موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

الموضووع هااااااام جدا جدا افيدووونى

منتدى تداول العملات العام

قديم 25 - 04 - 2011, 01:38 PM   #1
عضو جديد

Thumbs up الموضووع هااااااام جدا جدا افيدووونى

السلام عليكم ورحمة الله....
انا دلوقتى عاوز اعرف ازى الفوركس مش قمار ..... اكبر دليل اننا بنحتسب قيمة النقطة زى ما احنا عاوزين بصرف النظر عن البيع والشراء الموضوع راهن بس مش اكتر وبتكسب بقيمة النقطة الا انت مححدها وبتراهن السعر هيطلع ولا هينزل صح ولا انا اقرى وافم الموضوع غلط
ارجوو التووضييييييييح بكل صدق جزاكم الله خيرا وبلاش نخدع انفسنا ولا انا غلط حد يفهمنى الصح انا محتار وعاوز اعرف مش اكتر ومش قصدى حاجا كل الا فى الموضوع انى مش عاوز ادكمل فى حاجا ممكن تكون حرام فا عاوز حد يفهمنى استنتاجى ده غلط ولا صح
ارجوو الرد

اذا اعجبك الموضوع و اردت نشره في المنتديات الاخرى فاستخدم هذا الرابط:
http://www.borsaat.com/vb/t253645.html

goldmanpop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 25 - 04 - 2011, 01:48 PM   #2
عضو خبير

الصورة الرمزية شادي عبده

افتراضي رد: الموضووع هااااااام جدا جدا افيدووونى

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

يا اخي الفوركس يقرأ بالتحليل الاساسي و الفني ، فكيف يكون رهان ؟

انت مثل القاضي تقريبا ، تجمع اكبر قدر من الادلة و البراهين لتقرأ موقف المتهم و بناء عليه تقرر هل هو برئ ام مذنب . نفس الوضع بالنسبة للفوركس و لكن الاختيار يكون ما بين البيع او الشراء او ان تمتنع عن الصفقة لعدم وضوح الرؤية .

السوق ليس لعبة و يحتاج إلى دراسة قوية ، ربما تحتاج إلى سنوات حتى تفهم السوق و تحقق منه ربح معقول .

التوقيع:
حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25 - 04 - 2011, 01:52 PM   #3
عضو جديد

طيب تمام بس موضوع النقط ديه مش مرتاح ليها انت فاهم قصدى يعنى المكسب مش ليه دهوة بيبع لبصفقة اساسا والنفطة بحسبها انا سوار 1 دولار او 2 دولار لاغيت 8 دولار يعنى ملهاش دعوة بالسعر الخقيقى يعنى حتى لو زاد اليورو عن الدولار بسنت واحد فاهمنى يا ياشا انا قصدى على الجزء ده

goldmanpop غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 25 - 04 - 2011, 02:11 PM   #4
عضو خبير

الصورة الرمزية شادي عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goldmanpop مشاهدة المشاركة
طيب تمام بس موضوع النقط ديه مش مرتاح ليها انت فاهم قصدى يعنى المكسب مش ليه دهوة بيبع لبصفقة اساسا والنفطة بحسبها انا سوار 1 دولار او 2 دولار لاغيت 8 دولار يعنى ملهاش دعوة بالسعر الخقيقى يعنى حتى لو زاد اليورو عن الدولار بسنت واحد فاهمنى يا ياشا انا قصدى على الجزء ده
هذه كميات للبيع او الشراء يا اخي .
مثلا في سوق الصرافة العادي ، لو اردت ان تشتري 1000 وحدة من اليورو مقابل بيع 1000 وحدة من الدولار الامريكي .
إذا تغير السعر لصالحك سيكون الناتج = مقدار التغير × الكمية = الربح . او العكس في حالة الخسارة لا قدر الله .

لا ارى اي مشكلة في الكميات الموجودة بالفوركس و بالعكس ، الرافعة المالية تسهل علينا الكثير ، فانت لا تحتاج فعلياً لتشتري الف يورو ، في الوقت الذي لا تملك فيه إلا 25% من هذا الكمية و تتاجر على اساسها .

التوقيع:
حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

دولار/ استرالي
تحليل مبسط للاسترليني دولار لـيوم 25-4-2011
الذهب في ارتفاع ما لم يهبط النفط

مواضيع تالية :

ورشه شم العملات للتنبؤ بقوه وضعف العملات يوميا
اربع ايام نفس القمة ونفس القاع , متى الانفجار
ماهي الاوارق التي يجب ارسالها للشركة