موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011

منتدى تداول العملات العام

قديم 10 - 06 - 2011, 12:43 PM   #31
عضو نشيط جدا

افتراضي رد: موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011

رد: موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011
عودة الى الرقمى اوامر معلقة
بيع الاسترلينى /ين من 130.38 هدف 130.09
شراء الاسترلينى /ين من 130.82 هدف 131.11
شراء الاسترلينى /كندى من 1.5939 هدف 1.5970
اسئل الله التوفيق

kilioo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 10 - 06 - 2011, 02:06 PM   #32
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية أبو بحر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kilioo مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

كما قلت من قبل ان الطريقة اجتهاد شخصى .. مجرد فكرة ظهرت لى مع متابعتى للشارت .. ولازالت تحت التجربة .. وبالتالى فهى معرضة للفشل والنجاح .. وسنحاول معا .. لكل من يروق له الموضوع ويحاول معى الوصول لطريقة ناجحة .. ان نتلافى العيوب
والطريقة تصلح للعمل بها على كل العملات وكل الفريمات لكن لكل فريم اعدادات خاصة به وكذلك هناك عملات تصلح بنفس الاعدادات وعملات تتطلب اعدادات مختلفة حسب سرعة حركة الزوج
وسنحاول معا تطبيقها ان امكن على الفريمات المختلفة وكذلك الازواج
انما فى البداية سنكتفى بالتداول على ازواج الدولار وزوج اليور/ين وسنجرب الدخول فى الازواج الاخرى كلما سنحت الفرصة
وسيكون العمل على فريم الربع ساعة بطريقة اقرب الى الاسكاليبنج ان لم تكن هى لاننا سنكتفى ب15 نقطة ولن يكون هناك استوب لوز انما مضاعفات مع المحافظة على الادارة السليمة لرأس المال والشغل ها يقف لما يكون فى اخبار مهم قوى
وهذه صورة لما سيكون عليه الشارت
[/IMG]
اعدادات الموفنج 5
[/IMG]

[/IMG]
من غير ما ندخل فى تفاصيل سوف يتم ارفاق التلمبت
يبقى طريقة العمل
الدخول شراء عقد واحد عندما يلامس السعر الخط الابيض الاخير ( اخر خط من تحت ) والهدف ثابت 15 نقطة
الدخول بيع عقد واحد عندما يلامس السعر الخط الابيض الاول ( أول خط من فوق ) والهدف 15 نقطة
طيب السعر عكس معانا انتظرعلى الاقل 30 نقطة ثم وبعدها يلامس السعر نفس خط الدخول وادخل فى نفس الاتجاه بثلاثة عقود وهدفى ايضا 15 نقطة
طبعا 15 نقطة ليست قانون ممكن نكتفى باقل من كده او نزيد الهدف حسب حالة السعر يعنى المرونه مطلوبه
ده شارت توضيحى للفكرة

[/IMG]

فى المشاركة القادمة اول الصفقات الحية التى تحققت اثناء وضع هذا الشرح
التلمبت بالمرفقات وهو خاص بالربع ساعة
دمتم بكل ود

ورشة موفقه
ان شاء الله
اي فريم مستخدم لكى نتابع معاك الطريقة

التوقيع:
الهي إذا لم أذعُك فتستجيب لي فمن ذا الذي أدعوه فيستجيب لي
اللهم اني اسالك اليسر بعد العسر والفرج بعد الكرب والرخاء بعد الشدة اللهم ما بنا من نعمة فمن فضلك واحسانك استغفرك واتوب اليك يا ارحم الرحمين

شركة WWM نصابة

http://www.borsaat.com/vb/redirector...markets.com%2F
أبو بحر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10 - 06 - 2011, 02:18 PM   #33
مشرف سابق

الصورة الرمزية Safari

اقتباس:
ملك الاكسبرات فى موضوعى المتواضع ومتابع معى ده شرف كبير لى .. هل تصدق ان كنت داخل للموضوع علشان اقول انا ها اكتفى بملخص يومى لما تم من صفقات لان لا يوجد من يتابع معى وانا بكلم نفسى والطريقة انا قلتها .. ولكن ردك على الموضوع اسعدنى كثيرا وفتح نفسى للمشاركة
بالنسبة لخطورة المضاعفات مع قنوات الموفنج .. بداية انا لا احب المضاعفات .. لكن انظر الى خط الموفنج 5 فهو ماشى مع السعر ولا يبعد او تبعد عنه الشموع لدرجة تشعرك ان هناك جاذبية بينهما خط الموفنج والسعر كل منهما يجذب الاخر نحوه فاذا بعد السعر فوق او تحت خط الموفنج ستجد ان الخط يميل لاتجاه السعر فى الوقت نفسة يبدا السعر فى الارتداد كما لو كان ينتظر الخط للوصول له فتتغير لون الشمعة او تجد ذيل علوى او سفلى لها وهى دى اللى انا بشتغل عليها (( الوقت اللى السعر بينتظر فيه وصول خط الموفنج 5 له واللى السعر مستعجل ملاقاه خط الموفنج فيرتد له )) طيب السعر لما يقابل الخط قبل ما تصل الصفقة لاى ربح ها يمشى الخط مع السعر وها يبعد عن نقطة دخول الصفقة استنى تانى لما السعر يبعد وادخل بعقد مضاعف ومش شرط ان الدخول فى المضاعفة يكون فى نفس اتجاه الصفقة الخاسرة لا ممكن يكون معاكس ((هدج )) وبكده لو لم احقق ربح اخرج متعادل او باقل خسارة
طبعا احنا كلامنا عن الوقت العادى بعيدا عن وقت الاخبار واهم شئ ادارة راس المال فانا ملتزم بالدخول بعقد واحد مينى ... وخلال اسبوع التداول الاخير لم تزد العقود المفتوحة عندى على 8% بعقود المضاعفات من راس المال
دمت بكل خير وفى انتظار ملاحظاتك القيمة على النظرية ..

حياك الله أخي الكريم

سأضبط المؤشر على الشارت و أحاول أن أصل ألى أفضل استخدام ممكن و ربما اجد فلترة مناسبة

تحياتي

Safari غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10 - 06 - 2011, 03:37 PM   #34
عضو نشيط جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو بحر مشاهدة المشاركة
ورشة موفقه
ان شاء الله
اي فريم مستخدم لكى نتابع معاك الطريقة
شكرا لك اخى ابو بحر
الطريقة كما اراها تصلح لكل الفريمات ولكل العملات .. لكن الصعوبة فيها ان لكل فريم وكل زوج له اعدادات خاصة بالنسبة للدخول والخروج .. حسب حركة السعر للزوج وحسب ارتفاع او انخفاض السعر عن الموفنج 5 وهو ده اللى بحاول اوفقه حاليا وهمتك معايا كل ما يكون فى عقول بتابع وبتفكر اكتر اكيد ها نوصل اسرع من ان واحد هو اللى بيتابع لوحده
نشوف مثلا اليورو على فريم الربع ساعة السعر ارتفاعة او انخفاضة عن الموفنج 5 بيكون فى حدود 20 & 25 نقطة ثم يرتد ممكن اقل او اكثر لكن اكيد فى الاوقات العادية بعيدا عن الاخبار السعر يرتد وكما قلت للاستاذ / سفارى تجد ان كل من السعر وخط الموفنج 5 بيجذبوا بعض كما لو كانت هناك حالة عشق لو السعر بعد عن الخط يستنا الخط يطلع له ومش بس كده لا ده علشان الخط يطلع له اسرع السعر بيروح له لحد ما يتقبلوا وبعد كده يقرروا يروحوا فين دورنا بقى لما السعر نستنا السعر يبعد ولما نلاقيه بعد الحد المعقول 20 & 25 نقطة ناخد الامر عكس الاتجاه يعنى ها نخده وهو رايح للموفنج ولما يتقابلوا نسيبهم مه بعض ونخلع احنا
نيجى على فريم الساعة نلاقى ان السعر ممكن يبعد اكتر من 30 نقطة وتصل ل 40 واكنر على الفؤيم الاكبر وكل ما زاد الفريم وزاد البعد كل ما يكون هدف الامر اكبر
طبعا هنلاقى النيوزلندى ابتعاده عن الخط اقل
انا اديت مثل مش شرط العملتين دول .. احنا المفروض نحدد لكل عملة تقريبا ايه اللى بيحصل مع كل عملة وفى كل فريم وتقدر تتابع عمله واحدة وان شاء الله ستصل لنتائج كبيره وياريت نكون مع بعض فيما ستصل له
تقبل تحياتى ودعواتى لك بالتوفيق

قديم 10 - 06 - 2011, 03:43 PM   #35
عضو نشيط جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Safari مشاهدة المشاركة
حياك الله أخي الكريم

سأضبط المؤشر على الشارت و أحاول أن أصل ألى أفضل استخدام ممكن و ربما اجد فلترة مناسبة

تحياتي
والله يا استاذ سفارى انت بترفع من روحى المعنوية .. واعجز فعلا عن شكرك بما تستحق
بارك الله فيك
وانا تحت امرك فى توضيح اى غموض فى الطريقة اكون قصرت فى توضيحه

قديم 10 - 06 - 2011, 03:51 PM   #36
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية أبو بحر

اقتباس:
شكرا لك اخى ابو بحر
الطريقة كما اراها تصلح لكل الفريمات ولكل العملات .. لكن الصعوبة فيها ان لكل فريم وكل زوج له اعدادات خاصة بالنسبة للدخول والخروج .. حسب حركة السعر للزوج وحسب ارتفاع او انخفاض السعر عن الموفنج 5 وهو ده اللى بحاول اوفقه حاليا وهمتك معايا كل ما يكون فى عقول بتابع وبتفكر اكتر اكيد ها نوصل اسرع من ان واحد هو اللى بيتابع لوحده
نشوف مثلا اليورو على فريم الربع ساعة السعر ارتفاعة او انخفاضة عن الموفنج 5 بيكون فى حدود 20 & 25 نقطة ثم يرتد ممكن اقل او اكثر لكن اكيد فى الاوقات العادية بعيدا عن الاخبار السعر يرتد وكما قلت للاستاذ / سفارى تجد ان كل من السعر وخط الموفنج 5 بيجذبوا بعض كما لو كانت هناك حالة عشق لو السعر بعد عن الخط يستنا الخط يطلع له ومش بس كده لا ده علشان الخط يطلع له اسرع السعر بيروح له لحد ما يتقبلوا وبعد كده يقرروا يروحوا فين دورنا بقى لما السعر نستنا السعر يبعد ولما نلاقيه بعد الحد المعقول 20 & 25 نقطة ناخد الامر عكس الاتجاه يعنى ها نخده وهو رايح للموفنج ولما يتقابلوا نسيبهم مه بعض ونخلع احنا
نيجى على فريم الساعة نلاقى ان السعر ممكن يبعد اكتر من 30 نقطة وتصل ل 40 واكنر على الفؤيم الاكبر وكل ما زاد الفريم وزاد البعد كل ما يكون هدف الامر اكبر
طبعا هنلاقى النيوزلندى ابتعاده عن الخط اقل
انا اديت مثل مش شرط العملتين دول .. احنا المفروض نحدد لكل عملة تقريبا ايه اللى بيحصل مع كل عملة وفى كل فريم وتقدر تتابع عمله واحدة وان شاء الله ستصل لنتائج كبيره وياريت نكون مع بعض فيما ستصل له
بعد تمعن في كلامك
خلينا نتابع على فريم 15 و 30 دقيقة ونرى النتائج من خلال الفرص القادمة والتركيز على عملتين فقط هما الباوند دولار و اليورو دولار ( التركيز على اكثر من عمله يضع عمل ) والسوق مش راح يبعد عنا
ونضع لهما الملاحظات وبعد ذلك نجرب على ازوج اخرى

نتدرج في في الفريمات من الصغير الى الكبير والاخذ بعين الاعتبار المضاعفات التي وسوف نستخدمها

همسه رفع الشارات مهم بالنسبة لي واليك وللمتابعين لكى تكون الصورة واضحه وفهم كيفية الدخول والخروج
وسوف اكون ارجع الى مشاركاتك الاولي لكى افهم الطريقة بشكل مقبول
ارجو ان لا اكون قد اطلت عليك

التوقيع:
اللهم اني اسالك اليسر بعد العسر والفرج بعد الكرب والرخاء بعد الشدة اللهم ما بنا من نعمة فمن فضلك واحسانك استغفرك واتوب اليك يا ارحم الرحمين

شركة WWM نصابة

قديم 10 - 06 - 2011, 04:25 PM   #37
عضو نشيط جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو بحر مشاهدة المشاركة
بعد تمعن في كلامك
خلينا نتابع على فريم 15 و 30 دقيقة ونرى النتائج من خلال الفرص القادمة والتركيز على عملتين فقط هما الباوند دولار و اليورو دولار ( التركيز على اكثر من عمله يضع عمل ) والسوق مش راح يبعد عنا
ونضع لهما الملاحظات وبعد ذلك نجرب على ازوج اخرى

نتدرج في في الفريمات من الصغير الى الكبير والاخذ بعين الاعتبار المضاعفات التي وسوف نستخدمها

همسه رفع الشارات مهم بالنسبة لي واليك وللمتابعين لكى تكون الصورة واضحه وفهم كيفية الدخول والخروج
وسوف اكون ارجع الى مشاركاتك الاولي لكى افهم الطريقة بشكل مقبول
ارجو ان لا اكون قد اطلت عليك
حياك الله اخى الفاضل
خلينا فى فريم الربع ساعة وهو فيه الخير ان شاء الله واغلب صفقاتى لو راجعت الموضوع ستجدها على فريم الربع ساعة الامن صفقات معدودة لا اذكر عددها بالضبط الان وان كانت على عملات مختلفه واتت كلها بتائج ايجابية والحمد لله
شكرا لك على الهمسة بخصوص رفع الشارت .. راجع اخى الموضوع ستجد اننى فى البداية ما دخلت صفقة الا ووضعت الشارت الخاص بها موضح عليه نقطة الدخول .. الا فى صفقات التى كانت للطريقة الرقمية فلم ارفع لها شارت الا ذكر نقطة الدخول والهدف وان شاء الله سأوضح الطريقة فيما بعد لان هذا الموضوع خاص بالموفنج 5 .. ولكن اخى انا وصلت لمرحلة ان انا كنت اظن بانى احدث نفسى لانى لم اجد اهتمام من احد بالموضوع رغم انى كنت ارى ان عدد المشاهدات يزيد ولكن دون مشاركة من احد فقلت لنفسى اوفر عناء رفع الشارت طالما انه لا يوجد من يهتم بالموضوع .. ولاجل عيونك ان شاء المولى سيكون الشارت موجود مع كل صفقة .. وانا تحت امرك فى اى استفسار
تقبل تحياتى

قديم 10 - 06 - 2011, 04:34 PM   #38
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية أبو بحر

اقتباس:
حياك الله اخى الفاضل
خلينا فى فريم الربع ساعة وهو فيه الخير ان شاء الله واغلب صفقاتى لو راجعت الموضوع ستجدها على فريم الربع ساعة الامن صفقات معدودة لا اذكر عددها بالضبط الان وان كانت على عملات مختلفه واتت كلها بتائج ايجابية والحمد لله
شكرا لك على الهمسة بخصوص رفع الشارت .. راجع اخى الموضوع ستجد اننى فى البداية ما دخلت صفقة الا ووضعت الشارت الخاص بها موضح عليه نقطة الدخول .. الا فى صفقات التى كانت للطريقة الرقمية فلم ارفع لها شارت الا ذكر نقطة الدخول والهدف وان شاء الله سأوضح الطريقة فيما بعد لان هذا الموضوع خاص بالموفنج 5 .. ولكن اخى انا وصلت لمرحلة ان انا كنت اظن بانى احدث نفسى لانى لم اجد اهتمام من احد بالموضوع رغم انى كنت ارى ان عدد المشاهدات يزيد ولكن دون مشاركة من احد فقلت لنفسى اوفر عناء رفع الشارت طالما انه لا يوجد من يهتم بالموضوع .. ولاجل عيونك ان شاء المولى سيكون الشارت موجود مع كل صفقة .. وانا تحت امرك فى اى استفسار
تقبل تحياتى
ارجو ان لا تكون متضايق من عدم المشاركة معك من الاعضاء فلكل يدخل ويرى ماهو الموضوع فيكون متابع بصمت وان كانت لديها اي ملاحظات سوف يدلوا بدلوه

دخلت على الموضوع من اول ما قمت بوضعه فكنت اعمل بعض الملاحظات على السردك للموضوع
ولكى افهم بشكل جيد واكون مشارك معك

وبارك الله فيك وجعل عملك في ميزان حسناتك

التوقيع:

شركة WWM نصابة

قديم 10 - 06 - 2011, 04:48 PM   #39
عضو نشيط جدا

شراء اليورو دولار من 1.4432 هدف 1.4447 لملامسة السعر الخط الاخير من الموفنج 5على فريم الربع ساعة
الشارت لاجل عيون ابو بحر
[/IMG]

قديم 10 - 06 - 2011, 04:52 PM   #40
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية أبو بحر

اقتباس:
شراء اليورو دولار من 1.4432 هدف 1.4447 لملامسة السعر الخط الاخير من الموفنج 5على فريم الربع ساعة
الشارت لاجل عيون ابو بحر
[/IMG]
تسلم يا الغالي
وان شاء الله صفقة موفقة

التوقيع:

شركة WWM نصابة

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

ورشة :استراتيجية البساطة ( التحليل الفني الكلاسيكي)
المتاجرة باستخدام طريقة ديمارك
مسابقة اكبر عدد من النقاط المحققة واكبر رصيد - يونيو 2011

مواضيع تالية :

تحليل فني 6/6/2011
ورشـــــ المنشـــــــــار للمتاجــرة ـــــة مسابقة يونيو 2011
التحليل الموجى الاسبوعى للعملات الرئيسية 6 يونيو 2011

موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011