• 4:07 مساءاً

فكرة اكسبيرت

Like Tree4Likes

عضو نشيط جدا
baidovich is on a distinguished road
31 - 08 - 2014, 06:00 PM
baidovich غير متواجد حالياً  
افتراضي فكرة اكسبيرت
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته

بعد تجوالي في احد المنتديات المجاورة .. وجدت موضوع ممتاز لفكرة بسيطة تحتاج اكسبيرت فقط .. فقررت اشاركها هنا حتى نعمل لها اكسبيرت

الفكرة هي خاصة بالاخ وليد Walidleeda و هي طريقة هيدج بسيطة .. لكن للاسف لم يتمكن المبرمجين من برمجتها لضيق الوقت و عدم اهتمامهم بها .. فقلت انه لا يجب ان نضيع متل هده الافكار و نخليها تموت في الارشيف .. المهم شرح الطريقة هو كالاتي منسوخ من عند العضو وليد ..

"

- المطلوب من الاكسبيرت انه يفتح صفقات بيع و شراء بتيك بروفيت و ستوب لوس يتم تحديدهم زي ما هفصل بعد كدة .... بحيث اتحكم في التالي ..
فتح هيدج و بعد كدة احدد للأكسبيرت انه يفتح صفقات شراء كل ما السعر يتحرك فوق الهيدج بمسافة معينة مثلا نقطة اتنين تلاتة او 10 حسب ما انا احدد و كذلك يفتح بيع تحت الهيدج كل مسافة معينة نا احددها ...

مثال ..

فتحنا هيدج باي و سل ... انا مثلا احدد كل نقطة فوق الباي بتاع الهيدج يفتح باي .. نفترض ان الباي بتاع الهيدج من 1.3000 مثلا و السعر تحرك نقطة 1.3001 يقوم الاكسبيرت بفتح صفقة باي .. ثم تحرك السعر نقطة تانية و بقى 1.3002 يقوم الاكسبيرت بصفقة باي اخرى و هكذا كل نقطة يفتح صفقة ... دة في حالة اني حددت نقطة .. لو حددت 10 نقاط .. يبقى كل 10 نقاط يفتح صفقة باي .. دة في حالة الشراء و العكس مع البيع ..

طبعا عايز احدد الحد الاقصى للصفقات فوق الهيدج و الحد الاقصى تحت الهيدج .. يعني مثلا حددت انه فوق الهيدج يفتح صفقات الشراء كل مسافة معينة اللي انا حددتها .. لغاية مثلا 10 صفقات و بعدها ميفتحش تاني .. و نفس الامر مع البيع تحت الهيدج لحد عدد معين من الصفقات ميفتحش بعدها تاني ..

افتراضا في المثال السابق .. لو السعر طلع فوق الهيدج مثلا 5 ننقاط و الاكسبيرت فتحلي كل نقطة صفقة و بعد كدة السعر نزل .. لو نزل تحت الهيدج طبعا هيبدأ يفتح صفقات البيع حساب اعدادتي .. لو نزل و طلع تاني عايزه يكمل على الصفقات المفتوحة بالفعل فوق الهيدج يعني ميبدأش من الاول .. اتمنى تكن فاهم الحتة دي .. يكمل على الصفقات المفتوحة و نفس الامر على صفقات البيع.

بعد فتح اول صفقة شراء " شراء الهيدج" عايز احدد تيك بروفيت بعد عدد معين من النقاط احدده انا و يكون التيك بروفيت دة هوا نفسه تيك بروفيت لاي صفقة شراء تتفتح تاني .. يعني جميع صفقات الشراء تقفل عند النقطة دي ..

نفس الامر الامر لصفقات البيع بعد ما تفتح اول صفقة بيع " بيع الهيدج " عايز احدد تيك بروفيت بعد عدد من النقاط انا احدده و يكون التيك دة هوا نفسه تيك لجميييع صفقات البيع اللي تتفتح بعد كدة .. يعني برضو يغلق عند نفس النقطة جميع صفقات البيع ..

نفس المنطق يكون لتحديد الاستوب لوس ..
بعد ما تفتح اول صفقة شراء " شراء الهيدج " يكون ليها ستوب لوس بعد عدد من النقاط يتم تحديده و يكون الاستوب دة هو ستوب جميع صفقات الشراء اللي تفتح بعد كدة .
نفس الامر مع البيع .. مع اول صفقة بيع " بيع الهيدج" يتحدد عدد نقاط للاستوب لوس و يكون الاستوب دة هوا نفسه استوب جميع صفقات البيع اللي تتفتح بعد كدة ..
الغرض من النقطة دي هوا ان السعر اذا وصل لنقطة تيك بروفيت و كان هناك صفقات متعاكسة بيع و شراء فان كل الصفقات سواء بيع او شراء هيقفلوا في نفس اللحظة في الحال ..

اختصارا كمثال .. صفقة شراء الهيدج سعر التيك بروفيت لها 1.3050 و سعر الاستوب لوس 1.3000 اذا صفقة البيع التيك بروفيت لها هيكون 1.3000 و الاستوب لوس 1.3050 .. اذا اريد كل صفقات الشراء تكون بنفس تيك بروفيت و ستوب صفقة شراء الهيدج و ايضا كل صفقات البيع تكون بنفس تيك و ستوب صفقة بيع الهيدج .

امكانية تفعيل او ايقاف خاصية غلق جميع الصفقة اذا تحقق ربح معين بالدولار او خسارة معينة بالدولار ..

امكانية تفعيل اغلاق جميع الصفقات بعد مرور عدد معين من الدقائق.

امكانية تفعيل تكرار العملية اذاا اغلقت كل الصفقات سواء على ربح او خسارة يتم العمل من جديد مباشرة ام لا .

امكانية تفعيل خاصية غلق جميع الصفقات اذا كان اخر صفقة رابحة.

تحديد اللوت الذي يبدأ به الهيدج .. لوت البيع و لوت الشراء .

تحديد امكانية تفعيل او ايقاف ان الصفقات الاخرى تكون مضاعفات او لا ..بالنوعين من المضاعفات 1,2,3,4 الخ

او المضروبة 1,2,4,8,16 الخ

امكانية تفعيل او ايقاف عكس المضاعفات :
افتراضا انا حددت عدد صفقات الشراء اللي يتم فتحها فوق الهيدج ب 10 صفقات .. وكنت محدد المضاعفات انها تمشي بطريقة 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 كدةهتكون اللوتات من 1 الى 10 مثلا .. الطبيعي انهم هيكونو بالترتيب الماضي من 1 الى 10 ..
المطلوب الجديد عايز خيار اني اعكس المضاعفات بحيث تكون كالاتي 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 بهذا الترتيب اي ترتيب تنازلي دة في حالةالمثال الماضي ب 10 صفقات.

دة ملخص للاعدادات للي محتاجها :-
* Period of work *
Use period -- True/false
If true ..
Start hour
End hour
If false ..
It will start immediately
* Hedge settings *
Open hedge first time – true/false
If true ..
Buy hedge lot
Sell hedge lot
Tp/sl for hedge in pips * *
Tp for buy hedge
Sl for buy hedge
Tp for sell hedge
Sl for sell hedge

* buy orders settings *
Number of buy orders above the hedge
Distance between buy orders
Use same hedge tp/sl for all buy orders – true/false
Use independent tp/sl for buy orders – true/false
دي امكانية تحديد تيك و ستوب لكل صفقة على حدة
If true ..
Tp
Sl

* sell orders settings *
Number of sell orders above the hedge
Distance between sell orders
Use same hedge tp/sl for all sell orders – true/false
Use independent tp/sl for sell orders – true/false
If true ..
Tp
sl

close all orders if last order profit – true/false
بمعنى لو انا محدد 10 شراء فوق الهيدج و 10 تحت الهيدج و الصفقة العاشرة سواء بيع او شراء كانت رابحة و لو حتى بنقطة واحدة .. عايزه يقفل جمييييييع الصفقات

Repeat work after close – true/false
تكرار العمل من جديد اذا اغلقت الصفقات سواء على تيك و ستوب او ان الاكسبيرت اغلقها .. يبدأ من جديد فورا.

بعد كدة اعدادات المضاعفات و تحديد الساعة اللي يبدأ يشتغل فيها الاكسبيرت و الغلق على ربح او خسارة بالدولار و تحديد انه يشتغل مرة واحدة او على طول عايزهم زي ما هما في الصورة اهو

و اضافة خيار التريلينج استوب و التريلينج بروفيت و السليباج ..

و هده صورة تشرح الفكرة بطريقة مركزة اكتر

انا حاولت ان اجمع كل الافكار التي كانت في الموضوع .. لكن في الاخير وجدت ملف وورد يشرح الطريقة ( و هو الدي نسخته اعلاه ) حتى نحصل على اكسبيرت ممتاز في اقرب وقت ..

اتمنى ان الشرح يكون موفق و اي استفسار انا موجود يا استاد سمير

الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق

سمير محمد ارمان will become famous soon enough
افتراضي رد: فكرة اكسبيرت
2#
31 - 08 - 2014, 06:13 PM
السلام عليكم
تم عمل هذا الاكسبيرت اكثر من مرة
ممكن تبحث فى مواضيع القديمه شوية
سوف تجده
وانا لو فى وقت عندى سوف ابحث كمان
................
او واحد جدع يعمل هذا الواجب
تحياتى لك
سمير محمد ارمان غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

3#
31 - 08 - 2014, 07:24 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمير محمد ارمان مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
تم عمل هذا الاكسبيرت اكثر من مرة
ممكن تبحث فى مواضيع القديمه شوية
سوف تجده
وانا لو فى وقت عندى سوف ابحث كمان
................
او واحد جدع يعمل هذا الواجب
تحياتى لك
اهلا بيك يا استاد

هو و الله انا بحتت كتيرا عن اي نسخ قديمة و لكن لم اجدها للاسف
اتمنى لو نبدا و لو بنسخة بسيطة و نعمل ليها تطوير مع مرور الوقت و نبحت في نفس الوقت عن اي نسخ قديمة ادا وجدناها و بالتالي لا نضيع الوقت في البحت مرة اخرى و نخرج في الاخير بدون اي شيء بل نكون نعمل على شيئين في نفس الوقت ..

و انا دعوت الاخ وليد حتى يشاركنا في الموضوع لنساعدك ادا واجهتك اي مشكلة او استفسار لان الفكرة حقيقة جملية و تستاهل و لو محاولة بسيطة

و شكرا جزيلا لك يا استاد سمير على تعاونك
عضو نشيط جدا

4#
01 - 09 - 2014, 02:40 PM
رفع رفع
مشرف سابق

5#
01 - 09 - 2014, 11:44 PM
السلام عليكم
تم عمل المطلوب
ارجو التجربة
تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: mq4 Buy-Sell_AR.mq4‏ (8.6 كيلوبايت, المشاهدات 91)
الصورة الرمزية walidleeda
عضو جديد

walidleeda is on a distinguished road
6#
04 - 09 - 2014, 09:42 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
أولا بشكر أخي و حبيبي الغالي مروان على اهتمامه بفكرتي و نقلها لهنا ...

ثانيا بشكر الاستاذ سمير على تعبه و اهتمامه و أتمنى مبدأيا انه يتم لنا الاكسبيرت زي ما هوضح ان شاء الله ..

يبدو ان الاستااذ سمير لم يقرأ المطلوب جيدا او استعجل قليلا في فهم الفكرة ... لذلك في مشاركتي القادمة هشرحها باستفاضة بصورة من الشارت .. هجهزها الان و انزلها في المشاركة القادمة .. و الاكسبيرت المرفق بعيد تماما عن الفكرة المطروحة ..

تحياتي لكم
walidleeda غير متواجد حالياً  
عضو جديد

7#
05 - 09 - 2014, 03:46 AM
السلام عليكم مرة أخرى ...
اليكم الفكرة باختصار ...
السعر في اي زوج من بداية اليوم بينزل و يطلع .. غالبا بتكون في ناحية اكبر من التانية طلوعا او نزولا ..
..
فلو جينا من بداية اليوم يعني الساعة الواحدة صباحا .. و فتحنا هيدج ..و هنفترض اي حركة فوق الهيدج معناها صعود السعر .... و اي حركة تحت الهيدج معناها هبوط السعر ..
اذا تحرك السعر لفوق الهيدج هنفتح شراء كل مسافة محددة .. و اذا تحرك تحت الهيدج هنفتح بيع كل مسافة معينة ... و بكدة نكون مع الاتجاه اليومي ايا كان ... و لا تحليل و لا تخمين و لا اي حاجة و بكدة ضمنا الراحة النفسية ...

اذا تحرك السعر مسافة كبيرة لاعلى او لأسفل هنكسب قيمة كل الصفقات الموجودة في اتجاه واحد ...
في حالة انه تم فتح صفقات فوق شراء و تم فتح عكسها بيع تحت الهيدج ... هيجي وقت من الاوقات و السعر هيمشي في اتجاه واحد بعيدا .. ساعتها هنكون كسبنا عن طريق ان الصفقات هتكون متضاعفة في الاتجاهين ... و أسوأ سيناريو ممكن يحصل هوا خسارة قليلة لا تزيد عن 15 % من الحساب ... او حسب اعداداتنا اذا اتعمل الاكسبيرت .. لاني هجرب افكار عدة ان شاء الله ...

اختصارا الصور تتحدث ...

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

و دي احد الامثلة الافتراضية اللي هجربها ان شاء الله و في اعدادات مختلفة بس لو اتعمل الاكسبيرت زي ما قولت بالظبط ..

في النهاية أود من الأستاذ سمير انه يبدي استعداده لعمل الاكسبيرت او اعتذاره عن عمله ...
اذا حضرتك مستعد فهبعتلك الملف كامل من جديد لتصنع لنا الاكسبيرت و ربنا يجزيك كل الخير ..
و اذا مش هتقدر فياريت لو تخبرنا مباشرة و مش هنزعل و الله بس عشان انا بقالي اكثر من شهر في منتدى مجاااااااور و و لا جديد في عمل الاكسبيرت و الوقت غالي و عمال بيضيع للأسف .. تم عمل نسخة واحدة بطلوع الرووووح و بها أخطاء كثيرة و محدش بيرد عشان يعمل الاكسبيرت مظبوط ...

تحياتي لك و للجميع و في انتظارك يا غالي تخبرنا بما يسرنا ان شاء الله
عضو جديد

hunter2012 is on a distinguished road
8#
05 - 09 - 2014, 04:50 PM
احب ان استفسر عن بعض النقاط حسب ما فهمت من الجدول الاخير 1- اول دخول يكون هديج بيع وشراء من نفس النقطة ؟ 2-يكون الدخول عند ساعة معينة او وقت معين ؟ 3-يتم فتح عدد معين من صفقات الشراء فوق سعر دخول صفقة الهدج وكذلك عدد معين من صفقات البيع تحت نفس سعر دخول الهدج؟ 4- الهدف لصفقات الشراء يكون في نقطة واحدة وكذلك للبيع ؟ 5- قيم اللوت واحدة لجميع الصفقات ؟ السؤال المهم حسب ما فهمته من النقاط التي طرحتها واريد منك ان تعلق على صحتها اذا كان السعر نزل على سبيل المثال وفتح 3 صفقات بيع ثم صعد الى اعلى وفتح 5 صفقات شراء ولم يصل للهدف ثم هبط واستمر في حالة تذبذب هنا يزيد حجم الاكويتي الخاسرة فهل تصل الى حد معين من الاكويتي الخاسرة وتقفل جميع الصفقات على خسارة بقيمة معينة او بنسبة معينة من رأس المال ؟
hunter2012 غير متواجد حالياً  
عضو جديد

9#
06 - 09 - 2014, 01:36 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter2012 مشاهدة المشاركة
احب ان استفسر عن بعض النقاط حسب ما فهمت من الجدول الاخير 1- اول دخول يكون هديج بيع وشراء من نفس النقطة ؟ 2-يكون الدخول عند ساعة معينة او وقت معين ؟ 3-يتم فتح عدد معين من صفقات الشراء فوق سعر دخول صفقة الهدج وكذلك عدد معين من صفقات البيع تحت نفس سعر دخول الهدج؟ 4- الهدف لصفقات الشراء يكون في نقطة واحدة وكذلك للبيع ؟ 5- قيم اللوت واحدة لجميع الصفقات ؟ السؤال المهم حسب ما فهمته من النقاط التي طرحتها واريد منك ان تعلق على صحتها اذا كان السعر نزل على سبيل المثال وفتح 3 صفقات بيع ثم صعد الى اعلى وفتح 5 صفقات شراء ولم يصل للهدف ثم هبط واستمر في حالة تذبذب هنا يزيد حجم الاكويتي الخاسرة فهل تصل الى حد معين من الاكويتي الخاسرة وتقفل جميع الصفقات على خسارة بقيمة معينة او بنسبة معينة من رأس المال ؟
اهلا أخي الكريم .. اليكم الاجابة بالترتيب ...

1- نعم صحيح .
2-نعم صحيح في وقت معين.
3- نعم صحيح عدد معين كل مسافة معينة.
4- نعم صحيح الهدف موحد للشراء و الاستوب ايضا موحد بحيث هدف الشراء هوا استوب البيع و هدف البيع هو استوب الشراء .
5-خطأ .. قيم اللوت متضاعفة في كل اتجاه بحيث تغطي خسارة اي صفقات متعاكسة.
6- اجابة السؤال المهم ..
تخيل معي اخي السعر لأي زوج ... مهما تذبذب في النهاية عاجلا او اجلا سوف ياخذ طريقا واحدا بحركة قوية ... و هنا يكون ربحنا حتى لو هناك صفقات متعاكسة .. حينها هتكون هناك كفة راجحة للصفقات اما البيع أكثر او الشراء أكثر و مع استخدام المضاعفات هيتكون الربح ... و في أسوأ الظروف ممكن يتقفل على خسارة قليلة او ربح قليل في حالة التذبذب الشديد جدا و دة مش كتير ..

و الصفقات بتغلق على هدف و ستوب و ليس كنسبة .. بحيث زيما قولت هدف الشراء هوا نفسه ستوب البيع و هدف البيع هو نفسه ستوب الشراء بحيث جميع الصفقات ستغلق مرة واحدة اذا تحرك السعر مسافة معينة صعودا او هبوطا.

أتمنى تكون الفكرة وضحت .. و اذا قمت بعمل الاكسبيرت أتمنى تطرحه لينا

و في انتظار الأستاذ سمير يساعدنا ان شاء الله و يكون فيه الخيررررر
مشرف سابق

10#
06 - 09 - 2014, 01:55 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidleeda مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ...
أولا بشكر أخي و حبيبي الغالي مروان على اهتمامه بفكرتي و نقلها لهنا ...

ثانيا بشكر الاستاذ سمير على تعبه و اهتمامه و أتمنى مبدأيا انه يتم لنا الاكسبيرت زي ما هوضح ان شاء الله ..

يبدو ان الاستااذ سمير لم يقرأ المطلوب جيدا او استعجل قليلا في فهم الفكرة ... لذلك في مشاركتي القادمة هشرحها باستفاضة بصورة من الشارت .. هجهزها الان و انزلها في المشاركة القادمة .. و الاكسبيرت المرفق بعيد تماما عن الفكرة المطروحة ..

تحياتي لكم
السلام عليكم اخى الكريم
تم مشاهدة كل المشاركات الخاصه بيك فى هذا الموضوع
بخصوص الاكسبيرت
انت تقول الاكسبيرت بيعد كل البعد عن الفكرة
طيب كيف ؟
المطلوب هيدج
الاكسبيرت يعمل هيدج فى البداية
ومع ارتقاع السعر او الهبوط يتم فتح صفقة مع الاتجاه والتحكم فى المسافة من point_open
ويتم اغلاق الجميع على ربح من وين دولار
والعمل من جديد
هذه هى طريقة العمل
ماهو الفرق بين الاكسبيرت وطريقتك ؟
لو ممكن التوضيح الفرق
تحياتى لك

جديد مواضيع منتدى المؤشرات و الاكسبرتات