• 12:08 مساءاً

ا/Safari:عاجل:رجاء بتعديل بسيط على هذا الاكسبيرت لتقاطع موفينجين

Like Tree1Likes

الصورة الرمزية Safari
مشرف سابق
الصورة الرمزية Safari

Safari is on a distinguished road
افتراضي رد: ا/Safari:عاجل:رجاء بتعديل بسيط على هذا الاكسبيرت لتقاطع موفينجين
381#
19 - 03 - 2012, 01:53 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nadmondo مشاهدة المشاركة
بعد مساء الخير ا/معاذ.......
الى حضرتك صورة من تقرير لتجربة نتائجها جيدة........
وتم اجراء التجربة:
باعدادات الاستوكاستيك الاصلية-وبهدف=3
التشغيل على الخمس دقائق-وبتكرارات للفريم
والاستوب كبير (لانى احاول الابتعاد عن استعماله قدر المستطاع)
مع ادارة مالية للحساب جيدة -حتى لايتعرض الحساب الى Margin Call

ولقد حدث ضرب الاستوب لخمس صفقات حدث لهم تعليق -وانا احاول سبب حدوث هذا التعليق
فمن المحتمل اانى اغلقت تشعيل الاكسبيرت ثم اعدت تشغيله-وقام بتنفيذ صفقات حسب الشروط ولكن بفرق دقائق.....!مازلت ادرس ذلك

ولكن من الملاحظة والمتابعة بصورة دقيقة وجدت ان:
الاكسبيرت لايلتزم بعدد الاوردرات Max Orders وهذه الخاصية فى منتهى الاهمية
فمن المحتمل ان تكون عامل مشارك فى حدوث هذا التعليق الخطير

ولذلك لى رجاء من حضرتك ان تلقى نظرة على هذه الخاصية ولماذا لايلتزم الاكسبيرت بها-وهل يمكن تقويتها؟؟...
والى حضرتك النسخة الاخيرة(فى المرفقات )-لو ممكن تنظر على خاصية ال Max Orders فيها..!

.........والف شكر ا/معاذ على تعبك..........ربنا معاك......
أهلا بيك ..

راجعت الكود و ليس هناك ما يمنع التزامه بعدد الأوامر ... الخاصية مضبوطة و يفترض أنه يعمل بها
Safari غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية nadmondo
عضو نشيط
الصورة الرمزية nadmondo

nadmondo is on a distinguished road
382#
19 - 03 - 2012, 02:01 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Safari مشاهدة المشاركة
أهلا بيك ..

راجعت الكود و ليس هناك ما يمنع التزامه بعدد الأوامر ... الخاصية مضبوطة و يفترض أنه يعمل بها
الف شكر ا/معاذ ..على سرعة الاستجابة
ساقوم بالتشغيل على اكثر من منصة....فى وقت واحد لارى -لانه من الممكن ان البروكر يكون له تاثير!
او سرعة السعر على الخمس دقائق اثرت فى ذلك!
......والف شكر على تعبك.............ربنا معاك..........
nadmondo غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

engineer34 is on a distinguished road
383#
19 - 04 - 2012, 01:08 AM
السلام عليكم
ممكن اخر نسخة للاكسبارت
و ماهي الاعدادات
و هدا لاضعها على سرفر windows 2008 server
و شكرا

التوقيع

The Golden Rules
1-Make your work plan in advance
2-Do not risk over 2% of your balance
3-The trend is your friend - Trade in correlation with the trend: Do not buy in a downward trend . and do not sell in an upward trend.
engineer34 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

nileroad is on a distinguished road
Question رد: ا/Safari:عاجل:رجاء بتعديل بسيط على هذا الاكسبيرت لتقاطع موفينجين
384#
12 - 01 - 2014, 11:22 AM
سلام عليكم شكرا ليكم علي مؤشر 4TFStochBars دا ما يهمني اكتر من غيره من المؤشرات انا قرات ال 39 صفحة كاملة و بفكر ابرمج الاكسبرت بنفسي مع اني غير متخصص اوي و عندي سؤال للاستاذ معاذ بعد اذنك بالنسبة للمؤشر 4TFStochBars لو انا فاتح امامي شارت الربع ساعة مثلا و المشر عليه و ببص للاشارة الخاصة بالاربع ساعات كويس ؟ هل لما الشمعة الحالية تغلق اللي هيا برمجتها رقم 0 و تبدا شمعة جديدة بكدا السوال هوا الشمعة اللي اغلت اللي اصبحت برمجتها رقم 1 هل هتغير لونها اثناء عمل الشمعة الحالية اللي هيا رقم برمجيا رقمها 0 ؟ ارجووووو و اتمني الرد مع ان مكنش فيه مشاركات علي الموضوع من زمان اوي الامل ضعيف ام حد يقرا ردي دا و يجاوب علي السؤال بس اتمني و منتظر الرد ان شاء الله ملاحظة انا فاتح الربع و بتابع عليه لون اشارة الاربع ساعات فقط دي الطريقة اليل عايز ابرم بيها علشان بما اننا ملزمين باشارة فريم كبير يبقي خلصا نبص لاشارة الاربع ساعات دا جزئية و بما اننا عايزين الشاارة القوية دي بدري يبقي مش نتابعها علي فريم ال 4 ساعات و لاكن علي فريم الربع دي الجزئية التانية الجزئية الثالثة هيا كانت سؤالي هل لما شمعة الربع تلق و تكون اشارات بارة الاربع ساعت علي شارت الربع نفسه مثلا حمرا هل هتتغير لونها بعد ما تغلق ؟ منتظر الاجابة ان شاء الله شكرا لمجهودكم الجميل
nileroad غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
385#
12 - 01 - 2014, 11:55 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nileroad مشاهدة المشاركة
سلام عليكم شكرا ليكم علي مؤشر 4TFStochBars دا ما يهمني اكتر من غيره من المؤشرات انا قرات ال 39 صفحة كاملة و بفكر ابرمج الاكسبرت بنفسي مع اني غير متخصص اوي و عندي سؤال للاستاذ معاذ بعد اذنك بالنسبة للمؤشر 4TFStochBars لو انا فاتح امامي شارت الربع ساعة مثلا و المشر عليه و ببص للاشارة الخاصة بالاربع ساعات كويس ؟ هل لما الشمعة الحالية تغلق اللي هيا برمجتها رقم 0 و تبدا شمعة جديدة بكدا السوال هوا الشمعة اللي اغلت اللي اصبحت برمجتها رقم 1 هل هتغير لونها اثناء عمل الشمعة الحالية اللي هيا رقم برمجيا رقمها 0 ؟ ارجووووو و اتمني الرد مع ان مكنش فيه مشاركات علي الموضوع من زمان اوي الامل ضعيف ام حد يقرا ردي دا و يجاوب علي السؤال بس اتمني و منتظر الرد ان شاء الله ملاحظة انا فاتح الربع و بتابع عليه لون اشارة الاربع ساعات فقط دي الطريقة اليل عايز ابرم بيها علشان بما اننا ملزمين باشارة فريم كبير يبقي خلصا نبص لاشارة الاربع ساعات دا جزئية و بما اننا عايزين الشاارة القوية دي بدري يبقي مش نتابعها علي فريم ال 4 ساعات و لاكن علي فريم الربع دي الجزئية التانية الجزئية الثالثة هيا كانت سؤالي هل لما شمعة الربع تلق و تكون اشارات بارة الاربع ساعت علي شارت الربع نفسه مثلا حمرا هل هتتغير لونها بعد ما تغلق ؟ منتظر الاجابة ان شاء الله شكرا لمجهودكم الجميل
السلام عليكم اخى الكريم
ممكن لو تحب عمل اكسبيرت على المؤشر
ممكن تفتح موضوع مستقل مع شرح المطلوب عمله من على الشارت
.................
فى البرمجة الشمعة الحالية التى لم تغلق بعد اسمه 0
وعندما تغلق يكون اسمه 1
ويكون كل مواصفات الشمعة موجوده فيه بعد الاغلاق
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

386#
12 - 01 - 2014, 12:55 PM
شكرا استاذ سمير علي ردك انا في الحقيقة كنت اريد ان استفسر عن المؤشر المذكور في الموضوع و الاكسبرت يعتبر نفسه لذلك لم افتح موضوع جديد حرصا علي افادة و تجميع المعلومات في نفس الموضوع الاصلي هنا بس كبداية كان نفسي اعرف هل المشعة رقم 1 الماضية في مؤشر 4TFStochBars الموجود في الموضوع و المرفق في المرفقات هل هي تعيد تغير لونها بعد الاغلاق ؟ انا استفسر لاني في حالة ان لونها ثابت فسوف اقوم ببناء المؤشر خلال ساعات قليلة ثم طرحه في موضوع جديد او اضافته هنا كجزء من خطة العمل دي الفكرة اني سالت لكي اتاكد ان اعتمادي علي المؤشر هيكون اعتماد علي مؤضر ثبات اللون او الاشارة يعني لضمان عدم اهدار الوقت علي مؤشر يعيد رسم نفسه و كدا دي الفكرة فقط ملاحظة انا وضعت استوكاستك الخطين العادي علي الاربع ساعات و شفت اخر تقاطع تم امته و رحت لفريم ال ربع ساعة و جدت هناك بالفعل ان اللاين الخاص بالاربع ساعات مقسم ايضا علي الربع ساعة و بيظهر عليها من بدري اتمني تكون الفكرة وصلت حضرتك
عضو جديد

387#
12 - 01 - 2014, 01:05 PM
ملاحظة يا شباب اللي مستخدم المؤشر 4TFStochBars انا لاحظت ان الوانه الافتراضية احمر للشرا و اخضر للبيع و دا طبعا لون غلط هوا مش بيغير في شئ بس علشان يكون اللون سليم فانا غيرت كود اللون ليكون بيع للاحمر و اخضر للشرا و دا بيظهر علي ال 8 متغيرات الوان يعني الاربع فريمات اليل بتظهر بتهيالي كدا افضل اتمني التواضل لو حد عارف اجابة سؤالي في المشاركات السابقة هل بشكل عام علشان ابسط السؤال هل الشمعة المغلقة في مؤشر4TFStochBars تغير لونها بعد الاغلاق و اثناء عمل الشمعة الجديدة ؟ امم ان لونها ثابت بمحرد اغلاقها و بالتالي نبني الكسبرت بناء علي برمجة شمعة 1 و ليس شمعة 2 علشان نكون اسرع و ادق ملاحظة رابط المؤشر بعد التعديل مرفوع علي مركز رفع الملفات اتفضلوا http://forum.borsaat.com/uploaded/118217_1389520700.mq4
ايضا سؤال اخر مهم بشكل عام في الاكسبرت هنا في الموضع سؤال خاص بالبرمجة يعني لما اكون عايز اقول ما معناه ظهور البار الاحمر او ظهور البار الاخضر في الشمعة الخالية هل لازم تتكتب بطريقة ان الشمعة الحالية بلون 1 مثلا يا الاخضر = او مختلفة عن الشمعة السابقة في البار السابق اللي لونها احمر يعين 2 اقصد ايه هي الجملة المناسبة اللي بتدل ان فيه شمعة جديدة ظهرت هل مثلا اقول الشمعة الحالية اكبر من تغير السعر الحالي ام اكبر من 0 كل المحاولات ي فقط للاشارة لظهور شمعة بلون جديد فسالوال يا تري نقولها ازاي ؟ شكرا لمجهودكم و اتمني الافادة و الاستفادة دائما من موقعكم الجميل
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
388#
12 - 01 - 2014, 02:37 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nileroad مشاهدة المشاركة
ملاحظة يا شباب اللي مستخدم المؤشر 4TFStochBars انا لاحظت ان الوانه الافتراضية احمر للشرا و اخضر للبيع و دا طبعا لون غلط هوا مش بيغير في شئ بس علشان يكون اللون سليم فانا غيرت كود اللون ليكون بيع للاحمر و اخضر للشرا و دا بيظهر علي ال 8 متغيرات الوان يعني الاربع فريمات اليل بتظهر بتهيالي كدا افضل اتمني التواضل لو حد عارف اجابة سؤالي في المشاركات السابقة هل بشكل عام علشان ابسط السؤال هل الشمعة المغلقة في مؤشر4TFStochBars تغير لونها بعد الاغلاق و اثناء عمل الشمعة الجديدة ؟ امم ان لونها ثابت بمحرد اغلاقها و بالتالي نبني الكسبرت بناء علي برمجة شمعة 1 و ليس شمعة 2 علشان نكون اسرع و ادق ملاحظة رابط المؤشر بعد التعديل مرفوع علي مركز رفع الملفات اتفضلوا http://forum.borsaat.com/uploaded/118217_1389520700.mq4
ايضا سؤال اخر مهم بشكل عام في الاكسبرت هنا في الموضع سؤال خاص بالبرمجة يعني لما اكون عايز اقول ما معناه ظهور البار الاحمر او ظهور البار الاخضر في الشمعة الخالية هل لازم تتكتب بطريقة ان الشمعة الحالية بلون 1 مثلا يا الاخضر = او مختلفة عن الشمعة السابقة في البار السابق اللي لونها احمر يعين 2 اقصد ايه هي الجملة المناسبة اللي بتدل ان فيه شمعة جديدة ظهرت هل مثلا اقول الشمعة الحالية اكبر من تغير السعر الحالي ام اكبر من 0 كل المحاولات ي فقط للاشارة لظهور شمعة بلون جديد فسالوال يا تري نقولها ازاي ؟ شكرا لمجهودكم و اتمني الافادة و الاستفادة دائما من موقعكم الجميل
السلام عليكم اخى الكريم
من الافضل ايكون العمل على الشمعة رقم 1
وطريقة العمل على مؤشر خارجى يكون استدعاء
المؤشر عن طريق دالة
[PHP] iCustom[/PHP]
ومن هذه الدالة يتم وضع اسم المؤشر
مع رقم الشمعة المطلوب بياناته
وطريقة كتابة هذه الدالة
اعمل ظل عليه واضغط f1
تظهر لك طريقة الكتابة
بتوفيق

التعديل الأخير تم بواسطة سمير محمد ارمان ; 12 - 01 - 2014 الساعة 02:40 PM
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

Smile رد: ا/Safari:عاجل:رجاء بتعديل بسيط على هذا الاكسبيرت لتقاطع موفينجين
389#
12 - 01 - 2014, 05:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخى الكريم
من الافضل ايكون العمل على الشمعة رقم 1
وطريقة العمل على مؤشر خارجى يكون استدعاء
المؤشر عن طريق دالة
[PHP] iCustom[/PHP]
ومن هذه الدالة يتم وضع اسم المؤشر
مع رقم الشمعة المطلوب بياناته
وطريقة كتابة هذه الدالة
اعمل ظل عليه واضغط f1
تظهر لك طريقة الكتابة
بتوفيق
شكرا لك استاذ سمير علي الرد انا عامة كنت بستخدم برامج للتصميم مش ببرمجها يدويا بنفسي فتقريبا الموضوع صعب عليا شوية فهضع الان طلب في موضع جديد اتمني حضرتك او احد المبرمجين ينفذه ان شاء الله هوا الطلب بسيط ان شاء الله هارفق مؤشر 4TFStochBars + التمبلت و الشراء هيكون عند اغلاق ظهور بارة خضراء في المؤشر الخاص بالاربع ساعات فقط او لون lime و البيع هيكون عند اغلاق و ثبات لون شمعة بارة مؤشر الاربع ساعات اللون الاحمر بس فيه ملاحظة انا مش هضع الاكسبرت علي شارت الاربع ساعات فلابش تحددي الجزئية دي انا هضعه علي شارات الربع و هشتري و ابيع بالنظر لبارات الخضرا و الحمرا للاربع ساعات بس علي شارت الربع اما شروط الاغلاق فتظل الصفقة مفتوحة الي حين ظهور و اغلاق بارة لونها معاكس برده تكون بارة 4 ساعات
ملاحظة انا هعتمد علي بارة الاربع ساعات في الفتح و الاغلاق لقوتها و لاكن هتابعها علي شارت الربع ساعة لانها بتظهر بدري و الترند بيكون اوضح اما باقي الاوبشن فهوا عادي جدا امكانية تحديد الاسبريد يفضل يكون 3 نقط و اتحكم فيه + تحديد اللوت يفضل يكون 0.01 في الحالة دي النقطة هتكون ب 1 سنت لاني شغال بحساب في شركة انستا فوركس + خانة تحديد التيكبروفيت تترك فارغة لاني كما ذكرت شروط الشرا غلاق بارة بلون جديد و شروط الاغلاق ظهور البارة المعاكسة اما الاستوب لوس برده خانة اتحكم فيها تكون قيمتها 100 نقطة ملاحظة الحساب بتاعي اربع ارقام مش خمسة شكرا جزيلا و المؤشر بعد ما عدلت عليه بعض الالوان + التمبلت بتاعي في المرفقات اتمني بعد انجاز الطلب ترفق لي المؤشر + التمبلت + الاكسبرت بصيغة ex4 و ايضا mq4 لو فيه ملف .set للاعدات مفيش مشكلة طبعا الاكسبرت لا يكون محدد لزوج معين او شارت معين تحياتي و في انتظار الرد اتمني الحصول عليه اليوم حتي اضعه علي الشارت من بداية السوق باذن الله اشكركم مرة تانية
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 4TFStochBars.mq4‏ (10.0 كيلوبايت, المشاهدات 2)
نوع الملف: tpl 4tfstochbars.tpl‏ (2.5 كيلوبايت, المشاهدات 2)
عضو جديد

390#
12 - 01 - 2014, 05:33 PM
بعد اذنك استاذ سمير هوا طلب عمل الاكسبرت دا هيتكلف مبلغ انا قرات بالصدفة انه فيه مقابل مادي انا مكنتش اعرف الحقيقة النقطة دي فكرت ان الامر بيتمعادي يعني مجاني و كدا ممكن التاكيد لو سمحت ؟ شكرا لحضرتك منتظر ردك علشان اعمل الموضوع و الطلب

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات