• 10:31 صباحاً

كشف الاسرار استراتيجية التحكم فى السوق مجهود السنين وفرته لكم للمبتدئين والمحترفين على طبق

Like Tree506Likes

عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
متفرغ is on a distinguished road
افتراضي رد: كشف الاسرار استراتيجية التحكم فى السوق مجهود السنين وفرته لكم للمبتدئين والمحترفين على
1461#
23 - 09 - 2012, 05:00 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الاستراتيجيه في اي صفحة او كم رقم المشاركة اللي موجوده فيها
متفرغ غير متواجد حالياً  

موقوف

هدف مباشر is on a distinguished road
افتراضي رد: كشف الاسرار استراتيجية التحكم فى السوق مجهود السنين وفرته لكم للمبتدئين والمحترفين على
1462#
26 - 09 - 2012, 11:00 AM
تحقق الهدددف
هدف مباشر غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية simsim77
عضو برونزي
الصورة الرمزية simsim77

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
simsim77 is on a distinguished road
1463#
29 - 09 - 2012, 07:31 PM
السلام عليكم اخوي باحث خبرة،
انا من الاعضاء الصامتين اللي يحب يشارك بخير أو يسكت لكن موضوعك هذا حركني لأكتب لك هذه المداخلة.
الموضوع صراحة من أحسن المواضيع اللي قرأتها حتى الآن وانت شخص عظيم تحب الخير لأخوانك اللي خسروا الكثير من هذا السوق اللي ما يرحم.
تعلمت منك فعلا الكثير، قرأت وفهمت وبحثت وجربت وبدأت العمل على خطة لإسترداد أموالي من هذا السوق. انت مو بس علمتني استراتيجيات رابحة. لا وبل علمتني كيف ابحث واعمل واستنتج استراتيجيات جديدة وهذه الفكرة ما كانت على بالي.
اكن لك كل الشكر والإحترام وادع من الله عزوجل ان يجعله في ميزان حسناتك ويرزقك من كل الخيرات.
simsim77 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

iyad429 is on a distinguished road
1464#
30 - 09 - 2012, 01:48 AM
الف شكر استاذ باحث خبرة على موضوعك وجهدك الرائع وسؤالي ما هو افضل فريم لهذه الطريقه هل ممكن ان تعطي نتائج حلوة على فريم 15 او 5 ولا لازم يكون الفريم اكبر من ساعه
والسؤال الثاني انا نزلت المؤشرات بس الالوان لم تظهر على الشارت يعني المنطقه اللبنيه والرماديه والصفراء كلها لم تظهر عندي اتمنى ان تعطيني المؤشر الخاص بها
وشكرا لك
iyad429 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
ziyadiah is on a distinguished road
1465#
30 - 09 - 2012, 11:20 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيك اخي باحث خبرة وجعله في ميزان حسناتك واسال الله العلي العظيم ان يتمم عليك نعمته ورحمته دنيا واخره.

اخي وعزيزي باحث خبرة نحن نقدر مدى العلم الذي منّ الله عليك فيه وصدقة العلم نشره ولكن نقطة مهمة اود ان انوه عليها وهي: يجب ويتحتم مخاطبة الناس بما يعقلون ،وعلى سبيل المثال يقال انه يتم التلاعب في الشموع طيب اوكيه المبتدئ حيفهم هذه النقطة ازاي اذا هوا مش عارف ايه يعني شارت . بمعنى انتا تعلم ان هناك الاعيب ومتاهات تحدث خلف الكواليس في الكابوس المسمى فوركس ولكن الاغلبية العظمى لا يفقهون حديثا بحكم ابتدائهم في هذا المجال لذلك تجد الاسئلة او على الاقل بعض الاسئلة التي يفهم من مضمونها الاستفسار والبعض الاخر يفهم من مضمونها الهجوم الذي سببه عدم الفهم مع شوية نرفزة.
عزيزي اخي حبيبي باحث خبرة انا كنت متابع موضوعك من بدايته تقريبا وعلى ما اذكر من عشرينات الصفحات وكنت متحمس جدا جدا جدا وقمت بقرائة وفهم الاستراتيجيتين وحملتها على المنصة وعملت على الديمو وكنت انتا واعد انه تقوم بالشرح وايضاح السر والاسرار من الطريقتن والمليون والتليريار وانك حتقوم بتوضيح واكمال و وو و و وفجأة غبت عن الموضوع فترة كبيرة ومات الموضوع وبعد كم شهر رجعت وقلت انك سوف تكمل وغبت وفي النهاية رجعت بفكر جديد تقريبا وشروحات جديدة ومؤشرات جديدة وبصراحة انا واحد ترك الموضوع لاني اذا تابعته سوف اكون مش فاهم حاجة وارجع تاني مرة كمبتدئ لانه من صفات المبتدئ انه مش فاهم حاجة،

الان عندما يتوقف الشرح في نقطة مهمة وتقول انك سوف تكملها لاحقا لحد ما الشباب يفهموا ويتعودو و يصيرو جان وبيكونو ينتظروا الشرح عشان سلسة الافكار تكتمل ويعرفو هما بيعملوا ايه وانتا تيجي واعتقد بتنسى انك تكملها وندخل في موضوع تاني ازاااااااااااااي حنفهم ازاااااااااااااي صدقني انا بمجرد ما ادخل هذا الموضوع بأشعر اني داخل في حيط مش فاهم حاجة

اخي وعزيزي وحبيبي باحث خبرة انا مستعد اكون سكرتير هذا الموضوع واتعاون معاك لإعادة ترتيب الافكار والشروحات والمؤشرات الموجودة في صفحاته فقط في ملف وورد او بدي دي اف او اي طريقة انتا تختارها ويكون مرجع في الموضوع لأي واحد عايز يفهم لاي واحد عايز يستفيد لاي واحد عايز يتعلم

ارجو ان تتقبل كلامي بصدر رحب ولا تفهمني غلط انما هوا الله من وراء القصد

والحمد لله الذي منّ وتفضل عليك برحمة من عنده وعلمك ما لم يعلمنا

تحياتي الخالصة لك ولجميع من يرى مشاركتي
ziyadiah غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
abou fares1 is on a distinguished road
1466#
30 - 09 - 2012, 12:13 PM
اضم صوتي لاخي ziyadheyah ونحن لا ننتقد لمجرد انتقاد او بنية سيئة لا والله انا احببت الموضوع جدا ولكن عندما ,وصلت لنصف الموضوع تهت ولم اعد استطيع افهم ما يحصل فتشتت الافكار وتعقدت الامور فنرجوا من حضرتك ان تسهل علينا فهم الموضوع لانه يستحق ان يفهم ففيه الخير الكثير شكرا لك
ziyadiah likes this.

التوقيع

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر
abou fares1 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
ziyadiah is on a distinguished road
1467#
30 - 09 - 2012, 12:16 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou fares1 مشاهدة المشاركة
اضم صوتي لاخي ziyadheyah ونحن لا ننتقد لمجرد انتقاد او بنية سيئة لا والله انا احببت الموضوع جدا ولكن عندما ,وصلت لنصف الموضوع تهت ولم اعد استطيع افهم ما يحصل فتشتت الافكار وتعقدت الامور فنرجوا من حضرتك ان تسهل علينا فهم الموضوع لانه يستحق ان يفهم ففيه الخير الكثير شكرا لك
صحيح كلامك اخي ابو فارس والله موضوع قوي وجبار ومفيد لابعد الحدود واعتقد انه هدف اي واحد خاصة انه اغلب العمل فيه على فريم ال 5 دقائق يعني اضرب واهرب ومافيش داعي لحرقة الاعصاب والانتظار خلف الشارتات فترة طويلة لتحقيق ستوب او هدف

شكرا لرأيك
ziyadiah غير متواجد حالياً  
عضو جديد

هيثم الجهيني is on a distinguished road
1468#
30 - 09 - 2012, 01:08 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة باحث خبره مشاهدة المشاركة
يا حاير قولنا ندرس القمم والقيعان كويس وكنت من شويه نزلت شرح بصورتين مثال وهنزلك صوره الان وفرصه انتا ضيعتها امامك التركيز مطلوب فى السوق وقلت المؤشر ده تحفظه اكتر من اسمك ومفيش حاجه من يوم وليله كله مع الوقت
هيجى لوحده
الشرح للصوره اتحدد قاع بعد زالك قاع اعلا منع بعد زالك قاع مساوى ليه بالظبط يبا فرصت شراء اتومتك
وادى الصوره التوضيحيه
وكنت من شويه اتكلمت ان مجرى الصعود هيحدث من 2 قاع دول ولاكن عملك 3 قاع للتاكيد ركز
معلش هي جايه متاخره
لاكن جزاك الله كل خير
هذا النموزج مشابه لنموزج سعري يسمي الدبل بوتوم و ياتي بعده صعود
هذا لتقريب الفكرة وربطها
و شكرا لتقبلك مروري

التوقيع

سبحان الله و بحمده
سبحان الله العظيم

هيثم الجهيني غير متواجد حالياً  
عضو جديد

1469#
30 - 09 - 2012, 02:23 PM
اقتباس:
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم الانبياء والمرسلين

اولا هتكلم النهرضة باللغة العامية عشان الكل يفهم الاستراتيجية
استراتيجية كان ممكن تكسبنى كثيرا وكثيرا من الارقام التى نسمع عنها ونحلم بها ولا نستطيع حفظها ازا اخفيتها وتعاملت بها لنفسى مع انى اجتهد كثيرا وسهرت كثيرا لدرجت انى متواجد على الجهاز 24 ساعة انام جمب الجهاز واكل واشرب كل شيى واصحه اتابع تطور الاحداث وما توصلت اليه من نتائج فى ناس ممكن تقول لكم البرنامج الفلانى ممكن يحقق ارباح كبيره اوى او اى حاجه تانى من اليى انتو فهمنها ندخل فى الموضوع
طبعأ كل المتداولين سؤاء المبتدئين او المحترفين لانى تكلمت مع كثيرا منهم لا يعرف ميعاد دخول الصفقه او الخروج منها والدليل
1- المبتدئين شى طبيعى محتاج اليى خبره وتعود على السوق ودراسته ومعرفت كل جوانبه وبالطبع محتاج كثيرا من الوقت فتره زمنيه طويله لتحقيق ارباح ومعرفت الصفقات الناجحه
2-المحترفين دخول اكثر من صفقه بيحقق نجاح فى اغلب الصفقات وبعد فتره من الزمن بسيطة يرجع ويخصر ويقول احدهم انا بكسب زى مبخصر واحدهم كنت بكسب كثيرا وتحولت فجأه اليى خصائر واحدهم السوق مزبزب وتحولت المكاسب اليى خصائر واحدهم ارتد السعر فجأه يتحول مكاسبه اليى خصائر ما جناه من مكسب فى الفتره الزمنيه الماضيه واحدهم يقول السوق مثل الاسد لا احد يستطيع التحكم به واحدهم يقول الين المجنون وما احد يستطيع توقع مصار البيع والشراء فى هزا السوق فى كل الازواج وبالاخص الين المجنون
وبعد الكلام مع اصدقاء مبتدئين ومحترفين اعطيتهم دخول صفقات شراء وبيع على الديمو عشان يطمئن قلبهم وافرجهم على الاستراتيجيه وما فعلته من نجاح كبير بدون موشرات او برامج او اكسبرت لا شى سوا العقل فقط الحمد لله كانو مستغربيين من نجاح الاستراتيجية قالو لى تبيع هزهى الاستراتيجيه قلت لهم لا قالو لى من اينا عرفت تحديد الصفقات ودخولها وخروجها والتوقع بالمكسب او الخصاره او التحكم بالسوق من قبل دخول الصفقات وعرفت ازاى انها كسبانه او بمعنى انها باى اخت باى شراء من قبل السعر ميتحرك وكزالك اخزت سيل قبل ما السعر ميتحرك تحكم فى السوق بطريقه عجيبه
قلت لهم ان شاء الله فى يوم من الايام بعد ما ارتاح شويه وابعد عن الجهاز لانى تعبت كثيرا والدكتور قال لى ابعد فتره لا تستخدم الكمبيوتر هنزل الاستراتيجية لكل المتداولين فى الوطن العربى
ولكل اخوتى العرب ما تكبدوه من خصائر وده هيكون مكسبى مع شى رمزى لى لا يزكر من كل المتداولين بعد تجربت الاستراتيجية ونجاحها مع كل المتداولين وتحقيق الارباح ان شاء الله
لا تنسو تعبى ومجهودى اكيد فهمين واليى هيربح وينسانى اجرى على الله
شرح الاستراتيجية شرح الاستراتيجيه ارجو التركيز
طبعا لما تفتح برنامج التداول هتلاقى الشموع امامك هنعتبر ان الشموع الخضراء وهى الباى صعود السعر والشموع البيضاء وهى سيل اى هبوط السعر طيب هنتكلم عن الشموع الخضراء امامك كام شمعه تحققت على فريم الساعه مثلا يعنى بتكلم على الشموع اليى خلصت جلست تداول الساعه شمعه خضراء باى كان مكسبها 10 نقاط او شمعه خضراء مكسبها 50 نقطه او 100 نقطه هتتفرج على شكل الشمعات الباى كلها وحجمها ومقاساتها هتلاقى فى تغيير فى الشمعات
دى صغيره كان مكسبها 10 نقاط دى شمعه وسط مكسبها 30 نقطه دى شمعه كبيره مكسبها 60 نقطه تخيل معى وركز عشان محتاجه فهم فى يوم من الايام ونا جالس امام الجهاز وبراقب السوق 24 ساعة كل يوم وفى تحدى مع نفسى ازاى اوصل لطريقه التحكم فى السوق وجربت الالاف الطرق وكنت بشد فى شعرى من فشل كل طريقه
خلصت جلست ساعه تكونت شمعه باى وكنت براقب كالعاده وبعد 6 ساعات وناجالس افكر واتمعن
فى السوق تكررت نفس الشمعه بنفس الحجم ونفس مقاس الشمعه انتبهت وفكرت واعدت كثيرا ارصد الشمعات وتكرارها يوم بعد يوم 24 ساعه مراقبه اكل شارب على السوق متابعه لغايت معرفت تحركات الشمعه الباى دخلت صفقات كثيره على الديمو باى كسبت صفقات كثيره وبرضه فى نسبه خصائر بسيطه ليه بقا خصائر لان السوق بهى باى شراء وسيل بيع رجعت وترقبت كل الشمعات سيل كلها بيع ترقبتها وحفظتها ودخلت صفقات كثيرا وربحت وبرضه فيه نسبت خصائر بسيطه يلا بقا على المفاجئات التى ستزهل العقل
التحكم فى السوق
1-هنحفظ الباى بكل انواعه
2- هنحفظ سيل بكل انواعه
3 - طب ازاى شوفو نزلت برنامج اسمه كمتسيا تسجيل كل ما يحدث على الشاشه وشغلت برنامج التداول وشغلت برنامج كمتسيا يسجل كل ساعات التداول 24 ساعه وجبت اسطوانات 4 جيجه عشان احفظ عليها جلسات 24 ساعه يوميا لان الهرد مش هيكفى وكل يوم يخلص اكتب تاريخ اليوم على الاسطوانه مثلا النهرضه الاربع تسجيل 24 ساعه لليورو دولار وكزالك باقى الايام وعلى فكره برنامج كمتسيا بيضغط مثلا 10 ساعات فى ملف صغير جدا يعنى الاسطوانه الوحده ممكن تكفى تداول اسبوع المهم اجيب اى يوم تداوله خلص وارجعه واحفظه كويس فى وقت لا يتعدا ساعه مع الممارسه واعرف الباى اشكاله وتحركاته واعرف السيل اشكاله وتحركاته وافصل ما بينهم
1-اول مشوف تحركات السوق امامى باى هاخد باى ونا مغمض
2-اول مشوف تحركات السوق امامى سيل هاخد سيل ونا مغمض
وكل ده هتعرفوه قبل ساعت التداول مهتبدء وهتدخل الصفقة باى او سيل ونتا مطمئن 100%100
محتاج منكم تفهمو الكلام جيدا قبل وضع سر التحكم
محتاج يا جماعه ازاى احفظ حقوق النشر تكون منسوبه لى من اين احصل على تسجيل حقوق النشر على استراتيجيتى باسمى
واسف جدا على الاطاله وان شاء الله ثوف تزهلو من الاستراتيجيه بعد وضع سر التحكم والربط بين
الباى والسيل معرفت التحكم بينهم فى السوق
بتاريخ 12\1\2012
درس 1

التوقيع

سبحان الله و بحمده
سبحان الله العظيم

عضو جديد

1470#
30 - 09 - 2012, 02:25 PM
اقتباس:
بسم الله الرحمن الرحيم
جمعه مباركه ان شاء الله
شرح الاستراتيجيه شرح الاستراتيجيه شرح الاستراتيجيه شرح الاستراتيجيه
اولا عند فتح البرنامج هتفتح صفحت نيو اردر امامك وكلكم عرفنها مكان اخز الاردر ولاكن مش هناخد اردر خليها امامك
فتره نشرح الموضوع عندك باى وسيل 2 موشر بيتحركو صعود وهبوط امامك على الجهه اليسرى فى نفس الصفحه نيو اردروبيفضلو نزلين طلعين تحركات السعر بمعنا الاصح لما السعر بيتحرك بيرسم فى المربع الابيض زبزبات او رسومات باللون الاحمر واللون الازرق هالرسومات والزبزبات دى طريق التحكم المستقبلى فى السعر ومعرفت الحركه
صعود او هبوط ازاى نفهم براحه فتحت صفحت نيو اردر استنيت 10 دقائق لغايت لما الرسومات تكونت وحركت السعر فى الصعود والهبوط ملت الجهه اليسرى رسومات باللون الازرق والاحمر وتكونت رسومات واضحه نقدر نحفظها نرجع للطريقه اليى شرحتها من قبل بنفتح صفحت نيو اردر وبنشغل برنامج كمتسيا يسجل التحركات الباى والسيل 24 ساعه ونعرف تحركات الباى لوحديها من زبزبات ورسومات وكزالك حركات السيل من زبزبات ورسومات
وكمان لو السوق هادى هتعرف من الرسومات وكمان لو السعر هيتحرك تحرك قوى صعود هتعرف من الرسومات
وكمان لو معاك توصيات لاكثر من عمله هتعرف ايهما اصدق ودخولك اى صفقه ناجحه وكمان لو فى اخبار خارجيه
انو مثلا فى هبوط فى زوج عمله معينه هتعرف من الرسومات من قبل الخبر لما نحفظ الرسومات للباى والسيل
هتعرف انو الشموع بتكرر اكثر من مره سواء باى او سيل او اى شى زكرته من قبل وهتعرف اشياء مكنتش تتوقعها
تقدر تاخد اردر وتكسب منه وتخرج قبل ارتداد السعر هتلعب مع المحترفين من الاخر وكل الاردرات على فكره ماركت
هتعملها على الديمو كويس وهتحترفها قبل الحقيقى وماركت دى مهمه لاسباب لان الاردرات المعلقه او اى شى تانى فاشل وعن تجارب بعدد شعر راسى الاردارات الماركت دخول وقتى وخروج وقتى ولازم يكون البرنامج عندك بيفتح الصفقه فى سنيه وبيقفل فى سنيه واى تهنيج او تاخير اعرف السبب لان حركت السعر يعنى تحركاته مصنوعه بطريقه
قويه من الزكاء الرهيب وعلى فكره بيكون معايا 2 خط نت لما بدخل ماركت عشان لقدر الله ازا قطع النت بدخل بالخط الثانى وعلى فكره اممنا الشموع شكلها واضح مش هتتغير احجمها ولا اشكلها هما نوعين معروفين شمعه خضراء باى
وشمعه بيضاء سيل احجمها معروفه ومتكرره بس المهم طريقت الدمج مبينهم ومعرفت الفصل مبين تحركات السوق
ممكن صعود سعر فى 10 دقائق ويرجع يرتد تكون زكى ولماح ومتابع ودارس التحركات كويس جدا لان اللعب مع الكبار ارجو فهم التلميحات وعندك ازواج عملات اساسيه تقدر تحفظ تحركات اكثر من زوج ممكن تتعرف على صديق
يسجلك تحركات عمله ونتا سجل تحركات عمله او ازا عندك اصدقاء كثيرين كل واحد يهتم بتسجيل زوج ومعرفت تحركاته
اى سؤال او اى شى موجود وان شاء الله هفيدكم بحجات كثيرا واى شى مو واضح سهو منى راسلونى وهوضحه تانى
اسف على الاطاله ويارب يكون الشرح واضح
درس 2

التوقيع

سبحان الله و بحمده
سبحان الله العظيم

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام