موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

المثلث الذهبي

منتدى تداول العملات العام

Like Tree927Likes

موضوع مغلق

قديم 23 - 05 - 2014, 09:20 PM   #691
عضو نشيط

افتراضي رد: المثلث الذهبي

رد: المثلث الذهبي
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
اخي محمد الناس عاوزة مؤشر أصم فقط يعطيهم نقاط دخول وخروج دون تفكير
وهذا مستحيل مع الطريقة لانها أداة تحليل مش مؤشر وبس
على كل انت رح تعمل التعديلات التالية لا أمر عليك :
1- صنع خيار ضمن المؤشر يسمح له باظهار مركز الثقل فقط واخفاء باقي المستويات
للانتراداي وفريمات تحت الساعة مع الابقاء على المستويات الاصلية لانها مهمة للديلي ولكن عند التعامل مع فريمات صغيرة لا داعي لكل المستويات الحاجة فقط لمراكز الثقل
2- اليوم تجربة الوقت تمت بنجاح على فريم الساعة وبالتالي يمكنك اصدار نسخة للوقت باي طريقة تراها مناسبة
3- وضع رقم للاصدار في حال تم التطوير تستطيع معرفة اي اصدار موجود لدى المستخدم حاليا
4- وضع ليبل او تايتل عليه اسم المؤشر واسمي واسمك ورقم الاصدار بطريقة مناسبة
و شاكر فضلك الكبير وشكرا لك مقدما

مفيش مشكلة ان شاء الله . بس كنت عايزك تجرب الوقت على اى فريم غير الساعة وتقولى النتيجة ... لانى حاسس ان فيه مشكلة رياضية في طريقة حساب الوقت بالنسبة لى ككود و هى هتكون ناجحة فى فريم الساعة بس حاسس انها غلط على باقي الفريمات ... وهقولك السبب جايز يكون عندك حل ليها لو لقيت مشكلة ... دلوقتى لغة البرمجة الخاصة بالميتاتريدر مفيهاش او لاتدعم فنكشنز عشان تقدر تعمل عمليات حسابية على الوقت بطريقة مباشرة يعنى متقدرش تضيف او تطرح من تاريخ معين .كويس ؟! الحل الوحيد لمعالجة هذه المشكلة كما فعلت هو تحويل الوقت لصيغة رقمية وهذا مايدعمه الميتا تريدر بمعنى ان الوقت بيتعبر عنه بعدد الثواني بداية من تاريخ 1/1/1970 م يعنى فى التاريخ ده الكمبيوتر بيفهمه على انه 1 و كل ثانية بعد هذا التاريخ بيزود 1 مفهوم ؟ عشان كما فهمت طريقتك احول النقط دى تاريخ او وقت قمت ضارب عدد النقط على اساس انها ساعات *60*60 كده حولتها لثوانى وبعدين اضفتها على الوقت الاخير فى الموجة فبيطلعى التاريخ اللى قدام .... لما جربت هذه الطريقة على فريم الساعة نجحت بس على فريم تانى زي الديلي بقى ياخر شمعة تقريبا هو انا مش متاكد ... بس ياريت تتاكد هل فيه مشكلة ولا لا

mohamed982 غير متواجد حالياً  

قديم 23 - 05 - 2014, 09:25 PM   #692
عضو نشيط جدا

الله يعطيكم العافية يا شباب
للحقيقة يا استاذ عماد انك انسان راق ومعطاء بارك الله جهودك وزادك علما ونفعا

اذا بتتكرمو بدي افهم بطريقة سلسة وبدي اجابات بسيطة على هالاسئلة البسيطة:
- كم شمعة لازم تفصل بين اول نقطة من المثلث وتاني نقطة؟
- اذا رسمت المثلث من تحت لفوق او من فوق لتحت وين لازم تظهر الخطوط الحمراء والخضراء بكل حالة؟
- هل القصد ان نشتري من الخط الاخضر ونبيع من الخط الاحمر ويصار الى التبريد من الخطوط التي نكون من نفس اللون ؟
- ما طبيعة الخطوط الزرقاء؟
- كيف اتعامل مع الصندوق على شمال الشارت وأية داتا اضع بكل خانة من الخانات الاربع؟
- متى اقرر انه علي التعامل مع السوق استنادا للمؤشر باعتبار ان الافضلية للبيع وليس للشراء او العكس؟
- هل يمكن الاعتماد على المؤشر بالنسبة للداو جونز والنفط؟

مع كل الشكر والتقدير لما تبذلونه من جهد

cache cache غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 05 - 2014, 09:32 PM   #693
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
مفيش مشكلة ان شاء الله . بس كنت عايزك تجرب الوقت على اى فريم غير الساعة وتقولى النتيجة ... لانى حاسس ان فيه مشكلة رياضية في طريقة حساب الوقت بالنسبة لى ككود و هى هتكون ناجحة فى فريم الساعة بس حاسس انها غلط على باقي الفريمات ... وهقولك السبب جايز يكون عندك حل ليها لو لقيت مشكلة ... دلوقتى لغة البرمجة الخاصة بالميتاتريدر مفيهاش او لاتدعم فنكشنز عشان تقدر تعمل عمليات حسابية على الوقت بطريقة مباشرة يعنى متقدرش تضيف او تطرح من تاريخ معين .كويس ؟! الحل الوحيد لمعالجة هذه المشكلة كما فعلت هو تحويل الوقت لصيغة رقمية وهذا مايدعمه الميتا تريدر بمعنى ان الوقت بيتعبر عنه بعدد الثواني بداية من تاريخ 1/1/1970 م يعنى فى التاريخ ده الكمبيوتر بيفهمه على انه 1 و كل ثانية بعد هذا التاريخ بيزود 1 مفهوم ؟ عشان كما فهمت طريقتك احول النقط دى تاريخ او وقت قمت ضارب عدد النقط على اساس انها ساعات *60*60 كده حولتها لثوانى وبعدين اضفتها على الوقت الاخير فى الموجة فبيطلعى التاريخ اللى قدام .... لما جربت هذه الطريقة على فريم الساعة نجحت بس على فريم تانى زي الديلي بقى ياخر شمعة تقريبا هو انا مش متاكد ... بس ياريت تتاكد هل فيه مشكلة ولا لا
شوف صديقي لو الطريقة كده ما فيش مشكلة انك تحول عدد النقاط لثواني وتضيف
واما بالنسبة لتاخير ساعة او تقديم ساعة او حتى يوم فمفيش مشكلة لانه مش علم غيب عشان تجيب اليوم بالدقة ودائما
لانه حتى الفلكي ميقدرش يجبلك دقة اليوم مش الساعة بقى مش مشكلة يتأخر او يقدم يوم عادي جدا وحتى لو يومين
المهم الهدف من المؤشر ان يقولك هنا في انعكاس متوقع انتبه
بقى لو قدرنا نجيب دقة بخطا ساعتين يبقى ممتاز
وبدقة يومين يبقى ممتاز ايضا
المهم التاجر يفهم انه هنا منطقة انعكاس متوقعة
شوف لو بتلاحظ كل توقعاتي السابقة فيها خطا ممكن يوصل لستة ايام زي ما صار مع اليورو لما توقعت قمته
وهذا على السوينجات الكبيرة بتاعت الشهرين والثلاثة
ام على الديلي فنحن نسمح بدقة تصل ل 3 ايام لا كثر وبس
شوف حتى جان اعلى دقة عنده كانت وحققها هي 82% لم يسجل بحياته اعلى منها ونحن كعمليات رياضية مش فلكية رياضية
لو وصلنا لدقة 60% فقط مش 82% يبقى عملنا اللي ما اتعمل على مستو ى العالم

eng.emad82 غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 05 - 2014, 09:41 PM   #694
عضو نشيط

اخ عماج كنت عايز استشيرك فى حاجة .... دلوقتى لو انا عايز اطيق المؤشر على مثلا اسهم نفتضرض مثلا الاسهم المصرية او الامريكية لو عرفت مثلا ان الاسعار بتيقى من نقطين بس يعنى 100.50 مثلا او حتى لو ثلاث نقط زي 100.255 ازاى احسب قيمة النقطة .. لان لو تفتكر قيمة النقطة عملت مشكلة فى المؤشر و كانت النتائج مختلفة وكمثال ارفقت لك صورة من الغاز النقطه فيه 0.001 .... طيب دى تتحسب ازاى على احسبها على ان النقطه 0.01 زي ازواج الين مثلا ؟ لان قيمة النتقطة على ازواج الين فى منصة 5 ارقام بتساوي 0.001 برده ورغم كده حسبتعا على انها 0.01 ... فا ايه الحل

mohamed982 غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 05 - 2014, 09:42 PM   #695
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cache cache مشاهدة المشاركة
الله يعطيكم العافية يا شباب
للحقيقة يا استاذ عماد انك انسان راق ومعطاء بارك الله جهودك وزادك علما ونفعا

اذا بتتكرمو بدي افهم بطريقة سلسة وبدي اجابات بسيطة على هالاسئلة البسيطة:
- كم شمعة لازم تفصل بين اول نقطة من المثلث وتاني نقطة؟
- اذا رسمت المثلث من تحت لفوق او من فوق لتحت وين لازم تظهر الخطوط الحمراء والخضراء بكل حالة؟
- هل القصد ان نشتري من الخط الاخضر ونبيع من الخط الاحمر ويصار الى التبريد من الخطوط التي نكون من نفس اللون ؟
- ما طبيعة الخطوط الزرقاء؟
- كيف اتعامل مع الصندوق على شمال الشارت وأية داتا اضع بكل خانة من الخانات الاربع؟
- متى اقرر انه علي التعامل مع السوق استنادا للمؤشر باعتبار ان الافضلية للبيع وليس للشراء او العكس؟
- هل يمكن الاعتماد على المؤشر بالنسبة للداو جونز والنفط؟

مع كل الشكر والتقدير لما تبذلونه من جهد
الله يعافيك صديقي
اول شي هذا مؤشر تحليلي يعني اداة للتحليل
عندما يكتمل سوف اقوم بعمل فيديو شرح له
بالنسبة لعمله على الداو حاليا الاصدار الحالي يدعم الفوركس فقط
وقريبا لو نجحت الفكرة سوف نطرح اصدار خاص بالاسهم السعودية والنفط والداو
ولكن الاول لانها اداة وليدة يبقى لازم نشتغل عليها شوي شوي ورح ينزل اصدارات ان شاء الله تعمل على كل الاسواق

قديم 23 - 05 - 2014, 09:47 PM   #696
عضو نشيط جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.emad82 مشاهدة المشاركة
الله يعافيك صديقي
اول شي هذا مؤشر تحليلي يعني اداة للتحليل
عندما يكتمل سوف اقوم بعمل فيديو شرح له
بالنسبة لعمله على الداو حاليا الاصدار الحالي يدعم الفوركس فقط
وقريبا لو نجحت الفكرة سوف نطرح اصدار خاص بالاسهم السعودية والنفط والداو
ولكن الاول لانها اداة وليدة يبقى لازم نشتغل عليها شوي شوي ورح ينزل اصدارات ان شاء الله تعمل على كل الاسواق

شكرا على الرد استاذي
بارك الله فيك وبجهدك
وشكري الكبير لكل شخص عم يحاول معك بالموضوع بلورة الفكرة لتقديمها جاهزة
حياكم الله

cache cache غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 05 - 2014, 09:52 PM   #697
موقوف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
اخ عماج كنت عايز استشيرك فى حاجة .... دلوقتى لو انا عايز اطيق المؤشر على مثلا اسهم نفتضرض مثلا الاسهم المصرية او الامريكية لو عرفت مثلا ان الاسعار بتيقى من نقطين بس يعنى 100.50 مثلا او حتى لو ثلاث نقط زي 100.255 ازاى احسب قيمة النقطة .. لان لو تفتكر قيمة النقطة عملت مشكلة فى المؤشر و كانت النتائج مختلفة وكمثال ارفقت لك صورة من الغاز النقطه فيه 0.001 .... طيب دى تتحسب ازاى على احسبها على ان النقطه 0.01 زي ازواج الين مثلا ؟ لان قيمة النتقطة على ازواج الين فى منصة 5 ارقام بتساوي 0.001 برده ورغم كده حسبتعا على انها 0.01 ... فا ايه الحل

شوف اخي على منصات الفوركس الخماسية يتم التعبير على ازاوح الين بالصيغة
0.001 صح يعني ثلاث ارقام بعد الفاصلة ولكن القيمة الحقيقة للنقطة هي الرقم الثاني بعد الفاصلة والرقم الثالث هو جزء من النقطة
هنا انا اعتمد على قيمة التيك فاليو المعتمدة عالميا مش على الارقام اللي بتحطها شركات الوساطة
the tick value بالفوركس هو النقطة الصحيحة يعني لما تدخل عقد التقطة بدولار واحد على اليورو مثلا هذه هي التيك فاليو مش الرقم الخامس بعد الفاصلة
وفي ازواج الين هي الرقم الثاني بعد الفاصلة مش الثالث
على فكرة هي النقطة جلست فيها ستة شهور لحتى عرفتها
كيف ابني حساباتي لان النتائج كانت مغلوطة دوما وبالذات رقميا
حتى عرفت انه يجب ادخال التيك فاليو بالحساب وليس ما تظهرة المنصة لي
شوف بالفلكي النقطة هي ضيعتني كتير لحتى لقيت حل رياضي لها ومعتمد وهي اعتماد قيمة التيك فاليو مش قيم الميتاتريدر

قديم 23 - 05 - 2014, 09:55 PM   #698
عضو فـضـي

الصورة الرمزية ziyadiah

الحمد لله المؤشر اشتغل معايا على منصة التريد ومن اول مرة وارجو التصحيح ؟؟؟ لاني لما ارسم مثلث الشارت بيتغير وبدل الاسهم الى تحت بيعطيني اسهم الى فوق ؟!!

صارم مسلول and moonr like this.
ziyadiah غير متواجد حالياً  
قديم 23 - 05 - 2014, 10:38 PM   #699
موقوف

شرح فكرة المؤشر ببساطة :
لدينا في الشكل ادناه الموجة AB ,
ونحن نريد توقع النقطة C
المؤشر هنا وعلى الفريمات الصغيرة مثل الساعة يقوم بعمل وحساب مراكز ثقل ثلاثة
1 و 2 و3
الموجة السعرية سوف تنتهي عند احد هذه المراكز
طيب كيف ارسم المؤشر على موجاتي
بكل يساطة ارسمه مثل الفايبو من قاع لقمة او من قمة لقاع وهو سوف يقوم بحساب مراكز الثقل هذه الثلاثة على الفريمات الصغيرة مثل الساعة
الان تمحور السعر حول مركز وارتفاعه فوقه يؤهله للوصول الى المركز الذي بعده وهكذا

الصور المرفقة
نوع الملف: png 45.png‏ (64.9 كيلوبايت, المشاهدات 9)
ziyadiah likes this.
قديم 23 - 05 - 2014, 10:46 PM   #700
موقوف

مثال على الباوند -د ولار
رسمنا المؤشر على الموجة AB
المؤشر اعطاني ثلاث نقاط 1 و 2 و 3
لاحظوا كيف انعكس الترند من النقطة 1
الان وبعد حصول الانعكاس من النقطة 1
قمنا برسمه مجددا على الموجة الهابطة الجديدة
واعطاني ايضا 1 و 2 و 3
وبالفعل اليوم وصل للنقطة 1 من الموجة الهابطة
لو اكمل هبوط تحت النقطة 1 فهو سيصل حكما للنقطة 2 و النقطة 3

الصور المرفقة
نوع الملف: png 301.png‏ (42.5 كيلوبايت, المشاهدات 30)
نوع الملف: png 300.png‏ (33.5 كيلوبايت, المشاهدات 26)
عمر حلاق and ziyadiah like this.
موضوع مغلق

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

مــــــــؤشـــــــــIndicatorsــــــــــرات
استفسار للاخوة الاردنين
تبا وسحقاً لكم يامن تُجَاهِرُونَ بِكَتْم العِلم، ألم تعلموا أنه على أخذه لقدير

مواضيع تالية :

نصيحه محب
فرصة للنقاش
طريقة او اسلوب عملي