• 3:06 مساءاً

استراتيجية (الحــ$$$ــصاد)

Like Tree15Likes

الصورة الرمزية kimoeshta2012
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
kimoeshta2012 is on a distinguished road
افتراضي رد: استراتيجية (الحــ$$$ــصاد)
41#
17 - 09 - 2013, 10:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Md.MoRsY مشاهدة المشاركة
طبعا هي اخر الشهر بتكون كسبانة وده اكيد
انما اخر الاسبوع ممكن واحتمالية لو الاسبوع السعر خد اتجاه قوي انها تخسر !! لا معتقدش كمان
عشان لو عملة خدت اتجاه التانية مش هتاخد واحنا شغاليين على اربعة وكل عملة فيها اخبار اسبوعية
والخبر يوم طالع ويوم نازل

بس لو عايز تقفل كل الصفقات وتبدأ من جديد بيكون شهري احسن طبعا
بس في حاجة اكتشفتها
نفترض انه عملة معينة نزلت 150 نقطة فحنا كل 50 نقطة بنعمل بيع وشرا ولما بنقفل كل صفقة بيع كسبانة بنفتح صفقة بيع غيرها معني كده انه اول صفقة شرا هتكون -150 نقطة وتاني صفقة شرا -100
وتالت صفقة شرا هتكون -50 نقطة
الكلام ده عند مستوي ال150 نقطة نزول هيكون مفتوح 6 صفقات تلاتة منهم شرا اللي قلناهم دول والي هيكونوا خسرانين
والتلاتة التانيين هما البيع اللي اتفتحوا جداد وهيكونوا لسه صفر
وبكده نوصل للنقطة المهمة انه احنا كسبنا 300 نقطة من قفل صفقات البيع مع النزول وطبعا قصادهم صفقات شرا خسرانة 300 برضه

المشكلة الكبيرة بقي انه انا كنت فاكر انه مكسبنا هيكون لما صفقات الشرا دي تتظبط والسعر يطلع هنكون قفلناها علي خسارة اقل من 300 نقطة ونكسب الفرق او اننا نقفلهم علي ربح ويكون ده الافضل لكن مخدناش بالنا من انه في صفقات البيع الجديدة هتخلينا متعادلين وبكده اي صعود لصفقات الشرا هيكون قصادهم تعادل من صفقات البيع

فللاسف مش قادر افهم ازاي هنقفل اخر الشهر علي ربح وخلي بالك انه العملات التانية هتكون نفس المشكلة

ياريت تفهمني لاني النقطة دي مش فاهمها خااااااااااالص انا امبارح لما راسلتك مكنتش واخد بالي منها
ارجو تكون فهمت قصدي فوق لانه اكيد المشكلة دي واجهتك وازاي حلتها وعملت صافي نقط ربح ؟؟؟؟؟

التوقيع

شروط الترند المكسور المطورة2013 لكيمو قشطة

هنافريق الكوندور

الفوركس مدرسة بس اللي يعرف يبقي مديرها
kimoeshta2012 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية Md.MoRsY
عضو جديد
الصورة الرمزية Md.MoRsY

Md.MoRsY is on a distinguished road
42#
18 - 09 - 2013, 03:30 PM
ماهي مش بتتحسب كده .. هي بتتحسب جوه السوق

ازاي اقولك .. انت عايز تجربها على طول على حساب حقيقي .. فبتحاول تحسبلها يمين وشمال لأ الموضوع غير كده

انت ممكن تفتح صفقات مكان اللي قفلتها .. وممكن متفتحش في الحالتين هتكسب لأنك لما تفتح مكان اللي اتقفل مكاسب
ويخسر ويرجع يرد السعر ليه تاني هيبقى معاك مضاعفات صفقات هي دي الفكرة
هتكسب اكتر من انك متفتحش مكانها لأن ممكن السعر وهو واخد اتجاه واحد يطلع يفعل واحدة خمسين نقطة وينزل
تاني يكمل اتجهاه بكده الصفقة اللي فعلتها مكان المكسب هي اللي سندد ليك الحساب صح !!

وبعدين متستعجلش عليها ربح انت بس جربها شهر على حساب تجريبي برصيد فيه 500 دولار والنقطة
بعشرة سنت وشوف نتايجها بعينك عشان انا مجربها 3 شهور وشغالة معاية كويس
Md.MoRsY غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
kimoeshta2012 is on a distinguished road
43#
18 - 09 - 2013, 07:59 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Md.MoRsY مشاهدة المشاركة
ماهي مش بتتحسب كده .. هي بتتحسب جوه السوق

ازاي اقولك .. انت عايز تجربها على طول على حساب حقيقي .. فبتحاول تحسبلها يمين وشمال لأ الموضوع غير كده

انت ممكن تفتح صفقات مكان اللي قفلتها .. وممكن متفتحش في الحالتين هتكسب لأنك لما تفتح مكان اللي اتقفل مكاسب
ويخسر ويرجع يرد السعر ليه تاني هيبقى معاك مضاعفات صفقات هي دي الفكرة
هتكسب اكتر من انك متفتحش مكانها لأن ممكن السعر وهو واخد اتجاه واحد يطلع يفعل واحدة خمسين نقطة وينزل
تاني يكمل اتجهاه بكده الصفقة اللي فعلتها مكان المكسب هي اللي سندد ليك الحساب صح !!

وبعدين متستعجلش عليها ربح انت بس جربها شهر على حساب تجريبي برصيد فيه 500 دولار والنقطة
بعشرة سنت وشوف نتايجها بعينك عشان انا مجربها 3 شهور وشغالة معاية كويس

علي فكرة والله مش قصدي ادايقك ولا حاجة ولا اني متعبش فيها شهر علي الديمو او اكتر حتي مش مشكلة
انا كده كده مجربها دلوقتي ودي تاني يوم ليها ومقدرش احكم الا بعد شهر او اتنين او تلاتة زي منتا فاهم طبعا الفوركس لازم صبر انا بقالي فيه داخل في سنة يعني مش اول يوم وعايز اكسب لان انا فاهم ده احساس اول يوم في الفوركس كنا عايزين نكسب وخلاص لكن الحكاية غير كده خالص
بس اللي كتبتهولك فوق لما فكرت فيها وعملتها بالورقة والقلم لقتها كده فعلا فقولت اشاركك اللي وصلت ليه بس كده

بس برضه انا مفهمتش حل اللغز اللي قتلهولك في المشاركة لان للاسف بيكون في صفقات عاملة تعادل الربح مع المكسب

معلش استحملني لانها مش واصلة خالص النقطة دي معايا في المثال اللي بينتهولك فوق

واخر حاجة بالنسبة للصفقات انا عملت اوردرات بندنج ولما اتفعلت حاجات منها قفلت بعد يوم اللي كاسب حوالي 50 نقطة فاكتر ومثلا كانت هي صفقة بيع روحت عامل بيع من نفس النقطة
وهكذا صح كده؟؟؟

وطبعا الاوردرات البندنج بتتعمل مرة واحدة بس صح؟ وبعد كده اوردر واحد مكان اللي اتقفل تمام كده

التوقيع

شروط الترند المكسور المطورة2013 لكيمو قشطة

هنافريق الكوندور

الفوركس مدرسة بس اللي يعرف يبقي مديرها
kimoeshta2012 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Md.MoRsY
عضو جديد
الصورة الرمزية Md.MoRsY

Md.MoRsY is on a distinguished road
44#
20 - 09 - 2013, 02:45 AM
يا سيدي انا معاك بس امبارح مكنش عندي نت خالص طول اليوم معرفتش ادخل خالص
تمام انك بتجربها على حساب تجريبي وطبعا اكيد الخبر بتاع الدولار شقلب الدنيا وشفت انه رجع تاني مع بعض العملات

وتمام انت كده شغال صح
Md.MoRsY غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام