• 10:34 مساءاً

ساعدونى ...عاوزه افتح حساب تجريبى

Like Tree7Likes

عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
ام فيروز is on a distinguished road
افتراضي رد: ساعدونى ...عاوزه افتح حساب تجريبى
21#
08 - 04 - 2012, 01:58 PM
لالالالا حليته وياااااااااااارب اكون صح

وخدى عندك الواجب دة علشان اعرف انتى فهمتى كلامى ولا لآ
قامت ام فيروز بفتح حساب لدى احدى شركات الوساطة المالية بمبلغ 250 $ فوفرت الشركة رافعه مالية قدرها 1:100 وحينما دخلت ام فيروز منصة التداول وجدت سعر GBP/USD = 1.5850 سعر الشراء وكان سعر البيع 1.5846 فاذا قررت ام فيروز شراء عقد واحد من نوع مينى اى النقطة ب عشرة سنتعلما بان السعر ارتفع الى 1.5900 ،فاجب عما يلى

اولا هو موش المينى يعنى النقطه بدولار والميكرو هو اللى نقطته ب 10 سنت .؟.
1- كم عدد النقاط التى تاخذها الشركه (سبريد)؟ 1.5850-1.5846= 4 نقااط
2-ما قيمه الهامش المستخدم فى هذه الصفقة ؟
بما انى هشترى عقد ميكرو يعنى 1000*1.5850=1585$ --> الهامش المستخدم الى انا هدفعه ازاى وانا موش معايا غير 250 دولار بس ؟؟؟؟ .... لا هنقسمه على 100 صح ؟؟ يبقى 15.85 $ عشان احصل على لوت 1000 يورو

3- ما قيمه الهامش المتاح اثناء تنفيذ الصفقة؟ المفروض ان الهامش المتاح = الرصيد - الهامش المستخدم
250$ -15.85 $ =234.15 $

4- ما قيمه الهامش المتاح عند وصول السعر ل 1.5900

معنى كده انه زاد 50 نقطه والنقطه = 10 سنت
اذن 50*10= 500 سنت = 5$ اذن الهامش المتاح اصبح 239.15$

5- ما قيمه رصيد الحساب عند اقفال الصفقة على سعر1.5900؟
الرصيد + الربح = 255$
ehabco2011 likes this.
ام فيروز غير متواجد حالياً  

عضو نشيط جدا

medoram is on a distinguished road
22#
08 - 04 - 2012, 02:23 PM
اختي الكريمة ام فيروز هذه الحسابات يقوم بها برنامج التداول اتوماتيكيا لذا نصيحتي لكي ان تتعلمي التحليل الفني
يكفي ان تعرفي حساب خسارتك قبل ربحك عند دخولك اي صفقة اما الحسابات الاخرى فكما قلت البرنامج يقوم بها اتوماتيكيا

التوقيع

اللَهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَأُشْهِدُ مَلَائِكَتكَ وَحَمَلَةَ عَرْشِكَ وَأُشْهِدُ مَنْ فَي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الأَرْضِ أَنَّكَ أَنْتَ الله لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُك

هل تعاني من الهموم ؟ تفضل هذا المقطع

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

medoram غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
ام فيروز is on a distinguished road
23#
08 - 04 - 2012, 03:06 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoram مشاهدة المشاركة
اختي الكريمة ام فيروز هذه الحسابات يقوم بها برنامج التداول اتوماتيكيا لذا نصيحتي لكي ان تتعلمي التحليل الفني
يكفي ان تعرفي حساب خسارتك قبل ربحك عند دخولك اي صفقة اما الحسابات الاخرى فكما قلت البرنامج يقوم بها اتوماتيكيا

شكراااا جداااااا على النصيحه فعلا ده السؤال اللى كنت عاوزه اسأله بعد ماتأكد انى حليت الواجب صح

هل مطلوب منى ان اعمل كل ده عند كل صفقه ؟؟؟؟؟؟؟

وايه هو اللى المفروض اعمله بس

شكرااا
ام فيروز غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

24#
08 - 04 - 2012, 03:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام فيروز مشاهدة المشاركة
شكراااا جداااااا على النصيحه فعلا ده السؤال اللى كنت عاوزه اسأله بعد ماتأكد انى حليت الواجب صح

هل مطلوب منى ان اعمل كل ده عند كل صفقه ؟؟؟؟؟؟؟

وايه هو اللى المفروض اعمله بس

شكرااا
ليس مطلوبا فالبرنامج يقوم به لوحده ما عليك الان سوى بدا تعلم التحليل و كيفية توقع السعر المستقبلي لاي زوج وابداي من هذا الاسبوع وادخلي الصفقات على حسابك التجريبي حسب تحليلك انت وليس اي تحليل اخر
لنقل مثلا قمت بتحليل زوج اليورو دولار و حسب تحليلك السعر نازل الى 1.3000 و السعر الان 1.3100 يعني 100 نقطة و حسابك 250$
لو طبقنا جيدا ادارة راس المال دخولك سيكون ب 25 سنتا للنقطة ونصيحة اخرى لك داائما اجعلي الهدف اكبر من الاستوب بمعنى مثلا في هذه الصفقة الهدف 100 نقطة اذا الاستوب لا يجب ان يكون اكثر من ذالك ايضا و خليه في حدود 50 نقطة احسن
بعد دخولك الصفقة قدر الله ان ضربت الاستوب يبقى خسارتك 50 نقطة و النقطة ب 25 سنت يعني خسارة 12.5$ ولو الصفقة جابت الهدف الربح 25$ وهكذا الى ان يصل حسابك الى 500$ وبعدها ادخلي النقطة بنصف دولار وقسي على ذالك
المهم الان لا تشغلي نفسك بهذه الحسابات و ابداي في تعلم التحليل
تحياتي لكي واي استفسار لا تترددي

التوقيع

اللَهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ وَأُشْهِدُ مَلَائِكَتكَ وَحَمَلَةَ عَرْشِكَ وَأُشْهِدُ مَنْ فَي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الأَرْضِ أَنَّكَ أَنْتَ الله لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُكَ وَرَسُولُك

الصورة الرمزية mohamed_eltaweil
عضو نشيط جدا

mohamed_eltaweil is on a distinguished road
25#
08 - 04 - 2012, 04:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flymero مشاهدة المشاركة
درس خصوصى الله ينور عليك (استاذ محمد الطويل ) ماشاء الله عليك من 2008 مبتعملش مشاركات !!!!!!
سبحان الله الواحد لما بيسئل السؤال مبيلاقيش حد يعبرة
السلام عليكم
اولا اعتب عليك طريقة الحديث و التى فيها نوع من التهكم
ثانيا اذا دققت فى مشاركاتى فلن تجد اى مشاركات لى قبل شهر يناير2012 وان وجد قبل ذلك فعلى الاكثر سوف تجد او مشاركة او اثنين على الاكثر
ثالثا انا بالفعل سجلت بالمنتدى و انقطعت عنه طول هذه الفتره ثم عدت للمنتدى من جديد بدايه من 2012
رابعا المنتدى ملىء بالنخب و لم اجد حتى الان اى سؤال لم يتم الرد عليه من قبل اى عضو و يسارع الاعضاء فى الاجابة على اى استفسار قبل المشرفيين
خامسا كنت انتظر منك تشجيع وليس رد يحبط فكيف لا تج "من يعبرك" على حد قولك و لم ارى منك سؤال واحد لم اجب عليه و بالفعل اول مرة اتعامل معك
عموما شرفتنى فى هذا الموضوع وان كان لك اى استفسار فانا فى خدماتك
السلام عليكم
mohamed_eltaweil غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

26#
08 - 04 - 2012, 04:32 PM
اقتباس:

قامت ام فيروز بفتح حساب لدى احدى شركات الوساطة المالية بمبلغ 250 $ فوفرت الشركة رافعه مالية قدرها 1:100 وحينما دخلت ام فيروز منصة التداول وجدت سعر GBP/USD = 1.5850 سعر الشراء وكان سعر البيع 1.5846 فاذا قررت ام فيروز شراء عقد واحد من نوع مينى اى النقطة ب عشرة سنتعلما بان السعر ارتفع الى 1.5900 ،فاجب عما يلى

بما انى هشترى عقد ميكرو يعنى 1000*1.5850=1585$ --> الهامش المستخدم الى انا هدفعه ازاى وانا موش معايا غير 250 دولار بس ؟؟؟؟ .... لا هنقسمه على 100 صح ؟؟ يبقى 15.85 $ عشان احصل على لوت 1000 يورو

3- ما قيمه الهامش المتاح اثناء تنفيذ الصفقة؟ المفروض ان الهامش المتاح = الرصيد - الهامش المستخدم
250$ -15.85 $ =234.15 $

الرصيد + الربح = 255$
هصحح لما ارجع البيت لانى فى الشغل دلوقت وبقرا الكومنتات بسرعه
بس الله ينور
عضو نشيط جدا

27#
08 - 04 - 2012, 04:38 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoram مشاهدة المشاركة
نعم اخى الكريم هى بالفعل ليست بحاجة الا حساب كل ذلك فى كل صفقة و لكن كسف لها ان تتداول على منصة دون انت تعرف ما الفرق بين البلانس و الايكوتى و الهامش المتاح و الهامش المستخدم
وكيف لها الا تعرف كيفية حساب قيمه العقود و كيف يتم حساب النقطة و كيفية ادارة راس المال
انت تعلم جيدا انها مبتدءه حتى انها تريد المساعده فى تنزيل المنصات و فتح الحسابات التجربية وهذا لا يعييبها فى شىء فكلنا فى بدايتنا كنا كذلك و نتعلم ولازلنا حتى الان نتعلم و سوف نحيا لنتعلم
فمن الواجب علينا ان نرشدها للصواب فلا مجال للتجربة دون اساس
وهذا الاساس اعتقد انك تعلمته فى بدايتك ومنه تفهم الى اين تذهب صفقاتك وكيف تديرها
واخيرا اشكرك على النصيحة
دمت بكل ود
عضو نشيط جدا

28#
08 - 04 - 2012, 05:06 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_eltaweil مشاهدة المشاركة
نعم اخى الكريم هى بالفعل ليست بحاجة الا حساب كل ذلك فى كل صفقة و لكن كسف لها ان تتداول على منصة دون انت تعرف ما الفرق بين البلانس و الايكوتى و الهامش المتاح و الهامش المستخدم
وكيف لها الا تعرف كيفية حساب قيمه العقود و كيف يتم حساب النقطة و كيفية ادارة راس المال
انت تعلم جيدا انها مبتدءه حتى انها تريد المساعده فى تنزيل المنصات و فتح الحسابات التجربية وهذا لا يعييبها فى شىء فكلنا فى بدايتنا كنا كذلك و نتعلم ولازلنا حتى الان نتعلم و سوف نحيا لنتعلم
فمن الواجب علينا ان نرشدها للصواب فلا مجال للتجربة دون اساس
وهذا الاساس اعتقد انك تعلمته فى بدايتك ومنه تفهم الى اين تذهب صفقاتك وكيف تديرها
واخيرا اشكرك على النصيحة
دمت بكل ود
اخي الكريم لا تعتبر كلامي اني نفيت كلامك ,, لا و الله بالعكس بس فقط حبيت اوضح انو كثير من هذه الحسابات قد تلخبط الواحد مع انه مبتدئ لذا انا طمنتها انو ما فيش داعي كل مرة تقوم بهذه العمليات و انو البرنامج يقوم بها اتوماتيكيا
تقبل تحياتي
mohamed_eltaweil likes this.

التوقيع

الصورة الرمزية flymero
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية flymero

flymero is on a distinguished road
29#
08 - 04 - 2012, 06:47 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_eltaweil مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اولا اعتب عليك طريقة الحديث و التى فيها نوع من التهكم
ثانيا اذا دققت فى مشاركاتى فلن تجد اى مشاركات لى قبل شهر يناير2012 وان وجد قبل ذلك فعلى الاكثر سوف تجد او مشاركة او اثنين على الاكثر
ثالثا انا بالفعل سجلت بالمنتدى و انقطعت عنه طول هذه الفتره ثم عدت للمنتدى من جديد بدايه من 2012
رابعا المنتدى ملىء بالنخب و لم اجد حتى الان اى سؤال لم يتم الرد عليه من قبل اى عضو و يسارع الاعضاء فى الاجابة على اى استفسار قبل المشرفيين
خامسا كنت انتظر منك تشجيع وليس رد يحبط فكيف لا تج "من يعبرك" على حد قولك و لم ارى منك سؤال واحد لم اجب عليه و بالفعل اول مرة اتعامل معك
عموما شرفتنى فى هذا الموضوع وان كان لك اى استفسار فانا فى خدماتك
السلام عليكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
متزعلش يا استاذنا انا مش بتهكم ولا حاجة انا بس استغربت انك مش بتشارك من زمان !!!
بالتوفيق

التوقيع

بسم الله الرحمن الرحيم
وقل ربي زدني علما
صدق الله العظيم

flymero غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

30#
08 - 04 - 2012, 09:37 PM
اقتباس:

250$ -15.85 $ =234.15 $

الرصيد + الربح = 255$
الله ينور
كله صح ماعدا اخر نقطة بس تلاقيكى نسيتى ان نوع العقد مينى وليس ميكرو
يعنى النقطة بدولار وليست ب 10 سنت
يبقى 50 نقطة * 1 = 50 دولار
الهامش المتاح عند وصول السعر 1.5900 = 50 دولار (المكسب) + الهامش المتاح الاساسى (234.15) = 284.15
وطبعا الرصيد بعد الربح = 50 + 250 = 300
انا كدة اطمنت عليكى والحمد لله انتى اكدتيلى فهمك لكل ما شرحته
لو فى اى استفسار فيما سبق ياريت تقولى لو مفيش اسالى فى اى حاجة تانية وانا موجود بامر الله
ملحوظة: كل اللى انا شرحته اساسى انك تعرفيه حتى لو مش هتحسبيه بنفسك ولكن واجب تعرفى بيتخصم كام من رصيدك لما تنفذى صفقة و بتختارى العقود ازاى اذا كانت قيمه النقطة دولار او 10دولار او حتى عشرة سنت وكل ديه بيزيكس لازم تكونى فمهما علشان تعرفى تتعاملى مع المنصة
تحياتى

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام