• 6:47 مساءاً

طلب اكسبرت بموضوع جديد بناء على طلب الاخ سمبر

عضو فـعّـال

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
forex 2012 is on a distinguished road
افتراضي رد: طلب اكسبرت بموضوع جديد بناء على طلب الاخ سمبر
41#
10 - 10 - 2012, 07:15 AM

السلام عليكم يا سمير باشا

فى الحقيقة الاكسبرت عاوز شوية تعديلات برمجية وشوية مخمخة على الرايق منك كدا ههههههههه

اول شئ خاصية الاستيب لا تعمل بالرقم المحدد فى المتغيرات وانما يدخل الاكسبرت كل الصفقات بفارق نقطة واحدة دائما عن خط البريك اوت ... وسوف تلاحظ هذا فى الشارتات

ثانيا الشارتات : -

فى هذا الشارت الشمعة رقم 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ...... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 & 4 & 5 لم يفتحوا صفقة بيع مضاعفة بالرغم من توافر الشروط فيهم جميعا

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر شراء صحيح .... والشمعة 2 ضربت الاستوب ولم تدخل صفقة بيع مضاعفة بالرغم من توافر الشروط فيها

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر شراء صحيح ثم ضربت الاستوب ..... ولم تفتح الشمعة 2 امر بيع مضاعف بالرغم من توافر الشروط فيها

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر بيع صحيح .... والشمعة 2 ضربت الاستوب بناء على تعاكس الصفقة ولم تفتح امر شراء مضاعف ..... وايضا الشمعة 3 لم تفتح امر شراء مضاعف بدل من الشمعة 2

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ..... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 لم تفتح صفقة شراء بالرغم من توافر الشروط .... والشمعة 4 لم تفتح صفقة بيع بالرغم من توافر الشروط ايضا

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ..... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 لم تفتح صفقة بيع مضاعف بالرغم من توافر الشروط .... والشمعة 4 & 5 & 6 & 7 لم يفتحوا صفقات شراء بالرغم من توافر الشروط ايضا فيهم كلهم

اما هذا الشارت الاخير قد تكرر كثيرا ولا اعرف على اى اساس يقوم بفتح الصفقة الثانية

انا عارف اخ سمير انك مشغول وكان الله بالعون ولذلك لن استعجلك فى تظبيط هذا الاكسبرت

تحياتى لشخصك المحترم

واسفين على تعبك دايما معانا يا باشا

forex 2012 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
42#
10 - 10 - 2012, 09:32 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا سمير باشا

فى الحقيقة الاكسبرت عاوز شوية تعديلات برمجية وشوية مخمخة على الرايق منك كدا ههههههههه

اول شئ خاصية الاستيب لا تعمل بالرقم المحدد فى المتغيرات وانما يدخل الاكسبرت كل الصفقات بفارق نقطة واحدة دائما عن خط البريك اوت ... وسوف تلاحظ هذا فى الشارتات

ثانيا الشارتات : -

فى هذا الشارت الشمعة رقم 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ...... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 & 4 & 5 لم يفتحوا صفقة بيع مضاعفة بالرغم من توافر الشروط فيهم جميعا

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر شراء صحيح .... والشمعة 2 ضربت الاستوب ولم تدخل صفقة بيع مضاعفة بالرغم من توافر الشروط فيها

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر شراء صحيح ثم ضربت الاستوب ..... ولم تفتح الشمعة 2 امر بيع مضاعف بالرغم من توافر الشروط فيها

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت امر بيع صحيح .... والشمعة 2 ضربت الاستوب بناء على تعاكس الصفقة ولم تفتح امر شراء مضاعف ..... وايضا الشمعة 3 لم تفتح امر شراء مضاعف بدل من الشمعة 2

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ..... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 لم تفتح صفقة شراء بالرغم من توافر الشروط .... والشمعة 4 لم تفتح صفقة بيع بالرغم من توافر الشروط ايضا

وهذا الشارت الشمعة 1 فتحت صفقة شراء صحيحة ..... والشمعة 2 ضربت الاستوب .... والشمعة 3 لم تفتح صفقة بيع مضاعف بالرغم من توافر الشروط .... والشمعة 4 & 5 & 6 & 7 لم يفتحوا صفقات شراء بالرغم من توافر الشروط ايضا فيهم كلهم

اما هذا الشارت الاخير قد تكرر كثيرا ولا اعرف على اى اساس يقوم بفتح الصفقة الثانية

انا عارف اخ سمير انك مشغول وكان الله بالعون ولذلك لن استعجلك فى تظبيط هذا الاكسبرت

تحياتى لشخصك المحترم

واسفين على تعبك دايما معانا يا باشا

السلام عليكم
من هذه المشاركة الكبيرة جدا
انا فهمت حاجة معرفش صح كده
انت عايز الاستيب علشان يكون فى مسافة معينة انت تتحكم فيه لفتح صفقة مباشر عند اختراق الخط الاحمر او الخط الاخضر صح كده او غلط ؟
ثانيا
موضوع المضاعفات
انا شايف الافضل يكون صفقة المضاعفات صفقة معلقة
علشان لم يتم فتح الصفقة المباشرة يتم فورا تعليق صفقة معلقة عكس الصفقة المفعلة
وطبعا انت شايف السوق يعنى فى لحظة تجد السوق عكس مرة واحدة
علشان كده لازم او افضل صفقات معلقة فى المضاعفات
منتظر ردك الكريم حتى نقوم بعمل النسخة النهائية ان شاء الله للاكسبيرت
بتوفيق
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

43#
11 - 10 - 2012, 01:16 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
من هذه المشاركة الكبيرة جدا
انا فهمت حاجة معرفش صح كده
انت عايز الاستيب علشان يكون فى مسافة معينة انت تتحكم فيه لفتح صفقة مباشر عند اختراق الخط الاحمر او الخط الاخضر صح كده او غلط ؟
ثانيا
موضوع المضاعفات
انا شايف الافضل يكون صفقة المضاعفات صفقة معلقة
علشان لم يتم فتح الصفقة المباشرة يتم فورا تعليق صفقة معلقة عكس الصفقة المفعلة
وطبعا انت شايف السوق يعنى فى لحظة تجد السوق عكس مرة واحدة
علشان كده لازم او افضل صفقات معلقة فى المضاعفات
منتظر ردك الكريم حتى نقوم بعمل النسخة النهائية ان شاء الله للاكسبيرت
بتوفيق
اهلا بالاخ سمير

بالنسبة لفايدة الاستيب فعلا كما حضرتك قولت وكما اشرت انا سابقا فى المشاركة رقم 28 انها لتقليل الدخول الخاطى ولتقليل المضاعفات فى حين فشل الصفقة الاساسية من احراز الهدف لانه بكل بساطة ليس كل اختراق لامتداد خطى الصندوق معناه تحقيق هدف

اما بالنسبة لموضوع الاوامر المعلقة فكما اشرت سابقا انها راح تحدث خلل فى الية عمل الاكسبرت و خلل اخر فى نظام المضاعفات

فلنعطى مثال يوضح الخللين مع بعض :

فلنفرض مثلا انه تم تعليق امر بيع واخر شراء على امتداد خطى الصندوق .....ثم قام امر الشراء بالتفعيل ... هنا اكيد يجب ان يقوم الاكسبرت بمسح الامر المعلق الاخر ثم وضعه مرة اخرى مضاعف للامر الاساسى ...... ثم هبط السعر داخل الصندوق مرة اخرى ثم ضرب الاستوب .... ماذا راح يكون مصير الصفقات الان ؟؟؟؟؟؟ معنا الان صفقة اساسية محرزة استوب و معنا امر مضاد معلق مضاعف .... طيب ماذا لو ارتفع السعر مرة اخرى مخترق خط الشراء كيف راح يدخل الاكسبرت صفقة الان ؟؟؟ وحتى لو دخل الصفقة ماذا راح يكون كمية مضاعفاتها بناء على الامر الذى بحوزتنا .... فى هذه الحالة راح يتشتت الاكسبرت وراح يتشتت نظام المضاعفات معه

مثال اخر : لفرض ان الاكسبرت وضع امرين معلقين ودخل احدهما الى السوق واحرز الهدف وتم مسح الامر المعلق الاخر ثم عاد السعر داخل الصندوق مرة اخرى واخترق احدى الخطين ثم ذهب الى الهدف الثانى .... فى هذه الحالة راح يقف الاكسبرت متفرج على الصفقة وعلى مكسبها لانه بالاساس لا يوجد اوامر معلقة مدرجة بناء على تحقيق الهدف اليومى الاول

لذلك فأسلم حل هو الدخول بأوامر مباشرة الى السوق لتفادى مشاكل التشتت بين الية عمل الاكسبرت وبين مضاعفاته والاستفادة من كل الاهداف اليومية

لو فكرة الاكسبرت اللى انا طالب تصميمه غير مفهومة انا ممكن ارفق فيديو لاكسبرت اخر يوضح المطلوب ... طبعا هنا راح تسالنى طالما انت عندك اكسبرت يعمل بالطريقة التى تطلبها فلماذا نحن هنا ؟؟؟ سوال بديهى من حضرتك وراح اجاوب عليه مسبقا الاكسبرت الذى بحوزتى هو بناء على طلبى فى احدى المنتديات الاخرى وقام بتصميمه الاخ جميل جزاه الله خيرا ولكن قبل وضع النسخة النهائية لاخر تعديل على الاكسبرت اختفى الاخ جميل من هذا المنتدى الى يومنا هذا وللاسف كما تعلم حضرتك ان كل اكسبرتات الاخ جميل مغلقة الكود ولا يمكن التعديل عليها لذلك بدات تصميم الاكسبرت مع حضرتك من اول و جديد

ارجو ان تكون فكرتى وضحت لك

تحياتى لك

مشرف سابق

44#
11 - 10 - 2012, 12:29 PM
اقتباس:
اهلا بالاخ سمير

بالنسبة لفايدة الاستيب فعلا كما حضرتك قولت وكما اشرت انا سابقا فى المشاركة رقم 28 انها لتقليل الدخول الخاطى ولتقليل المضاعفات فى حين فشل الصفقة الاساسية من احراز الهدف لانه بكل بساطة ليس كل اختراق لامتداد خطى الصندوق معناه تحقيق هدف

اما بالنسبة لموضوع الاوامر المعلقة فكما اشرت سابقا انها راح تحدث خلل فى الية عمل الاكسبرت و خلل اخر فى نظام المضاعفات

فلنعطى مثال يوضح الخللين مع بعض :

فلنفرض مثلا انه تم تعليق امر بيع واخر شراء على امتداد خطى الصندوق .....ثم قام امر الشراء بالتفعيل ... هنا اكيد يجب ان يقوم الاكسبرت بمسح الامر المعلق الاخر ثم وضعه مرة اخرى مضاعف للامر الاساسى ...... ثم هبط السعر داخل الصندوق مرة اخرى ثم ضرب الاستوب .... ماذا راح يكون مصير الصفقات الان ؟؟؟؟؟؟ معنا الان صفقة اساسية محرزة استوب و معنا امر مضاد معلق مضاعف .... طيب ماذا لو ارتفع السعر مرة اخرى مخترق خط الشراء كيف راح يدخل الاكسبرت صفقة الان ؟؟؟ وحتى لو دخل الصفقة ماذا راح يكون كمية مضاعفاتها بناء على الامر الذى بحوزتنا .... فى هذه الحالة راح يتشتت الاكسبرت وراح يتشتت نظام المضاعفات معه

مثال اخر : لفرض ان الاكسبرت وضع امرين معلقين ودخل احدهما الى السوق واحرز الهدف وتم مسح الامر المعلق الاخر ثم عاد السعر داخل الصندوق مرة اخرى واخترق احدى الخطين ثم ذهب الى الهدف الثانى .... فى هذه الحالة راح يقف الاكسبرت متفرج على الصفقة وعلى مكسبها لانه بالاساس لا يوجد اوامر معلقة مدرجة بناء على تحقيق الهدف اليومى الاول

لذلك فأسلم حل هو الدخول بأوامر مباشرة الى السوق لتفادى مشاكل التشتت بين الية عمل الاكسبرت وبين مضاعفاته والاستفادة من كل الاهداف اليومية

لو فكرة الاكسبرت اللى انا طالب تصميمه غير مفهومة انا ممكن ارفق فيديو لاكسبرت اخر يوضح المطلوب ... طبعا هنا راح تسالنى طالما انت عندك اكسبرت يعمل بالطريقة التى تطلبها فلماذا نحن هنا ؟؟؟ سوال بديهى من حضرتك وراح اجاوب عليه مسبقا الاكسبرت الذى بحوزتى هو بناء على طلبى فى احدى المنتديات الاخرى وقام بتصميمه الاخ جميل جزاه الله خيرا ولكن قبل وضع النسخة النهائية لاخر تعديل على الاكسبرت اختفى الاخ جميل من هذا المنتدى الى يومنا هذا وللاسف كما تعلم حضرتك ان كل اكسبرتات الاخ جميل مغلقة الكود ولا يمكن التعديل عليها لذلك بدات تصميم الاكسبرت مع حضرتك من اول و جديد

ارجو ان تكون فكرتى وضحت لك

تحياتى لك

السلام عليكم اخى الكريم
تم عمل المطلوب
وان شاء الله يكون كويس معك
وطبعا اخى جميل لو كان موجود كان كمل معك الاكسبيرت
بس لو تحب تشوفه
هو موجود فى منتدى الجيران عند استاذى محمود عامر
لو الاكسبيرت لم يعجبك
لك الحق تكملته مع اخى جميل
........................................
تم عمل اضافة : STEP_1 وهى علشان المسافة بين الصفقة والخط الاحمر او الخضر
طبعا بعد اكتمال الصندوق
تم عمل طريقة المضاعفات مباشرة من اغلاق استوب الصفقة المفعلة
يوجد من قبل : open_day عندما يكون ثرو يتم فتح صفقة واحدة كل يوم
وعندما يكون فلس يستمر فى فتح الصفقات مع اتجاه الخط احمر او اخضر
ارجو التجربة
واى تعديل انا تحت امرك وامر الجميع
بتوفيق اخى الكريم
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 forex 2012_sam1.mq4‏ (11.3 كيلوبايت, المشاهدات 11)
عضو فـعّـال

45#
11 - 10 - 2012, 08:54 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم اخى الكريم
تم عمل المطلوب
وان شاء الله يكون كويس معك
وطبعا اخى جميل لو كان موجود كان كمل معك الاكسبيرت
بس لو تحب تشوفه
هو موجود فى منتدى الجيران عند استاذى محمود عامر
لو الاكسبيرت لم يعجبك
لك الحق تكملته مع اخى جميل
........................................
تم عمل اضافة : STEP_1 وهى علشان المسافة بين الصفقة والخط الاحمر او الخضر
طبعا بعد اكتمال الصندوق
تم عمل طريقة المضاعفات مباشرة من اغلاق استوب الصفقة المفعلة
يوجد من قبل : open_day عندما يكون ثرو يتم فتح صفقة واحدة كل يوم
وعندما يكون فلس يستمر فى فتح الصفقات مع اتجاه الخط احمر او اخضر
ارجو التجربة
واى تعديل انا تحت امرك وامر الجميع
بتوفيق اخى الكريم
شكرا لك اخ سمير

جارى التحميل و التجربة ولنا عودة بالخير ان شاء الله

وانا هنا معاك لحد لما نكمل المشوار او لحد لما تزهق منى هههههههههه

جزاك الله خيرا اخى الكريم

تحياتى

عضو فـعّـال

46#
13 - 10 - 2012, 09:52 AM
اخ سمير ..... النسخة الاخيرة ايضا طريقة عملها بعيدة عن فكرة البريك اوت حيث ان الاكسبرت بيلتزم فى الدخول الاول فقط حسب الموشر ثم بعد ذلك عند ضرب الاستوب او تحقيق الهدف يبداء يتصرف الاكسبرت بطريقة عشوائية حيث انه يتم فتح صفقات من اماكن غريبة لا صلة لها بالاستراتيجية

عضو فـعّـال

47#
15 - 10 - 2012, 02:25 AM
فينك يا باشا .......... انت نسيتنى ولا ايه ؟؟؟ الموضوع بقا فى الصفحة التانية

مشرف سابق

48#
15 - 10 - 2012, 03:34 PM
اقتباس:
اخ سمير ..... النسخة الاخيرة ايضا طريقة عملها بعيدة عن فكرة البريك اوت حيث ان الاكسبرت بيلتزم فى الدخول الاول فقط حسب الموشر ثم بعد ذلك عند ضرب الاستوب او تحقيق الهدف يبداء يتصرف الاكسبرت بطريقة عشوائية حيث انه يتم فتح صفقات من اماكن غريبة لا صلة لها بالاستراتيجية

اقتباس:
فينك يا باشا .......... انت نسيتنى ولا ايه ؟؟؟ الموضوع بقا فى الصفحة التانية

السلام عليكم
ارجو المعذرة من كثرة الطلبات
ارجو توضيح الاخطاء مصوره
او يسلام لو تصور الموضوع عندك فيديو علشان الواحد يتفرج شوية
هههههههههههههههه
بتوفيق
عضو فـعّـال