• 11:30 صباحاً

كيف يمكن عمل باك تست لاستراتيجية بدون عمل اكسبيرت لها؟

Like Tree2Likes
  • 2 Post By nightmarenet

عضو نشيط
مصطفى555 is on a distinguished road
07 - 08 - 2012, 02:43 PM
مصطفى555 غير متواجد حالياً  
افتراضي كيف يمكن عمل باك تست لاستراتيجية بدون عمل اكسبيرت لها؟

مرحبا
اريد طريقة عمل باك تست لاستراتيجية معينة لكن بدون وجود اكسبيرت

تحياتى

عضو جديد

nightmarenet is on a distinguished road
افتراضي رد: كيف يمكن عمل باك تست لاستراتيجية بدون عمل اكسبيرت لها؟
2#
07 - 08 - 2012, 03:23 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى555 مشاهدة المشاركة
مرحبا
اريد طريقة عمل باك تست لاستراتيجية معينة لكن بدون وجود اكسبيرت

تحياتى
مرحبا أخي مصطفي

هقولك على اللى انا بعمله شخصياً وطريقتي في اختبار اى استراتيجية وهي طريقة يدوية بحته، مش عارف هل هناك طريقة أخري أم لا

شخصياً لما بحب اجرب استراتيجية معينة من حيث عدد فرصها اليومية ونسبة تحقيقها للفرص او لو عاوز اعرف مؤشراتها بتعيد رسم نفسها والا لأ بعمل الخطوات التالية

أولاً : بفتح الحساب الديمو وافتح شارت العملة اللى انا عاوز اجرب عليها الاستراتيجية وأضع اى اكسبرت موجود عندي، اكرر اى اكسبرت.

ثانياً : بضغط مفتاح F6 في لوحة المفاتيح لفحص الاستراتيجية

ثالثاً: من الاسفل بختار المدة الزمنية اللى انا عاوز اشوف فيها الاستراتيجية وبفضل لا تقل عن 3 شهور ثم بعلم على الخيار اللى اسمه Visual Mode كما في الصورة التالية ثم بضغط على زر القيمة المبدئية لبدء الفحص.

رابعاً: هتلاحظ انه فتح شارت جديد للاختبار ويتم اعادة رسم الشارت مرة اخري بداية من المدة التى حددتها ضع التيمبلت الخاص بالاستراتيجية على هذا الشارت واجلس تابعها وتابع مؤشراتها بنفسك لحظة بلحظة.

انا استخدم هذه الطريقة في ايام عطلات السوق لمراجعة الاستراتيجية التي اعمل عليها وتصحيح اخطائي اول بأول، قد تكون مرهقة قليلاً لكنها الأفضل بالنسبة لى.

خالص ودي وتقديري للجميع
gahmy and علي عبده like this.
nightmarenet غير متواجد حالياً  
عضو جديد

gahmy is on a distinguished road
افتراضي رد: كيف يمكن عمل باك تست لاستراتيجية بدون عمل اكسبيرت لها؟
3#
07 - 08 - 2012, 06:04 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nightmarenet مشاهدة المشاركة

مرحبا أخي مصطفي

هقولك على اللى انا بعمله شخصياً وطريقتي في اختبار اى استراتيجية وهي طريقة يدوية بحته، مش عارف هل هناك طريقة أخري أم لا

شخصياً لما بحب اجرب استراتيجية معينة من حيث عدد فرصها اليومية ونسبة تحقيقها للفرص او لو عاوز اعرف مؤشراتها بتعيد رسم نفسها والا لأ بعمل الخطوات التالية

أولاً : بفتح الحساب الديمو وافتح شارت العملة اللى انا عاوز اجرب عليها الاستراتيجية وأضع اى اكسبرت موجود عندي، اكرر اى اكسبرت.

ثانياً : بضغط مفتاح F6 في لوحة المفاتيح لفحص الاستراتيجية

ثالثاً: من الاسفل بختار المدة الزمنية اللى انا عاوز اشوف فيها الاستراتيجية وبفضل لا تقل عن 3 شهور ثم بعلم على الخيار اللى اسمه Visual Mode كما في الصورة التالية ثم بضغط على زر القيمة المبدئية لبدء الفحص.

رابعاً: هتلاحظ انه فتح شارت جديد للاختبار ويتم اعادة رسم الشارت مرة اخري بداية من المدة التى حددتها ضع التيمبلت الخاص بالاستراتيجية على هذا الشارت واجلس تابعها وتابع مؤشراتها بنفسك لحظة بلحظة.

انا استخدم هذه الطريقة في ايام عطلات السوق لمراجعة الاستراتيجية التي اعمل عليها وتصحيح اخطائي اول بأول، قد تكون مرهقة قليلاً لكنها الأفضل بالنسبة لى.

خالص ودي وتقديري للجميع
طريقة جيدة جدا اخ nightmarenet
دمج الباكتيست الالكترونى مع اليدوى
الباكتيست بطريقة حضرتك مفيدة جدا للتعلم السريع فى وقت قصير جدا
تقبل تحياتى
gahmy غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام