موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

فكرة مجنونة و سؤال للنجف و شريف

منتدى تداول العملات العام

قديم 24 - 05 - 2009, 12:58 PM   #1
عضو فـضـي

الصورة الرمزية د.أسامة عادل

افتراضي فكرة مجنونة و سؤال للنجف و شريف

السلام عليكم..
كعادتى كل اجازة مخى يشتغل زيادة عن اللزوم و اقرفكم بفكرة مجنونة قد تكون فيها خير او قد لا نهتم بها و لكن احاول ان نشغل امخاخنا جميعا فلازال علم الفوركس خصبا للابداع و الاكتشاف و لازال الكثير من اسراره غامضا و نريد اكتشافه..

الفكرة فى عمل اكسبيرت خاص بزوجين من اسوء و ارخم و ابطئ الازواج و هم اليورو باوند و اليورو فرنك و العمل فى فترة ضيقة جدا و هى اسيا..
يعنى وقت رخم مع زوجين رخمين اصلا متذبذبين..
طيب ايه الفكرة؟؟
اننا نعمل اكسبيرت يقوم بفتح عقدين (هيدج) بيع و شراء من نفس النقطة و عند كل نقطة يتحركها السعر شمالا او جنوبا و بهدف 3-5 بيب مثلا لكل عقد..
مع الذبذبة الكثيفة الخانقة للزوجين سنجد ان عقودا كثيرا ستغلق على ربح فى الاتجاهين سواء بيع او شراء لان التارجت صغير جدا حتى لو عكس علينا السعر و احنا نايمين فعقود الهيدج ستلغى الخسارة نهائيا (فقط السبريد)..
نقوم الصبح نلم الغلة و نقفل الاكسبيرت و نمشى.
السؤال هنا للافاضل شريف و النجف هل تسمح اف اكس دى دى بتشغيل اكسبيرت بهذه الطريقة لاننا سنقوم بفتح هذا الكم الهائل من الصفقات و الربح فقط من 3 الى 5 بيب؟؟

طبعا فكرة الاكسبيرت انه اذا عاد لنقطة اخذ منها عقدا لا ياخد عقد اخر طالما ان هناك عقود مفتوحة من نفس السعر يعنى الاوردرات تنفذ من اسعار جديدة (نقطة بنقطة) لم يزرها اليوم منذ بداية تشغيله فى اسيا..

بالنسبة للحد الاقصى لفتح العقود و هو 100 عقد يعنى تحرك 50 نقطة فى اتجاه واحد اعتقد انه لن يكمل لان عقود ستفتح و ستقفل..
اسوء الفروض و هو الرالى ستكون الخسارة فروق السبريد فقط للعقود الخاسرة..

نسمع رأى الشباب يمكن يكون فيها الخير..

الله كريم.,

اذا اعجبك الموضوع و اردت نشره في المنتديات الاخرى فاستخدم هذا الرابط:
http://www.borsaat.com/vb/t36819.html

التعديل الأخير تم بواسطة د.أسامة عادل ; 24 - 05 - 2009 الساعة 01:20 PM
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 01:09 PM   #2
مضارب شرس

افتراضي رد: = فكرة مجنونة و سؤال للنجف و شريف =

عبقري يا نسر و فكرة طبعا رائعة و فعلا اول مرة احس ان الحركة البطيئة و الرخمة للزوجين دول ممكن تبقي مفيدة و مفيدة جدا كمان
متابع معاك يا غالي بس عندي استفسار؟؟
هو مينفعش الموضوع ده يتعمل في شركات تانية؟؟ ولا اصدك علشان الهيدج اتلغي؟؟؟

عامة انا عندي فكرة مفيدة اوي بالزات في طريقتك للتغلب علي الهيدج و دي ابتكار مني بس يا رب يبقي ابتكار تمام مش يطلع علي فشوش لو عايز تعرفه اديني توصية مجاني
ههههههههههههههههههههه

ahmadforex غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 01:16 PM   #3
مضارب شرس

الصورة الرمزية اسامة توفيق

د اسامة
طيب اذا اخذ التارجت فى اتجاة وليكن الشراء وكمل فية بحيث انة لم يصل الى تارجت البيع اذن ما الحل؟
اعرف انة احتمال ضعيف نسبيا لان التارجت صغير جدا
لكن ان حدث هتكون خسارة عقد واحد اكبر من ربح كل العقود
ناهيك عن انك لن تعرف متى تغلقها

التوقيع:
خمس يطمسن خمس
الزور يطمس الحق
و المال يطمس العيوب
و التقوى تطمس هوى النفس
و المن يطمس الصدقة
و الحاجة تطمس المبادئ
اسامة توفيق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 01:20 PM   #4
مدير المبيعات

الصورة الرمزية عمرو ابراهيم

تسلم يانسر العرب علي الفكره وصراحه من وجهه نظري فكره ممتازه ولكن لا تسمح بيها شركة FXDD
فلقد اغلق نظام الهيدج ولم تعلن الشركة عن توفير اي طرق بديله مثل باقي الشركات بحساب ثاني فى نفس الحساب وغيره وان شاء الله منتظرين راي شريف واخي فتحي
تحياتي لك علي الفكره الجميله

عمرو ابراهيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 01:24 PM   #5
عضو فـعّـال

السلام عليكم
إن شاء الله 24 ساعه و يكون الاكسبرت جاهز
و نجربه الليله و نشوف
بس مش هينفع على اليورو - باوند
علشان السبريد كبير شويه
ممكن اليورو فرنك لأن السبريد أقل

Alnagaf غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 02:03 PM   #6
عضو فـضـي

الصورة الرمزية د.أسامة عادل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadforex مشاهدة المشاركة
عبقري يا نسر و فكرة طبعا رائعة و فعلا اول مرة احس ان الحركة البطيئة و الرخمة للزوجين دول ممكن تبقي مفيدة و مفيدة جدا كمان
متابع معاك يا غالي بس عندي استفسار؟؟
هو مينفعش الموضوع ده يتعمل في شركات تانية؟؟ ولا اصدك علشان الهيدج اتلغي؟؟؟

عامة انا عندي فكرة مفيدة اوي بالزات في طريقتك للتغلب علي الهيدج و دي ابتكار مني بس يا رب يبقي ابتكار تمام مش يطلع علي فشوش لو عايز تعرفه اديني توصية مجاني
ههههههههههههههههههههه

الفكرة فى الشركة انها محترمة من وجهة نظرى بالاضافة الا اننا عندنا اتنين من اقوى الاعضاء الاى بى للشركة و لو الفكرة نجحت انا اول واحد حيسجل فيها..
بس هو يظبطنا
ثانيا بالنسبة للهيدج عشان لسة الدى دى مش تحت مظلة ال NFA و ده يدينا امل انها لا ترفض الفكرة..
اما الفكرة الابتكار فانت حتقولها و مفيش توصيات مجانى
اهو من اللى عليك من السوينجات اللى اخدتها..
ولا حتاكل و تنكر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسامة توفيق مشاهدة المشاركة
د اسامة
طيب اذا اخذ التارجت فى اتجاة وليكن الشراء وكمل فية بحيث انة لم يصل الى تارجت البيع اذن ما الحل؟
اعرف انة احتمال ضعيف نسبيا لان التارجت صغير جدا
لكن ان حدث هتكون خسارة عقد واحد اكبر من ربح كل العقود
ناهيك عن انك لن تعرف متى تغلقها

اذا اخذ اتجاه الشراء ستتفعل عقود الشراء برضه و تجنى ارباحها مع هذا الاتجاه و اى تصحيح و لو بسيط ل 10 بيب مثلا حيجنى ربح لعقود البيع و لو ضئيلة على الاقل تعوض السبريد اللى حيتاكل و تظل الشراء رابحة و مغطية للبيع و ممكن نقفل الشراء بعد فترة و نحاول الخروج من البيع باى مكسب..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SAdLove مشاهدة المشاركة
تسلم يانسر العرب علي الفكره وصراحه من وجهه نظري فكره ممتازه ولكن لا تسمح بيها شركة FXDD
فلقد اغلق نظام الهيدج ولم تعلن الشركة عن توفير اي طرق بديله مثل باقي الشركات بحساب ثاني فى نفس الحساب وغيره وان شاء الله منتظرين راي شريف واخي فتحي
تحياتي لك علي الفكره الجميله
اشكرك اما بالنسبة للشركة و الموافقة ام لا فيتحدث عنها احد الاخوة النجف او شريف فهم ادرى منى بذلك..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alnagaf مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
إن شاء الله 24 ساعه و يكون الاكسبرت جاهز
و نجربه الليله و نشوف
بس مش هينفع على اليورو - باوند
علشان السبريد كبير شويه
ممكن اليورو فرنك لأن السبريد أقل

هو ده الكلام و برضه ياريت لو فيها يورو باوند ابو بيب غالية و تذبذب يشل..
حستنى منك الاكسبيرت و اعتبر ده وعد..
بس برضه مردتش هل ده ضد قوانين الشركة..

الله كريم.,

د.أسامة عادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 02:30 PM   #7
مضارب شرس

عامة يا دكتور خلاص مش عايز توصية مجاني هبقي ادفعلك حقها دعوات
هههههههههههه

عامة هيه فكرة بسيطة و ممكن نتغلب فيها علي الهيدج بس مش في كل الازواج بس هنبص علي اليورو فرانك

اليورو فرانك هوه اليورو دولار مع الدولار فرانك و بكده لو اشترينا اليورو دولار و الصفقة ماشية في الخسارة طب احنا نشتري الدولار فرانك و هنا هيبقي فيه اكيد فرق مش هتبقي محسوبة بالظبط بس انا عملت الموضوع ده الاسبوع اللي فات علي اليورو دولار و الباوند دولار بس لازم طبعااااا اكون محلل اليورو باوند كويس علشان اقدر اعرف افتح انهي عقود اكتر علشان النسبة تبقي ماشية صح

الموضوع محتاج تركيز كبير جداااااا بس صدقوني نتايجه احسن من الهيدج اصلا

لو الفكرة عجبتكوا هحاول اشرحها اكتر

ahmadforex غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 04:03 PM   #8
عضو متميز

الصورة الرمزية samy

استاذى الفاضل
اولا : fxdd لا تمانع فى العمل بأكسبرتات على منصتها و انا شخصيا اشتغلت فتره بأكسبرتات
ثانيا : fxdd لم تقر بعد الغاء الهيدج فما زلنا نعمل به
ثالثاً : فى فكرة كفكرتك يم فيها فتح عقود كثيره على هدف ضئيل يستحسن اختيار زوج صغير الاسبريد. اليورو دولار مثلا 2 بيب لاغير
رابعا : الاكسبرتات التى من شأنها فتح عقود عديده كل كام ثانيه تخلق نوع من الارباك لدى البنوك و التى تحاول حث الشركات على الحد منها ... و من سبل الحد منها زيادة الاسبريد ..!!! و ده امر ينبغى مراعاته !!!
خامساً : برجاء توضيح الفكرة اكثر من ذلك لأنى فى جناح fxdd بالمعرض قابلت اخ عزيز من الاردن و عرضنا عليه فكرة شبيهه لعمل اكسبرت لها و وعدنا .... و لكن انقطعت الاتصالات للاسف
ممكن اعاود عرضها عليكم طالما اخينا النجف لديه القدرة على برمجه اكسبرتات
.............................
جهد مشكور و تواصل ان شاء الله لا ينقطع

التوقيع:
الحبُ وَحَدَنا فصرنا نبضةً
يمشى بها عبرَ الحياةِ كلانا
........
حبيبى تنظرهُ عينى و هو فى سوادها
و يشتاقهُ قلبى و هو بين
أضلعى
samy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 04:24 PM   #9
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nesr مشاهدة المشاركة
السلام عليكم..
كعادتى كل اجازة مخى يشتغل زيادة عن اللزوم و اقرفكم بفكرة مجنونة قد تكون فيها خير او قد لا نهتم بها و لكن احاول ان نشغل امخاخنا جميعا فلازال علم الفوركس خصبا للابداع و الاكتشاف و لازال الكثير من اسراره غامضا و نريد اكتشافه..

الفكرة فى عمل اكسبيرت خاص بزوجين من اسوء و ارخم و ابطئ الازواج و هم اليورو باوند و اليورو فرنك و العمل فى فترة ضيقة جدا و هى اسيا..
يعنى وقت رخم مع زوجين رخمين اصلا متذبذبين..
طيب ايه الفكرة؟؟
اننا نعمل اكسبيرت يقوم بفتح عقدين (هيدج) بيع و شراء من نفس النقطة و عند كل نقطة يتحركها السعر شمالا او جنوبا و بهدف 3-5 بيب مثلا لكل عقد..
مع الذبذبة الكثيفة الخانقة للزوجين سنجد ان عقودا كثيرا ستغلق على ربح فى الاتجاهين سواء بيع او شراء لان التارجت صغير جدا حتى لو عكس علينا السعر و احنا نايمين فعقود الهيدج ستلغى الخسارة نهائيا (فقط السبريد)..
نقوم الصبح نلم الغلة و نقفل الاكسبيرت و نمشى.
السؤال هنا للافاضل شريف و النجف هل تسمح اف اكس دى دى بتشغيل اكسبيرت بهذه الطريقة لاننا سنقوم بفتح هذا الكم الهائل من الصفقات و الربح فقط من 3 الى 5 بيب؟؟

طبعا فكرة الاكسبيرت انه اذا عاد لنقطة اخذ منها عقدا لا ياخد عقد اخر طالما ان هناك عقود مفتوحة من نفس السعر يعنى الاوردرات تنفذ من اسعار جديدة (نقطة بنقطة) لم يزرها اليوم منذ بداية تشغيله فى اسيا..

بالنسبة للحد الاقصى لفتح العقود و هو 100 عقد يعنى تحرك 50 نقطة فى اتجاه واحد اعتقد انه لن يكمل لان عقود ستفتح و ستقفل..
اسوء الفروض و هو الرالى ستكون الخسارة فروق السبريد فقط للعقود الخاسرة..

نسمع رأى الشباب يمكن يكون فيها الخير..

الله كريم.,
دي فكرة اكثر من رائعة
وياريت اقدر اساعد باى طريقة انا تحت امركم
بس هل ممكن نزود ازواج تانية ليها نفس السمات زى USD/CAD GBP/CHF خاصة فى فترة السوق الاسيوى

Ahmed Mourad غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24 - 05 - 2009, 05:38 PM   #10
محلل متميز

الصورة الرمزية ايمن البورسعيدى

فكره حلوه لكن لازم يكون رأس المال كويس
وخلى بالك انت حاسبها غلط لانى كنت بافكر فى نفس الموضوع من فتره ... أعد الحساب بالورقة والقلم وهاتلاقى ان الرالى هايضيع الدنيا... وانا كنت عامل فكره شبيهه اسمها سلطة ابو العربى فى المتداول وعموما انا واحد صاحبى شغال على الفكره على الحقيقى وحققت معاه حوالى 20% من رأس المال ومعايا التقرير لو عاوزه ابعتلى ايميلك على الخاص وانا ابعتهولك... لان مكتوب عليه اسمه وهايعتبر اعلان وربنا يكرم

ايمن البورسعيدى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

الكلمات الدلالية (Tags)
للنجف, مجنونة, شريف, سؤال, فكرة

مواضيع سابقة :

يرجى الدخول من جميع الأعضاء
سؤال عن الجنرال شريف خورشيد
التعملات اليومية في الفوركس تصل ال 3ترليون هل هي حقيقة ام خيال

مواضيع تالية :

@@@ ترحيب خاص ب Mr Mon3em @@@
متابعة لحظية للباوند دولار والله الموفق ,,,,
مفكرة موقع بورصات للبيانات الاقتصادية (الاسبوع من 25/ 5 حتى 29/ 5/ 2009)