موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى برامج التداول و الشارتات و الشركات

توضيح حول تسجيل شركة FXDD مالطا

منتدى برامج التداول و الشارتات و الشركات

موضوع مغلق

قديم 23 - 06 - 2011, 12:27 PM   #41
عضو نشيط

الصورة الرمزية فوركسي مغامر

افتراضي رد: توضيح حول تسجيل شركة FXDD مالطا

رد: توضيح حول تسجيل شركة FXDD مالطا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخوانى الافاضل.
بداية اود ان اسلم على ادارة المنتدى فردا فردا لما تربطنى بهم من علاقة رائعة طويلة و اشكرهم على اتاحة الفرصة للمناقشة الهادفة التى تفيد المتاجر العربى..

الاخ احمد اشكرك على تقصى الحقائق و البحث ورائها و هو امر يستحق الثناء و التقدير فكثيرا مننا لا يقرا الشروط و التفاصيل.

بالنسبة للامر المكتوب فانه يتيح للشركة اغلاق الصفقات و تفعيلها العمل كوسيط بين حسابك و بين البنك و هو امر طبيعى فانت ترسل مالك لحساب الشركة و تعطيها تفويض بتنفيذ صفقاتك المطلوبة عبر البنوك المزودة التابعة لها لا يعنى هذا ان الشركة من حقها التلاعب فى حسابات العملاء فهو امر مثير للضحك ان تكون الشركة تفكر فى ان تسرقك و تخبرك انها يمكنها ان تنفذ صفقات فى حسابك بدون علمك امر لا اصدقه كمتاجر.
كما ان الشركة تتاجر بحسابها الشخصى كمتاجر دون التدخل فى حسابات العميل حيث انها مفصولة عن حسابات الشركة بموجب ترخيص MiFiD , MFSA

هل تعتقد ان هذه القوانين لم تاتى بخاطر NFA اثناء تسجيل الشركة و هل تعرف ان اى تلاعب من الشركة او وضع اى اخطاء يكبدها خسائر فادحة و غرامات رهيبة ؟
ماذا عن CFTC او MFSA او MiFiD هل انطلت عليهم الخدعة ايضا

الحل الافضل و البسيط هو ان ترسل رسالة الى الهيئات الرقابية لتسالهم عن هذا الامر و تسمع ردهم فهم رخصوا الشركة بعد ان فحصوا سجلها التجارى و القانونى جيدا و اعتقد انهم فاهمين شغلهم اكتر مننا و من الشركة نفسها

للعلم فان كل عقود العملاء يتم تنفيذها فى فرع امريكا المراقب من NFA يعنى اى تنفيذ خاطئ او تلاعب روح بلغ NFA و شوف هم حيعملوا ايه حتى لو كنت تحت فرع مالطا.

بالنسبة للمشكلة الاخيرة فقد تم الرد فى منتدى الجيران و كنت اتمنى ان ترفقه هنا ايضا حتى يعرف الناس الرد على مشكلة التنفيذ و لن اقوم بنقله احتراما لادارة المنتدى.

على اى حال شهادتى فى الشركة مجروحة بكل تاكيد و لكن انت استثمر جهدك للوصول الى الحقائق و نشرها فالجهات الرقابية موجودة و هى تفصل بين رأيك و رأى الشركة.ارسل لها و اسالها عن الامر و هات لنا ردا يؤكد صحة كلامك و نتحرى الامر.

لو لديك مشكلة فى حساب معين او متاجرة راسل ادارة المنتدى او الشركة او الجهات الرقابية ايضا موضحا شكواك.

على اى حال لن استطيع الرد هنا مرة اخرى نظرا لانشغالى باعمال اخرى و ان شاء الله يقوم المشرفين الكرام بالواجب فهم على دراية كافية بتعامل الشركات و قوانينها قبل التعاقد معها.

تقبل ودى و تقديرى الشديد.
و تحياتى لكل المنتدى ادارة و اعضاء.

الله كريم.,

على الرغم من طلب احد الاخوان الاعزاء جدا جدا من الكف عن الخوض بهذه الامور
الا اني لم استطع ذلك بعد تطورات القصة الاخيرة والمنحنى الخطير الذي اتخذته .

استاذ اسامه يغلم الله اننا ببورصات كاعضاء نكن لك كل الاحترام لما تركته من اثار طيبة ومواضيع استفاد منها الكثرين .

ساخذ مقتطفات واعلق عليها بعد اذنك ثم ساضع رد الاستاذ امجد عطية وهو الذي ازعجني لدرجة كبيرة مع كل الاحترام له .

بخصوص نقطة الراقبة الاميركية على الصفقات التي تنفذ بمالطا .
هذه المعلومة خاطئه 100/100 فلا رقابة امريكية على صففات مالطة وذلك لعدم
شمول القوانين الاميركية ذلك .
اي ان اي عميل حسابة الان بمالطا لا علاقة لجهات الرقابة الاميركية علية .
بل يخضع لرقابة الجهات المالطية .(قوانين مكافحة غسيل الاموال الاميركية تمنع ذلك )

بخصوص تمرير الصفقات للبنك مباشرة وان البنك من اغلق هذه الصفقات
هذه المعلومة ايضا مغلوطة .او تحتاج لتاكيد وتوضيح اكثر
حيث تدخل شركات الماركت بصفقات على البنك باسمها الشخصي وحسب
ما تقضية الظروف لا تدخل بكامل رصيد الشركة بدل بجزء منه لتغطية الفرق بين
عقود الشراء والبيع ان احست بخطر وبناء على تعليمات دائرة المخاطر فيها

مثال بيع 100 عقد وشراء 90 عقد تدخل الشركه على البنك ب 10 عقود فقط .
بند تقرقة اموال الشركة عن اموال لعملاء يتعاكس مع الدخول باموال العملاء والتوكيل
الموجود للشركة .

بكل الاحوال لنفي كل الانتقادات وجلاء الصورة الامر بسيط

حسب كلام الشركة فان لكل عميل حساب موازي بالبنك اذي تتعامل معه الشركه
تمام صور لحساب الاخ صاحب المشكلة .
وتزويد كل عميل برقم حسابة لمراقبة عملياتة .

فوركسي مغامر غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 06 - 2011, 12:49 PM   #42
عضو نشيط

الصورة الرمزية فوركسي مغامر

رد الاستاذ امجد عطية والذي ساعلق عليه على الخفيف

رد الشركة..

مساء الخير يا دكتور
اتمني تكون بخير

بالنسبه لما حدث امس فأسمح لي ان اوضح ان العالم كله كان واقف علي رجل واحده ان صح التعبير انتظارا للتصويت الذي تم في البرلمان اليوناني و الذي دار حول حجب الثقه عن الحكومه اليونانيه (و هو مالم يحدث) و الذي و ان حدث كان سؤدي الي شبه كارثه في منطقه اوروبا حيث كان معناه افلاس اليونان و خروجها من الاتحاد الاوروبي و تعرض بنوك اوروبا لأزمه غير مسبوقه (انا عارف انك عارف الموضوع ده طبعا)
طوال هذه الساعه (11-12 مساء بتوقيت مصر) التي كان ينتظر فيه العالم نتيجه التصويت قامت البنوك العالميه بتعليه الاسبرد عليها ما بين 12-15 نقطه علي اليورو (ناهيك عن بقيه الازواج الاخري) انتظارا لما يحدث و قامت شركه اف اكس دي دي بالاحتفاظ بالاسبردات ما بين 4-7 نقاط طوال هذه الساعه (اقل مما وصلنا من البنوك) حتي ظهرت نتيجه التصويت و عادت الامور الي طبيعتها مره اخري.
انا حقيقه مستغرب من كون العملاء مستغربين من هذا الامر. تجاره الفوركس تحتم علينا جميعا معرفه ما يدول في العالم و خاصه و ان ازمه المديونيه السياديه الاورويه هي الشغل الشاغل الان لسوق الفوركس و المحرك الاكبر للسوق وسوف تظل علي هذه المنوال للفتره القادمه ايضا.
ليس لدي مشكله ارجاع هذه النقاط للعملاء تقديرا لك و لهم (علي الرغم من ان احد هؤلاء العملاء قام بالتواصل مع الدعم الفني امس و تم شرح الموضوع له بالتفصيل) ولكن شريطه ان يتم شرح الامر لهم و ان يكونو علي درايه بأن اوامر وقف الخساره غير مضمونه التنفيذ بالسعر المحدد من طرف العميل و خاصه في اوقات السوق التي فيها تقلبات شديده مثل ما حدث امس فأنا اليوم قد اقوم بارجع المال لهم لأظهار حسن نيه الشركه و قد لا استطيع ان اقوم بهذا الامر لهم مره اخري و خاصه انه تم توضيح الامر لهم.
النقطه الاخري التي اود ان اوضحها ان شركه اف اكس دي دي لديها سيوله متوافره طوال الوقت و لكن هذه السيوله سعرها يتغير طبقا لتقلبات السوق. فالمشكله ليست مشكله سيوله بل مشكله تقلبات السوق أكثر من اي شئ. يمكن شرح الامر للعملاء بالمثال التالي (شركه اف اكس دي دي مثلها مثل اي تاجر يملك بضاعه لو حدث طلب شديد علي هذه البضاعه فأن سعرها قد يزيد و ان قل الطلب علي البضاعه فأن سعرها يقل و لكنه في كل الاحيان لديه البضاعه متوافره للبيع والشراء.)
كما هي العاده يا دكتور من حق العميل ان يتاجر في اي وقت يختاره و لكن عليه ان يعي خطوره الامر و يدرك احتمالات الربح و الخساره علي حد سواء.
أرجو ان اكون قد اوضحت الامر بصوره كافيه و كما اخبرتك ليس لدي مانع من ارجاع هذه النقاط للعملاء شريطه ان يتفهمو الموقف و خاصه في حاله تكراره مره اخري.
مع تحياتي
اخوك امجد

درس اليونان لا علاقة له مع مشكلة بنظام تداول وسعر لم يصله السوق

بتعليه الاسبرد عليها ما بين 12-15

على حساب التغطية او الكفر لديكم ولا علاقة لحسابات العملاء فية حيث ان شركتكم
توفر فرق ثابت

ليس لدي مشكله ارجاع هذه النقاط للعملاء تقديرا لك و لهم

يطالبون بحق وليس بمنه

هل يملك موظفو البنك ارقام حسابات كل العملاء عندكم والباسوردات ويدخلون
ويقمون باغلاق العقود ؟

الامر الذي ازعجني جداا

ان يكونو علي درايه بأن اوامر وقف الخساره غير مضمونه التنفيذ بالسعر المحدد من طرف العميل و خاصه في اوقات السوق التي فيها تقلبات شديده مثل ما حدث امس فأنا اليوم قد اقوم بارجع المال لهم لأظهار حسن نيه الشركه و قد لا استطيع ان اقوم بهذا الامر لهم مره اخري و خاصه انه تم توضيح الامر لهم.

الله يرحم حساباتكم حتى لو تم وضع اوامر وقف خساره محددة

احترامي وودي للجميع .

اي شخص يملك معلومات عن اي شركة اخرى تعمل فوق الارض ولا يريد نشرها
يبعثها لي وانا كفيل بنشرها .

سالني البعض عن الشركاة التي اتعامل معها
اسمها فوركسي مغامر اف اكس واي زد ان
والاخرى فادك اف اف اف سي دي

فوركسي مغامر غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 06 - 2011, 02:52 PM   #43
عضو جديد

السيد الأستاذ فوركسي مغامر

ماذا تعني بقولك " على الرغم من طلب احد الاخوان الاعزاء جدا جدا من الكف عن الخوض بهذه الامور " ؟

و من صاحب المصلحه في عدم معرفة الأخوه الأعضاء للحقيقه كامله ؟
على اي حال أشكرك على شجاعتك و كثر الله من أمثالك الذيم لا يخشون في الحق لومة لائم

تقبل تحياتي

ahmed mahmoud 73 غير متواجد حالياً  
قديم 24 - 06 - 2011, 01:37 AM   #44
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خدمة العملاء مشاهدة المشاركة
( اعضاء بورصات الكرام اليكم اجابه الشركة علي كافه التساؤلات )

الاخوه الكرام
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

يثور بين الحين و الاخر موضوعات غريبه يقوم عليها بعض الاشخاص المعروفين لمحاوله اثاره قلائل غريبه و ادعائات ليس لها اساس من الصحه. فمن حوالي اسبوعين ثم اثاره موضوع غريب أخر و هو ان الشركه غير مسجله و هو ما تم الرد عليه في حينه أيضا و اليوم هناك ادعاء اخر بأن ترخيص الشركه يسمح لها بالتلاعب ( و كأن الجهات الرقابيه التابعه للأتحاد الاوروبي من السذاجه ان تضع قانون يتيح للشركات التلاعب بحسابات العملاء صراحه).
و سوف اقوم هنا بالرد علي السيد المدعي بالادله الوضحه و الموثقه حتي يعود الجميع لعملهم بصوره طبيعيه

1- شركه اف اكس دي دي مالطه هي شركه مسجله في الجهات الرقابيه المالطيه و تابعه لقوانين الاتحاد الاوروبي و المبنيه جميعا علي اتفاقيه MIFID و التي يتعين علي كل الجهات الرقابيه الاوروبيه أتباعها فيما يتعلق بالتعامل مع أموال العملاء و حمايتها و كيفيه تعامل الشركات مع تنفيذ اوامر العملاء الماليه.
2- http://ec.europa.eu/internal_market/...d/mifid_en.htm
3-
4- أحد أهم هذه الوثائق هو وثيقه تسمي "أفضل تنفيذ تحت ميفد" أو Best Execution under MIFID و هو الوثيقه التي توضح الاسس القانونيه الواجب توافرها لحمايه العملاء في اثناء تنفيذ الاوامر و يمكن الحصول علي الوثيقه كامله من الوصله التاليه
5- http://www.mfsa.com.mt/files/Legisla...ID/07_050b.pdf
6- نظرا لأن الجهات الرقابيه المالطيه تعمل تحت شعار الاتحاد الاوروبي و هي جهه رقابيه محترمه فقد قامت الجهات الرقابيه البريطانيه بالاعتراف بالتسجيل الخاص بالشركه و تم وضع الشركه في موقع الاف اس ايه أو FSA الانجليزي علي اعتبار ان شركه اف اكس دي دي بفرعها الاوروبي أستوفت كل الاجرائات القانونيه المطلوبه بها و هذه وصله تسجل الشركه التابعه للأف اس ايه البربطانيه
7- http://www.fsa.gov.uk/register/firmB....do?sid=243399
فهل يود الاخ الكريم صاحب الموضوع ان يخبرنا ان الجهات الرقابيه الانجلزيه أيضا أصابها نوع من الهزيان و تسمح بتسجيل شركه تعمل في جهه رقابيه غير محترمه!!! رفقا بعقولنا بعض الشئ يا أخي!!!

بعد ان شرحنا ووضحنا ان الجهات الرقابيه المالطيه هي تابعه للأتحاد الاوروبي و قوانينها مبنيه علي هذه الاسس فمن المستحيل ان تضع هذه الجهات الرقابيه قوانين من شأنها السماح للشركات بالتلاعب في حسابات العملاء من اساسه.

و الان دعوني اركز علي ادعاء صاحب الشكوي و هو مبني علي هذه الجمله التي توضح ترخيص الشركه
Category 3: license holder authorized to provide any investment service, to hold and control clients money or customer’s assets and to deal for their own account or underwrite
و انا هنا لا اعرف من اين جاء السيد صاحب الشكوي بدعوه ان الجمله الاخيره معناها ان الشركه مسموح لها بالتلاعب بحسابات العملاء. الجمله الاخير هنا تشير الي ان الشركه لديها ترخيص بالتجاره بحسابها الخاص و لها الحق في أصدار أي أدوات استثمرايه أخري مسموح لها به تحت طائله القانون بالاضافه الي السماح للعملاء بالتجاره في حساباتهم التابعه لها
و هو المنصوص عليه صراحه في الوصله التاليه
http://www.mfsa.com.mt/files/licence...%20Limited.pdf

و هو الامر الذي وضح ان الشركه لها الحق في التجاره في حسابها الشخصي الخاص و في نفس الوقت تقديم خدمات استثماريه للعملاء تتضمن العقود المستقبليه و الاوبشن و الكثير من الامور الاخري المنصوص عليها بالتفصيل في الوصله المذكوره أعلاه و هذه صوره منها

بالاضافه الي هذا فالتنفيذ لا يتم في مالطه بل يتم في الفرع الامريكي و هو المنصوص عليه صراحه في موقع الشركه

معني هذ الجمله ان كل ما يتعلق بعملاء شركه اف اكس دي دي مالطه من تنفيذ عقود و خدمه عملاء و قسم محاسبه يتم من خلال الفرع الامريكي و هو الفرع التابع للجهات الرقابيه و التي أثني عليه كاتب الشكوي (اعتقد انه سوف يغير رأيه الان ويحاول ان يجد عيب فيه)
و تأكيدا لكلامي فحسابات الفرع الاوروبي و الامريكي هي تابعه لنفس السيرفر دون اي تغيير و من حق اي عميل ان يفتح فرع تحت الفرع الامريكي و الفرع الاوروبي و سوف يجد ان كلا الحسابين علي نفس السيرفر و اعتقد ان اداره منتدي بورصات الكريم قد أكدت علي صحه هذا الكلام.

اعتقد اني قد اوضحت هذا الامر بصوره جليه و ان كان لدي صاحب الشكوي اي شك في كلامي فكل ما عليه ان يتواصل مع الجهات الرقابيه المالطيه و أيميلهم موجود علي الموقع و يسألهم عن معني تفسير الترخيص و سوف يجد ان شرحي هو الشرح الصحيح و القانوني للأمر.

أخيرا لقد قال صاحب الشكوي ان لديه ضغينه ضد الشركه و انه تعرض لظلم ما و انا هنا ادعوه ان يرسل شكواه للمنتدي او للشركه و ان كان له حق و تعرض لمشكله في حسابه الشخصي فلن يضيع حقه و اعتقد ان سمعه الشركه الطيبه افضل دليل علي مصداقيتا و انا في انتظار رسالته.

مع تحياتي
امجد عطيه
[صراحه الاستاذ امجد قال كل اللى عنده

وقال كل حاجه تتعلق باللى انتوا قلتوه مش عارف انتوا عمالين تلفوا وتدوروا عليه

وتغنوا وتردوا على بعض طرحتوا موضوع والراجل رد حرفيا على كل حاجه

وبرضه لسه بتلفوا حولين الكلام

اتمنى من الاداره اغلاق الموضوع لان بصراحه الموضوع بوخ وبقى ليه ابعاد تانيه

معروفه للاداراه والناس اللى بتفهم بس

dody1501 غير متواجد حالياً  
قديم 24 - 06 - 2011, 03:25 AM   #45
عضو جديد

أستاذي العزيز

بصراحه أستغرب من موقفك .. من صاحب المصلحه في غلق هذا الموضوع سوى شخص مستفيد إستفاده مباشره من هذه الشركه ولا يهمه سوى مصلحته الشخصيه بغض النظر عن ما قد يسببه هذا من ضرر لآخرين .. الهدف هو كشف الحقيقه كامله و لن أقول كشف المستور .. لأنه للأسف مش مستور .. فالأسم المنسب هو كشف المفضوح .... و أعتقد أن جميع الأخوه الأفاضل شاهدوا رد الشركه و كذا رد بعض الوكلاء و لم يقتنع أحد بهذه الردود التي أجمع الكل أنها إستخفاف بالعقول .. فتاره تتم الترجمه للنصوص الأنجليزيه ترجمه خاطئه .. على أساس إفتراض أنه لا يوجد في هذا المنتدى من يتكلم الأنجليزيه .. و تاره يكون الرد أن هيئة الـ NFA تشرف على فرع مالطه ... و العديد من المهازل التي جاءت في صورة ردود لا تصلح سوى لسياسة (ريح الربون و قوله أي حاجه علشان يسكت) ... أنا أتفق معك في الرأي أن الموضوع بوخ و لكن لسبب آخر .. هو الإستخفاف بالعقول و هذا هو أكثر شىء أصابني بالضيق في هذا الموضوع .. الحمد لله المنتدى ملىء بأصحاب الخبرات الكبيره في هذا المجال و أصحاب العقول الكبيره و كلهم أجمعوا أن الإجابات التي جاءت ليست إلا إستخفاف بالعقول و لا تمت للواقع.

أخيراً بالنسبه لطلبك لأغلاق الموضوع .. لا يوجد الأ سبب واحد يجعلك تطلب هذا الطلب .. و اتمنى ان اكون مخطىء

و مانزال في إنتظار رد الشركه الرسمي على النقاط و دعني أقول أن الردود التي جاءت في هذه النقاط لم تكن في صالح الشركه ... و نرجوا أن تكون الردود منطقيه ولا تستهين بعقولنا و إلا هذا سيكون تثبيت لهذه الإتهامات في حق الشركه.

جزاك الله كل خير

قديم 24 - 06 - 2011, 03:53 AM   #46
عضو جديد

ياعم انت بتفهم ااقوله الراجل رد عليك يقولى مستنى رد الشركه

اقوله انت بتلف وتدور ليه وغرضك ايه تقولى مش فاهم موقفك

ياعم روح شوف انت موقفك الاول انت اصلا فاتح الوضوع مش عارف انت عاوز ايه

على نياتكم ترزقون..

dody1501 غير متواجد حالياً  
قديم 24 - 06 - 2011, 04:22 AM   #47
عضو جديد

أولاً أرجو أن يكون اأسلوب الحوار بيننا بأسلوب راقي و متحضر
ثانيأً :- إذا كنت تجيد الأنجليزيه أرجو منك قراءة النص الأنجليزي و ترجمة الأستاذ أمجد عطيه و إذا لم تكن نجيدها يمكنك الأستعانه بأحد المواقع التي تترجم و أنت ستفهم المقصود
ثالثاً اي مبتدىء يعلم أنن أي شركه اوفرع خارج الولايات المتحده لا تخضع لرقابة الـ NFA
رابعاً و خامساً و سادساً و سابعاً .. إقراْ ردود الأخوه الذين و أنت ستفهم لماذا نحن في إنتظار الردود

و رجاء أخير ... أتمنى أن يظل أسلوب الحوار بيننا في إطار الإحترام و التحضر .. و لا داعي لإستخدام الأسلوب الغير لائق .. أعتقد أن من بداية الموضوع لم يخرج أي عضو عن الإطار الرسمي للحوار.. و كان تركيز الأعضاء الأفاضل على النقاش المتحضرمحاولةً للوصول للحقيقه .. فبرجاء الإحتفاظ به في هذا الإطار.. و إذا أردت المشاركه برجاء أن تكون مشاركتك في صلب الموضوع.

أشكرك على تعاونك للوصول للحقيقه المنشوده في إطار متحضر

قديم 24 - 06 - 2011, 12:44 PM   #48
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية hamada_amg

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا احب اقول لكل اهل بورصات باعضائها و ادارتها جمعه مباركه عليكم ان شاء الله تعالى

ثانيا اعتذار واجب عن عدم مشاركاتى فى الفترات السابقه و ده لانشغالى التام و لكنى من المتابعين فى صمت كل فتره من الزمن

ثالثا سبب ردى على الموضوع ده شخصا لمجرد توضيح بعض النقاط مش اكتر

من الاخر انا لا وكيل للشركه و لا لشركه تانيه و لا اى بي و لا مستفاد من الكلام ده باي حاجه غير انى اوضح النقاش و كمان انا بتعامل مع دي دي من سنين كمتاجر و مشفتش منهم حاجه وحشه بالعكس

و عارف ان فى ناس هتطلع تقولك ده عميل و خاين و متواطىء و مقاسم معاهم
بس كل اللى هقوله و لا فارقه معايا الكلام اللى هيتقال لانى ببساطه شديده محلل مالى فانا اسف يعني كلام حد فى منتدى مش هيهزنى و لا هيغير منى حاجه
لانى حد معترف بيه دوليا مش محليا و القوانين اللى انا ماشي بيها قوانين اقتصاد و محاسبه دوليه مش محليه

استاذى الفاضل احمد انت حد ماشاء الله لفيت و دورت و عملت تقرير هايل عن المشكله اللى فى دي دي او ما تسميه بانه مشكله
خلينى ارد عليك على كل اللى انت قلته بأمثله بسيطه و بنقاش واضح

* لو حضرتك رايح تشترى عربيه و قالولك فى 3 انواع و انت قلت انا عايز النوع التالت ده هل انا لازم اسالك و اقولك انت ايه الفرق بين النوعين التانيين ؟
و ليه انت اخترت النوع ده مش اخترت الاول و لا التاني ؟
هى مش فى النهايه عربيه و بتمشي و ده انت و راحتك و لا على حسب ميزانيتك و لا ايه ؟
نفس الكلام مع دي دي اختارت البند التالت اللى حضرتك عامل مشكله عليه
Category 3: license holder authorized to provide any investment service, to hold and control clients money or customer’s assets and to deal for their own account or underwrite
و باين انه كاتوجرى يعني حزمه على بعضها يعني حضرتك ليك حق الاختيار و مش معنى انى اخترت بند عن بند يبقى معنى كده انى نيتى وحشه
زي ما قلتلك ممكن يكون مجرد توافق بينه و بين شروطى مش اكتر و لا اقل
و بالتالى انا مش ملزم انى اوضحلك انا ليه اخترت الباكج ده او الحزمه ده لان انا اسف انت بتاخد منى خدمه و بس و هنا بقى الموضوع ملوش علاقه بالشفافيه

* ندخل بقى فى ترجمه البند ده و الاختلاف الجميل اللى انا شايفه بصراحه مبدع و بيبين اننا كعرب ماشاء الله علينا دايما نمسك فى الكلمه و نسيب السياق و اللى يقول اصل كلمه مش عارف ايه
تعود على الشركه و تسيب الباقى و كلمه مش عارف ايه معناها كذا طب يا سيدي الفاضل ما تمسك الكلام كله و تاخد السياق
Ahmed had had break
ترجملى الجمله ده ياباشا ؟
بالعربي و زي ما حضراتكم بتترجموا معناها احمد امتلك امتلك اجازه - بزمتكم ليها معنى ؟
لكن لو الترجمه مظبوطه معناها احمد قد اخذ اجازه و ده مش درس انجليزي عشان نوضح ازاى و ليه و فين
معنى الجمله باختصار بسيط
حامل الرخصه له الصلاحيه فى تقديم اى خدمات استثماريه ( و فى هنا فصله يعني جزء تاني و لا يتجزأ عن الجزء الاول و الا كان يبقى بند تاني او يبقى الفاصل هو نقطه مش فاصله ) و له الصلاحيه فى حمل و تنظيم المال او اصول

العملاء ( حد يفهمنى يعني ايه اصول و مقالش ليه حسابات العملاء ) و ( هنا حط كلمه AND يعني جزء تالت لا يتجزء عن الاتنين السابقين ) و له الصلاحيه فى التعامل بحسابتهم الشخصيه ( استعمل هنا كلمه حساب و مش اصول ) او

الحسابات المخوله لهم
ها اوضح كمان و لا كفايه لحد كده ؟
عموما لو حد مش فاهم لسه انا برده ممكن اوضح اكتر و نتناقش اكتر عادي مفيش مشكله

* نيجي بقى للكلام الكبير بتاع حسابات امريكا و حسابات مالطا و اللى يقولك اصل القوانين الفدراليه لا تحمي حسابات مالطا و ال FBI هيفجر الحسابات و منظمه مش عارف مين عملت ايه و راحت فين
و اى كلام يا عم الحاج و لا حد فاهم اى حاجه انا اسف فى الكلام يعني بس هو ده عيب العرب بنقرا اللى على دماغنا و بس و نسيب الباقى

بيفكرنى دايما بدرس للشيخ وجدي غنيم كان بيحكي على واحد مسلم و مش بيصلى و قاله انت مش بتصلى ليه يا استاذ
قاله يا شيخنا و اصلى ليه ده ربنا سبحانه وتعالى بيقول ( و لا تقربوا الصلاه ) صدق الله العظيم
قاله يا استاذى كمل باقى الايه مش اول جمله و بس ( و لا تقربوا الصلاه و انتم سكارى ) صدق الله العظيم

نفس الكلام بيحصل هنا دي دي شركه تحت رعايه NFA فى امريكا و بس
ياسيدي الفاضل طب ما تشوف قوانين المنظمه ده غير قوانين التداول
هو فى قوانين غير قوانين التداول و لا ايه ؟
طبعا فى قوانين اسمها ETHICS AND STANDARDS و ده بتقولك ان الشركه اللى بتسجل تحتى لازم و لابد انها تكون محكومه بقوانين المحاسبه و الاقتصاد الامريكي
يعني حضرتك متكونش فى امريكا محترم و فى دوله تانيه مش محترم
حضرتك مش تجزأ الخدمه بتاعتك و تفرق بين العميل فى امريكا و فى مالطا و لا فى اى حته تانيه
و طبعا الاستاذ امجد لما رد مقالش الكلام ده عشان ده كلام بديهي و منطقى و معروف لكنى بعتب عليه انه نسي اننا كعرب اصلا بنهتم بالجمل اللى بتيجي على دماغنا و على مزاجنا و بس

* نيجي بقى لاخر نقطه و اللى هى سبب الموضوع اصلا من وجهه نظر حضرتك
ان حضرتك كان عندك مشكله مع الشركه و اتأذيت منهم كتير و كل الكلام الظريف ده طيب هو ليه حضرتك مالجأتش للشركه او لاحد الوكلاء و عرضت المشكله و شفت النتيجه ايه ؟
و لو حضرتك عرضتها فعلا طب ما تحطها ضمن موضوعك على الاقل نفهم ايه اللى حصل طالما بقى عايز تقول ان فى خصومه بينك و بين الشركه
و الاستاذ امجد عرض على حضرتك فى مشاركه من المشاركات انك تقول ايه اللى حصل يعني الراجل بيقدم السبت اهوه
و لو يا سيدي محصلش و الشركه قالتلك انت غلطان و انت مش غلطان انا اول حد هيقف معاك فى صفك
ده ابسط مثال اللى الناس كتبته من منتديات تانيه و الشركه عوضتهم عن فروق الاسبريد و هى مش مسؤله عنها
و لا كمان لما البنوك تعلى فروق الاسبريد هندخل و نقولك لا الشركه تشيل الموضوع ده ( راجع كل قوانين المنظمات الدوليه فى الحته ده )

كده ياباشا انا رديت و ناقشتك فى النقط اللى هى محور المشكله و بكل اسلوب راقي و سلس فى الكلام
لا استخدمت لغه عربيه فصحى و لا اتكلمت هندي
انا اتكلمت بالعربي البسيط السهل عشان الناس كلها تفهم كلامى من غير تعقيد

و هارجع اقولك تاني انا لا وكيل للشركه و لا اى بي و لا اى من الكلام ده بس انا كان ليا موقف مع الشركه ده و اثبتت فيه انها شركه محترمه جدا و من حقهم عليا انى اقول كلمه الحق
و من واقع علمى و دراستى انى اترجم كل ده و افهمه مش انى اقراه بس مجرد مر الكرام عليه

ودي و تقديري للجميع
و السلام ختام

التوقيع:

Amircan Mafia Gangester
A.M.G

hamada_amg غير متواجد حالياً  
قديم 25 - 06 - 2011, 08:32 AM   #49
الدعم الفني للاعضاء

الصورة الرمزية الدعم الفني

اخي الكريم
الشركة قامت بالرد على ما كتبته في اول مشاركة حول تسجيل فرع مالطا
اذا اردت معلومات اكثر حول قوانين الجهات الرقابية يمكنك مراسلتهم وهم سيقدموا لك افضل اجابة بخصوص القوانين الخاصة بهذه الجهات
يغلق الموضوع في الوقت الحالي

الدعم الفني غير متواجد حالياً  
موضوع مغلق

جديد مواضيع منتدى برامج التداول و الشارتات و الشركات

مواضيع سابقة :

نصبه طازجة من انستا فوريكس
قضيه ضد FXDD
بي فوركس شركة الخدع والنصب

مواضيع تالية :

اسمعوا قصت احد الزملاء مع ufxbank النصابه احذروها
ما رايكم فى شركة ironfx وشركة اطلس فوركس
مشكل سحب من fxdd