وليست اقتصاديه أبدا ، وهذا هو سبب التباين الحالي بين طبقات المجتمع

ولكن على كل الأحوال لن يصح إلا الصحيح مهما طال الأمد

سيدى الفاضل ايها الأخ الاكبر ... بارك الله فى اولادك وجعلهم من الذين يستمعون القول فيتبعون احسنة ..........مشكلة سيادتك يمكن انا بعيشها مع زوجتى برضو ..الا وهى انها متوقعة صدق الناس
وخصوصا اذا كان هناك حلف بالله او بالمقدسات وحينما تكتشف ان كل ذلك كذب .......تتصدم وتكتأب
وتطلب من عدم مخالطة هذا العالم .........الخ ............
انا برضو متفق معاك وده كان مخذى موضوعى ان المشكلة مبقتش فى الفلوس ولا العيب فى الفقر
العيب بقى فينا وفى اخلاقنا اللى انهارد وماتت من عدة عقود ... وتقريبا مصر اتغيرت للأسوأ من 10 سنين تقريبا........ من وقت مدخل الدش فكل بيت ومن وقت مبقت الرشوة بقت اكرامية وتخليص مصالح , ومن وقت مبقى معاك جنية تسوى جنية ولو مش معاك تبقى (ـــــــــــــــ) وحط جوة القوس النوع اللى يعجبك من انواع الحيوانات الضالة .... وناهيك عن سلوك الشباب والبنات والأمهات والاباء الذين اصبحو مغيبين ........... ولا عزاء وبجد
لو كان ينفع اسيب البلد كنت سيبتها بس للاسف مستحيل ...... انا مش عارف ردى ده تطيب خاطر حضرتك ولا تعقيد الأمور اكتر ولا ايه
بس انا بقالى فترة ماشى بمبدأ ان اجتناب الناس خير غنيمة ... وكفى بها غنيمة
الصورة الرمزية a.mahmoud
عضو نشيط
الصورة الرمزية a.mahmoud

a.mahmoud is on a distinguished road
13#
20 - 01 - 2011, 04:17 PM
بص يا ابو احمد (وربنا يخليلك احمد)
المشكله دي تقريبا انا عشتها بمعني الكلمه..
وفعلا انا متفق معاك في كل كلمه انت كتبتها ....احنا في زمن العجائب لا ادب ولا اخلاق ولا ذوق
ونادرا لما تسمع واحد يقول كلمه شكرا علي اي حاجه....
فعلا الواحد بيحس بالغربه في مجتمع ملئ بكل شي سئ و لا مجال لحصرها......
وانا فعلا بواجه نفس المشكله في تربيه ابني انس هو لسه 5 شهورولكن نحن نعيش في السئ فما بالك بالاسواء.......يعني ربنا يستر
اهم اسباب انحدار المجتمع هو التلفزيون فعلا و خصوصا القنوات الناطقه بالعربيه...وانا زيك تقريبا بتفرج علي ديسكفري بكل انواعها و ناشونال جيو و الكوره وبس مبحبش خالص اتفرج علي اغاني ولا افلام عربي واظن ان الطفل ممكن هو كمان يتعود علي النوعيه دي من القنوات اسوه بما يراه في اسرته
واظن ان الحل الوحيد علشان نحمي اولادنا اننا نحفظهم القران...يعني ممكن كل صيف نعلمهم اجزاء من القران واكيد اكيد ده هيسيب تاثير مهم في داخلهم
فين ايام جوله الكاميرا و عالم الحيوان والعلم والايمان و روبي الكارتون مش قصدي حد تاني

التوقيع

دعاء دخول السوق
قال الرسول صلى الله عليه وسلم : « من دخل السوق فقال: "لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير" كتب الله له ألف ألف حسنة ومحا عنه ألف ألف سيئة ورفع له ألف الف درجة » .

حسبي الله عليه توكلت وهو رب العرش العظيم
اللهم اني أسألك خير هذا اليوم فتحه ونصره ونوره وبركته وهداه
وأعوذ بك من شر ما فيه وشر ما بعده .
a.mahmoud غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

14#
20 - 01 - 2011, 04:26 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة colleagues مشاهدة المشاركة
موضوع مؤثر جدا بس للاسف واقع موجود ف كل الشوارع المصريه
وانا من وجهه نظرى المتواضعه ان المشكله الحقيقيه ف انحدار الاخلاق " التليفزيون " والشاشه بكل ما تقدم من اسفاف
كل شئ بقى عادى وكل حاجه بقت عادى حتى الدين مسلمش منهم
بعد معادل امام خلى الملتحى ارهابى متطرف وسائد الفكر دا ف عقول الناس الى يوما هذا
بقى العادى الانحراف وانحرف تسلم
حسبي الله ونعم الوكيل حسبـــــــــى الله ونعم الوكيل
انا لما بقول لحد انى مش بشوف التليفزيون يتقالى كلام تريقه مش معقول كانى مثلا بقول انا اتخليت عن دينى ولا انا تركت الاسلام بجد حاجه غريبه .
يعدى رمضان كلوا ميجيبوش ولا مسلسل دينى والمفروض الناس تصوم وتضيع صيامهم بكم هائل من الزنوب بعد الفطار او اثناء الصيام ,, حسبي الله ونعم الوكيل
ولكن ان شاء الله ربنا هينتشلنا ويمكن حركه 25 يناير 2011 دي تعمل حاجه وميبقاش كلام وخلاص .
وموضوع الدين ده بقى له قصة تانية ... ولا حول ولا قوة الا بالله
المتدينين بقو ارهابيين..... والسلفيين والشيوخ الافاضل الغير ازهريين بقو شيوخ التطرف اللى بيدعو للارهاب ... والشيوخ العوالم اللى حالقين دقنهم وسابغين شعرهم ولابسين بدل وبتستضيفهم واحده عريانة والشيخ عينة بتبحلق فيها بقى هو ده الشيخ المرجع اللى ناخد منه الدين ........
وخد عندك بقى محاربة قنواة الدين وبيقفلوهم قناة ورا التانية ...... ولا الشيوخ اللى ممنوعين حد يستضيفهم او ياخد منهم حوار .... لكن العكس تماما
افتح قنوات مسلسلات بلعبيط ... اعمل افلام مليانة اسفاف ........ اعمل مسلسلات لرمضان ملينة دعارة يبقى كده انت انسان سوى ومعتدل فى التدين ومش متشدد ........
ويا سلام بقى لو هتربى لحيتك ....... يبقى الله يرحمك (يا ارهابى)
ولا عزاء لأى شىء الكلاك كتير والانتقاضات كتير والعيوب فى البلد مبقاش ليها حصر
ربنا يكشف عن البلاء
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

15#
20 - 01 - 2011, 04:33 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.mahmoud مشاهدة المشاركة
بص يا ابو احمد (وربنا يخليلك احمد)
المشكله دي تقريبا انا عشتها بمعني الكلمه..
وفعلا انا متفق معاك في كل كلمه انت كتبتها ....احنا في زمن العجائب لا ادب ولا اخلاق ولا ذوق
ونادرا لما تسمع واحد يقول كلمه شكرا علي اي حاجه....
فعلا الواحد بيحس بالغربه في مجتمع ملئ بكل شي سئ و لا مجال لحصرها......
وانا فعلا بواجه نفس المشكله في تربيه ابني انس هو لسه 5 شهورولكن نحن نعيش في السئ فما بالك بالاسواء.......يعني ربنا يستر
اهم اسباب انحدار المجتمع هو التلفزيون فعلا و خصوصا القنوات الناطقه بالعربيه...وانا زيك تقريبا بتفرج علي ديسكفري بكل انواعها و ناشونال جيو و الكوره وبس مبحبش خالص اتفرج علي اغاني ولا افلام عربي واظن ان الطفل ممكن هو كمان يتعود علي النوعيه دي من القنوات اسوه بما يراه في اسرته
واظن ان الحل الوحيد علشان نحمي اولادنا اننا نحفظهم القران...يعني ممكن كل صيف نعلمهم اجزاء من القران واكيد اكيد ده هيسيب تاثير مهم في داخلهم
فين ايام جوله الكاميرا و عالم الحيوان والعلم والايمان و روبي الكارتون مش قصدي حد تاني
والله يا جماعة شىء كويس ان فى ناس حاسة بنفس الشىء
انا كنت خايف وانا بكتب الموضوع لحسن الناس تقول عليا مجنون .......ومش سوى لكن الحمد لله طلعت صح..........فعلا المجتمع فيه خلل كبير وفيه مشاكل كبيرة
وبخصوص رد حضرتك انا أؤيد رأيك القران والدين هو الحل الوحيد اللى نتمسك بيه وهو طوق النجاة ........ بس يا ريت الناس تفهم الدين صح لأن فى مشكلة كبيرة برضو الا وهى ( الدين المعامله)
يعنى للاسف الماسجد مليانة بالمصليين وهم نفس الناس بس قاعدين على اقهاوى وبيشربو مخدرات
وبحجة ان الدين فى الجامع والحياة فى الشوارع ....... وطبعا ده خطا فادح
منحنى الدين ممكن يكون بيعلو وبيرتفع فى شكل بناء مساجد مظاهر تدين جوامع مليانة قنوات دينية كتيرة .......لكن منحنى الاخلاق بقى تحت الصفر وماشى فعكش اتجاه الدين
والخلاصة ربنا اكشف عنا العذاب ................ وارفع عنا البلاء ... واصلح احوالنا
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محـمد شلبى is on a distinguished road
16#
20 - 01 - 2011, 04:40 PM
والله يا جماعه الواحد مبسوط اووى انو اتعرف على شخصيات محترمه زيكم كدا
وعلى فكره احنا تفكرنا محتلف تماما عن الناس ومبقاش غير ناس قليله اوى تعرف الكلام دا
يعنى مثلا شيوخ الموضه محدش ياخد بالو من الحكايه دى غير قليل اوى تلاقى الواحد من دول فى برنامج وقدامو المتبرجات والعاهرات واللى مش اتربو وتلاقيه بيقول ليهم قال الله وقال الرسول وعاوزهم يسمعو كلامه ( اياك هو بس مش يتفتن بيهم )
ولما تكلم واحد يقلك انت عارف دا اتهدى على ايه كام واحد وكام واحده وتلاقى هجوم عليك وبردو نقول يا جماعه الحق مش بالكليو الحق مش انت متابعك كام واحد وانا متبعنى كام واحد ولو كان الحق بالعدد لكان اول ناس على حق هم المشركين لان الرسول صلى الله عليه وسلم كان فرد واحد فقط فى مجتمع كلو فساد ورغم ذالك انتصر عليهم جميعا وهو واحد فقط
ولكن بردو بتتهاجم
الله يهدى الجميع
ولكن ابشرو بالخير

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية a.mahmoud
عضو نشيط
الصورة الرمزية a.mahmoud

a.mahmoud is on a distinguished road
17#
20 - 01 - 2011, 05:03 PM
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
بدأ الإسلام غريباً وسيعود غريباً كما بدأ فطوبى للغرباء ” رواه أحمد والجماعة

هذه هي خلاصه هذا الزمان ولذلك فالقادم اسواء والله اعلم

التوقيع

دعاء دخول السوق
قال الرسول صلى الله عليه وسلم : « من دخل السوق فقال: "لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير" كتب الله له ألف ألف حسنة ومحا عنه ألف ألف سيئة ورفع له ألف الف درجة » .

حسبي الله عليه توكلت وهو رب العرش العظيم
اللهم اني أسألك خير هذا اليوم فتحه ونصره ونوره وبركته وهداه
وأعوذ بك من شر ما فيه وشر ما بعده .
a.mahmoud غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

18#
20 - 01 - 2011, 05:56 PM
عشان نبقى صرحاء امام نفسنا ............. البلد مش هتتغير للأحسن وابقو قابلونى لو حصل ... وعلى فكرة دة مش تشاؤم بس ده تفكير بالعقل والمنطق ......ببساطة المشكلة بدأت من الحكومة وانتهت بالشعب
بمعنى ان مشاكل المجتمع من فقر وجهل ومرض واوبئه .. وحط عليها فساد مجتمعى وفساد اعلامى بحت وانهيار عقلى بالضربة القاضية وانهيار دينى تاااااااام ........
وقيم اتقلبت بقى الصح غلط والغلط صح
يعنى اليوم تلاقى برنامج مستضيف رقاصة وبيسئلها عن رئيها فى مشاكل المجتمع واكيد هتروح متكلمة فى الدين وتوعظ الناس وتقدملهم عظة دينية ( الرقاااااااصة ) وحصل وبيحصل كل يوم ....
واحده رقاصة قبل كده بتبرر مشاهد الخلاعة ومناظر غرف النوم والبهدلة اللى كلكم عارفينها بقيادة زعيم الكوميديا ( الزعيم) طبعا
( الزعيم السياسى .....الرمز المصرى والعربى ..!!!!) وبتقول ان مش عيب نعمل ده ومش لازم نهرب من الواقع ..!!! وبعدين ربنا ذكر قصة يوسف وقال ( وهمت به وهم بها) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حاسس ان فى ناس بعد مقرئت الجملة دى عايز تقول لفظ قبيح مشهور طبعا .........
وخد عندك بقى من النوع ده كتير ... تلاقى رقاصة تقوللك ايه فبرنامج مشهور ( انا اتظلمت كتير واتقال عنى كلام كتير واتهاجمت كتير .لكن ربنا كان معايا ونصرنى ووقف جمبى .. واللى ربنا معاه يا معتز عمر محد يقدر يهزمة ... وكنت وانا بحج كنت بمسك فى كسوة الكعبة واقول يا رب انتقم من اللى بيظلمنى ..... يارب اقف معايا) ..............................تخيلو والله حاجه تكسف
هى دى مصر وهو ده حالنا بقينا ناخد الدين من العوالم والمغنيين والممثلين
وعلى رأى ممثل قال فبرنامج مرة لما المذيعة بتسئله فموضوع البوس والقبلات ..بتقول له ترضى بنتك او زوجتك تعمل كده قام الراجل رد وقال ايه .......... طب مهما بيعملو كده وايه المشكلة ده تمثيل
وبنأدى رسالة .. والطبيعى ان الراجل مع زوجتة بيعمل كده مش معقول هنطلعها لابسة حجاب فغرفة نومهم) طبعا محمد حسان وابو اسحاق ويعقوب وغيرهم من الشيوخ يعتبرو متطرفين ورجعيين وبيشجعو على الارهاب .....لكن الزعيم هو الواجهة الحضارية لمصر وهو اللى معتدل فى الدين هو والرقاصات ........ وسلملى على البلد واللى فيها
عضو نشيط جدا

أبوخـالد is on a distinguished road
19#
20 - 01 - 2011, 07:23 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kingooo مشاهدة المشاركة
للاسف

هاقولك تجربتي الشخصية في كلمتين (عشان خاطر ابنك):

ابويا عمل معايا كده زي ماحضرتك بتعمل مع ابنك (مدارس خاصة وأنشطة ومواهب وعلم وتميز وحوارات وكتب ومايجبرنييش على حاجة ووقت معرض الكتاب يديني 1000 جنيه ويقولي هات الكتب اللي نفسك فيها وكل اللي ممكن تتخيله وساعدني في تطوير نظرية رياضية في الكلية (الدكاترة رموها في الزبالة) بس مش مشكلة وساعدني اتعلم برمجة وأعمل برامج علمية وكل اللي ممكن تتخيله.......)
أول ماخرجت للحياه العملية بعد التخرج من هندسة وبقيت مهندس في موقع (وطبعا أنت عارف يعني إيه مهندس في موقع) ارتطمت في حقيقة أني كنت عايش كل ده في (حضانة) (اللي هي بتاعت العيال أول مابيتولدوا) وفجأة خرجت منها واترميت في كيس زبالة كبير

النتيجة المؤسفة

لا بقيت عارف اتكيف مع كيس الزبالة ده وابقى واحد منهم ولا عارف ابقى محترم زي ما اتربيت
وبالتالي اصبح الوصف المثالي ليَّ (حسب بلدنا الحلوة مصر) >>>>> إنسان فاشل
وبقيت ولا حاجة في أي حاجة وسلملي على الاخلاق اللي اتلفت في سجارتين واتحرقت

مش عارف هل كلامي ده دعوة ليك انك تسيب ابنك يفسد ولا إيه؟ بس أنا آخر واحد ممكن يكون قادر على تقديم نصيحة لاني ببساطة (فاشل)
بس أنا حبيت احكي معاك في تجربة حقيقية

آسف لو كنت صدعتك وربنا يوفقك في ابنك
أخي الكريم على فكرة إنت مش فاشل ولا حاجة إنت إنسان محترم ومثقف ومستقبلك مشرق بأمر الله سبحانه وتعالى
وأنا فعلا باشوفك إنسان متعاون جدا ومفيد لإخوانك وتبادر كثيرا بما تستطيع أن تفعله من مؤشرات أو أي شيئ تقدر تعمله
أسأل الله أن يوفقك في حياتك وأن يسعدك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة developer مشاهدة المشاركة
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

أشكرك أخي العزيز على صراحتك وأنك فتحت هذا الموضوع
وأحب أن أشاركك بمعاناتي وتتلخص في سطور

لقد تركت مصر عام 1990 وسافرت ، ورجعت بتاريخ 1/8/2009 وخلال هذه الفترة لم أكن أنزل إلا إجازات سريعة لقضاء بعض الأمور كل ثلاث سنوات أو أربع سنوات وكانت إجازاتي لا تتعدى العشرة أيام أو أسبوعين على الأكثر .

سبب الرجوع هو التحاق ابنتي بكلية الصيدلة ولولا هذا السبب ما كنت أفكر أبدا في الرجوع للأسباب التي ذكرتها أنت

ولله الحمد فقد ربيت أبنائي على مخافة الله والمبادئ والأخلاق الحميده ، ولم يسمعوا طيلة عمرهم أي لفظ خارج ويتعاملون بصدق الكلمة وما تعلموه من مبادئ

هل تعلم أنه منذ عودتي لم أخرج من منزلي إلا عدد من المرات لا يتجاوز في مجموعها عدد أصابع اليدين

هل تعلم أن ابنتي أصيبت بانهيار عصبي لكثرة ما رأته من زيف والحلف بالله كذب

هل تعلم أن ابني (الصف الثاني الثانوي) حاليا يصارحني أن أخلاقه وتعاملاته خارج المنزل تختلف تماما عن داخل المنزل ، وبسؤاله عن السبب أجابني أنه لا يستطيع التعامل مع زملائه إلا هكذا وأنه كان منبوذا منهم لمجرد أنه يتعامل بأخلاقيات .

أرى وبكل وضوح أن الأزمة الحالية في مصر هي أخلاقيه على كل المستويات وليست اقتصاديه أبدا ، وهذا هو سبب التباين الحالي بين طبقات المجتمع

ولكن على كل الأحوال لن يصح إلا الصحيح مهما طال الأمد
نعم يا ابوأيمن لن يصح إلا الصحيح
بارك الله لك في أهلك وأولادك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محـمد شلبى مشاهدة المشاركة
اولا التلفزيون هو السبب يا جماعه صدقونى
ثانيا والله عندكم حق لو لم اكن مصريا كنت ابقى اى حاجه تانيه بس اوروبى
ولو لازم ابقى عربى يبقى سعودى او امراتى
وانت لو في أوربا أو أمريكا تتركها لكي تربي أولادك على الدين والأخلاق والقيم التي ترضاها
ومهما عشت في السعودية أو الإمارات أو غيرها من الدول العربية هل تود أو تستطيع أو يسمح لك أن تكون سعوديا أو إماراتيا؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flymero مشاهدة المشاركة
عشان نبقى صرحاء امام نفسنا ............. البلد مش هتتغير للأحسن وابقو قابلونى لو حصل ... وعلى فكرة دة مش تشاؤم بس ده تفكير بالعقل والمنطق ......ببساطة المشكلة بدأت من الحكومة وانتهت بالشعب
بمعنى ان مشاكل المجتمع من فقر وجهل ومرض واوبئه .. وحط عليها فساد مجتمعى وفساد اعلامى بحت وانهيار عقلى بالضربة القاضية وانهيار دينى تاااااااام ........
وقيم اتقلبت بقى الصح غلط والغلط صح
يعنى اليوم تلاقى برنامج مستضيف رقاصة وبيسئلها عن رئيها فى مشاكل المجتمع واكيد هتروح متكلمة فى الدين وتوعظ الناس وتقدملهم عظة دينية ( الرقاااااااصة ) وحصل وبيحصل كل يوم ....
واحده رقاصة قبل كده بتبرر مشاهد الخلاعة ومناظر غرف النوم والبهدلة اللى كلكم عارفينها بقيادة زعيم الكوميديا ( الزعيم) طبعا
( الزعيم السياسى .....الرمز المصرى والعربى ..!!!!) وبتقول ان مش عيب نعمل ده ومش لازم نهرب من الواقع ..!!! وبعدين ربنا ذكر قصة يوسف وقال ( وهمت به وهم بها) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حاسس ان فى ناس بعد مقرئت الجملة دى عايز تقول لفظ قبيح مشهور طبعا .........
وخد عندك بقى من النوع ده كتير ... تلاقى رقاصة تقوللك ايه فبرنامج مشهور ( انا اتظلمت كتير واتقال عنى كلام كتير واتهاجمت كتير .لكن ربنا كان معايا ونصرنى ووقف جمبى .. واللى ربنا معاه يا معتز عمر محد يقدر يهزمة ... وكنت وانا بحج كنت بمسك فى كسوة الكعبة واقول يا رب انتقم من اللى بيظلمنى ..... يارب اقف معايا) ..............................تخيلو والله حاجه تكسف
هى دى مصر وهو ده حالنا بقينا ناخد الدين من العوالم والمغنيين والممثلين
وعلى رأى ممثل قال فبرنامج مرة لما المذيعة بتسئله فموضوع البوس والقبلات ..بتقول له ترضى بنتك او زوجتك تعمل كده قام الراجل رد وقال ايه .......... طب مهما بيعملو كده وايه المشكلة ده تمثيل
وبنأدى رسالة .. والطبيعى ان الراجل مع زوجتة بيعمل كده مش معقول هنطلعها لابسة حجاب فغرفة نومهم) طبعا محمد حسان وابو اسحاق ويعقوب وغيرهم من الشيوخ يعتبرو متطرفين ورجعيين وبيشجعو على الارهاب .....لكن الزعيم هو الواجهة الحضارية لمصر وهو اللى معتدل فى الدين هو والرقاصات ........ وسلملى على البلد واللى فيها

زي ما قلت أهم شيئ في أي مشروع هو أن تكون له إدارة عندها وعي وفهم وضمير ورغبة في النجاح
وتفاءلوا بالخير تجدوه إن شاء الله
فيه أشياء كثيرة حلوة في البلد أهمها الشباب المتعلم المتربي المثقف اللي يهمه أمر بلده
وربنا يوفق الجميع دائما للخير إن شاء الله

التوقيع

لا تنسوا دعاء دخول السوق
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: « من دخل السوق فقال: لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير كتب الله له ألف ألف حسنة، ومحا عنه ألف ألف سيئة، ورفع له ألف الف درجة » وفي رواية: « وبنى له بيتا في الجنة » رواه الإمام أحمد والترمذي وابن ماجه والحاكم عن ابن عمر
أبوخـالد غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

20#
20 - 01 - 2011, 07:28 PM
أبتـــــــــتاه .....لــــــــــك عندى عتــــــــــــاب ...لــــما لم تعـــــــلمنى العيــــــش مع الذئــــــــــــاب ؟؟؟!!!

جديد مواضيع استراحة بورصات