• 2:15 مساءاً

امجدونا للتوصيات السوبر ملكية

موضوع مغلق
Like Tree3237Likes

عضو جديد

ins.mohamed is on a distinguished road
افتراضي رد: امجدونا للتوصيات السوبر ملكية
251#
06 - 07 - 2012, 09:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimo0 مشاهدة المشاركة
اخوانى الحمد لله الاسبوع دة من اجمل الاسابيع الى عدت علينا كلها ارباح والحمد لله بفضل الله اولا وبفضل استاذ امجد
عشان كدة بقترح ان شاء الله الاسبوع الى جاي كلنا نتعاون مع بعض لنرتقى بالورشة لافضل حال
اقتراحى هو كل واحد قدامه فرصة على اي زوج عملات يذكرها فورا فى الورشة عشان الى مش واخد باله منها يعرفها ونتشارك فيها جميعا وكله يدى رايه فيها وان شاء الله بكدة هتكون الصفقات كتيرة ومتميزة الى موافق يعمل لايك عشان نبدا الاسبوع القادم ان شاء الله بقوة اكبر
واجازة سعيده عليكم .
اقتراح جميل جداً يا كسمة وانا معاك وانشاء الله جميع الشباب يشاركون والفائدة للجميع
وإجازة سعيدة
ins.mohamed غير متواجد حالياً  

عضو جديد

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
memo_sfm is on a distinguished road
252#
06 - 07 - 2012, 09:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amjadona1 مشاهدة المشاركة
عندك حل من اثنين اما انك ترجعي للمشاركات حقت الأخ مؤيد وراح تلاقي الصور اللي تحتاجيها في اضافة خطوط الموفينج او انك تمشي معايا خطوة خطوة وتحطي الخطوط بنفسك وترى العملية جدا سهلة روحي على ادراج راح تلاقي بعدين مؤشرات اضغطي على مؤشرات راح تلاقي موفينج افرج اضغطي على موفينج افرج وحطي القيمة في الخانة حقت الفترة واختاري من تحت نوع الخط سواء كان سيمبل او اكسبونينشال انا لو كان عندي برنامج ارفاق الصور كنت ارفقت لكي الصور لكن والله ماعندي كل المطلوب منك الان انك تتعبي نفسك شويا وترجعي تقري من بعد صفحة رقم 8 وراح تلاقي كل شي ان شاء الله ولو مافهمتي ارجعيلي مرة تانية ويسير خير بس اهم شي حاولي عشان اعرف لفين وصلتي بالزبط
ارجوك تحملني شوي وان شاء الله بيمشي الحال
سوف اخبرك بكل ما فعلته وانت صححلي الخطأ اذا ممكن
1- ذهبت للادراج وضغطت على المؤشرات بس ماطلع موفنيج افرج ولكنني وجدتها حين ضغطت على ايقونت (اتجاه) وموجودة ايضاً عند (مخصص ) وهنا ضعت

memo_sfm غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية amjadona1
عضو مميـز
الصورة الرمزية amjadona1

amjadona1 is on a distinguished road
253#
06 - 07 - 2012, 09:32 PM
انا ياشباب مافطرت ولا اتغديت ولا اتعشيت وطول الوقت جالس معاكم الان استأذنكم رايح اكل لقمة لأني جيعان وحاسس بدوخة ولو عندكم اي استفسارات اجاوب عليها بكرة ان شاء الله وبالنسبة لنقل الحساب الى اف اكس سي ام مايحتاج ابدا بالعكس اف اكس سوليوشن افضل بمية مرة لكن احنا فقط نبغى نوحد المنصة اللي شغالين عليها لا اقل ولا اكثر يعني تقدر تحمل المنصة وتحط المؤشرات عليها بدون ماتفتح عليها اي صفقة لان حسابك مهو عندهم اصلا ثانيا الف مليون مبروك ياكيمو على الأرباح وان شاء الله القادم افضل واشكرك على مشاركتك الرائعة يااصيل ياعسل وياريت لو تساعدو اي احد بيستفسر عن التوليفة وانا كمان راح اجاوب على الأسئلة بكرة ان شاء الله القاكم على خير و600 الف مليون مبروك عليكم الأرباح في امان الله مع السلامة يااحلى حلوين في الدنيا اخوكم ومحبكم العبد الفقير لله امجدونا1
amjadona1 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية kimo0
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية kimo0

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
kimo0 is on a distinguished road
254#
06 - 07 - 2012, 09:34 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo_sfm مشاهدة المشاركة
ارجوك تحملني شو وان شاء الله بيمشي الحال
1- ذهبت للادراج وضغطت على المؤشرات بس ماطلع موفنيج افرج ولكنني وجدتها حين ضغطت على ايقونت (اتجاه) وموجودة ايضاً عند (مخصص ) وهنا ضعت
بصى اختى ان شكلك ميتاتريدر عربى مثلى وانا هقولك المفيد انتى دخلتى دلوقتى على ايقونت اتجاه تمام واختارت moving average لحد هنا حلو عندك فى الصفحى الى فتحتيها كلمة فترة هتحطى فيها اولا خط وهو رقم 7 كلمة ازاحة تسبيها زي ما هى تحتيها هتلاكة مربع مكتوب جنبة طريقة اختارى Exponential وتحت خالص هتلاقى كلمة نمط اختارى منها اللون وهو اى لو تحبيه وبعد كدة اوكى وخلاص كدة خلصتى اول خط وهو ال7
بعد كدة 14 نفس الى عملتيه فى اول خط تعمليه فى تانى خط بس 14 فى مربع الطريقه تخليه simple
21 Exponential
وكملى بقية الخطوط كما ذكر استاذ امجد
وكل ما تخلصى خط تدوسى اوكى وتفتحى المؤشر من جديد لحد ما تعملى ال9 خطوط
بالتوفيق ان شاء الله
kimo0 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية amjadona1
عضو مميـز
الصورة الرمزية amjadona1

amjadona1 is on a distinguished road
255#
06 - 07 - 2012, 09:39 PM
اقتباس:
ارجوك تحملني شوي وان شاء الله بيمشي الحال
ممتاز ممتاز ممتاز انتي كده وصلتي للمكان الصحيح اضغطي الان على موفينج افرج واختاري نوع الخط سيمبل او اكسبونينشال وحطي قيمة الخط في خانة الفترة وحددي اللون اللي تبغيه وعشان تفهمي اكتر ارجعي لصفحة رقم 9 عشان تعرفي كيف تحطي نوع الخط ولو مافهمتي الشباب هنا ان شاء الله ماراح يقصرو معاكي او حملي التمبلت في صفحة 18 وريحي نفسك او انتظريني لبكرة وان شاء الله راح اجاوبك على كل اسئلتك سؤال سؤال بس والله انا اليوم جدا تعبان ولازم اروح اكل لقمة لأني ميت من الجوع
amjadona1 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

burkan1 is on a distinguished road
256#
06 - 07 - 2012, 09:56 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amjadona1 مشاهدة المشاركة
تؤمر امر ياعزيزي مستعد اشرحلك مية مرة ماعندي مشكلة المهم عندي انك تفهم انت وكل الأخوان والأخوات اوكي نكتب اول شي اعدادات التوليفة عشان ابدأ معاك من البداية

7 اكسبونينشال
14 سيمبل
21 اكسبونينشال
55 سيمبل
100 اكسبونينشال
100 سيمبل
200 اكسبونينشال
200 سيمبل
1000 اكسبونينشال

طريقة الدخول والخروج من الصفقة

عند اختراق خط ال 7 وال 21 لاخر خط ندخل في الصفقة سواء كان الإختراق من تحت لفوق او من فوق لتحت وفي حالة ان خط ال 7 وخط ال 21 اخترقو اخر خط وكان باقي خط ال 1000 لم يتم اختراقه لبعده عن اخر خط 50 نقطة فما فوق هنا في هذي الحالة ندخل في الصفقة والهدف يكون وقتها خط ال 1000 وبعدها نقفل الصفقة لكن لو كان خط ال 1000 قريب من بقية الخطوط السابقة ننتظر حتى مايتم اختراقه من قبل خط ال 7 وال 21 وعندها ندخل في الصفقة طيب كيف نخرج من الصفقة بالنسبة للخروج عندنا 3 حالات ممكن من نخلالها نخرج من الصفقة الحالة الأولى ظهور نقطة الباربوليك على شمعة معاكسة بمعنى لو كنا داخلين بيع تظهر النقطة من تحت على شمعة صعود وشرط انها تكون شمعة صعود ولو كنا داخلين شراء تظهر النقطة من فوق على شمعة هبوط وشرط انها تكون شمعة هبوط هذي الحالة الأولى وتعتبر ضعيفة نوعا ما الحالة الثانية وهيا اختراق خط ال 7 لخط ال 14 وهذه الحالة تعتبر متوسطة في تحديد الخروج من الصفقة الحالة الثالثة وهيا اختراق خط ال 7 لخط ال 14 وخط ال 21 وركز في كلامي الان خط ال 7 يخترق خط ال 14 وبعدين يخترق خط ال 21 يعني انا ماقلت ان خط ال 14 يخترق خط ال 21 لا الصح هو ان خط ال 7 يخترق الخطين ال 14 وال 21 وقتها تخرج من الصفقة وتعتبر هذي اقوى حالات تحديد الخروج من الصفقة طيب السؤال الان اللي كل واحد قاعد يسئله هل اقدر ادخل في الصفقة بمجرد ماخط ال 7 يخترق اخر خط ؟ الإجابة نعم تقدر تدخل بشرط اذا كان يغلب على ظنك ان خط ال 21 راح يخترق كمان اخر خط ولكن لو كان عندك شك لازم تنتظر كمان خط ال 21 يخترق اخر خط مع خط ال 7 ومع الممارسة والباك تست ومعرفة ايش كانت تأثير الإختراقات على كل العملات كل شي راح تفهموه ان شاء الله وبأمر الله واي خدمة انا تحت امركم اجمعين اهم شي لو اتأخرت في الإجابة على اي سؤال لااحد يزعل مني لأني ممكن اكون بعيد عن الجهاز او مشغول لكن ان شاء الله اني في النهاية راح اجاوب على كل اسئلتكم واستفساراتكم
تسلم والله يعطيك العافية عزيزي
burkan1 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

257#
06 - 07 - 2012, 10:01 PM
اقتباس:
بصى اختى ان شكلك ميتاتريدر عربى مثلى وانا هقولك المفيد انتى دخلتى دلوقتى على ايقونت اتجاه تمام واختارت moving average لحد هنا حلو عندك فى الصفحى الى فتحتيها كلمة فترة هتحطى فيها اولا خط وهو رقم 7 كلمة ازاحة تسبيها زي ما هى تحتيها هتلاكة مربع مكتوب جنبة طريقة اختارى Exponential وتحت خالص هتلاقى كلمة نمط اختارى منها اللون وهو اى لو تحبيه وبعد كدة اوكى وخلاص كدة خلصتى اول خط وهو ال7
بعد كدة 14 نفس الى عملتيه فى اول خط تعمليه فى تانى خط بس 14 فى مربع الطريقه تخليه simple
21 Exponential
وكملى بقية الخطوط كما ذكر استاذ امجد
وكل ما تخلصى خط تدوسى اوكى وتفتحى المؤشر من جديد لحد ما تعملى ال9 خطوط
بالتوفيق ان شاء الله
شكراً اخي لمساعدتك لي
انا دلوأتي عملت الخطوط الثلاث الاولى 7-14-21 زي ماخبرتني
بس باقي الخطوط هل اجعلهم بألوان مختلفة او لون واحد لانني حسيت من كلام الاخوة ان الاهم هم الخطوط الثلاث الاولى
7 اكسبونينشال
14 سيمبل
21 اكسبونينشال
55 سيمبل
65 سيمبل
100 اكسبونينشال
100 سيمبل
200 اكسبونينشال
200 سيمبل
90 لينيرويتد والشفت او الإزاحة 90

كما اود ان اسأل عن عن العبارة التي وضعت تحتها خط كيف اسويها؟؟؟ عذراً على ازعاجك
(اخي امجد صحة وهنا وبالعافية ان شاء الله )وانا انتظر الاسبوع القادم بفارغ الصبر الله يقويك ويألهمك الصواب اللهم امين
عضو جديد

258#
06 - 07 - 2012, 10:04 PM
مبروك لك الرابحين ان شاء الله الاسبوع القادم نهنئ بعضنا والله يرزق الجميع
ويجعلها بميزان حسنات الاخ امجد
الصورة الرمزية kimo0
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية kimo0

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
kimo0 is on a distinguished road
259#
06 - 07 - 2012, 11:01 PM
اقتباس:
شكراً اخي لمساعدتك لي
انا دلوأتي عملت الخطوط الثلاث الاولى 7-14-21 زي ماخبرتني
بس باقي الخطوط هل اجعلهم بألوان مختلفة او لون واحد لانني حسيت من كلام الاخوة ان الاهم هم الخطوط الثلاث الاولى
7 اكسبونينشال
14 سيمبل
21 اكسبونينشال
55 سيمبل
65 سيمبل
100 اكسبونينشال
100 سيمبل
200 اكسبونينشال
200 سيمبل
90 لينيرويتد والشفت او الإزاحة 90

كما اود ان اسأل عن عن العبارة التي وضعت تحتها خط كيف اسويها؟؟؟ عذراً على ازعاجك
(اخي امجد صحة وهنا وبالعافية ان شاء الله )وانا انتظر الاسبوع القادم بفارغ الصبر الله يقويك ويألهمك الصواب اللهم امين
بصى اولا مفيش موفنج 65 وانتى دلوقتى عملتى موفنج 7 و14 و21 كويس اوى لحد كدة فاضل تعملى
55 و100 سيمبل و100اكسبونينشال و200 سيمبل و200اكسبونينشال
و1000اكسبونينشال ال6 شرتات دول بس الى تعمليهم وعشان ميكونش فى لغبطة خليهم كلهم لون احمر وموفنج 1000 لون مختلف عنهم لانه مهم جدا والعبارة الى تحتيها خط دى انا مش عاملها فى المؤشرات عندى اصلا وماشية تمام ومفيش اى مشاكل خليكى على كدة بس وبالتوفيق ان شاء الله
kimo0 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

260#
06 - 07 - 2012, 11:37 PM
اقتباس:
بصى اولا مفيش موفنج 65 وانتى دلوقتى عملتى موفنج 7 و14 و21 كويس اوى لحد كدة فاضل تعملى
55 و100 سيمبل و100اكسبونينشال و200 سيمبل و200اكسبونينشال
و1000اكسبونينشال ال6 شرتات دول بس الى تعمليهم وعشان ميكونش فى لغبطة خليهم كلهم لون احمر وموفنج 1000 لون مختلف عنهم لانه مهم جدا والعبارة الى تحتيها خط دى انا مش عاملها فى المؤشرات عندى اصلا وماشية تمام ومفيش اى مشاكل خليكى على كدة بس وبالتوفيق ان شاء الله
شكراً اخي لقد انهيتهم
والبشرى السارة هي وانا بعملهم تقاطع الخط 7 مع الخط 14 ثم 21 فعلمت انه سيرتفع سعر النيوزلندي لان الخط 7 كان في الاسفل وصعد ليقطع 14 ثم21 قبل اغلاق السوق هو صحيح ان خسارتي زادت ولكن فرحت لاني عرفت ان السعر الان صعود وبالفعل ارتفع اكثر من 20 نقطة وبالنسبة لي 20*5=100$
زيادة في الخسارة الحمد لله (وارجو من الاخ امجد حين يقرأ مشاركتي ان يخبرني هل ما قلته صحيح او انها تهيأت بفهم التوليفة ههههه)
لان اريد ان اعرف كيف اضع نقاط الباربوليك والف شكر لكم
مو ضروري اليوم حسب فراغكم ويعطيكم العافية

جديد مواضيع قسم التوصيات - توصيات العملات