موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

المثلث الذهبي

منتدى تداول العملات العام

Like Tree927Likes

موضوع مغلق

قديم 22 - 05 - 2014, 10:50 AM   #541
عضو جديد

افتراضي رد: المثلث الذهبي

رد: المثلث الذهبي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Biozombie مشاهدة المشاركة
السلام علكيم

ممكن طريقة تحديد البار بالنسبة لليومي و الويكلي؟ وشكرا
قصدك تحديد عدد البارز في الترند الطالع او النازل ... اذا هيك بتعد عدد البارز من القاع الى نهاية الترند والعكس في الترند الهابط نفس الطريقة وارجو اذا هناك خلل ان يتم التصحيح

mahmoods غير متواجد حالياً  
قديم 22 - 05 - 2014, 10:55 AM   #542
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoods مشاهدة المشاركة
قصدك تحديد عدد البارز في الترند الطالع او النازل ... اذا هيك بتعد عدد البارز من القاع الى نهاية الترند والعكس في الترند الهابط نفس الطريقة وارجو اذا هناك خلل ان يتم التصحيح
شكرا اخي بس لو ممكن مثال على شارت EURJPY ؟

Biozombie غير متواجد حالياً  
قديم 22 - 05 - 2014, 11:03 AM   #543
عضو نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
ملاحظة في فرق بين عندي وعندك ليش ؟؟؟؟؟

هي غريبة ... انا جربت المؤشر على منصة 5 ارقام وطلع نفس النتائج اللى عندك ... مش عارف هى جايز حاجة رياضية بس يعنى تفرق كل ده ؟! من 0.00001 الى 0.0001 ؟!!! خليني اشوف فين المشكلة واردلك

mohamed982 غير متواجد حالياً  
قديم 22 - 05 - 2014, 11:08 AM   #544
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة

هي غريبة ... انا جربت المؤشر على منصة 5 ارقام وطلع نفس النتائج اللى عندك ... مش عارف هى جايز حاجة رياضية بس يعنى تفرق كل ده ؟! من 0.00001 الى 0.0001 ؟!!! خليني اشوف فين المشكلة واردلك
لازم المؤشر يحسب على اربعة نقاط
يعني وحدة القياس هي النقطة الواحدة حتى لو كانت المنصة خماسية او سداسية
انتبه لهي الفكرة وحاول تعدل المؤشر عليها

eng.emad82 غير متواجد حالياً  
قديم 22 - 05 - 2014, 11:30 AM   #545
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Biozombie مشاهدة المشاركة
شكرا اخي بس لو ممكن مثال على شارت EURJPY ؟

كما هو موضح اخي من A الى B يوجد 33 بار صح وترند نازل
وسلامتك

انا اسف ما انتبهت انت بدك يورو ين وانا ارفقت الدولار ين ههههه حقك علي

قديم 22 - 05 - 2014, 11:35 AM   #546
عضو جديد

انا مغادر لفترة شباب وبعدين برجع ان شاء الله
سلام

قديم 22 - 05 - 2014, 11:41 AM   #547
عضو نشيط

اوف تصدق كان فيه مشكلة رياضية على منصة ال 5 ارقام :bashتؤدي لاخنلاف النتائج نتيجة ان البوينت فى منصة الخمس ارقام = 0.00001 او 0.001 البوينت فى منصة ال 4 ارقام = 0.0001 او 0.01 . طبعا عشان الكمبيوتر بيتعامل مع الحسابات بشكل غبي فكان مثلا فى شارت الباوند دولار اللى ارفقته اللى فات الفرق بين الهاى واللو فى منصة 4 ارقام 0.0938 لو قستمها على قيمة النقطة عشان تحدد طول الضلع على المحور Y هتبقى العملية كده 0.0938/0.0001 = 938 ولكن فى منصة الخمس ارقام هيطلع الفرق كده 0.09383 لو قسمتها على قيمة النقطة 0.00001 هيطلع عدد النقط = 9383 . طبعا الثابت اللى عندنا هو التايم اللى هو على فريم الويك 4*7*24 = 672 عشان نطلع طول الوتر بنربع الرقمين ونجمعهم وبعدين نجيب الجذر و نضربهم فى الثوابت طبعا لك ان تتخيل انك بتربع عدد من 3 ارقام و تجمعه على ثابت وبعدين تربع عدد من 4 ارقام وتجمعه على نفس الثابت طبيعى جدا ان النتائج هتكون مختلفة تماما .... عموما تم حل المشكلة الان واصبحت تعطي نفس النتائج على منصة 4 او 5 ارقام سواء على عملات اللى البوينت فيها 0.00001 او 0.01 زي الين مثلا . وحتى اضفت امكانية للتعرف فى حالة كنت المنصة 6 ارقام 0.000001 او 0.0001 ده اذا كان فيه ..... دلوقتى الملاحظة ان العمليات الحسابية كلها هتم على قيمة النقطة 0.0001 او 0.01 بغض النظر عن المنصة ... تمام كده ولا فيه حاجة غلط ؟!

برجاء التنبيه على الجميع بتحميل هذه النسخة و الطلب من المراقب وضع هذا اللمف فى الصفة الاولى

الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 GoldenTriangle.ex4‏ (37.4 كيلوبايت, المشاهدات 96)
swartzberg likes this.
mohamed982 غير متواجد حالياً  
قديم 22 - 05 - 2014, 11:55 AM   #548
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
اوف تصدق كان فيه مشكلة رياضية على منصة ال 5 ارقام :bashتؤدي لاخنلاف النتائج نتيجة ان البوينت فى منصة الخمس ارقام = 0.00001 او 0.001 البوينت فى منصة ال 4 ارقام = 0.0001 او 0.01 . طبعا عشان الكمبيوتر بيتعامل مع الحسابات بشكل غبي فكان مثلا فى شارت الباوند دولار اللى ارفقته اللى فات الفرق بين الهاى واللو فى منصة 4 ارقام 0.0938 لو قستمها على قيمة النقطة عشان تحدد طول الضلع على المحور Y هتبقى العملية كده 0.0938/0.0001 = 938 ولكن فى منصة الخمس ارقام هيطلع الفرق كده 0.09383 لو قسمتها على قيمة النقطة 0.00001 هيطلع عدد النقط = 9383 . طبعا الثابت اللى عندنا هو التايم اللى هو على فريم الويك 4*7*24 = 672 عشان نطلع طول الوتر بنربع الرقمين ونجمعهم وبعدين نجيب الجذر و نضربهم فى الثوابت طبعا لك ان تتخيل انك بتربع عدد من 3 ارقام و تجمعه على ثابت وبعدين تربع عدد من 4 ارقام وتجمعه على نفس الثابت طبيعى جدا ان النتائج هتكون مختلفة تماما .... عموما تم حل المشكلة الان واصبحت تعطي نفس النتائج على منصة 4 او 5 ارقام سواء على عملات اللى البوينت فيها 0.00001 او 0.01 زي الين مثلا . وحتى اضفت امكانية للتعرف فى حالة كنت المنصة 6 ارقام 0.000001 او 0.0001 ده اذا كان فيه ..... دلوقتى الملاحظة ان العمليات الحسابية كلها هتم على قيمة النقطة 0.0001 او 0.01 بغض النظر عن المنصة ... تمام كده ولا فيه حاجة غلط ؟!

برجاء التنبيه على الجميع بتحميل هذه النسخة و الطلب من المراقب وضع هذا اللمف فى الصفة الاولى
ايوة تمام كده لازم المؤشر يحسب على اساس النقطة الواحدة فقط مش على الاجزاء
بغض النظر عن المنصة

قديم 22 - 05 - 2014, 12:01 PM   #549
موقوف

لاحظ دلوقتي الفرق
شوف اليورو وين عم يقاوم الهبوط
شوف المنطقة الصعبة المحصور فيها الان

الصور المرفقة
نوع الملف: png 120.png‏ (22.0 كيلوبايت, المشاهدات 21)
قديم 22 - 05 - 2014, 12:04 PM   #550
موقوف

وهي الباوند واقف تماما عن نقطة مركز الثقل ومش قادر يكسرها لازم ينهد لتحت من عندها
النقطة هي حساسة جدا للباوند
نتابع ونرى

الصور المرفقة
نوع الملف: png 120.png‏ (20.7 كيلوبايت, المشاهدات 17)
موضوع مغلق

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

مــــــــؤشـــــــــIndicatorsــــــــــرات
استفسار للاخوة الاردنين
تبا وسحقاً لكم يامن تُجَاهِرُونَ بِكَتْم العِلم، ألم تعلموا أنه على أخذه لقدير

مواضيع تالية :

نصيحه محب
فرصة للنقاش
طريقة او اسلوب عملي

المثلث الذهبي