موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

استيراتيجية "الهاي واللو للفترة الآسيوية" راااائعة وسهلة جدا وأرباح خيالية ورشة للدراسة

منتدى تداول العملات العام

Like Tree13Likes

قديم 06 - 09 - 2011, 09:36 AM   #321
عضو نشيط جدا

افتراضي رد: استيراتيجية "الهاي واللو للفترة الآسيوية" راااائعة وسهلة جدا وأرباح خيالية ورشة للدراس

رد: استيراتيجية "الهاي واللو للفترة الآسيوية" راااائعة وسهلة جدا وأرباح خيالية ورشة للدراس
متشكره جدا ياستاذ احمد بس كنت عايزه توضيح حضرتك لموضوع اللى ذكره بنسبه لمحور الزوج وربطه بقوة او ضعف الزوج خصوصا انه قال ان المحور هو اللى بيتحكم فى حركة الزوج طول اليوم سواء بتنافر منه او الانجذاب له
لو امكن حضرتك توضح يقصد ايه

samah142 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 09 - 2011, 09:37 AM   #322
عضو نشيط جدا

افتراضي رد: استيراتيجية "الهاي واللو للفترة الآسيوية" راااائعة وسهلة جدا وأرباح خيالية ورشة للدراس

ويعنى ايه الزوج متمركز يقصد ايه

قديم 06 - 09 - 2011, 09:40 AM   #323
عضو نشيط جدا

اختى ايمان معلش لو وجودى فى موضوعك مضايقك اعمل موضوع مستقل

قديم 06 - 09 - 2011, 10:19 AM   #324
عضو نشيط

الصورة الرمزية EmanQ8

اخي الكريم alik
ولكم باك للورشة والله احنا افتقدناك وافتقدنا مشاركاتك المميزة وليك وحشه مكانك لا يعوض بصراحة انت صرت اهم من وجودي في الورشة انت وسماح اللي بتطورون فيها

أستاذ احمد عزام
شرفتنا ونورت الورشة وفرحت بمشاركتك القيمة وآراءك لازم تكون منهجنا

اختي العزيزة سماح
ابقي عيدي الكلام ده ولا افتحي موضوع جديد حزعل منك بجد انا حاسة الموضوع مجلس في بيتي وانتي جالسة في نص المجلس تنورينا وتسعدينا بمشاركاتك من قال لك ان وجودك مضايقني بس انا ضايقني كلامك هذا لا تعيديه ههههه*

التوقيع:

! KEEP IT SIMPLE
EmanQ8 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 09 - 2011, 10:38 AM   #325
عضو نشيط جدا

ربنا يحفظك ويخليكى ايه رئيك فى اخر التطورات مسمعتش تعقيبك وفينك يااستاذ احمد مستنيه ردك

قديم 06 - 09 - 2011, 11:17 AM   #326
مشرف / محلل فني بورصات

الصورة الرمزية أحـمـد عـزام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samah142 مشاهدة المشاركة
متشكره جدا ياستاذ احمد بس كنت عايزه توضيح حضرتك لموضوع اللى ذكره بنسبه لمحور الزوج وربطه بقوة او ضعف الزوج خصوصا انه قال ان المحور هو اللى بيتحكم فى حركة الزوج طول اليوم سواء بتنافر منه او الانجذاب له
لو امكن حضرتك توضح يقصد ايه
العفو اختي,,,

كما يُقال لكل شيخ طريقته,,,
اعتقد نقطة المحور التي ذكرتيها هي نفسها pivot point ؟؟؟

اذا كانت هي كذلك...
صدقاً انا لا ستخدمها في تداولاتي...
لكني قرأت العديد من الكتابات عن البايفوت بوينت
فمنهم من ذكر ان بعض الازواج و منهم الكايبل يمر للبايفوت بوينت بالاسواق الاسيوية
و من هناك يبدأ انطلاقتها سواء اكانت اختراق او كسر ليحدد الاتجاه,,,
فقرأت استراتيجية سابقة كانت تفيد الدخول بالاسواق الاسيوية باتجاه البايفوت
يعني لو كان البايفوت بعيد عن الافتتاح بعشرين نقطة مثلاً
فالمضاربة تكون باتجاه البايفوت بهدف ملامسته...

انا لم اجربها
لكني قرأتها...

ان شاء الله تكون هي المقصود بنقطة المحور

بالتوفيق...

أحـمـد عـزام غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 09 - 2011, 12:13 PM   #327
عضو نشيط جدا

برضو مش فهمت ايه هو البايفوت

قديم 06 - 09 - 2011, 01:05 PM   #328
عضو نشيط

اقتباس:
هو مؤشر ابحثي في كوكل وستجدين الكثير من لمواضيع المتعلقة به

وهذا شرح مبسط عنه :

خطوط البايفوت هي عبارة عن خطوط دعم و مقاومة مكونة من سبع خطوط
r1 - r2 - r3
s1 - s2 - s3
خط الصفر وهو خط
البايفوت الرئيسي (البيفوت اليومي )
اذا فتح السعر فوقه فان السعر سيبقى فوقه معظم الاحيان والعكس صحيح فاذا فتح السعر اسفل منه مانه غالبا سيبقى تحته
معظم الاحيان
اما اذا كسر السعر خط
البايفوتاثناء اليوم فهذا مؤشر على ان السعر سيغير اتجاهه فهو اذا مهم في تحديد مسار زوج العملة في اليوم التالي

اما باقي الخطوط فتعامل معاملة المقاومات و الدعوم

التعديل الأخير تم بواسطة أحـمـد عـزام ; 06 - 09 - 2011 الساعة 01:10 PM سبب آخر: حذف روابط خارجية
علي البصري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 09 - 2011, 01:08 PM   #329
مشرف / محلل فني بورصات

الصورة الرمزية أحـمـد عـزام

اقتباس:
اتفضلي هذا الموضوع اختي...

http://www.borsaat.com/vb/t131307.html

أحـمـد عـزام غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06 - 09 - 2011, 01:14 PM   #330
عضو نشيط

الصورة الرمزية EmanQ8

اقتباس:
ربنا يحفظك ويخليكى ايه رئيك فى اخر التطورات مسمعتش تعقيبك وفينك يااستاذ احمد مستنيه ردك
والله يا سماح انا مش بطبق معاكم لضيق الوقت وبهذي الفترات أكون في العمل أو مشغولة في البيت يادوب اطل عالمنتدى وأرد عليكم وبليل أحط صفقات عالديلي حسب التحليل الفني وكله عالديمو بجرب عدة حاجات انا متابعتكم والبركة فيكم ما شاء الله صرتو فاهمين في الاستراتيجية أحسن مني شغلكم وتطويركم أكثر مني بارك الله فيكم

التوقيع:

! KEEP IT SIMPLE
EmanQ8 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

طلب معلومه من خبراء الاساسي
كلمة حق من أم خالد للعضو "فوريكس مان" الأستاذ محمود
تاخير في سحب الاموال

مواضيع تالية :

AUDUSD
الباوند & المجنون
الاسترالي -----الاوزي

استيراتيجية "الهاي واللو للفترة الآسيوية" راااائعة وسهلة جدا وأرباح خيالية ورشة للدراسة