• 10:09 مساءاً

███●تعالى تاجر معايا .. فرص بالشارت .. فوركس و اوبشن ● ███

Like Tree53Likes

الصورة الرمزية Leonardo'
عضو جديد
الصورة الرمزية Leonardo'

Leonardo' is on a distinguished road
افتراضي رد: ███●تعالى تاجر معايا .. فرص بالشارت .. فوركس و اوبشن ● ███
111#
30 - 08 - 2013, 06:39 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل ماهر نايف مشاهدة المشاركة
اخي ليوناردو السلام عليكم ارجو ان تتقبل احترامي وتقديري على عرضك للتوصيات على الاوبشن لكن ربما تلاحظ ان غالبيه الاخوه اذا لم يكن غالبيتهم يتعاملون بالفوركس وانا من ضمنهم فتوصياتك على الفوركس عاده تكون قليله اذا لم تكن معدومه واحيانا تعرض نتيجه صفقاتك على الاوبشن بعد تحققها وهي في الغالب ناجحه ما شاءالله فأرجو ان تركز اكثر في توصياتك على العملات بالذات في هذا المنتدى عسى ان نستفيد من خبرتك وتقبل مره اخرى احترامي وتقديري
اهلا استاذ نبيل , كلامك على راسى من فوق بس حضرتك لو شفت من كام مشاركة كتبت ان السوق الفوركسى عشوائى شوية مش شايف فرص واضحة معظام الازواج بين ترندات الان فهل يعقل اقول اى صفقة ويا صابت يا خابت اكيد لا ربنا هيحاسبنى على اموال الناس لكن بكل امانة انا لما بشوف فرصة بوضعها ف الموضوع بدون تردد و التوفيق من عند الله ف تحقيق الهدف او لا قدر الله ضرب الاستوب
اما بخصوص صفقات الاوبشن انا فعلا مركز عليه لانه اسهل شوية من الفوركس من حيث الحرمة يعنى يكفيك نقطة واحدة لكى تربح فا اعذرنى سيدى ان كنت مقصر ف الفوركس و لكن دا فقط لندرة الفرص حسب تحليلى و لكل شيخ طريقة
تحياتى
Leonardo' غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية Leonardo'
عضو جديد
الصورة الرمزية Leonardo'

112#
30 - 08 - 2013, 06:47 AM
ثالث صفقة لليوم ف الفترة الاسيوية بيع الدولار ين لمدة نصف ساعة و انتهت على مكسب
المجموع ف الفترة الاسيوية 3 صفقات 2 مكسب 1 خسارة
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]
الصورة الرمزية Leonardo'
عضو جديد
الصورة الرمزية Leonardo'

113#
30 - 08 - 2013, 06:47 AM
هنشوف فرص الفوركس مع دخول لندن ان شاء الله
عضو نشيط جدا

yasser74 is on a distinguished road
114#
31 - 08 - 2013, 03:39 PM
موضوع مميز . بالتوفيق إن شاء الله . واضح ان تجارة الاوبشن سيكون لها مستقبل . لكن السؤال اللى محيرنى من فترة هل يوجد ما يدل على شرعية الموضوع ؟ وأرجو ألا أجد اتهامات من بعض الاخوة أنى أتعمد إفشال الموضوع ولكنى محتار لأن الاوبشن يعتمد على نقطة دخول وتحديد إتجاه معين وتحديد وقت الخروج . فأين التجارة ؟ الموضوع أشبه بمسابقة تحليل فنى تنتهى فى وقت معين .

أرجو من الاخوة عدم وضع فتاوى تجيز التعامل بالعربون لأن العربون حاجة والاوبشن حاجة تانية خالص .

ملحوظة : هذه المشاركة لتبادل النقاش وليس الهجوم
yasser74 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Leonardo'
عضو جديد
الصورة الرمزية Leonardo'

115#
31 - 08 - 2013, 04:47 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser74 مشاهدة المشاركة
موضوع مميز . بالتوفيق إن شاء الله . واضح ان تجارة الاوبشن سيكون لها مستقبل . لكن السؤال اللى محيرنى من فترة هل يوجد ما يدل على شرعية الموضوع ؟ وأرجو ألا أجد اتهامات من بعض الاخوة أنى أتعمد إفشال الموضوع ولكنى محتار لأن الاوبشن يعتمد على نقطة دخول وتحديد إتجاه معين وتحديد وقت الخروج . فأين التجارة ؟ الموضوع أشبه بمسابقة تحليل فنى تنتهى فى وقت معين .

أرجو من الاخوة عدم وضع فتاوى تجيز التعامل بالعربون لأن العربون حاجة والاوبشن حاجة تانية خالص .

ملحوظة : هذه المشاركة لتبادل النقاش وليس الهجوم
اهلا استاذ ياسر
انا رديت على النقطة دى كتير جدا ف الموضوع هنا و ف منتديات تانية و هى ان فيه فتاوى كتيرة تجيز و فتاوى تحرم زى الفوركس و زى الاسهم فيه فتاوى تجيز و فتاوى تحرم ,, المهم ف الموضوع ان تسأل شخص بيكون فاهم ف التجارة نفسها دا اولا وو ثانيا يكون انت بتثق ف رأيه ,, اما ف الاخر لو فضلت محتار فا تقدر تستفتى قلبك و عقلك و تاخد الامر الايسر ليك ,, دا رأيى
و ال انا عملته انى هنا ف امريكا ف ولاية فلوريدا و كنت شغال اوبشن قبل كدا اسهم و الاوبشن بتاعت العملات الباينرى و سمعت كذا فتوى حرمت فا وقفت شغل لكن لما جيت امريكا روحت المرز الاسلامى هنا و سألت و لقيت الشيوخ ال هناك فاهمين يعنى ايه تجارة و فوركس و عربون و اوبشن و اخدت فتوى انها تجارة عادية فيها بعض المحرمات و فيها ما هو حلال و خدت بالفتوى و توكلت على الله و رجعت اشتغلت تانى
المهم ف الامر انك تبقى مرتاح لل انت بتعمله و انك تكون من جواك عارف انك مش بتغضب ربنا
دى مش فتوى منى ب شرعية الموضوع ,, اشهد الله ان كل واحد مسئول اما الله عن شرعيتها ف انه يسأل و ميعتمدش على كلامى انا
لكن انا بس بحكى ال حصل معايا و هقول تانى بلاش نخلى الموضوع نقاش فى فتاوى دينية لاننا كلنا اعتقد ليس فينا من هو أهل لاصدار فتاوى شرعية . تحياتى
yasser74 likes this.
الصورة الرمزية ahmed4781
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية ahmed4781

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
ahmed4781 is on a distinguished road
116#
31 - 08 - 2013, 11:08 PM
الف شكر اخى الكريم على هذا الشرح وهذا المجهود الرائع
لدى سوال اخى
اذا تم تحديد صفقه للدخول اذا كانت بيع او شراء وتم تحديد الوقت اذا كان مثلا ساعه هل يمكن اغلاق الصفقه قبل مرور الساعه ام لا يمكن التحكم فى الصفقه الا بعد مرور الساعه التى حددتها لصفقه
وشكر اخى الكريم

التوقيع

ahmed4781 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Leonardo'
عضو جديد
الصورة الرمزية Leonardo'

117#
31 - 08 - 2013, 11:11 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed4781 مشاهدة المشاركة
لدى سوال اخى
اذا تم تحديد صفقه للدخول اذا كانت بيع او شراء وتم تحديد الوقت اذا كان مثلا ساعه هل يمكن اغلاق الصفقه قبل مرور الساعه ام لا يمكن التحكم فى الصفقه الا بعد مرور الساعه التى حددتها لصفقه
وشكر اخى الكريم
العفو و لسه فيه شرح تانى ان شاء الله هعمله فيديو بالعربى و ارفعه على اليوتيوب عشان الكل يستفيد

بالنسبة لل انت بتسأل عنه فا دا متاح ف شركات قليلة اثق ف واحدة منها فقط اذا احتجت حاجة هيكون على الخاص علشان قوانين المنتدى
الصورة الرمزية ahmed4781
عضو نشيط جدا
الصورة الرمزية ahmed4781

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
ahmed4781 is on a distinguished road
118#
31 - 08 - 2013, 11:20 PM
لدى سوال اخى
وشكر اخى الكريم

التوقيع

ahmed4781 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

yasser74 is on a distinguished road
119#
31 - 08 - 2013, 11:25 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Leonardo' مشاهدة المشاركة
اهلا استاذ ياسر
انا رديت على النقطة دى كتير جدا ف الموضوع هنا و ف منتديات تانية و هى ان فيه فتاوى كتيرة تجيز و فتاوى تحرم زى الفوركس و زى الاسهم فيه فتاوى تجيز و فتاوى تحرم ,, المهم ف الموضوع ان تسأل شخص بيكون فاهم ف التجارة نفسها دا اولا وو ثانيا يكون انت بتثق ف رأيه ,, اما ف الاخر لو فضلت محتار فا تقدر تستفتى قلبك و عقلك و تاخد الامر الايسر ليك ,, دا رأيى
و ال انا عملته انى هنا ف امريكا ف ولاية فلوريدا و كنت شغال اوبشن قبل كدا اسهم و الاوبشن بتاعت العملات الباينرى و سمعت كذا فتوى حرمت فا وقفت شغل لكن لما جيت امريكا روحت المرز الاسلامى هنا و سألت و لقيت الشيوخ ال هناك فاهمين يعنى ايه تجارة و فوركس و عربون و اوبشن و اخدت فتوى انها تجارة عادية فيها بعض المحرمات و فيها ما هو حلال و خدت بالفتوى و توكلت على الله و رجعت اشتغلت تانى
المهم ف الامر انك تبقى مرتاح لل انت بتعمله و انك تكون من جواك عارف انك مش بتغضب ربنا
دى مش فتوى منى ب شرعية الموضوع ,, اشهد الله ان كل واحد مسئول اما الله عن شرعيتها ف انه يسأل و ميعتمدش على كلامى انا
لكن انا بس بحكى ال حصل معايا و هقول تانى بلاش نخلى الموضوع نقاش فى فتاوى دينية لاننا كلنا اعتقد ليس فينا من هو أهل لاصدار فتاوى شرعية . تحياتى
شكراً لك على الرد المحترم . أحييك وأحترمك جداً جداً .
yasser74 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

kemoo10 is on a distinguished road
120#
01 - 09 - 2013, 05:51 AM
اخ ليناردو هو انتا طالما بتكسب فى الاوبشن
طيب ما تشترك فى اكثر من شركة اوبشن واكسب اكثر فى نفس الوقت
kemoo10 غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
اوبشنز, ربح, سكالبنج, فوركس - تجاره العملات

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام