• 11:36 صباحاً

استاذ سمير مطلوب تعديل بسيط جدا على هذا الاكسبرت

Like Tree1Likes

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
افتراضي رد: استاذ سمير مطلوب تعديل بسيط جدا على هذا الاكسبرت
11#
07 - 09 - 2013, 03:28 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صهيب المنصوري مشاهدة المشاركة
من فضلك اخى العزيز . كان ليا ايضا نفس الهدف باكسبرت مضاعفات على تعديلات مثلما ذكرت . لكن اخى ممكن استفسار بسيط من فضلك .
كيف يقوم عمل الاكسبيرت بعد هذا التعديل الذى قمت بها اخى الفاضل السيد سمير ؟
وعلى اى فريم تستخدم ؟
ولماذا الهدف 30 نقطة ؟لماذا ليس اكثر او اقل ؟ وماذا ان حدث رالى على خبر وهبط السعر اوصعد بمقدار 150 او 200 نقطة ؟
وماذا عن التريلنج استوب ؟ انا ارى 10 نقاط فكيف يعمل هذا الاكسبيرت ؟
واى العملات ترى انها الافضل له ؟
وهل يجب تغيير الماجيك نمبر لكل عملة مختلفة حتى يعمل جيدا ؟
وما هو خيار Star_Multpler ؟
وهل ان لم اكن متصلا بالنت فان الاكسبيرت لا يعمل ؟
اعتذر اليك لانى جديد فى عالم الاكسبيرتات وجزاك الله خيرا .
السلام عليكم
بخصوص الهدف
تستطيع تغير الهدف كما تريد
وهذه الفرق بين كل متاجر
وبخصوص الماجيك نمبر
يتم التغير فقط عندما يتم العمل على نفس نوع العملة بس على اكثر من شارت
هنا فقط يتم التغير
.......
بدون نت لا يعمل الاكسبيرت
وبخصوص نوع العملة
مع التجربة سوف تجد هذا بنفسك
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  

عضو جديد

صهيب المنصوري is on a distinguished road
Smile رد: استاذ سمير مطلوب تعديل بسيط جدا على هذا الاكسبرت
12#
08 - 09 - 2013, 08:02 PM
متشكر جدا جدا لاهتمام حضرتك بس كان ليا بعض الاستفسارات البسيطة لو عند حضرتك وقت وربنا يجازى حضرتك كل الخير . لانى بجربه بصراحة على الشارت ومقدرتش افهم من الصفقات المفتوحة والمغلقة ايه اللى بيحصل
فهل المضاعفات بادئة من 1 يعنى العقدالاول 1 والمضاعف بتاعه بعدها 1 ثم 2 ثم 4 ثم 8وهكذا ولا على طول 1 ثم 2 ثم 4 الخ ؟
ثانيا لما المضاعفات بتزيد ثم ارتد السعر واخر مضاعفة كسبت بيقفل كل الصفقات ويبدا من جديد ؟ ولا المضاعفات اللى قبلها بتظل مفتوحة ؟ يعنى وصلنا للمضاعفة .08 وكسبت بيقفل معاها اللى قبلهم كلهم ويبدا عمله من جديد .؟
وكمان لما النت بيفصل وفى صفقات مفتوحة فى المنصة . لما النت بيرجع ويبدأ الاكسبيرت يشتغل من تانى بيتابع العمل عادى على ما كان ولا بيبدا من جديد فبيفتح صفقتين البيع والشرا من تانى على الصفقات المفتوحة اصلا ؟
انا اسف جدا بس لانى مش قادر احدد من الشارت اللى بيحصل بالظبط لانى عايزة افهمه كويس جدا عشان ادار راس المال بس

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 08 - 09 - 2013 الساعة 08:06 PM سبب آخر: استفسار
صهيب المنصوري غير متواجد حالياً  
عضو جديد

13#
08 - 09 - 2013, 10:05 PM
انا الان بعد تمحيص على الشارت وعلى الصفقات المفتوحة والمغلقة وجدت بعد تفعيل عقدين الشراء والبيع على اليورو دولار سار السعر نحو الشراء وكسب وفتح اخرى شراء بنفس العقد وضاعف الخاسر وهو البيع ليكون ب .0.02 وليس 0.01 ثم سار ايضا السعر نحو الشراء ففتح عقدين اخرين شراء وبيع الشراء بنفس قيمة العقد والبيع المضاعف .0.04 فوصل السعر عاليا قليلا ثم ارتد وربحت صفقة ال .0.04 ولكنه لم يقفل جميع صفقات المضاعفات جميعا . فهل يمكن التعديل بانه عند كسب اى صفقة مضاعفات يغلق معها جميع المضاعفات السابقة والتى كانت بنفس اتجاهه ؟
يعنى وصل للمضاعفة التالتة او الرابعة او الخامسة اول ما تكسب الاخيرة يقفل كل الصفقات اللى قبلها ويبدأ من جديد
وكمان تعديل الصفقة المضاعفة الاولى ب .0.01 ايضا مثل السابقة ثم 2 ثم 4 وهكذا ؟
ولا انا اللى غلط ومش فاهم ولا ايه ههههه
بجد اسف جدا على المداخلات دى بس كرهى للرياضيات هو اللى عامل معايا كدا معلشى انا فعلا مش مركز اوى بس ده اللى لاحظته ولقيته
شكرا جزيلا للأهتمام واسف جدا على الاطالة
عضو جديد

14#
09 - 09 - 2013, 11:29 AM
طيب هل من الممكن ان يكون نفس الاسكريبت ولكن مع تعديل المضاعفات فقط بدلا من المضاعفات 2 نقللها شوية الى المضاعفات النصفية وليكن مثلا فى البداية فعل الاكسبيرت الشراء والبيع وكسبت واحدة ببداية 0.01 ثم كما هو الحال الكسبانة بيمشى فى نفس اتجاها بنفس اللوت لكن الخاسرة يبدا اول مضاعف ب 0.01 ايضا برضه ثم 0.2 ثم .0.03 _0.05 _0.08 _0.13 _ 0.21 _ 0.34 _ 0.40 _0.53 _0.94 _1.5 _ .2 _ .3 _
ولا يقفل الصفقات الخاسرة ويسيبها للتصحيح او القفل يدويا بعد الوصول لحد معين حسبما يترائى للمتاجر
وكل باقى الاعدادات تظل كما هى .
اسف انى فعلا زهقت حضرتك ولكن رحابة وسعة صدرك اوسع لى
عضو جديد

15#
09 - 09 - 2013, 11:41 AM
[QUOTE=صهيب المنصوري;1412643]انا الان بعد تمحيص على الشارت وعلى الصفقات المفتوحة والمغلقة وجدت بعد تفعيل عقدين الشراء والبيع على اليورو دولار سار السعر نحو الشراء وكسب وفتح اخرى شراء بنفس العقد وضاعف الخاسر وهو البيع ليكون ب .0.02 وليس 0.01 ثم سار ايضا السعر نحو الشراء ففتح عقدين اخرين شراء وبيع الشراء بنفس قيمة العقد والبيع المضاعف .0.04 فوصل السعر عاليا قليلا ثم ارتد وربحت صفقة ال .0.04
هو انا شوفت فى الاكسبيرت ( trailing stop 10 ) ممكنمن فضلك افهم هى الخاصية دى هو بيفعلها امتى ؟
عضو جديد

16#
09 - 09 - 2013, 05:50 PM
[QUOTE=صهيب المنصوري;1413045]
اقتباس:
انا الان بعد تمحيص على الشارت وعلى الصفقات المفتوحة والمغلقة وجدت بعد تفعيل عقدين الشراء والبيع على اليورو دولار سار السعر نحو الشراء وكسب وفتح اخرى شراء بنفس العقد وضاعف الخاسر وهو البيع ليكون ب .0.02 وليس 0.01 ثم سار ايضا السعر نحو الشراء ففتح عقدين اخرين شراء وبيع الشراء بنفس قيمة العقد والبيع المضاعف .0.04 فوصل السعر عاليا قليلا ثم ارتد وربحت صفقة ال .0.04
هو انا شوفت فى الاكسبيرت ( trailing stop 10 ) ممكنمن فضلك افهم هى الخاصية دى هو بيفعلها امتى ؟
كمان هو حصل حاجة غريبة بس هى اكيد منى عشان النت وكدا لانى مش فاتح النت طول الوقت الحاجة بئا انه فعل امر بيع للصفقة الخاسرة بمضاعف ولم يفعل الشراء فى نفس الاتجاه لكن بتاعت الشرا اللى ربحت دى كانت من الاسبوع اللى فات فاكيد طبعا عشان دخول الاسكريبت فى اوقات مختلفة مظبطتش دى عشان النقط صح ولا ايه؟؟
عضو جديد

17#
09 - 09 - 2013, 09:58 PM
بص حضرتك عشان انا عارف ان اكيد حضرتك زهقت او هتزهق من كتر التعليقات اللى فوق بتاعتى
انا من الاخر كدا توصلت الى حاجة افضل بكتير جدا بالنسبالى اتمنى ان حضرتك تقدر تفعلهالى على نفس الاكسبيرت
عمل هيدج عادى بنفس الطريقة بس بمضاعفات على الصفقتين الخاسرة والرابحة ولكن بنسب معينة ؟
يقوم الاكسبرت بوضع امرين فورا امر باى واخر سيل بعقد .0.01 ده العقد الاول وهدف 30 نقطة تمام بداية المضاعفات الاول برضه .0.01 ثم.0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 40. 53. 94.
هذا بالنسبة للمضاعفات للصفقات الخاسرة اما نفس الاتجاه فيقوم بعمل المضاعفات بتلك الطريقة 0.01 وده اول مضاعف يعنى تانى اوردر ثم .0.01 مرةاخرى ثم .0.02 .0.3 .0.05 .0.08 13. 21. 34. 40. 53. مع حساب موضوع الاسبريد حتى يتفعل الصفقات فى نقاط موحدة زى ما حضرتك عامل بالظبط فى الاكسبيرت
وعندما يعكس السعر فى احدى تلك المناطق يبدأ الاسكريبت عمله من جديد مع ترك كل الصفقات الموجودة بدون ستوب لوز .
يعنى وصلنا مثلا للمضاعفة الرابعة فهو بيضاعف كدا على الاتنين ولكن بنسب مختلفة كما هو موضح اعلى ولنفرض هو يمشى فى اتجاه الشراء ووصل للمضاعفة الرابعة وعكس ووصل لنقطة اخر صفقة للبيع وتفعلت اذن هو الان غير الاتجاه ( بعيدا عن التحليلات او غيرة ) اقصد غير اتجاهه بمكسب الصفقه الاخيرة الاخرى من البيع فهنا يبدأ عمله من اول وجديد بداية من اول لوت ويضاعف ولكن بالعكس واذا عكس برضه يبدأ من جديد مع تفعيل خاصتى المضاعفات بالنسب المذكورة
وبارك الله فيك
اتمنى انى مكونش اثقلت على حضرتك وربنا يجازى حضرتك كل الخير

التعديل الأخير تم بواسطة صهيب المنصوري ; 09 - 09 - 2013 الساعة 10:01 PM سبب آخر: توضيح
عضو جديد

18#
10 - 09 - 2013, 11:49 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
بخصوص الهدف
تستطيع تغير الهدف كما تريد
وهذه الفرق بين كل متاجر
وبخصوص الماجيك نمبر
يتم التغير فقط عندما يتم العمل على نفس نوع العملة بس على اكثر من شارت
هنا فقط يتم التغير
.......
بدون نت لا يعمل الاكسبيرت
وبخصوص نوع العملة
مع التجربة سوف تجد هذا بنفسك
تحياتى لك

السلام عليكم
انا اسف جدا حضرتك سيبك من كل المشاركات الكتيرة دى وارجو لو تساعدنى بص حضرتك عشان انا عارف ان اكيد حضرتك زهقت او هتزهق من كتر التعليقات اللى فوق بتاعتى
انا من الاخر كدا توصلت الى حاجة افضل بكتير جدا بالنسبالى اتمنى ان حضرتك تقدر تفعلهالى على نفس الاكسبيرت
عمل هيدج عادى بنفس الطريقة بس بمضاعفات على الصفقتين الخاسرة والرابحة ولكن بنسب معينة ؟
يقوم الاكسبرت بتفعيل امرين مباشرة امر باى واخر سيل بعقد .0.01 ده العقد الاول وهدف 30 نقطة تمام بداية المضاعفات الاول برضه .0.01 ثم.0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 40. 53. 94. عشان حساب ميكرو
هذا بالنسبة للمضاعفات للصفقات الخاسرة اما نفس الاتجاه فيقوم بعمل المضاعفات بتلك الطريقة 0.01 وده اول مضاعف يعنى تانى اوردر ثم .0.01 مرةاخرى ثم .0.02 .0.3 .0.05 .0.08 13. 21. 34. 40. 53. مع حساب موضوع الاسبريد حتى يتفعل الصفقات فى نقاط موحدة زى ما حضرتك عامل بالظبط فى الاكسبيرت
وعندما يعكس السعر فى احدى تلك المناطق يبدأ الاسكريبت عمله من جديد مع ترك كل الصفقات الموجودة بدون ستوب لوز .
يعنى وصلنا مثلا للمضاعفة الرابعة فهو بيضاعف كدا على الاتنين ولكن بنسب مختلفة كما هو موضح اعلى ولنفرض هو يمشى فى اتجاه الشراء ووصل للمضاعفة الرابعة وعكس ووصل لنقطة اخر صفقة للبيع وتفعلت اذن هو الان غير الاتجاه ( بعيدا عن التحليلات او غيرة ) اقصد غير اتجاهه بمكسب الصفقه الاخيرة الاخرى من البيع فهنا يبدأ عمله من اول وجديد بداية من اول لوت ويضاعف ولكن بالعكس واذا عكس برضه يبدأ من جديد مع تفعيل خاصتى المضاعفات بالنسب المذكورة
يعنى بعد تفعيل الامرين تبدأ المضاعفات هكذا
win .01 .01 .02 .03 .05 .08 .13 .21 .34 .40 .53
the lose deal .01 .02 .03 .05 .08 .13 .21 .34 .40 .53 .94
يعنى للى فى نفس الاتجاه بتكون اقل من التانية بشوية عشان يعمل تعادل قريب
واهم شئ ان الاكسبيرت طبعا يتعرف على الحالات دى ويفرق بينهم
وياريت لو فيه خاصية تخليه يتعرف تلقائيا على اللى بيحصل فى الشارت ويكمل من حيث انتهى اذا مثلا انقطعت الكهربا او النت فصل لان دا امر وارد جدا حصوله
وبارك الله فيك
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
19#
10 - 09 - 2013, 03:31 PM
اقتباس:
السلام عليكم
انا اسف جدا حضرتك سيبك من كل المشاركات الكتيرة دى وارجو لو تساعدنى بص حضرتك عشان انا عارف ان اكيد حضرتك زهقت او هتزهق من كتر التعليقات اللى فوق بتاعتى
يقوم الاكسبرت بتفعيل امرين مباشرة امر باى واخر سيل بعقد .0.01 ده العقد الاول وهدف 30 نقطة تمام بداية المضاعفات الاول برضه .0.01 ثم.0.02 .0.03 .0.5 .0.08
13. 21. 34. 40. 53. 94. عشان حساب ميكرو
يعنى بعد تفعيل الامرين تبدأ المضاعفات هكذا
win .01 .01 .02 .03 .05 .08 .13 .21 .34 .40 .53
the lose deal .01 .02 .03 .05 .08 .13 .21 .34 .40 .53 .94
يعنى للى فى نفس الاتجاه بتكون اقل من التانية بشوية عشان يعمل تعادل قريب
واهم شئ ان الاكسبيرت طبعا يتعرف على الحالات دى ويفرق بينهم
وياريت لو فيه خاصية تخليه يتعرف تلقائيا على اللى بيحصل فى الشارت ويكمل من حيث انتهى اذا مثلا انقطعت الكهربا او النت فصل لان دا امر وارد جدا حصوله
وبارك الله فيك
السلام عليكم اخى الكريم
ممكن تفتح موضوع مستقل
وتشرح المطلوب عمله مع وضع الاكسبيرت
علشان بس يكون كل موضوع مستقل وكل فكرة مستقلة عن الاخرى
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو جديد

20#
10 - 09 - 2013, 09:06 PM
ربنا يبارك فى حضرتك يارب
بس هو ازاى اعمل مشاركة او افتح موضوع جديد لانى خام خالص فى ده انا اسف جدا لحضرتك لكن انا برضه نفسى اننا نعمل الفكرة ونجربها ونستفيد منها جميعا ان شاء الله

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات