موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى الدروس التعليمية

حد يساعدني ارجووووووووووكوا

منتدى الدروس التعليمية

قديم 19 - 11 - 2008, 05:34 PM   #1
عضو جديد

افتراضي حد يساعدني ارجووووووووووكوا

يا جماعة ساعدوني ارجووووووكوا انا بقالي مدة كبيرة بتعلم الفوركس و الحمد لله اتعلمت التحليل الفني كويس و طبقت كل حاجه صح بس انا بخسر مش عااااااااااارف ليه مع اني كل يوم انزل كتب جديدة و اقراها يعني مثلا اشتري والاقي نفسي اكسب اجي بعد نص ساعة الاقي العملة بتقل لاحظت ان في النص ساعة التانية العملة بتقل جامد طب ده بسبب ايه معرفش و ليه المؤشرات كلها تبقي بتدي اشارة واحدة و الاقيها تخالف التوقع طب اعمل ايه ...

يا جاعة ارجوكوا لو ناقصني اي حاجه قوليلي يا ريييييت عشان انا هتجنن و فقدت الثقة في اني فهمت الفوركس و انا حاسس اني اصلا مبفهمش في الفوركس خااااالص

نفسي ابقي محترف لدرجة ان لو اعطيت توصيات تبقي ناجحة حتي بنسبة 60 % يا ريت حد يساعدني

اذا اعجبك الموضوع و اردت نشره في المنتديات الاخرى فاستخدم هذا الرابط:
http://www.borsaat.com/vb/t2820.html

max75 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19 - 11 - 2008, 06:11 PM   #2
عضو نشيط

افتراضي رد: حد يساعدني ارجووووووووووكوا

ابشر بعزك اولا لازم تعرف حاجة اسمها العم والمقاومة
ثانيا لازم تعرف حاجة اسمها استراتجية تمشي عليها
ثالثا معرفة جيدة بالموشرات وفعلا سوف تحترف وتنزل احسن توصيات وشوف الاخوان بالمنتدى كل واحد عنده استراتجية يمشي عليها

edrees غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19 - 11 - 2008, 06:16 PM   #3
عضو متميز

الصورة الرمزية ADEL85

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة edrees مشاهدة المشاركة
ابشر بعزك اولا لازم تعرف حاجة اسمها العم والمقاومة
ثانيا لازم تعرف حاجة اسمها استراتجية تمشي عليها
ثالثا معرفة جيدة بالموشرات وفعلا سوف تحترف وتنزل احسن توصيات وشوف الاخوان بالمنتدى كل واحد عنده استراتجية يمشي عليها
كلام سليم

وفي رايي لا تعتمد اعتماد كلي على المؤشرات
واتبع استراتيجية
وادارة راس المال مهمة جدا فقد تكون الاستراتيجية ناجحة ولكن تخسر بسبب الادارة السيئة لراس المال

ADEL85 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19 - 11 - 2008, 10:23 PM   #4
عضو جديد

بالظبط اخي حالتي اول ما قدمت للمنتدى كانت زي حالتك...قريت كتب وفكرت نفسي فاهم....صرت اربح وفي اخر اليوم او اليو مالتالي اخسر بزياده....اخوي الفهم النظري شئ والممارسه شئ اخر تماما.....وكيف قالوا الاخوان يجب اتباع استراتيجيات معينه.....ولا تولي المؤشرات ذاك الاهتمام هي فقط مساعده لا غير....اهم شئ تحليل الشارت ومعرفة الميل على فرمات عده للعمله-ابتداءاً من الاسبوع / اليوم/4 ساعات/ ساعه/ واهلم جراً.... والتعلم ان السعر له تذبذبات فقط نخسر بسببها ولكن ان اتقنا التعامل معها كانت سبب في الربح........عندك اقسام المنتدى اقراء وتابع وجرب ...والله في عون الجميع

اسامه سعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 19 - 11 - 2008, 11:23 PM   #5
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة max75 مشاهدة المشاركة
يا جماعة ساعدوني ارجووووووكوا انا بقالي مدة كبيرة بتعلم الفوركس و الحمد لله اتعلمت التحليل الفني كويس و طبقت كل حاجه صح بس انا بخسر مش عااااااااااارف ليه مع اني كل يوم انزل كتب جديدة و اقراها يعني مثلا اشتري والاقي نفسي اكسب اجي بعد نص ساعة الاقي العملة بتقل لاحظت ان في النص ساعة التانية العملة بتقل جامد طب ده بسبب ايه معرفش و ليه المؤشرات كلها تبقي بتدي اشارة واحدة و الاقيها تخالف التوقع طب اعمل ايه ...

يا جاعة ارجوكوا لو ناقصني اي حاجه قوليلي يا ريييييت عشان انا هتجنن و فقدت الثقة في اني فهمت الفوركس و انا حاسس اني اصلا مبفهمش في الفوركس خااااالص

نفسي ابقي محترف لدرجة ان لو اعطيت توصيات تبقي ناجحة حتي بنسبة 60 % يا ريت حد يساعدني
يا هلا بالأخ العزيز. لا تندم على الخسارة و انما خليها حافز و كون متأكد من أن الكل يخسر في البداية.
التحليل الفني يلي هو استخدام المؤشرات مش كل شئ في السوق هناك التحليل الأساسي و هو متابعة أخبار السوق و أيظا فهم سيكولوجية السوق يلي أنا أفسرها بنفس السوق market breath كلها عوامل تحقق النجاح اذا طبقت بالطريقة الصحيحة.
و قبل ما تدخل أي صفقة شوف اتجاه السوق و في أيامنا هذي السوق متذبب يعني لو زوج العملة مشى في اتجاه واحد فوق المائة بيب لازم يعكس اتجاهه عل الأقل 50 بيب.
كل هذي عوامل تكسبها مع الخبرة و الممارسة.
والله يوفق الجميع

أبو سفيان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 20 - 11 - 2008, 06:40 PM   #6
عضو جديد

انا متشكر ليكوووووووووا اوي يا جماعة بجد بجد انا مش عارف اقولكوا ايه انا كتبت الموضوع ده في منتديات تانية والله ما لقيت ردود زي دي و ان شاء الله مش هتقل ثقتي في نفسي

max75 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية

الكلمات الدلالية (Tags)
ارجووووووووووكوا, يساعدني

مواضيع سابقة :

كيف نحدد الهدف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
@@ تأثير الداو على العملات@@
استفسار

مواضيع تالية :

ملف اكسل للاخ احمد سليمان
سبب الخسارة الرئيسي للمبتدئين ،،، (من وجهة نظري)
مساعده استفسار