• 8:20 مساءاً

$@ هيا دي مصر @#

عضو فـعّـال
خبرة السوق : 3 الى 5 سنوات
مصطفى عماشة is on a distinguished road
29 - 05 - 2009, 04:15 PM
مصطفى عماشة غير متواجد حالياً  
افتراضي $@ هيا دي مصر @#
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخوتي واحبتي في الله تعالي . ورد لي موقف اردت ان اجكيه لانه بالفعل موقف اراحني نفسيا جدا جدا والله .
تفضل الله عليا بان وفقي ليلة امس ان اقو لاصلي الفجر وبالفعل قمت وتوضات وتجهزت للنزول وانا قطن منطقة شعبية وعن بعد بسيط مني منطقة شعبية اكثير منها وافقر منها وكنت اود ان اصلي في مسجد بهذه المنطقة . وبالفعل الحمد لله توجهت في ظل هدوء تام يملآ الشارع نور القمر ولا يوجد احد من الناس ومررت في طريقي علي سوبر ماركت ( او بالاصح بقالة لانه محل صغير ) وطبعا كان قافل لاننا الفجر وكان لسه كمان علي الفجر بع ساعة لكن اللي خلاني اندهشت المحل مقفول اه ولانه محل صغير بس صاحب المحل البضاعة بتبقي معروضة بره (ارز مكرونة واوي بقوليا ممكن تكون في جوالات (شوال) موجودة بره المحل طوال النهار ) لكن الفجر لقيت المحل مقفول بس البضاعة موجودة بره المحل برده مجرد مغطيها بمشمع بلاستيك علشان الندي او المطر وساب بضاعته كلها بره كأنه سايبها في بيتهم . وسبحان الله ولا حتي قطة او جرو صغير او عصفور تقترب من البضاعة .
قلت ساعتها سبحان الله ( هيا دي مصر ) المشهد دا والله انا لا اعلمه في مكان تاني في العالم كله (فضلا عن مكة والمدينة المنورة ) الا في مصرنا الحبيبة .
يااااااااااااااااارب كل الناس ترمي حمولها علي الله زي الغلبان دا ما بيعمل ويروح ينام ويسيب البضاعة ربنا يحرسها .
اسف علي الاطالة بس هحكي قصة شيخي حكاها ليا قبل كدا والموضوع دا استراحة يعني بنريح نفسنا فيه .
المهم القصة بتقول ان كان في راجل عنده قصر كبيير وزين هذا القصر ونضف حواليه وعمل مزارع وجناين وخلاه افضل قصر موجود وفي مرة بيلف بالحاشية بتاعته حول القصر دا وجد كوخ صغير في اخر سور القصر فسأل بتاع مين دا قالوا بتاع واحدة عجوز عايشة فيه , امر الحرس قالهم انا اعمل كل دا وتيجي العجوز تبوظ منظر القصر كدا هدووا الكوخ دا . وبالفعل هدوا الكوخ وكانت العجوز مش موجودة .
لما رجعت الولية العجوزة ومالقتش الكوخ بتاعها قالت حاجة غريبة جدا رفعت عنيها للسما وقالت ( يارب ان انا غبت اين كنت انت ) يعني بمنتهي البساطة بتقول لربنا يارب انا ماكنتش موجودة انت رحت فين ( شيخي يعلق ويقلك يعني هيا لو كانت موجودة هتعمل ايه يعني بس من عشمها في ربنا ) وفعلا يااخي ربنا امر الملايكة قال اهدمو القصر علي من فيه .
يارب يكون غرضي وصل .

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.

عضو فـعّـال

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
forexlibya is on a distinguished road
افتراضي رد: $@ هيا دي مصر @#
2#
29 - 05 - 2009, 08:50 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darsh_7ob87 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخوتي واحبتي في الله تعالي . ورد لي موقف اردت ان اجكيه لانه بالفعل موقف اراحني نفسيا جدا جدا والله .
تفضل الله عليا بان وفقي ليلة امس ان اقو لاصلي الفجر وبالفعل قمت وتوضات وتجهزت للنزول وانا قطن منطقة شعبية وعن بعد بسيط مني منطقة شعبية اكثير منها وافقر منها وكنت اود ان اصلي في مسجد بهذه المنطقة . وبالفعل الحمد لله توجهت في ظل هدوء تام يملآ الشارع نور القمر ولا يوجد احد من الناس ومررت في طريقي علي سوبر ماركت ( او بالاصح بقالة لانه محل صغير ) وطبعا كان قافل لاننا الفجر وكان لسه كمان علي الفجر بع ساعة لكن اللي خلاني اندهشت المحل مقفول اه ولانه محل صغير بس صاحب المحل البضاعة بتبقي معروضة بره (ارز مكرونة واوي بقوليا ممكن تكون في جوالات (شوال) موجودة بره المحل طوال النهار ) لكن الفجر لقيت المحل مقفول بس البضاعة موجودة بره المحل برده مجرد مغطيها بمشمع بلاستيك علشان الندي او المطر وساب بضاعته كلها بره كأنه سايبها في بيتهم . وسبحان الله ولا حتي قطة او جرو صغير او عصفور تقترب من البضاعة .
قلت ساعتها سبحان الله ( هيا دي مصر ) المشهد دا والله انا لا اعلمه في مكان تاني في العالم كله (فضلا عن مكة والمدينة المنورة ) الا في مصرنا الحبيبة .
يااااااااااااااااارب كل الناس ترمي حمولها علي الله زي الغلبان دا ما بيعمل ويروح ينام ويسيب البضاعة ربنا يحرسها .
اسف علي الاطالة بس هحكي قصة شيخي حكاها ليا قبل كدا والموضوع دا استراحة يعني بنريح نفسنا فيه .
المهم القصة بتقول ان كان في راجل عنده قصر كبيير وزين هذا القصر ونضف حواليه وعمل مزارع وجناين وخلاه افضل قصر موجود وفي مرة بيلف بالحاشية بتاعته حول القصر دا وجد كوخ صغير في اخر سور القصر فسأل بتاع مين دا قالوا بتاع واحدة عجوز عايشة فيه , امر الحرس قالهم انا اعمل كل دا وتيجي العجوز تبوظ منظر القصر كدا هدووا الكوخ دا . وبالفعل هدوا الكوخ وكانت العجوز مش موجودة .
لما رجعت الولية العجوزة ومالقتش الكوخ بتاعها قالت حاجة غريبة جدا رفعت عنيها للسما وقالت ( يارب ان انا غبت اين كنت انت ) يعني بمنتهي البساطة بتقول لربنا يارب انا ماكنتش موجودة انت رحت فين ( شيخي يعلق ويقلك يعني هيا لو كانت موجودة هتعمل ايه يعني بس من عشمها في ربنا ) وفعلا يااخي ربنا امر الملايكة قال اهدمو القصر علي من فيه .
يارب يكون غرضي وصل .
حمد الله بلاد الاسلامية بخير طول ما متمسكه بالاسلام
ولكن اخى كريم اغلب حواضر الاسلامية يوجد فيه مثل هذا الشى
يعنى عن تجربتى فى ليبيا فى مدينة اسمه طبرق سوق شعبى كامل فيه يتركون بضاعتهم ليل ولاحد يسرقه وهذا لن معتمدين على الله سبحانه وتعالى

التوقيع

هل تعلم ان الفوركس هى المضاربه وهى اسرع وسيلة شرعية حاليا لجنى المال
خالد الاوجلى
اللهم حبب الناس فى وفى قارى كلماتى امين

من مواضيعى
استرتجيتى

forexlibya غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ELMAALY
عضو متميز وصاحب افضل استراتيجية
الصورة الرمزية ELMAALY

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
ELMAALY is on a distinguished road
3#
29 - 05 - 2009, 09:04 PM
يا أخي مشهد رائع جدا وجزاك الله خيرا وتقبل الله صلاتك إن شاء الله
وكما تفضل أخي فوركس ليبيا يوجد الأمر في كثير من بلاد المسلمين خصوصا الشعبية منها التي ما زالت على الفطرة وتتمع بالحضارة الاسلامية الغضة الطرية لا تلك المدنية الزائفة
تحياتي
ELMAALY غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية نادر فيليب

نادر فيليب is on a distinguished road
Smile رد: $@ هيا دي مصر @#
4#
29 - 05 - 2009, 09:06 PM
فعلا معاك حق هى دى مصر (القديمة) لكن دلوقت خلاااااااااااااااااااااااص أنسى .
وبعدين القصة دى أخرتها مش كدا ...القصة أخرتها أن ربنا أمر الملايكة يبنوا لها قصر أعظم من بتاع الراجل دة وعمره ما يحتاج جناينية أو حراس ....لكن مش أمرهم يهدموا ويكسروا و يموتوا على من فية ...أية ياعم الراجل لقى شوية قذارة لازقة فى القصر بتاعة كنسها ورماها على جنب ...يقوم يموت فطيس كدا ويروح فيها ...أمال لو قتل الست حيحصل فية أية وللا لو أغتصبها وللا لوغرق العبارة ولا أكل الناس أكل مرشوش مبيدات مسرطنة ....أصحى يا درش ..........هى الست دى معاها تصريح بناء ....أفتح الجرنال وأقرأ ....بس أتأكد أنه بتاع الشهر دا مش من الستينات .

التوقيع

طبعا وجود هذا الموضوع بعد ان تأخر كثيرا فى الأستراحة فرحنى جدا ...ورد د.أسامة عادل شجعنى كثيرا

أشكر جميع من رد
... و شكرا إدارة بورصات

م.نادر فيليب

التعديل الأخير تم بواسطة نادر فيليب ; 29 - 05 - 2009 الساعة 09:13 PM سبب آخر: أضافة
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

5#
29 - 05 - 2009, 09:12 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexlibya مشاهدة المشاركة
حمد الله بلاد الاسلامية بخير طول ما متمسكه بالاسلام
ولكن اخى كريم اغلب حواضر الاسلامية يوجد فيه مثل هذا الشى
يعنى عن تجربتى فى ليبيا فى مدينة اسمه طبرق سوق شعبى كامل فيه يتركون بضاعتهم ليل ولاحد يسرقه وهذا لن معتمدين على الله سبحانه وتعالى
اهلا بيك اخ خالد
والله انا اتمني اشوف المنظر دا في بلاد المسلمين كلها فضلا عن بلاد العالم اجمع
بس للأسف المنظر دا شبه غير موجود في القاهرة الا في اماكن نادرة لكن موجود في القري والحمد لله

التوقيع

الأحرار يؤمنون بمن معه الحق .. والعبيد يؤمنون بمن معه القوة .. فلا تتعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً .. ودفاع العبيد عن الجلاد دائماً.
عضو فـعّـال

6#
29 - 05 - 2009, 09:14 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
فعلا معاك حق هى دى مصر (القديمة) لكن دلوقت خلاااااااااااااااااااااااص أنسى .
وبعدين القصة دى أخرتها مش كدا ...القصة أخرتها أن ربنا أمر الملايكة يبنوا لها قصر أعظم من بتاع الراجل دة وعمره ما يحتاج جناينية أو حراس ....لكن مش أمرهم يهدموا ويكسروا و يموتوا على من فية ...أية ياعم الراجل لقى شوية قذارة لازقة فى القصر بتاعة كنسها ورماها على جنب ...يقوم يموت فطيس كدا ويروح فيها ...أمال لو قتل الست حيحصل فية أية وللا لو أغتصبها وللا لوغرق العبارة ولا أكل الناس أكل مرشوش مبيدات مسرطنة ....أصحى يا درش ..........هى الست دى معاها تصريح بناء ....أفتح الجرنال وأقرأ ....بس أتأكد أنه بتاع الشهر دا مش من الستينات .
هههههههههههههههههههههههههههههه
بعيد عن السياسة ياعم انا بحب الريس وماليش دعوة
بس القصة انا سمعتها من شيخي كدا والله اعلم .

التوقيع

الصورة الرمزية بلال
مشرف سابق
الصورة الرمزية بلال

بلال is on a distinguished road
7#
30 - 05 - 2009, 01:17 AM
دائما اقول انه صاحب المال بكون خايف على مالو وعايش بس علشان الاعتناء بالمظاهر
اما الانسان العادي والبسيط فهو مريح ( الدماغ والاعصاب )
المشهد جدا رائع
وصارت نادرة هالايام

بس صدق الي قال
لا تبكي على الي راح مالو
ابكي على الي حظ مالو

( هي دي الدنيا يا عم درش )
بلال غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية سامر سامر
عضو فـضـي
الصورة الرمزية سامر سامر

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
سامر سامر is on a distinguished road
8#
30 - 05 - 2009, 09:15 AM
تحياتي الى الجميع وكم أحس بالسعادة عندما يكون هناك موضوع فيه مشاراكات كثيرة أدام الله هذا الوفاق بإذنه سبحانه وتعالى
المشهد الذي أذكره وهو مطابق لهذا الموضوع هو في فيلم الرسالة
حيث أن أول مرة ترك الناس بضاعتهم وذهبوا الى الصلاة وتعجب الكفار من أمر المسلمين حينها
وهذا في الحقيقة مشهد رائع
ولكن أين الناس بل اين الدول الإسلامية من هذه الأمور السرقة في كل مكان في العالم
وحتى أن السرقة تنمو في المساجد
فكم من مصلي ذهب الى ربه للصلاة والدعاء وعاد حافياً الى منزله لأن أحدهم قام بسرقة حذائه،
عجيب هو يصلي وغيره يتربص ليسرق حذائه كم أن هذا الموقف مؤلم
وهناك من قام بسرقة صناديق الصدقات والتبرعات من المساجد، إن غياب الوعي الديني الصحيح والثقافة الدينية الصحيحة تجعل المسلم على الهوية يسرق دون أدنى شعور بالذنب،
وكم من الناس هم غافلون
وكما قيل

"الناس نيام إذا ماتوا أنتبهوا"

إنشاء الله نكون من الصاحين دائماً تقبل الله أعمالنا وأعمالكم وهدانا وهداكم الى سواء السبيل

التوقيع

إن ربك يبسط الرزق لمن يشاء ويقدر إنه كان بعباده خبيراً بصيراً
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

مـــن مـــواضـــــيـعـــي

سامر سامر غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

9#
30 - 05 - 2009, 10:44 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بلال مشاهدة المشاركة
دائما اقول انه صاحب المال بكون خايف على مالو وعايش بس علشان الاعتناء بالمظاهر

اما الانسان العادي والبسيط فهو مريح ( الدماغ والاعصاب )
المشهد جدا رائع
وصارت نادرة هالايام
بس صدق الي قال
لا تبكي على الي راح مالو
ابكي على الي حظ مالو
( هي دي الدنيا يا عم درش )

والله علي رأيك يابلال بس صدقني انا بحص ان اكتر ناس عايشة في الدنيا دي مرتاحة اللي مش لاقي ياكل وعايش علي قده صدقني بحس انه مش حامل ليها اي هم عايش لو أكل بيحمد ربنا ما أكلش هوا متعود علي كدا يعني مش فارقة معاه خاااالص وما بيبصش لحد .
ربنا يكرمنا يارب .

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامر سامر مشاهدة المشاركة
تحياتي الى الجميع وكم أحس بالسعادة عندما يكون هناك موضوع فيه مشاراكات كثيرة أدام الله هذا الوفاق بإذنه سبحانه وتعالى

المشهد الذي أذكره وهو مطابق لهذا الموضوع هو في فيلم الرسالة
حيث أن أول مرة ترك الناس بضاعتهم وذهبوا الى الصلاة وتعجب الكفار من أمر المسلمين حينها
وهذا في الحقيقة مشهد رائع
ولكن أين الناس بل اين الدول الإسلامية من هذه الأمور السرقة في كل مكان في العالم
وحتى أن السرقة تنمو في المساجد
فكم من مصلي ذهب الى ربه للصلاة والدعاء وعاد حافياً الى منزله لأن أحدهم قام بسرقة حذائه،
عجيب هو يصلي وغيره يتربص ليسرق حذائه كم أن هذا الموقف مؤلم
وهناك من قام بسرقة صناديق الصدقات والتبرعات من المساجد، إن غياب الوعي الديني الصحيح والثقافة الدينية الصحيحة تجعل المسلم على الهوية يسرق دون أدنى شعور بالذنب،
وكم من الناس هم غافلون
وكما قيل

"الناس نيام إذا ماتوا أنتبهوا"

إنشاء الله نكون من الصاحين دائماً تقبل الله أعمالنا وأعمالكم وهدانا وهداكم الى سواء السبيل
ههههههههههههههههههههه انا شخصيا حصلت معايا مرتين مرة الشبشب بتاعي اتبدل ومرة تانية اتاخد خالص ومارجعش .
وهيا دي الدنيا.

التوقيع

عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
arabeg is on a distinguished road
10#
30 - 05 - 2009, 04:27 PM
جزاك الله كل خير ......موضوع مميز جدا
arabeg غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
مصر, هيا

جديد مواضيع استراحة بورصات