موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

منتدى المؤشرات و الاكسبرتات

Like Tree1Likes

إضافة رد
 
أدوات الموضوع
قديم 20 - 02 - 2011, 02:43 AM   #11
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه
في المرفقات يا استاذ معاذ مؤشر الاوتوفيبو و ده اللي مستخدم في الشارت



الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 Auto Fibo Up.mq4‏ (10.3 كيلوبايت, المشاهدات 38)
mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 20 - 02 - 2011, 03:09 AM   #12
مشرف سابق
 
الصورة الرمزية Safari
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

الآن فقط كنت سأطلب منك إرفاقه لأنني لم أجده عندي

سأدرس اقتراحك و أعود



Safari غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 03:28 AM   #13
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

تحت امرك يا زعيم و اي سؤال او استفسار انا تحت أمرك

و كان عندي أقتراح ممكن يكون البيع مثلا عند مقاومه الاربع ساعات مثلا مثلا و الهدف يكون المقاومه اللي تحتها علشان السعر ارتد ... ممكن بقه ميكونش في ستوب لووز .. يكون الاكسبيريت لو وجد السعر اخترق المقاومه ينتظر الي ان يصل الي المقاومه التاليه و ياخد أمر مضاعف ... أيه رايك؟

طبعا ده مش هاينفع في حاله الزيرو و الميه في الميه لأن مفيش مقاومه تانيه بعدهم ( علي الاقل في التايم فريم اللي موجود فيه المقاومه اللي أخدنا عندها الاوردر ) بس لو أخترق المقاومه دي ممكن ساعتها الاكسبيريت ينتظر الي تفتح شمعه فوق الخط ده و تاخد أمر مضاعف في اتجاه السعر و يتم إغلاق الاتنين عند الصفر بروفيت

أو الطيب أحسن و يتم إلاغلاق الاوردر إذا تم إختراق ذلك المستوي

بس عموما أحب أقولك إن الاختراق ده بيتم و بيكون سريع في حاله واحد (إذا كنت مثلا في تايم فريم 4 ساعات و السعر اتجه لأعلي ووجد أمامه 0.0 % فيبو .... لو كان الزيرو فيبو ده مش مقاومه فيبو في فريم الداي و لتكن 23% فيبو أو أي مقاومه و بالتالي الزيرو ده هاتلاقيه في منتصف المسافه بين مقاومتين فايبو في الداي ... في تلك الحاله الاختراق وارد انه يكون سريع ... أي الارتداد بيكون ضعيف و لكن مش أقل من 20 نقطه في أسوأ الاحوال

و أنا معاك و بتمني اللي عندو رأي يشاركنا




التعديل الأخير تم بواسطة mada2000 ; 20 - 02 - 2011 الساعة 03:29 AM سبب آخر: خطأ املائي
mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 03:53 AM   #14
مشرف سابق
 
الصورة الرمزية Safari
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

نتفق إذن على أننا سنعتمد مؤشر الأوتو فيبو في الاكسبيرت .. حتى يكون النقاش في اتجاه واحد .

أريد ان أعرف ، حسب خبرتكم مع المؤشر .. ما هي المناطق التي عادة ما يرتد السعر عندها في فريم محدد و لا أتكلم عن توافق الخطوط على فريمات مختلفة ؟؟

أقترح بعد تحديد هذه المناطق .. أبدأ العمل على الاكسبيرت ليدخل عند ها بهدف صغير فإذا صادف و كانت المنطقة توافق منطقة أخرى على فريم أكبر ، يدخل بهدف كبير .

نعمل على الأربع ساعات و اليومي .

و أنتظر اقتراحاتكم



Safari غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 04:00 AM   #15
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

مستوي ال100 و الزيرو و ال76
هؤلاء أقوي مستويات ارتداد في الفيبو



mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 04:13 AM   #16
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

عاوزين طريقه بقه نشغل بيها الاكسبيريت فيشتغل علي كل العملات أو علي عملات محدده نحددها داخله و علي فريمات بعينها (4h - day - week - month) دون فتح كل تلك الشارتات
ثم يضع أوامر معلقه عليها جميعا و ياريت لو يرتبها بالاقرب من حيث السعر الحالي و الاقرب في التحقيق اعتبارا بعدد النقاط
ممكن يكون الستوب 30 نقطه و الهدف 20 نقطه و بالطبع الاختراق بدون أن يصل الي 20 نقطه ارتداد من مستوي قوي جدا مثل ذلك احتمال ضعيف جدا
يا ريت لو الاكسبيريت يقدر يشوف لو المقاومه دي السعر خبط فيها مره أخر 4 شمعات ميدخلش الاوردر لان الارتداد غالبا بيكون حصل خلاص و احتمال الاختراق أعلي بكثير



mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 05:51 AM   #17
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

ملحوظه هامه جدا
من خلال خبرتي ممكن نلاقي المقاومه ال 100% أو 0% علي فريم الاربع ساعات مثلا تأتي قبلها في الطريق مقاومه في الداي أو الوييك .. طبعا في تلك الحاله لازم نضع الاوردر طبقا لمقاومه الداي أو الوويك أو الشهر
يعني نحترم المطب الاولاني اللي في سكه السعر
ثانيا يجب أخذ الاوردر المعلق قبل المقاومه بما يوازي قيمه السبريد أو أكتر شويه لان أحيانا السعر عندما يقرب من مجال المقاومه يرتد .

و لو هانحط الهدف 20 نقطه يبقي لازم نتأكد أن مفيش مقاومه قبل ال20 تعترض طريقه( غالبا 99% مبيبقاش في مقاومه .. لكن كلام لازم يتقال)



mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 06:03 AM   #18
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

ملوحوظه هامه جدا جدا
معلش يا استاذ معاذ
بس خلي بالك التطابق في المقاومات مش بيبقي تطابق بالنقطه يعني مش المقاومه تكون 1.3600 في الاربع ساعات و تكون زيها بالظبط في الداي لا ممكن تلاقيها في الداي 1.3605 أو في المدي ده ست سبع نقط



mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 02 - 2011, 06:15 AM   #19
عضو جديد
 

افتراضي رد: اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

بالمره يا استاذ معاذ
علي رأي المثل لو كان حبيبك عسل ألحسه كله و مسح الطبق علي الاخر لغايه أخر نقطه عسل

هل من الممكن اننا نعدل شويه علي مؤشر الاوتوفيبو بحيث انه يضيف بقيه المقاومات اللي في الفريمات الاكبر بلون مميز لكل فريم
بمعني : أنا واقف علي فريم الساعه فأري أيضا مقاومات الاربع ساعات منقطه بلون أحمر
و أري مقاومات الداي منقطه بلون أصفر و هكذا
فبدل ما نقلب علي الفريمات كلها و نقعد نكتب المقاومه الاقرب كام علي الفريم ده و كام علي الفريم ده لا نشوفها كلها علي اي تايم فريم انا واقف عليه ...............ده طبعا حاجه غير الاكسبريت
ذلك و لكم جزيل الشكر



mada2000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات


مواضيع سابقة :

اكسبيرت هيدج ومضاعفات FXPROmaker
طلب من الاخ سفاري المحترم
طلب اكسبرت تعزيز للبولنجر

مواضيع تالية :

طلب إكسبيرت الترند المكسور
استاذنا سفاري ،،، هل تعلم بأنني سأعتزل الفوركس !
طريقه للمتاجره بمؤشرين فقط(من اسهل ما يمكن)

اسكريبت ارتداد من المقاومات القويه 20 نقطه مضمونه

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع المنتدى
50 نقطه مضمونه يوميا منتدى تداول العملات العام
شرح اسكريبت قفل جميع العمليات المفتوحة منتدى المؤشرات و الاكسبرتات


روابط الموقع الداخلية


05:01 PM
Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Privacy Policy
SEO by vBSEO 3.6.0 ©2011, Crawlability, Inc.

الاتصال بنا - بورصات - الأرشيف - تنشيط العضوية - اعلن معنا - الأعلى    تحذير المخاطرة