• 7:26 مساءاً

المتاجرة وقت الاخبار

Like Tree15Likes

عضو نشيط

tamer200 is on a distinguished road
افتراضي رد: المتاجرة وقت الاخبار
11#
28 - 07 - 2013, 02:10 AM
فكرة كويسة االهديج قبل الخبر بدقيقة لكن مش ممكن الاستوب يضرب في الحالتين لانو قليل
tamer200 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية mohamed_eltaweil
عضو نشيط جدا

mohamed_eltaweil is on a distinguished road
12#
28 - 07 - 2013, 03:53 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer200 مشاهدة المشاركة
فكرة كويسة االهديج قبل الخبر بدقيقة لكن مش ممكن الاستوب يضرب في الحالتين لانو قليل
لاحظ انى قولتلك الطريقة دية متنفعش مع اليورو دولار و الباوند دولار
ولكن على ازواج النيوزلاندى و الاسترالى و الين فالزوج بيتحرك فى اتجاه الخبر على طول من غير تذبذب و العشرين نقطة تعتبر كتير كمان، بالكتير قوى ممكن ينزل عشر نقط دة لو نزلهم من الاساس لان فى الغالب الزوج بياخد خط سير واحد من غير ما يقف ومش اقل من اربعين الى خمسين نقطه علشان ياخد راحه فى الطريق لعمل تصحيح بسيط جدا و بعدين يكمل صعوده او هبوطه
tamer200 likes this.
mohamed_eltaweil غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

sakana is on a distinguished road
13#
28 - 07 - 2013, 02:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_eltaweil مشاهدة المشاركة
هناك طريقة تقليدية و معروفة وهى كالاتى
تعليق امرين معاكسين فى الاتجاه اعلى و اسفل السعر الحالى وقبل صدور الخبر بدقيقتين
الامر الاول امر buy stop والامر الثانى sell stop
الوقف المستخدم عشرون نقطة
و الهدف على حسب قوة الخبر و لكن باى حال لن يقل عن 50 نقطة
الازوج المفضلة هى ازواج الين و الاسترالى و النيوزلاندى مثلما قال الاخ ماستر
عيوب الطريقة : هناك بعض الشركات تفرض سبريد عالى وقت صدور الخبر فلابد ان تختار وسيط مناسب يلتزم بنقاط سبريد ثابته قبل صدور الاخبار وايضا فى الاوقات العادية
و العيب الثانى ان هناك بعض الشركات ايضا لا تسمح بتعليق اوامر قبل صدور الاخبار بحوالى خمس دقائق وتغلق هذه الخاصية قبل الخبر حتى لا تتمكن من استخدام تلك الطريقة فى التداول
و العيب الثالث انه فى حالة حدوث فجوات سعرية فلن تضمن لك الشركة اغلاق الصفقة المعاكسة عند نقطة الاستوب لوس التى حددتها بفسك مسبقا وانما ستغلق الصفقة عند اقرب سعر متاح يتوفر بعد صدور الخبر و بالتالى فقد تخسر نقاط اكثر من التى تكون قد حددتها لتلك الصفقة
ملحوظة : الفجوات السعرية تحدث غالبا عند صدور اخبار قوية على زوج معين و بالتالى يقوم المتداولون بوضع اوامر ممثالة و بكميات كبيرة فى نفس الاتجاه وقتها يكون المعروض من الزوج اكثر من المطلوب او العكس بحيث يحدث فجوة كبيرة لن تجد عندها احد يشترى منك او يبيع لك الزوج بسعر ملائم وقت صدور الخبر و بالتالى تجد حدوث فجوة ناتجة عن عدم وجود اسعار شراء او بيع بها لقناعه المتداولين بان قيمة الزوج لا يناسبها سعر بتلك المنطقة وانما ستجد الشركة تنفذ لك الامر عند اقرب سعر معروض وقتها يتم غلق الصفقة على تلك الخسارة
ملحوظة اخرى : الفجوات السعرية تحدث فقط اثناء الاخبار القوية جدا و لابد ان تكون النتيجة بعيده عن المتوقع او انها تحدث اذا كان السوق مترقب للنتيجة منذ فتره و لا يكون الزوج قد تحرك نقاط كثيرة اثناء اليوم حيث ان المتداولين يخشون اخذ مراكز فى ذلك اليوم تحسبا لعكس نتائج الاخبار عليهم خصوصا اذا كان هناك غموض فى النتيجة المرتقبة
الاوامر المعلقة تكون على بعد كم وشكرا جزيلا

التوقيع

من توكل على الله كفاه
sakana غير متواجد حالياً  
عضو جديد

master3838 is on a distinguished road
14#
28 - 07 - 2013, 03:36 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sakana مشاهدة المشاركة
الاوامر المعلقة تكون على بعد كم وشكرا جزيلا
بالنسبه لى يا اخى ازواج النيوزيلندى على بعد 80 نقطه و اكتفى ب 75 نقطه هدف بالنسبه للين بدخل على المجنون فقط اوامر على بعد 50 نقطه هدف 75
خبرNFB بدخل على النيوزيلندى امام الاسترلينى و على الدهب اوامر على بعد 100 نقطه و الهدف مفتوح و اراقب الصفقات و احجز جزء من المكسب كل 50 نقطه حركه خصوصا ان الازواج دى بتتحرك مالايقل عن 300 نقطه و احيانا اكتر

التوقيع

master3838 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

15#
28 - 07 - 2013, 03:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_eltaweil مشاهدة المشاركة
لاحظ انى قولتلك الطريقة دية متنفعش مع اليورو دولار و الباوند دولار
ولكن على ازواج النيوزلاندى و الاسترالى و الين فالزوج بيتحرك فى اتجاه الخبر على طول من غير تذبذب و العشرين نقطة تعتبر كتير كمان، بالكتير قوى ممكن ينزل عشر نقط دة لو نزلهم من الاساس لان فى الغالب الزوج بياخد خط سير واحد من غير ما يقف ومش اقل من اربعين الى خمسين نقطه علشان ياخد راحه فى الطريق لعمل تصحيح بسيط جدا و بعدين يكمل صعوده او هبوطه
اسمح لى يا اخى كلام حضرتك صحيح بس لو الخبر قوى جدا يبقى ال20 نقطه قليليين جدا الشهر الماضى gbp/nzd عند خبر nfp عمل انعكاس 85 نقطه قبل ان ينطلق و يحقق الكتر من 280 نقطه

التوقيع

عضو نشيط

16#
28 - 07 - 2013, 05:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة master3838 مشاهدة المشاركة
اسمح لى يا اخى كلام حضرتك صحيح بس لو الخبر قوى جدا يبقى ال20 نقطه قليليين جدا الشهر الماضى gbp/nzd عند خبر nfp عمل انعكاس 85 نقطه قبل ان ينطلق و يحقق الكتر من 280 نقطه

لكن يا اخي هل الكلام دة بينطبق علي كل ازواج النيوزلندي وما الازواج الحكرتها قليل بحيت ان الاستوب 20 نقطة يكون مناسب
عضو نشيط جدا

mohamed_eltaweil is on a distinguished road
17#
28 - 07 - 2013, 06:27 PM
اقتباس:

انا اتحدث عن الازواج ، النيوزلاندى دولار و الاسترالى دولار و الدولار ين
tamer200 likes this.
mohamed_eltaweil غير متواجد حالياً  
عضو جديد

18#
28 - 07 - 2013, 11:04 PM
بالنسبه للنيوزيلندى و الين افضل الازواج هى GBP/JPY .GBP/NZD و بعدهم EUR/JPY . EUR/NZD

التوقيع

عضو جديد

19#
28 - 07 - 2013, 11:10 PM
فى نقطه مهمه الظاهر اننا مش قادر اوضحها كويس الانعكاس مش يعنى ان الامر يتفعل و بعدين الصفقه بتعكس عليك لان ده مبيحصلش بالعكس السعر بينطلق فى اتجاه واحد انا ببعد 50 نقطه من باب الاطمئنان و عشان ميطلعشى شمعه ذيلها طويل و تشغل لى الامريين يبقى واللى بكسبه اخسره و فى نقطه انا عايز اقولها انا لا ادخل فى التجاره على خبر لتحقيق 20 نقطه لان فى حاجات كتير ممكن تحصل ممكن الشركه اللى بتشتغل معاها متنفذش الصفقه او ترفع السبريد بشكل كبير و ده كلها مخاطره و لو المكسب مش مساوى للمخاطره يبقى بلاش احسن
عموما جرب الاسبوع ده فى اخبار مهمه على النيوزيلاندى و يوم الجمعه فى خبر NFP

التوقيع

عضو نشيط

20#
29 - 07 - 2013, 01:41 AM
اقتباس:
فى نقطه مهمه الظاهر اننا مش قادر اوضحها كويس الانعكاس مش يعنى ان الامر يتفعل و بعدين الصفقه بتعكس عليك لان ده مبيحصلش بالعكس السعر بينطلق فى اتجاه واحد انا ببعد 50 نقطه من باب الاطمئنان و عشان ميطلعشى شمعه ذيلها طويل و تشغل لى الامريين يبقى واللى بكسبه اخسره و فى نقطه انا عايز اقولها انا لا ادخل فى التجاره على خبر لتحقيق 20 نقطه لان فى حاجات كتير ممكن تحصل ممكن الشركه اللى بتشتغل معاها متنفذش الصفقه او ترفع السبريد بشكل كبير و ده كلها مخاطره و لو المكسب مش مساوى للمخاطره يبقى بلاش احسن
عموما جرب الاسبوع ده فى اخبار مهمه على النيوزيلاندى و يوم الجمعه فى خبر NFP

انا اخي ابحث عن هدف 40 او 50 نقطة ويكون الاستوب مناسب للهدف لكن انا افضل اني ادخل بعد صدور الخبر تجنبا لمشاكل وماهي الاوزاج الحركتها قليل وقت الاخبار

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام