• 11:00 مساءاً

فكرة اكسبيرت

Like Tree4Likes

عضو جديد

hunter2012 is on a distinguished road
افتراضي رد: فكرة اكسبيرت
41#
16 - 09 - 2014, 05:15 PM
عندي اضافة قد نطور اسلوب الفكرة وهي نضع عدد العمليات 15 والمسافة بين كل امر والاخر 10 نقاط يعني 1 في الاسكريبت ونفعل الاسكريبت عند تقاطع خطي موفينج افريج او أي مؤشر ترتاح له عن تحقق شروط عملية واعمل على شارت 5 دقائق واعتبر العملية نوع من الاسكلبنج ونلاحظ النتيجة نحتاج فقط اسكريبت لغلق جميع العملية مرة واحدة كاسكريبت مساعد
hunter2012 غير متواجد حالياً  

عضو جديد

forex11 is on a distinguished road
42#
17 - 09 - 2014, 08:16 AM
الاخ وليد وصاحب الموضوع لو ليكم تجربة ناجحة على الفكرة ممكن تشرحوها بالارقام انا ممكن اكلم واحد صاحبي يبرمج الاكسبيرت
forex11 غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية walidleeda
عضو جديد

walidleeda is on a distinguished road
43#
18 - 09 - 2014, 12:13 AM
السلام عليكم يا جماعة معلش تأخرت في الرد انا مسافر و مش برد من الموبايسل ...المهم الفكرة حلوة و انا متابعها على شارت الباوند نيوزيلاندي حساب ecn و على اليورو جولار و دة مبدأيا .. و عندي اكثر من اعدادات عايز اجربها على فترات ماضية و دة هيحصل بالاكسبيرت اما الفترة الحالية فانا متباع بقالي يمكن شهرين شغالة تمام .. اول ما ادخل من اللاب هتكلم بالصور اكتر .. المهم حضراتكم ياريت اللكسبيرت يتعمل بسرعة عشان نجربه كويس و منضيعش وقت اكتر من كدة .. انا طالب كل الاعدادات اللي عايزها عشان الفكرة تنجح اتمنى تتعمل يا رب
baidovich likes this.
walidleeda غير متواجد حالياً  
عضو جديد

44#
19 - 09 - 2014, 10:34 PM
هذه نتائج اولية على الاكسبيرت من تصميمي بشكل مبسط للاختبار فقط على اليورو دولار بمسافة 24 بين كل امر وآخر وعدد 5 اوامر معلقة بالاضافة الى امري الماركت المفعلين في البداية نظام زيادة العقود 1 2 3 4 وهكذا ولكن انا جعلته يكون بنظام معقول يزيد بقيمة 0.01 بدل من 0.1 فيكون العقد الاول 0.1 والثاني 0.11 والثالث 0.12 والرابع 0.13 والخامس 0.14 ثم نعيد الكرة بعد الربح الدخول عند كان عند الساعة 1 ليلا ولا يدخل مرة اخرى الا بالخروج من الصفقة بربح او خسارة ويتم حذف جميع الاوامر المعلقة ثم ينتظر الاكسبيرت حتى الساعة 1 ليضع الاوامر المعلقة من جديد
الملفات المرفقة
نوع الملف: rar New Folder (4).rar‏ (13.3 كيلوبايت, المشاهدات 17)
عضو نشيط جدا

abojawad is on a distinguished road
45#
19 - 09 - 2014, 10:56 PM
انا مهتم للموضوع ومتابع بصمت لا اريد ان اشتت الفكرة استمر في موضوعك للاخر وحاول بسط الشرح وانشاء الله الاستاذ سمير بساعدك الى الاخر
abojawad غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

46#
19 - 09 - 2014, 11:32 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter2012 مشاهدة المشاركة
في بداية الموضوع صممت لصاحب الموضوع اسكريبت وليس اكسبيرت بسيط تضع الاوردرات حسب الفكرة وتنتظر حتى يصل الى الهدف والوقف انا عدلت في الاسكريبت وجعلت المضاعفات على النمط 1 2 3 4 5 ... وهكذا وهو بالمرفقات جرب ان تضع عدد الصفقات المعلقة 15 وبدل من المسافة بين كل امر والاخر 10 يعني 100 ضعها 1 يعني 10 نقاط وهنا للمنصات 5 ارقام ولاحظ حركة العمليات اما بخصوص عدم وضع استوب لوز والخروج بربح بالدولار فهو اكبر خطأ . فالاصح ضع استوب لوز للامان لانك لا تضمن الحركة المستقبلية كيف تكون
عزيزي هنتر مجهود مشكور عليه ولكن في فقرة صغيرة حاول تعدلها بالسكريبت وهي
ان ستوب البيع بيغلق على سعر الباي المفروض ترفعه 3 نقاط حسب السبريد وإلا تغلق عمليات البيع على ستوب قبل هدف الباي وممكن يرتد السعر قبل تسكير الباي هنا تقع الكارثة
لذلك لو تضع خانة لتحديد السبريد حسب منصة كل شخص وجاري التجربة
موفق
عضو جديد

47#
20 - 09 - 2014, 05:56 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abojawad مشاهدة المشاركة
عزيزي هنتر مجهود مشكور عليه ولكن في فقرة صغيرة حاول تعدلها بالسكريبت وهي
ان ستوب البيع بيغلق على سعر الباي المفروض ترفعه 3 نقاط حسب السبريد وإلا تغلق عمليات البيع على ستوب قبل هدف الباي وممكن يرتد السعر قبل تسكير الباي هنا تقع الكارثة
لذلك لو تضع خانة لتحديد السبريد حسب منصة كل شخص وجاري التجربة
موفق
النتائج الاخيرة ليست للاسكريبت بل للاكسبيرت الذي صممته فقد حولت الاسكريبت الى اكسبيرت فقط للتجربة والملاحظة وكانت هذه هي النتائج اما بخصوص السبريد فهناك مشكلة بالمنصات التي يتغير الاسبريد بها وهنا مهما فعلت فان الاوامر المعاكسة لن تخرج في وقت واحد في اغلب الاوقات
عضو نشيط جدا

48#
20 - 09 - 2014, 01:34 PM
ممكن نجرب الاكسبرت ؟
عضو جديد

walidleeda is on a distinguished road
49#
20 - 09 - 2014, 01:48 PM
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته .... اليوم ان شاء الله مروح بيتنا هفتح على رواقة من اللاب و انزل شرح جديد بصور .. و اشوف الاكسيرت بتاع اخونا هنتر ... ان شاء الله يكون خير ... بالنسة للاخىابو جواد ففكرة المؤشرات مش هتنفع تمام .. اللي بيميز الفكرة انها غير معتمدة على اي توقع او تحليل او مشؤشر .... و بالنسبة للاسبيرد فيرجى اي تجربة تعملها تكون على حساب ecn او منصة ذات اسريد ثابت زي ادميرال ماركيتس اسبريد نقطة واحدة ثابت على اليورو دولار ....

اراكم في المساء ان شاء الله

تحياتي للجميع
baidovich likes this.
walidleeda غير متواجد حالياً  
عضو جديد

50#
20 - 09 - 2014, 02:26 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته .... اليوم ان شاء الله مروح بيتنا هفتح على رواقة من اللاب و انزل شرح جديد بصور .. و اشوف الاكسيرت بتاع اخونا هنتر ... ان شاء الله يكون خير ... بالنسة للاخىابو جواد ففكرة المؤشرات مش هتنفع تمام .. اللي بيميز الفكرة انها غير معتمدة على اي توقع او تحليل او مشؤشر .... و بالنسبة للاسبيرد فيرجى اي تجربة تعملها تكون على حساب ecn او منصة ذات اسريد ثابت زي ادميرال ماركيتس اسبريد نقطة واحدة ثابت على اليورو دولار ....

اراكم في المساء ان شاء الله

تحياتي للجميع
هذه نتائج الاكسبيرت لكن لم اضعه في الموضوع بعد ويعمل على منصة ذات اسبريد ثابت بشكل افضل كل ما هنالك اني اعرض النتائج لترى جدواها ثم نكمل

عندما ارجع من العمل سوف اعدل في الاكسبيرت ليكون نسخة مبدئية فقط وتعمل على زوج واحد ليتم تجربتها باكتيست حتى تلاحظ توافقها مع الفكرة
الفكرة مفهمومة لدي وواضحة

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات