رد: اريد نصيحة للاستثمار بالذهب
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة free_onlinecash
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سعيد جدا بتفاعل الاعضاء المحترمين باسلوبهم الراقي في الحوار بحثا عن المعرفة والطريق السليم
وادعو الله لنا جميعا التوفيق والرشاد
طبعا التعليق لاخواي الكريمين بيصبوا في اتجاه واحد اللي هو التقابض عن طريق وسائل الدفع الحديثة اللي اصبحت متواجدة في حياتنا زي الدفع بشيكات او الدفع الالكتروني عبر الانترنت وده منحي غير المنحي او المجال اللي بنحكي فيه
لانه علي الرغم من وجود هذه الاليات المستحدثة في البيع والشراء الا وان لها مخاطرها المعروفة فكم سمعنا عن نصب كبير في مجال الشراء الالكتروني وكم من المستخدمين لهذه التقنية اشتكو من رداءة البضاعة اللي بيشتروها من الانترنت بعد توصليها لهم ودفع كامل ثمنها عبر الانترنت وده موضوع معروف لمستخدمي الانترنت ومش حكلم فيه كتير لانه مش موضوعنا الاساسي بعد اذنكم
الموضوع الاساسي بتاعنا هنا واسمحولي اتكلم باللهجة العامية لعل اسلوبي يصل لشريحة اكبر من اللي بيقري الموضوع
احنا امام حالة شراء بغرض البيع وليس شراء لسلعة فقط لو قولتلي حشتري دهب فقط حقولك حنبقي امام شاري وبائع هل الشاري والبائع مسلمين وبيحبوا رسول الله صلي الله عليه وسلم يبقي حينفذوا البيع والشراء زي ما الرسول عليه الصلاة والسلام امر في حديثه الصحيح الشريف يعني شاري معاه شيك بخمس مليون ريال يروح لبايع عاين الذهب بتاعه في مخزنه وحمل الذهب في العربيات ويدفع الشيك وياخد عربيات الذهب فورا ويبقي حصل تقابض وقبض في مجلس البيع والشراء بدون اي تاجيل ..
لو الشاري كان مسلم والبائع غير مسلم مقدرش افرض شروط شريعتي علي غير المسلم اللي مش عايش معايا في دولة اسلامية دستورها القران والسنة وبالتالي انا كمسلم موحد بالله وبحب ربنا ورسولي الكريم حتقيد باللي يخصني في جزئية الشراء وهي اني ححاول بقدر الامكان اني ادفع السعر في مجلس العقد يعني مش حأجل الدفع فيما يخص الذهب والفضة وحتاكد اني معايا كامل السعر في حوزتي وادفع مقابل الذهب اللي حشتريه يبقي انا كشاري مسلم حتاكد من حيازتي للمبلغ اللي هو سعر الذهب اللي حشتريه ودفعه في مجلس عقد الشرا اللي حنوي اعمله. نفس الحكاية لو انا بايع مسلم وجاني شخص غير مسلم يشتري مني حتاكد اني معايا الذهب وفي حوزتي بالكامل وحدفع بيه للشاري حال اعطائي ثمنه بالكامل في مجلس عقد البيع
طب اللي بيحصل في المضاربة عالذهب ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بكون انا اصلا ممعايش تمن الذهب وباخد قرض من شركة الوساطة اللي هو الهامش وبدفع بيه قيمة ذهب حشتريه من شخص معرفوش وبيكون معايا قيمته بالنقود وليس علي هيئتوه كذهب وببيعوه لشخص معرفوش برضه عشان احقق ربح ... طب ايه المخالفة الشرعية هنا؟؟
والله اعلم انا لما اشتريت اتنازلت عن حقي في اني احقق شرط التاكد من السلعة اللي بشتريها بحيث اشوفها واعاينها قبل مشتريها وده انا اتنازلت عنه عشان ده سوق عالمي وكل الناس بتشتري فيه من غير معاينة مااااااااااشي ده الجزء اللي يخصني كشاري ..
لكن الجزء اللي مينفعش ابدا والله اعلم هو اني ابيع ذهب او فضة ليست في حوزتي بشكلها الفعلي وهي دي النقطة الجوهرية اللي بسببها بتحصل المخالفة الشرعية عند كل اللي بيفتوا بعدم جواز مضاربة الذهب من خلال الانترنت لان المضارب بيشتري دهب بطريقة الكترونية عادي جدا زي اي سلعة مواففين لو ضمنا انه الشاري متنازل عن حقه في معاينة السلعة لانه ضامن البايع ومش حيشتكي عليه لو حتي اتنصب عليه فالموضوع ده جائز ومباح رغم المخاطرة اللي فيه .... بس حتيجي تبيعها وعاوز تبيعها
بشكل شرعي زي ما رسولنا امرنا يبقي لازم تكون حايزها حيازة فعليه علي هيئتها والله اعلم مش تكون حايز تمنها في حسابك وتبيع حاجة مش مالكها بشكلها الفعلي حتقولي عادي انا سمسار حقولك انت بتحب رسولك الكريم صح؟ يبقي تنفذ اللي امر بيه في هذا المجال اللي ذكروه صراحة بخصوص الذهب والفضة احنا كمسلمين لازم نلتزم بضوابط شرعية في بيعنا وشرائنا لو حتشتري واتنصب عليك ممكن انت تسامح عادي انما وانت بتبيع لازم تتاكد انك بتبيع حاجة حقيقية وانت مالكها بشكلها الشرعي اللي وضع ضوابطه حبيبنا ورسولنا الكريم صلي الله عليه وسلم
طبعا كلامي ده بيكون سهل يتنفذ عاللي في قلبه تقوي لله سبحانه وتعالي (واظن واحسب كل اخواني علي خير) وللبعد عن الشبهات والمحرمات خصوصا انه مجال الربح ليس بهذا الضيق وانه طريق الرزق واسع للي يتحري اللحال ويبعد عن الشبهات والحرمات
واخيرا اسال الله لنا جميعا الهداية ويبعد عننا كل ما يغضبه منا ويقربنا من كل ما يحبه ويرضاه سبحانه وتعالي
يااخي الكريم
ولماذا مثلا تم تحليل العمل بالعملات
وهي بنفس المنطق
ونعمل بالرافعه الماليه
وبفرض ان هناك حالات نصب
طيب انا اروح واشتري سيارة وعيني عينك ينصب علي البياع
فهل امشي مشي واترك السياره لانها حرام وفيها نصب
لاتنظر يااخي من منظار اخر يضيق عليك
ولاتجزم بان من سيوافقك فقط هو من بقلبه التقوى فانت لاتعرف كل الناس
يعني اعطيك مثل واحد كل عمره يدرس اقتصاد وطلعتله وظيفه ببنك محترم
وامو داعيه له مليون دعوه حتى طلعت عيونها
وبالاخر يجي شيخ وبكل بساطه يقوله حرام
اترك الوظيفه؟؟؟؟؟
بكل بساطه يترك عيشو وعيش عشرين نفر لان الشيخ مش مبسوط وافتى بالحرام
كم شيخ يااخي افتى بتحريم الصور بالسبعينات والثمانينات وانه لك مليون نار جهنم
والان صورهم وهم يتبسمون وعاملين اسنان بيضاء تملا الشاشات والصحف
كم شيخ حرم الجوال والكمرا
والان ماشاء الله 3 جوالات على الاقل
كم شيخ حرم الانترنت
واتذكر ببدايات الانترنت ان الشيخ شوي بدو يوقل بدي العن ابو ابوه اللي بيفتح انترنت
والان كلهم وبدون استثناء عندهم تويتر وفيس بوك ويوتيوب
رايح تقول لي هدفها الدعوه الى الله
رايح اقول لك هنا مربط الجمل
اخي الكريم انا سعيد بنقاشك
وتاكد ان من يستمر بالتجاره وانا منهم ليس معناها اننا ملحدون ولانعرف الله ولا نتقيه
انا امشي بقاعده وخدها مني نصيحه
السياره حرام ؟؟؟؟؟
لو طلعت فيها بنات او مشيت فيها الى مكان منكر للسكر والعربده
والتلفزيون والانترنت حرام لو مشيت بما يغضب الله
والجوال كمان
وراتبك حرام لو انفقته على المنكرات
اما ان اعمل بالبورصه واصرف على نفسي وارسل لاهلي بسوريا فلوس تكفيهم شر النزوح وسؤال الناس واكفي اولادي شر الديون برغم عدم عملي لفتره سنه ونصف
فهي حلال حلال حلال وانا افتيها لنفسي
وربي الرحيم الذي لايرضى ان اسرق او ارتشي
ستقول لي ان غضبه شديد
واقول لك ان صحابي قال للرسول لقد زنيت
وهو الرسول بذاته صلى الله عليه وسلم
فقال له بما معناه ولا يحضرني النص بل قبلت
رد الصحابي بل زنيت
والرسول يقول بل قبلت
حتى مل الرسول واقام عليه الحد
ديننا واسع فلا نجمده بالانغلاق وما اخرنا عن اللحاق بالعلم الا الانغلاق الفكري واغلاق باب الاجتهاد
تقبل مروري يااخي