• 1:45 صباحاً

المثلث الذهبي

موضوع مغلق
Like Tree928Likes

موقوف

eng.emad82 is on a distinguished road
افتراضي رد: المثلث الذهبي
321#
20 - 05 - 2014, 07:31 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
Currency LOADER شغال عندي بشكل طبيعي هو بس بعد تحديث الميتا تريدر اعتقد انه تم تغير مسار الملفات اللى بيتعملها EXPORT زي ماتغير مسار الانديكيتورو و الكاكسبيرت يمكن عشان كده هو مش شغال عندك عموما مسار الملفات للكارنسي لودر الجديد C:/ProgramFiles/****/MQL4/Files /EXPORTHISTORY الاول على ما اعتقد كان المجلد ده موجود جو فولدر الاكسبيرت على طول , جرب الطريقة و قولى
اشتغل تمام بس اشوف لو كان عم يقدر ينقل داتا لايف ولا لاء واخبرك
eng.emad82 غير متواجد حالياً  

عضو جديد

wahid nasr is on a distinguished road
322#
20 - 05 - 2014, 07:32 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
يعني قصدي اعطني مؤشر بالعالم يستطيع ان يقول لك لو كنت تضارب وانت بالنقطة C
ان نهاية الترند ستكون عند النقطة 3
يعني لو كنت داخل شراء من C اي مؤشر بالعالم لديه القدرة على ان يقول لك
احتفظ بالصفقة لان القمة المتوقعة هي عند 3
وايضا انت تقول انها صدفت عند الفايبو 50
طيب هل يستطيع الفايبو اخبارك قبل بيوم ان الترند سوف يتوقف عند الفايبو 50
اكيد لا

حتى الان بالنسبة لى و باستخدام المؤشر لا استطيع استنتاج هذه المعلومات

سنتعبك معنا كثيرا يا بشمهندس
wahid nasr غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

عايد العرفج is on a distinguished road
323#
20 - 05 - 2014, 07:35 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
مهو كل واحد من حضراتهم كان يرسم رسمة ويقولك خود افهم فيها
زي اللي عم يديك كتاب بالصيني ويقولك اقطعلك راسك لو ما فهمته خلال شهر
الله يعينك يا مهندس بصراحه الموضوع صعب جدا ويحتاج لإلهام الله سبحانه وتعالى حتى تستطيع ان تستنج افكارهم لكن انا متاكد انك قدها وقادر على الاستنباط

الامر الثاني هل تستطيع ان تطور الطريقه وتضع لها 3 احتمالات للترند او اقصى نقطه احتمل يعكس عندها
عايد العرفج غير متواجد حالياً  
موقوف

324#
20 - 05 - 2014, 07:37 PM
توضيح اكثر للناس اللي ما عرفت انا ويش عم سوي بموضوعي
اول شيء شوفوا هذي قمة اليورو التي كانت
الن لدينا موفنج افريج 200 واحنا عارفين انه هو مقاومة وممكن يعكس السعر منه
بس السؤال ما هو القانون اللي رح يتوقعلي ان الموفنج افريج اي المقاومة اليت سوف تصنع قاع
سوف تكون عند هذا السعر
يعني المضارب العادي مضظر يستنى السعر يقترب من الموفنج افريج لحتى يعرف انه وصل للموفنج افريج 200 يعني مش راح ينام ليل ونهار لحتى يوصل السعر للموفنج افريج عشان يشتري وممكن ان يتم اختراقه وكانه غير موجود تماما
الفكرة انه احنا من خلال خساباتنا السابقة عرفنا من لحطة ولادة الترند ان القماومة ستكون عند هذا السعر وهذا هو الفرق وهذا هو مجال بحثي
علم توقعي دقيق مش علم يتبع السعر
الصور المرفقة
نوع الملف: png 000.png‏ (17.7 كيلوبايت, المشاهدات 8)
موقوف

325#
20 - 05 - 2014, 07:38 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wahid nasr مشاهدة المشاركة
حتى الان بالنسبة لى و باستخدام المؤشر لا استطيع استنتاج هذه المعلومات

سنتعبك معنا كثيرا يا بشمهندس
طيب خلاص سيبك من الطريقة ما تنفعك خليك على اموفنج افريج 200
موقوف

326#
20 - 05 - 2014, 07:41 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عايد العرفج مشاهدة المشاركة
الله يعينك يا مهندس بصراحه الموضوع صعب جدا ويحتاج لإلهام الله سبحانه وتعالى حتى تستطيع ان تستنج افكارهم لكن انا متاكد انك قدها وقادر على الاستنباط

الامر الثاني هل تستطيع ان تطور الطريقه وتضع لها 3 احتمالات للترند او اقصى نقطه احتمل يعكس عندها
اه ممكن بس محتاجة وقت للبحث اكثر
عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
327#
20 - 05 - 2014, 07:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عايد العرفج مشاهدة المشاركة
على فكره استاذ محمد المؤشر لا يعمل معي ايضا
اخ عايد اي اصدار من الميتاتريدر انت تستخدم ؟ هل ميتا تريدر 5 ؟ او 4 ؟ اعتقد ان اغلبنا بيستعمل ميتا تريدر 4 و للاسف لو المنصة عندك ميتا تريدر 5 مش هيشتغل غالبا هو انا مجربتش بس اعتقد مش هيشتغل لان نظام البرمجة مختلف شوية .

اذا كنت تستخدم ميتا تريدر 4 :-

هل يظهر لك المؤشر ضمن قائمة CUSTOMINDICATORS فى الميتا تريدر ؟! ولا غير موجود من اساسه ؟

اذا كان غير موجود فاكيد انت وضعت الملف بمسار خاطئ لان بعد تحديث الميتا تريدر المسار اتغير اصبح C:/ProgramFiles/ اسم المنصة/ MQL4/ Indicators .

الاحتمال الثاني انه بيظهر معاك ضمن المؤشرات السؤال هل لما تضغط عليه يظهر معاك على الشارت " الزرار بتاع Calculate و مربعات النصوص ولا لا ؟
لو مبتظهرش فانصحك تحذف الملف وتقفل المنصة وتعيد تنزيل الملف من جديد ووضعه من المجلد مرة ثانية و اعادة تشغيل البرنامج

طيب هنفترض انه بيظهر معاك على الشارت ولكن لاتظهر نتائج فى هذه الحالة تاكد من المدخلات للبرنامج لانه ممكن تكون فيه خطوط موجودة ولكنها بعيدة جدا جدا بسبب خطا فى احد عناصر الادخال و لو عايز تتاكد هل فيه خطوط موجودة ولا لا اضغط كليك يمين على الشارت و بعدين اختار ObjectsList وشوف هتلاقي Objects بتاعت الانديكيتوةر موجودة ولا لا وهتلاقي خطوط اسمها بيبدا RS و لTop_Line , Bottom_Line وشوية اسامى كمان هتلاقي اخرها TXT , Button اذا كانت اسامى الخطوط موجودة وغير ظاهرة على الشاشة يبقى انت عندك خطا فى الادخال
ملاحظة مهمة جدا : كنت لاحظت ان الاخ عماد فى ملف الاكسل بيتجاهل العلامة العشرية يعنى مثلا بيكتب الليفل 1.3855 مثلا 13855 طبعا انت لو عملت الحركة دى فى الانديكتور هيطلع لك نتائج بعيدة جدا جدا جدا لان الانديكتور مبرمج على اجراء الحسابات على الارقام كما تكتب يعنى لازم تكتب 1.3855 ...

لو كل الحلول دى منفعتش معاك انصحك تعيد setup للمنصة , ومستنى ردك
mohamed982 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

عايد العرفج is on a distinguished road
328#
20 - 05 - 2014, 08:12 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
اخ عايد اي اصدار من الميتاتريدر انت تستخدم ؟ هل ميتا تريدر 5 ؟ او 4 ؟ اعتقد ان اغلبنا بيستعمل ميتا تريدر 4 و للاسف لو المنصة عندك ميتا تريدر 5 مش هيشتغل غالبا هو انا مجربتش بس اعتقد مش هيشتغل لان نظام البرمجة مختلف شوية .

اذا كنت تستخدم ميتا تريدر 4 :-

هل يظهر لك المؤشر ضمن قائمة CUSTOMINDICATORS فى الميتا تريدر ؟! ولا غير موجود من اساسه ؟

اذا كان غير موجود فاكيد انت وضعت الملف بمسار خاطئ لان بعد تحديث الميتا تريدر المسار اتغير اصبح C:/ProgramFiles/ اسم المنصة/ MQL4/ Indicators .

الاحتمال الثاني انه بيظهر معاك ضمن المؤشرات السؤال هل لما تضغط عليه يظهر معاك على الشارت " الزرار بتاع Calculate و مربعات النصوص ولا لا ؟
لو مبتظهرش فانصحك تحذف الملف وتقفل المنصة وتعيد تنزيل الملف من جديد ووضعه من المجلد مرة ثانية و اعادة تشغيل البرنامج

طيب هنفترض انه بيظهر معاك على الشارت ولكن لاتظهر نتائج فى هذه الحالة تاكد من المدخلات للبرنامج لانه ممكن تكون فيه خطوط موجودة ولكنها بعيدة جدا جدا بسبب خطا فى احد عناصر الادخال و لو عايز تتاكد هل فيه خطوط موجودة ولا لا اضغط كليك يمين على الشارت و بعدين اختار ObjectsList وشوف هتلاقي Objects بتاعت الانديكيتوةر موجودة ولا لا وهتلاقي خطوط اسمها بيبدا RS و لTop_Line , Bottom_Line وشوية اسامى كمان هتلاقي اخرها TXT , Button اذا كانت اسامى الخطوط موجودة وغير ظاهرة على الشاشة يبقى انت عندك خطا فى الادخال
ملاحظة مهمة جدا : كنت لاحظت ان الاخ عماد فى ملف الاكسل بيتجاهل العلامة العشرية يعنى مثلا بيكتب الليفل 1.3855 مثلا 13855 طبعا انت لو عملت الحركة دى فى الانديكتور هيطلع لك نتائج بعيدة جدا جدا جدا لان الانديكتور مبرمج على اجراء الحسابات على الارقام كما تكتب يعنى لازم تكتب 1.3855 ...

لو كل الحلول دى منفعتش معاك انصحك تعيد setup للمنصة , ومستنى ردك

شكرا لك الان اشتغل معي لانه في السابق كنت اضع الارقام بلا فاصله عشريه كما هو حال الاكسل

لدي سؤال هو بالنسبه للمربع الثالث والرابع لماذ تضع رقم 1 و 2

يعني على اي اساس تضع هذين الرقمين

وشكرا
عايد العرفج غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ziyadiah
عضو فـضـي
الصورة الرمزية ziyadiah

خبرة السوق: 5 الى 10 سنوات
ziyadiah is on a distinguished road
329#
20 - 05 - 2014, 08:12 PM