• 1:58 صباحاً

لقد صنعنا EA ولكن نرجو مساعدتنا، نرجو كل الناس المحترفة فى الاكسبيرتات الدخول ومساعدتنا

عضو جديد
beshayj07 is on a distinguished road
31 - 05 - 2012, 03:52 AM
beshayj07 غير متواجد حالياً  
افتراضي لقد صنعنا EA ولكن نرجو مساعدتنا، نرجو كل الناس المحترفة فى الاكسبيرتات الدخول ومساعدتنا
السلام عليكم
نرجو مساعدتكم
الاكسبيرت تم صنعه الحمدلله بنفس القوانين والشروط ولكن اريد بعض التعديل فيه
ساشرح فكرة الاكسبيرت ( وبه نظام الهيدج ) الاكسبيرت مصنوع على هذا المؤشر Ultra-Filter.mq4
وارجو ان تراجعوا القوانين فى الاكسبيرت سليمة ولا فى حاجة ناقصة فيه

الشرح:-
انا بستخدم الشارت m1 صفقات كثيرة
على اى شارت m1 ، m5 ، m15 ، m30 ، H1
مثلا لو المؤشر بقى لونه ازرق ، ظهور اول بار ازرق يقوم بالشراء ولا يقوم بالشراء مرة تانية فى منتصف البار ، عند النقطة 1.2710 يبدا الاكسبيرت فى الشراء ولا يقفل الصفقة الا عند البار الاحمر طبعا اول بار احمر ، وعندما يقفل الصفقة ، يبدا فى صفقة جديدة عند ظهور البار الاحمر ، بيع من النقطة مثلا 1.2770 ولا يقفل الصفقة الا عند ظهور البار الازرق
وممكن نضع take profit = 25 ، 50 ،100 لو الواحد حب يشغل الخاصية ده

كل ده سهل اهم الحاجة الفكرة الاهم المربحة باذن الله
الفكرة ممكن تطبق على حساب كبير وبعد ذلك نجربها على حساب قليل او ممكن حساب بالسنت فى انستا فوركس او forex4you اى حساب بالسنت
هاضع صورة للفكرة : وانتم علقوا على الفكرة بس قبل الفكرة يوجد ملحوظة :
احنا عارفين ان المؤشر ده بشتغل على شارت m1 فقط وانا بشتغل على m1 ، ولكن ممكن اى شارت m5 او m15 ، m 30 كويس او اى شارت
ممكن اليورو يصعد مثلا 15 نقطة ويبدا المؤشر فى ظهور البار الازرق نبدا نحن بالشراء ولا نقفل الا عندما يظهر البار الاحمر ممكن يبقى فى خسارة فى الحاله ده لو مصعدش اليورو مرة واحدة هيبقى فى المؤشر مرة بار ازرق ومرة بار احمر ويبقوا قريبين لبعض
ولكن ايضا فى اغلبية الاحيان
ممكن اليورو هيبط مثلا 100 نقطة او 150 نقطة ويبدا ظهور البار الاحمر ونبدا صفقة بيع ولا نقفل الصفقة طبعا الا عند ظهور البار الازرق وكده حقق ربح كبير من 100 الى 150 نقطة فى بعض الاحيان مش علطول
" بس ممكن نستفيد من الخبطة ده او الفرصة ده نضع العبارة ده فى علامة تنصيص لنرجع اليها "

الفكرة :
لو مثلا ظهر البار الازرق وتم الشراء من النقطة 1.2725 والاكسبيرت اشترى ورفع 5 نقط او 10 نقط وللاسف لم يصعد واليورو هبط الى اسفل وظهر البار الاحمر متاخر مثلا عند النقطة 1.2707 ياترى الاكسبيرت ماذا يفعل؟
اللى هيعمله الاكسبيرت ان يقفل الصفقة بخسارة ويفتح صفقة بيع
الفكرة بقى :
انه لا يقفل الصفقة بتاع الشراء ولكن عند ظهور البار الاحمر يفتح صفقة تانى عكس الصفقة الاولى صفقة بيع لتثبيت الرصيد يسمى هيدج طبعا فى نفس العملة ولا يقفل اى صفقة منهم الا عند ظهور البار الازرق او الاحمر
بس بشرط طبعا ان الصفقة التى سوف يقفلها لا تكون بالسالب ، يعنى هيبقوا صفقتين عكس بعض واحدة شراء والتانية بيع
نريد الاكسبيرت ان يتخلص من اى واحدة ويستكمل طريقه عادى
المفروض الاكسبيرت ان يقفل صفقة البيع بس فى حالة ظهور البار الازرق وتكون الصفقة مربحةعند النقطة مثلا 1.2690 وعندما يقفل صفقة البيع يفضل مع الاكسبيرت الصفقة التانية اللى هى صفقة الشراء ولا يقفلها
الا عند ظهور البار الاحمر وطبعا مش مهم ممكن يقفل الصفقة ده بالسالب بس الصفقة ده بس لانها صفقة واحدة طبعا بس المفروض ان نكون ربحنا فيها طبعا / المفروض الاكسبيرت يحسب الفرق بين الصفقتين الشراء والبيع فى نفس الوقت ويستطيع ان يحسب الربح منهم او يقفل الصفقة عند الربح، لو لم يستطع الاكسبيرت ان يحسب الفرق بين الصفقتين ممكن لا يقفلها بالسالب ابدا ونحن نحسب الفرق ونغلقها يدوى مش مشكلة ده وهكذا وهكذا ..........
وطبعا الاكسبيرت لما يتخلص من صفقة البيع ممكن الصفقة التانية الشراء تحقق ربح عالى ، ولا تقفل الاعندما يظهر البار الاحمر وممكن البار الاحمر يظهر عند النقطة مثلا 1.2830 وبكده يكون ربح عالى وتم تعويض اى خسارة
وممكن يكون ربح قليل بس اكيد فى مرة ..........هتخبط ويحقق ربح عالى
طبعا نرجع للكلمة اللى فى علامة تنصيص اللى فوق : اللى هى الخبطة اكيد هيجى مرة والمؤشر مرات بيحقق ربح عالى طبعا بس مش علطول ولكن فى بعض الاحيان ممكن يحقق من 100 الى 150 نقطة ، والمؤشر بيزرق مثلا من 100 الى 150 نقطة فى بعض الاحيان وبكده هنعوض الخسارة
ويستكمل الاكسبيرت فى طريقه لو كان صعود او هبوط

انا لا اعرف شيئا فى تصميم الاكسبيرت ممكن تساعدونى فى تصميمه بهذه القوانين
والله سوف لا ينسى تعبكم وشكرا لكم ، وانا اعرف انكم مشغولون ولكن انا طمعان فى حبكم

الاكسبيرت تم صنعه وبضبط هذه الاعدادت يشتغل على هذه القوانين
الاعدادات
multiplier=0.10
الهيدج بنفس اللوت
لكى يفتح صفقة بالعكس بنفس اللوت المفتوح فى الصفقة
ولو زودت قيمة اللوت لازم تزود قيمة الهيدج
use profit pips
هنختارها
false
و
timeframe
اللى هو الشارت على m1
نتختاره m1
ولو عايزينه m5 او m15 او m30 او h1 =60

التعديل الذى اريده هو
الاكسبيرت بيقوم بالشراء عند ظهور اول بار ازرق لو لحق يحقق ربح هيقفل الصفقة عادى عند ظهور اول بار احمر ويحقق ربح وهكذا ولكنه طبعا زى ما احنا عارفين المؤشر ده بيزرق ويحمر علطول
حل هذه المشكلة كالاتى:
مثال : الاكسبيرت قام بالشراء عند النقطة 1.2510 وصعد قليلا 5 نقاط ولم يلحق ان يقفل الصفقة طبعا لو قفل الصفقة سيخسر فالاكسبيرت يقوم بعمل صفقة العكس ( الهيدج ) وينزل اليورو
مثلا عند النقطة 1.2460 ويبدا يصعد ويظهر اول بار ازرق طبعا الاكسبيرت فاتح صفقتين
طبعا الاكسبيرت سيقوم بقفل صفقة لانه ظهر اول بار ازرق ( الخاصية ده عايزين نتاكد منها انها شغالة كويس وتمام )
بعد الاختبار وجدت ان الاكسبيرت لا يقفل الصفقة لكنه يفتح صفقة شراء وانا لا اريد ذلك انا اريد
ان الاكسبيرت يقوم بقفل صفقة البيع ولا يقوم بعمل اى صفقات ويفضل الاكسبيرت معاه الصفقة التانية وهى الشراء ويقفلها بعد ربح او لا يقفلها بالسالب
ده اول حاجة
تانى حاجة
ان لا يقوم الاكسبيرت بقفل صفقة البيع بالسالب لانه ممكن طبعا اليورو مينزلش كتير ينزل مثلا عند النقطة 1.2890 ويصعد وميلحقش الاكسبيرت ان يقفل صفقة البيع لانه لو قفلها ستخسر الصفقة
فحل هذه المشكلة ان الاكسبيرت لا يقفل اى صفقة بالسالب ابدا ونحن ممكن نقفل الصفقة بعد ذلك يدوى
لانه يوجد مشكلة ايضا فى نقطة ان لا يقفل الصفقة بالسالب
انا متخيل ان الاكسبيرت لم يستطع حساب الفرق بين الصفقتين وميقفلش الصفقة غير لما يحقق ربح
او ممكن الاكسبيرت يعرف ان الحساب المفتوح مثلا به رصيد 100 دولار ومن خلال الصفقتين دول حققنا رب 150 دولار ويقفل الصفقة بالسالب وخلاص
انا مش عارف المشكلة ده هتتحل ازى مش مهم المشكلة ده
المهم انه لا يقفل الصفقة بالسالب
ده اهم حاجة
انه لا يقفل الصفقة بالسالب ابدا
شكرا لكم وانا اسف انى كتبت كلام كثير بس لانى اتاكد انا الفكرة وصلت لكم
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 22222.jpg‏ (60.0 كيلوبايت, المشاهدات 4)
نوع الملف: jpg 7777777.jpg‏ (60.0 كيلوبايت, المشاهدات 2)
الملفات المرفقة
نوع الملف: zip Easy Hedger 2.zip‏ (6.4 كيلوبايت, المشاهدات 16)

عضو جديد

beshayj07 is on a distinguished road
افتراضي رد: لقد صنعنا EA ولكن نرجو مساعدتنا، نرجو كل الناس المحترفة فى الاكسبيرتات الدخول ومساعدتن
2#
31 - 05 - 2012, 03:53 AM
صورة لتوضيح الخطأ
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg خطا.jpg‏ (252.1 كيلوبايت, المشاهدات 7)
beshayj07 غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات