• 10:53 صباحاً

موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011

الصورة الرمزية zx10
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية zx10

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
zx10 is on a distinguished road
افتراضي رد: موفنج 5 - طريقى للمنافسة فى مسابقة يونيو 2011
61#
12 - 06 - 2011, 02:03 PM
السلام عليكم

مبروك أخي الكريم الأرباح الطيبة, و إن شاء الله تفوز بالمسابقة.
لكن أخي اكي تفوز بالمسابقة يجب أن تلتزم بقوانينها, و من هذه القوانين الإلتزام بشرح الطريقة و من ثم وضع الفرص بناء على هذه الإستراتيجية , شرط أخر و هو شرح سبب الدخول في الصفقة مع توضيحه على الشارت ,
طبعا أنت لم تلتزم بأي من هذه الشروط في أغلب صفقاتك, بناء على ما تقدم ,
أنا حقيقة لا أعرف كيف سيتم احتساب ال 570 نقطة المحققة حتى الأن.
و نصيحتي لك بأن تلتزم بشروط المسابقة لأننا ما زلنا في الأسبوع الاول و ما زال كل شئ متاح.

دمت بخير

التوقيع

zx10 غير متواجد حالياً  

عضو نشيط جدا

kilioo is on a distinguished road
62#
12 - 06 - 2011, 03:11 PM
وبعد ايها الاخوه الاحباب .. وصلنا الان الى الحديث عن احد الطرق الرقمية وهى ايضا اجتهاد شخصى للعبد لله تم العمل عليها .. ناجحة الى حد كبير ... ولكن قبل العمل عليها حقيقى اختبرها حتى لو باك تست على شارت اليومى
متطلبات العمل اله حاسبة
وقت العمل افتتاح شمعة الساعة 12 منتصف الليل بتوقيت مكة == الساعة 11 مساء بتوقيت القاهرة == التاسعة مساء بتوقيت جرينتش يعنى اى كان البرنامج اللى انت شغال عليه التزم بالوقت المحدد وليس وقت البرنامج
الشراء = سعر الافتتاح * 1.0018 الهدف 25 نقطة
البيع = سعر الافتتاح / 1.0018 الهدف 25 نقطة
الازواج = اليورو دولار .. الاسترلينى دولار فقط فقط فقط
مدة الامر 24 ساعة اذا لم يفعل يلغى الامر
--------------
ملحوظة : الهدف يعمل جيدا لحد 40 نقطة لكن انا وضعته 25 فكلما قل الهدف كان اسرع فى التحقق
------------------
مثال افتتاح شمعة منتصف الليل بتوقيت مكة لليورو دولار 1.4435
الشراء
الدخول = 1.4435 * 1.0018= 1.4460
الهدف 1.4485
امر معلق شراء من 1.4460 الهدف 1.4485 استوب لوز كما يحلو لك لا اعمل بالاستوب لوز مصر على كده
البيع
الدخول = 1.4435 / 1.0018= 1.4409
الهدف = 1.4384
امر معلق بيع من 1.4409 هدف 1.4384 الاستوب انت اللى تحدده
----
الاسترلينى دولار
سعر افتتاح شمعة منتصف الليل بتوقيت مكة هو 1.6298 مثلا
شراء
الدخول = 1.6298 * 1.0018 = 1.6327
الهدف = 1.6352
امر معلق شراء من 1.6327 هدف 1.6352 استوب لوز انت حدده براحتك
البيع
الدخول = 1.6298 / 1.0018 = 1.6268
الهدف = 1.6243
امر معلق بيع من 1.6268 هدف 1.6243 الاستوب ما يحلو لك
--------------
ارجو اختبارها باك تست على اليومى وشوفوا النتائج
طريقة عملى
احيانا يفعل الامرين ويحقق كل امر الهدف ولكن احيانا يفعل امر ولا يصل للهف فى نفس اليوم فانتظره اليوم الثانى والثالث واستمر عادى كل يوم باوامره من بيع وشراء ... وهادخل بعد كده مضاعفات من نقاط اخرى محدده حسابيا حسب نوع العملية شراء ام بيع لكن سيكون دخولى ايضا عن طريق الاوامر المعلقة وليس ماركت
مثلا شراء خاسر يبقى من نقطة الدخول اقسم على 1.0018 واطرح منها 40 نقطة لان ده هو الهدف الاساسى لكن انا قللته لضمان تحقق الهدف بنسبة اكبر ( ودى هتكون نقطة الدخول بالامر المعلق ) ثم اقسم الناتج مرة اخرى على 1.0018 تكون هى نقطة التى من بعدها اضع الامر المعلق
مثلا الافتتاح فى الاسترلينى زى ما قلنا 1.6298
الشراء من = 1.6298 * 1.0018 = 1.6327 الهدف 1.6332
تفعل الامر ولكن السعر ارتد الى 1.6250 على سبيل المثال يبقق من نقطة الدخول اللى هى 1.6327 اقسمها على 1.0018 ( 1.6327 / 1.0018 = 1.6297 ) الناتج هنا 1.6297 ملحوظة هتقول لى المفروض 1.6398 لان القسمة عكس الضرب والمفروض نرجع لسعر الافتتاح 1.6298 .. ها اقول لك هى دى لعبة الارقام .. ما تشغلش نفسك بيها وامشى زى ما هى عاوزه .
يبقى من 1.6297 نطرح 40 نقطة ( 1.6297 - 0.0040 ) الناتج 1.6257 دى النقطة اللى ها ناخد منها الامر المعلق للدخول شراء ثانى مرة نحفظ الرقم ده ونستنا
ها نقسم 1.6257 /1.0018 ها يكون الناتج 1.6227
يعنى لما السعر ها يصل ل 1.6227 ها اخد امر معلق شراء من 1.6257 بهدف برضه 25 نقطة يعن عند سعر 1.6282 وحسب حجم حسابك ادخل بعقد او اتنين او ثلاثة .. اهم حاجة انك تراعى رأس المال واحسب حسابك يستحمل خسارة اد ايه قبل ما تحسب المكسب
يبقى فاضل لو كان العقد عندى بيع ها اعمل الخطوات السابقة معكوسة يعنى لو قسمه ها اضرب ولو طرح ها اجمع

انا رغيت كتير فاضل نقطة ااكد عليها استغل باقى اليوم واعمل باك تست على اليومى كام يوم كده وشوف الناتج ايه وياريت تدخل الموضوع وتقول لى ايه النتيجة اللى طلعت بيها
دمتم بكل خير
kilioo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Ahmed El Sayed
عضو برونزي
الصورة الرمزية Ahmed El Sayed

Ahmed El Sayed is on a distinguished road
63#
12 - 06 - 2011, 03:20 PM
ورشه موفقه ان شاء الله

التوقيع

Ahmed El Sayed غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

64#
12 - 06 - 2011, 03:36 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zx10 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

مبروك أخي الكريم الأرباح الطيبة, و إن شاء الله تفوز بالمسابقة.
لكن أخي اكي تفوز بالمسابقة يجب أن تلتزم بقوانينها, و من هذه القوانين الإلتزام بشرح الطريقة و من ثم وضع الفرص بناء على هذه الإستراتيجية , شرط أخر و هو شرح سبب الدخول في الصفقة مع توضيحه على الشارت ,
طبعا أنت لم تلتزم بأي من هذه الشروط في أغلب صفقاتك, بناء على ما تقدم ,
أنا حقيقة لا أعرف كيف سيتم احتساب ال 570 نقطة المحققة حتى الأن.
و نصيحتي لك بأن تلتزم بشروط المسابقة لأننا ما زلنا في الأسبوع الاول و ما زال كل شئ متاح.

دمت بخير
ابن غزة الغالى فى موضوعى المتواضع
مرحبا بك اخى ابو عمر .. لا تتعجب اخى انا اعرفك من كتاباتك هنا وفى برامج نت واتمنى معرفتك شخصيا وهو شرف لى وحقيقى اخى احبك فى الله لما تقدمة فى البحث وراء الشركات وتنبيهك ان الشركة اسرائيلية . واعتذر لك على عدم الرد على موضوعك ومتابعة الموضوع لان الموضوع هنا ملخبطنى خالص وحاسس ان انا محتاس
نورتى يا غالى ايه الغلط اللى انا وقعت فيه .. انا قلت ان اساس موضوعى هيكون على الموفنج 5 يعنى مش كل الموضوع اقصد كل الصفقات .. ودخلت صفقة على الموفنج 22 .. ودخلت صفقات على الرقمى
وشرحت فى الاول وجه نظرى فى الموفنج 5 ووضعت الشارتات الشارحة واللى اخذت فيها الصفقات
الطرق الرقمية انا لسة شارح طريقة منهم الان .. لان من الصعب اشرح طريقتين مع بعض وده ها يشتت اى واحد متابع معايا ... وها يشتتنى انا كمان ومش هلاقى وقت للدخول فى اى عقد ... فكان لازم اخد طريقة طريقة يعنى لما اشرح طريقة وخلصت شرحها ادخل فى شرح الثانية .. وانا مش بحب البروباجندا .. كان ممكن اخلى عنوان موضوعى باسم الطرق الرقمية وهلاقى كتير دخل الموضوع
وصدقنى يا غالى مش ها اقول لك المسابقة لا تهمنى لا المسابقة فعلا تهمنى واتمنى ان يكرمنى الله واكون من الاوائل .. لكن عندى اولا ان اكون ناجح بينى وبين نفسى اولا .. فانا اجتهد لانجح والنجاح لا بد ان ياتى بالاجتهاد والشرف .. فرجاء يا غالى ان تقول لى على اخطائى التى تراها ولا اراها وهذا حقى عليك ان ترشدنى للصواب
دمت بكل خير وانتظر ردك
kilioo غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

65#
12 - 06 - 2011, 03:39 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cabony مشاهدة المشاركة
ورشه موفقه ان شاء الله
بارك الله لك يا غالى
شرفنى طلتك الكريمة على الموضوع
دمت بكل خير
kilioo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية zx10
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية zx10

zx10 is on a distinguished road
66#
12 - 06 - 2011, 06:38 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kilioo مشاهدة المشاركة
ابن غزة الغالى فى موضوعى المتواضع
مرحبا بك اخى ابو عمر .. لا تتعجب اخى انا اعرفك من كتاباتك هنا وفى برامج نت واتمنى معرفتك شخصيا وهو شرف لى وحقيقى اخى احبك فى الله لما تقدمة فى البحث وراء الشركات وتنبيهك ان الشركة اسرائيلية . واعتذر لك على عدم الرد على موضوعك ومتابعة الموضوع لان الموضوع هنا ملخبطنى خالص وحاسس ان انا محتاس
نورتى يا غالى ايه الغلط اللى انا وقعت فيه .. انا قلت ان اساس موضوعى هيكون على الموفنج 5 يعنى مش كل الموضوع اقصد كل الصفقات .. ودخلت صفقة على الموفنج 22 .. ودخلت صفقات على الرقمى
وشرحت فى الاول وجه نظرى فى الموفنج 5 ووضعت الشارتات الشارحة واللى اخذت فيها الصفقات
الطرق الرقمية انا لسة شارح طريقة منهم الان .. لان من الصعب اشرح طريقتين مع بعض وده ها يشتت اى واحد متابع معايا ... وها يشتتنى انا كمان ومش هلاقى وقت للدخول فى اى عقد ... فكان لازم اخد طريقة طريقة يعنى لما اشرح طريقة وخلصت شرحها ادخل فى شرح الثانية .. وانا مش بحب البروباجندا .. كان ممكن اخلى عنوان موضوعى باسم الطرق الرقمية وهلاقى كتير دخل الموضوع
وصدقنى يا غالى مش ها اقول لك المسابقة لا تهمنى لا المسابقة فعلا تهمنى واتمنى ان يكرمنى الله واكون من الاوائل .. لكن عندى اولا ان اكون ناجح بينى وبين نفسى اولا .. فانا اجتهد لانجح والنجاح لا بد ان ياتى بالاجتهاد والشرف .. فرجاء يا غالى ان تقول لى على اخطائى التى تراها ولا اراها وهذا حقى عليك ان ترشدنى للصواب
دمت بكل خير وانتظر ردك
أخي في الله , أحبك الذي أحببتني فيه.

الله يبارك فيك أخي , و أنا اللي اتشرف بمعرفتك , و إحنا إخوان إن شاء الله في هذا المنتدى الطيب.

أخي نصيحتي لك كما يلي,
طالما أن طرق متاجرتك رابحة و ممتازة بشكل جيد جدا, فالأولى أن تفرد لكل طريقة موضوع , و الإدارة لن تمانع في هذا الأمر , لأن المنتدى لا يستفيد منك فعليا أي شئ من خلال الجائزة الممنوحة إلا المواضيع المنشورة من الأعضاء , و بهذا فأنت مرحب بك أن تفتح موضوع لكل طريقة و أن تشرح فيها طريقة عملك.
الأمر الثاني و هو ترتيب الموضوع بعد فتحه و عدم مخالفة شروط المسابقة من ناحية وضع الفرص في الموضوع مع الشارت و الشرح في لحظة الدخول في الصفقة أو قبلها إن كانت الصفقة أمر معلق , و انتبه لأن الفوز يتكون من شقين متساويين, الأول أكبر رصيد أو نقاط محصلة, و الثاني هو ترتيب الموضوع و ارفاق كافة الفرص فيه مع الشارتات و الشرح , و الشقين متساويين بالتمام في النقاط , يعني لا يهم إن حصلت أكبر عدد من النقاط و من ثم موضوعك لا يأخذ أي ترتيب , بل بالعكس لربما لا تحتسب هذه النقاط لأنك أخللت بشرط من شروط المسابقة و هو شرح الفرص بالشارت و تحديد الستوب و الهدف.

هذا ما خطر ببالي الأن , و إن شاء الله إن لاحظت خطأ أخر سأنبهك عليه.

ملاحظة, إن قررت فعلا فتح موضوع / مواضيع جديدة لطرق متاجرتك فكل ما عليك فعله هو أن ترسل البيانات الجديدة للإدارة كما موضح في صفقحة المسابقة الأولى.

دمت بخير

التوقيع

zx10 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

67#
12 - 06 - 2011, 07:36 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zx10 مشاهدة المشاركة
أخي في الله , أحبك الذي أحببتني فيه.

الله يبارك فيك أخي , و أنا اللي اتشرف بمعرفتك , و إحنا إخوان إن شاء الله في هذا المنتدى الطيب.

أخي نصيحتي لك كما يلي,
طالما أن طرق متاجرتك رابحة و ممتازة بشكل جيد جدا, فالأولى أن تفرد لكل طريقة موضوع , و الإدارة لن تمانع في هذا الأمر , لأن المنتدى لا يستفيد منك فعليا أي شئ من خلال الجائزة الممنوحة إلا المواضيع المنشورة من الأعضاء , و بهذا فأنت مرحب بك أن تفتح موضوع لكل طريقة و أن تشرح فيها طريقة عملك.
الأمر الثاني و هو ترتيب الموضوع بعد فتحه و عدم مخالفة شروط المسابقة من ناحية وضع الفرص في الموضوع مع الشارت و الشرح في لحظة الدخول في الصفقة أو قبلها إن كانت الصفقة أمر معلق , و انتبه لأن الفوز يتكون من شقين متساويين, الأول أكبر رصيد أو نقاط محصلة, و الثاني هو ترتيب الموضوع و ارفاق كافة الفرص فيه مع الشارتات و الشرح , و الشقين متساويين بالتمام في النقاط , يعني لا يهم إن حصلت أكبر عدد من النقاط و من ثم موضوعك لا يأخذ أي ترتيب , بل بالعكس لربما لا تحتسب هذه النقاط لأنك أخللت بشرط من شروط المسابقة و هو شرح الفرص بالشارت و تحديد الستوب و الهدف.

هذا ما خطر ببالي الأن , و إن شاء الله إن لاحظت خطأ أخر سأنبهك عليه.

ملاحظة, إن قررت فعلا فتح موضوع / مواضيع جديدة لطرق متاجرتك فكل ما عليك فعله هو أن ترسل البيانات الجديدة للإدارة كما موضح في صفقحة المسابقة الأولى.

دمت بخير
شكرا لك على اهتمامك بالرد .. لكن اخى الا ترى انه صعب جدا ان افتح موضوع لكل طريقة .. طيب انا محتاس فى موضوع واحد فما باك بقى لو فتحت موضوعين ..ايضا هناك اخوه مشتركين فى المسابقة ويعملوا على اكثر من طريقة وقد نوهوا عن ذلك بالشكل ده فهم مخالفين لشرط المسابقة
على كل حال سأعمل فقط على طريقتين فقط وهم المشروحيين فى موضوعى
عظيم شكرى وامتنانى لك وتحياتى لاهل غزة جميعا
تقبل تحياتى ودعواتى لك بالتوفيق والنجاح
kilioo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

Safari is on a distinguished road
68#
12 - 06 - 2011, 09:41 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kilioo مشاهدة المشاركة
وبعد ايها الاخوه الاحباب .. وصلنا الان الى الحديث عن احد الطرق الرقمية وهى ايضا اجتهاد شخصى للعبد لله تم العمل عليها .. ناجحة الى حد كبير ... ولكن قبل العمل عليها حقيقى اختبرها حتى لو باك تست على شارت اليومى
متطلبات العمل اله حاسبة
وقت العمل افتتاح شمعة الساعة 12 منتصف الليل بتوقيت مكة == الساعة 11 مساء بتوقيت القاهرة == التاسعة مساء بتوقيت جرينتش يعنى اى كان البرنامج اللى انت شغال عليه التزم بالوقت المحدد وليس وقت البرنامج
الشراء = سعر الافتتاح * 1.0018 الهدف 25 نقطة
البيع = سعر الافتتاح / 1.0018 الهدف 25 نقطة
الازواج = اليورو دولار .. الاسترلينى دولار فقط فقط فقط
مدة الامر 24 ساعة اذا لم يفعل يلغى الامر
--------------
ملحوظة : الهدف يعمل جيدا لحد 40 نقطة لكن انا وضعته 25 فكلما قل الهدف كان اسرع فى التحقق
------------------
مثال افتتاح شمعة منتصف الليل بتوقيت مكة لليورو دولار 1.4435
الشراء
الدخول = 1.4435 * 1.0018= 1.4460
الهدف 1.4485
امر معلق شراء من 1.4460 الهدف 1.4485 استوب لوز كما يحلو لك لا اعمل بالاستوب لوز مصر على كده
البيع
الدخول = 1.4435 / 1.0018= 1.4409
الهدف = 1.4384
امر معلق بيع من 1.4409 هدف 1.4384 الاستوب انت اللى تحدده
----
الاسترلينى دولار
سعر افتتاح شمعة منتصف الليل بتوقيت مكة هو 1.6298 مثلا
شراء
الدخول = 1.6298 * 1.0018 = 1.6327
الهدف = 1.6352
امر معلق شراء من 1.6327 هدف 1.6352 استوب لوز انت حدده براحتك
البيع
الدخول = 1.6298 / 1.0018 = 1.6268
الهدف = 1.6243
امر معلق بيع من 1.6268 هدف 1.6243 الاستوب ما يحلو لك
--------------
ارجو اختبارها باك تست على اليومى وشوفوا النتائج
طريقة عملى
احيانا يفعل الامرين ويحقق كل امر الهدف ولكن احيانا يفعل امر ولا يصل للهف فى نفس اليوم فانتظره اليوم الثانى والثالث واستمر عادى كل يوم باوامره من بيع وشراء ... وهادخل بعد كده مضاعفات من نقاط اخرى محدده حسابيا حسب نوع العملية شراء ام بيع لكن سيكون دخولى ايضا عن طريق الاوامر المعلقة وليس ماركت
مثلا شراء خاسر يبقى من نقطة الدخول اقسم على 1.0018 واطرح منها 40 نقطة لان ده هو الهدف الاساسى لكن انا قللته لضمان تحقق الهدف بنسبة اكبر ( ودى هتكون نقطة الدخول بالامر المعلق ) ثم اقسم الناتج مرة اخرى على 1.0018 تكون هى نقطة التى من بعدها اضع الامر المعلق
مثلا الافتتاح فى الاسترلينى زى ما قلنا 1.6298
الشراء من = 1.6298 * 1.0018 = 1.6327 الهدف 1.6332
تفعل الامر ولكن السعر ارتد الى 1.6250 على سبيل المثال يبقق من نقطة الدخول اللى هى 1.6327 اقسمها على 1.0018 ( 1.6327 / 1.0018 = 1.6297 ) الناتج هنا 1.6297 ملحوظة هتقول لى المفروض 1.6398 لان القسمة عكس الضرب والمفروض نرجع لسعر الافتتاح 1.6298 .. ها اقول لك هى دى لعبة الارقام .. ما تشغلش نفسك بيها وامشى زى ما هى عاوزه .
يبقى من 1.6297 نطرح 40 نقطة ( 1.6297 - 0.0040 ) الناتج 1.6257 دى النقطة اللى ها ناخد منها الامر المعلق للدخول شراء ثانى مرة نحفظ الرقم ده ونستنا
ها نقسم 1.6257 /1.0018 ها يكون الناتج 1.6227
يعنى لما السعر ها يصل ل 1.6227 ها اخد امر معلق شراء من 1.6257 بهدف برضه 25 نقطة يعن عند سعر 1.6282 وحسب حجم حسابك ادخل بعقد او اتنين او ثلاثة .. اهم حاجة انك تراعى رأس المال واحسب حسابك يستحمل خسارة اد ايه قبل ما تحسب المكسب
يبقى فاضل لو كان العقد عندى بيع ها اعمل الخطوات السابقة معكوسة يعنى لو قسمه ها اضرب ولو طرح ها اجمع

انا رغيت كتير فاضل نقطة ااكد عليها استغل باقى اليوم واعمل باك تست على اليومى كام يوم كده وشوف الناتج ايه وياريت تدخل الموضوع وتقول لى ايه النتيجة اللى طلعت بيها
دمتم بكل خير
طريقة مبتكرة ...

حاولت أبرمج مؤشر لتسهيل العمل ، جربه و أخبرني ان كانت حساباتي صحيحة أم تحتاج تعديلات

و ماذا عن الأزواج الأخرى ، هل لها حسبة معينة ؟
الملفات المرفقة
نوع الملف: rar Safari_Kilioo .rar‏ (5.4 كيلوبايت, المشاهدات 3)
Safari غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ is on a distinguished road
69#
12 - 06 - 2011, 09:46 PM
شكرا استاذ معاذ على مجهودك ..

وانا اول واحد لطش المؤشر

التوقيع

-لا تحرموا أنفسكم من ثواب الصلاة على
النبي -عليه الصلاة والسلام -

قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم - : كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في
الميزان حبيبتان الى الرحمن , سبحان الله وبحمده - سبحان الله العظيم .

Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

Safari is on a distinguished road
70#
12 - 06 - 2011, 10:16 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ҳҳ ĐŔ. ĄнмεĐ Ҳҳ مشاهدة المشاركة
شكرا استاذ معاذ على مجهودك ..

وانا اول واحد لطش المؤشر