• 9:45 مساءاً

الفوركس من الالف الى الياء

Like Tree10Likes

الصورة الرمزية محمد عبدالمعـطي
مدير الموقع
الصورة الرمزية محمد عبدالمعـطي

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محمد عبدالمعـطي تم تعطيل التقييم
افتراضي رد: █▓▒░ الفوركس من الالف الى اليــــــــاء █▓▒░
61#
08 - 02 - 2009, 02:36 PM
السلام عليكم
موضوع رائع أحييك عليه وشرح احترافي من عضو متميز

جزاك الله كل خير يا دكتور أسامة
محمد عبدالمعـطي غير متواجد حالياً  

عضو جديد

om waleed is on a distinguished road
62#
08 - 02 - 2009, 02:46 PM
الاخ الفاضل نسر

جزاك الله خير علي الاهتمام بالرد لكن من اين احصل علي الفريمات الاسبوعية لليورو / دولار

ومتابعتي للشموع بمجرد النظر صاعدة ام هابطة ولاضروري متابعة التحليلات
om waleed غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
bokra is on a distinguished road
63#
08 - 02 - 2009, 07:59 PM
عندئ رائي يحتمل الخطاء والصواب

انا لا احبذ العمل باستوبات وذلك لان السوق اصبح حاليا برينج عالي لم يصبح زوج اليورو دولار مثلا في 100 نقطة طول اليوم بالعكس بقينا نشوف شموع 700 و800 نقطة اللي كان بيعملهم في اسبوع اعتقد الاستوبات قبل الازمة الماليه وقبل حاله التذبذب الكبيره في السوق كانت مفيده لانها بتقولك انتا داخل في الصفقة غلط من الاول او انك ما اخترت نقطة دخول سليمة انما دلوقتي ما اسهل ضرب الايتوب والاردتداد لتحقيق التارجت

اقدر استخدم الهيدج بس احط تحت الكلمة دي مليون خط الدخول من نقاط جيدة يعني انا لو فاتح صفقة بعشر لوت وخسارانه معايا 1000 دولار وباقي حوالي 200 نقطة لخط دعم او مقاومة قوي انتظر اكثر حتي الوصول لنقطة جيدة ابداء اهيدج الصفقة منها

ده مش توصية لعدم وضع الاستوبات بالعكس دي حرية شخصية لكل واحد والاستوب لوز اضمن للمبتدئين بس زي ما قال الاخ نسر أهم من الصفقة فن ادارة الصفقة
bokra غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: 6 شهور الى سنة
aboamr is on a distinguished road
64#
09 - 02 - 2009, 12:12 AM
الله ينور يادكتورشرح جميل استفدت منه كتير وانا كنت بطبق شرح استاذنا الفاضل محمد عبد المعطى والحمد لله قدرت احقق ارباح جيدة على الديمو طبعا لانى لسة يادوب داخل من اسبوعين بس . لكن المشكلة فى تعلم التحليل الفنى احيانا اجده سهل وغالبا اجده صعب فارجو الشرح بتفصيل شديد وخصوصا الشموع وازاى الواحد يفسرها وجزاك الله خيرا
aboamr غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية نادر فيليب
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية نادر فيليب

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
نادر فيليب is on a distinguished road
65#
09 - 02 - 2009, 05:40 AM
مساء الخير للجميع ومنتظرين الدرس الجديد يا دكتور * (أعرف أنه غدا أن شاء الله)
نادر فيليب غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
forexah is on a distinguished road
66#
09 - 02 - 2009, 05:58 AM
اخى متابع معاك بس ياريت لو توضحلى معنى المصطلحات اللى انت بتقول عليها دى لان الحقيقة انا مبتدء فى هذا المجال
ارجوا ان اكون ماضايقش سياتك وانا عارف ان سؤالى هايف شوية بس غصب عنى لان فعلا معرفش معانى المصطلحات دى
forexah غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
forexah is on a distinguished road
67#
09 - 02 - 2009, 07:57 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexah مشاهدة المشاركة
اخى متابع معاك بس ياريت لو توضحلى معنى المصطلحات اللى انت بتقول عليها دى لان الحقيقة انا مبتدء فى هذا المجال
ارجوا ان اكون ماضايقش سياتك وانا عارف ان سؤالى هايف شوية بس غصب عنى لان فعلا معرفش معانى المصطلحات دى

اخى الفاضل دكتور اسامة ليا بعض تعليقات على شرحك واسف على وجهه نظرى بس لابد من توضيح بعض النقاط
فى الاول حضرتك كاتب الموضوع باسم الفوركس من الالف الى الياء بمعنى ايه هو الفوركس اصلا لغايه الاحتراف فى هذا المجال واللى لاحظته من حضرتك من خلال شرحك انك بتشرح لامؤاخدة لناس نازلة من بطن امها عمالقة فوركس وليس الشرح للمبتدئين بمعنى حضرتك بتقول قمم وقيعان وبتشرح طب المفروض حضرتك انك تقول ايه اصلا هيا القمم دى وايه هيا اصلا القيعان وبالنسبة للترند ايه هو الترند ده وتوضح على الرسم وعاوز اديلك مثال ان صوابعك مش زى بعضها فادماغك مش زى دماغى يادكتور مش زى دماغ فولان بمعنى حضرتك بتشرح فى واحد ممكن يفهمك وممكن واحد مايفهمكش فالطريقة اللى انا من وجهه نظرى وبقول عليها اعتقد انها هتكون سهله للطرفين سواء واحد عنده معلومة اساسا او معندوش وانا من الناس اللى لسه مبتدئة فى هذا المجال وماللى انا شايفه الصراحة ان 99% من الناس المشاركة ليها فكرة كويسة عن الموضوع وليس هم مبتدئون
انا والله من اللى بشوفه بقول انتحر احسن مدام احنا اللى مبتدئين فى العالم وكل الناس نزلت من بطن امها عملاقة واساتذة
ارجوا ان تكون وجهه نظرى ماضيقتكش ولك فائق احترامى

التعديل الأخير تم بواسطة forexah ; 09 - 02 - 2009 الساعة 08:02 AM
forexah غير متواجد حالياً  
عضو جديد

الحاج يسرى is on a distinguished road
68#
09 - 02 - 2009, 08:00 AM
ثلاثة عبارات للحصول لتحقيق النجاح:
1- كن أعلم من غيرك
2- أعمل أكثر من الآخرين
3- توقع أقل مما يحصل عليه الآخرون
ويليام شر
الحاج يسرى غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية ELMAALY
عضو متميز وصاحب افضل استراتيجية
الصورة الرمزية ELMAALY

ELMAALY is on a distinguished road
69#
09 - 02 - 2009, 08:37 AM
تحية إجلال وإكبار إلى دكتورنا الفاضل
حقيقة شرحك يا أستاذنا الكبير في غاية الروعة ومتابعتك لأسئلة المستفسرين وإيفاؤها حقها من الجواب أروع
ولكي تعلم أن أحدا من تلامذتك متابع معك أولا بأول أود أن أسجل عشرة فوائد استخلصتها من دروسكم الذهبية : وإن كانت كلها فوائد

1. أهم نقطة في تجارة العملات هي إدارة رأس المال إدارة صحيحة.
2. يجب أن يكون الهدف ضعف نقطة الإيقاف حتى تكون الصفقة مجدية.
3. الستوب لوز صديقك وليس عدوك.
4. التحليل الأساسي هو المحرك الأول لسوق العملات ومطلوبة معرفته.
5. القراءة الجيدة للأخبار شرط أساسي في أن تكون مضارب ناجح.
6. لا تضارب وقت الأخبار.
7. من ظن أنه يمكن أن يربح من غير التحليل الفني فهو واهم لأن السوق سوف يبتلعه.
8. لا فائدة من التوصيات طالما أن صاحبها لا يفهم على ما ذا تنبني.
9. الترند هو عبارة عن توصيل القمم بعضها ببعض والقيعان بعضها ببعض مما يتيح لنا إمكانية التوقع هل السعر إلى ارتفاع أم إلى هبوط .
10. الترند هو أهم شيء يمكن أن نعتمد عليه في الدخول وحذار من تدخل عكسه فذلك الخطأ القاتل.

فلك الشكر كل الشكر يا دكتورنا الغالي
ونحن متابعون معك بإذن الله

التعديل الأخير تم بواسطة ELMAALY ; 09 - 02 - 2009 الساعة 08:40 AM
ELMAALY غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية د.أسامة عادل
عضو فـضـي
الصورة الرمزية د.أسامة عادل

د.أسامة عادل is on a distinguished road
70#
09 - 02 - 2009, 10:53 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبدالمعـطي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
موضوع رائع أحييك عليه وشرح احترافي من عضو متميز

جزاك الله كل خير يا دكتور أسامة

مديرنا الغالى
اشكرك على مرورك الكريم
و دعواتك انى اقدر اوصل المعلومة و اكمل الشرح حتى النهاية
مرورك يثرى الموضوع.,

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة om waleed مشاهدة المشاركة
الاخ الفاضل نسر

جزاك الله خير علي الاهتمام بالرد لكن من اين احصل علي الفريمات الاسبوعية لليورو / دولار

ومتابعتي للشموع بمجرد النظر صاعدة ام هابطة ولاضروري متابعة التحليلات

افتحى شارت اليورو دولار و روحى لفريم الاسبوعى و تابعى الشموع و اكيد لا غنى عن التحليلات للوصول للهدف.,
المضاربة طويلة الاجل تحتاج فكر خاص

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bokra مشاهدة المشاركة
عندئ رائي يحتمل الخطاء والصواب

انا لا احبذ العمل باستوبات وذلك لان السوق اصبح حاليا برينج عالي لم يصبح زوج اليورو دولار مثلا في 100 نقطة طول اليوم بالعكس بقينا نشوف شموع 700 و800 نقطة اللي كان بيعملهم في اسبوع اعتقد الاستوبات قبل الازمة الماليه وقبل حاله التذبذب الكبيره في السوق كانت مفيده لانها بتقولك انتا داخل في الصفقة غلط من الاول او انك ما اخترت نقطة دخول سليمة انما دلوقتي ما اسهل ضرب الايتوب والاردتداد لتحقيق التارجت

اقدر استخدم الهيدج بس احط تحت الكلمة دي مليون خط الدخول من نقاط جيدة يعني انا لو فاتح صفقة بعشر لوت وخسارانه معايا 1000 دولار وباقي حوالي 200 نقطة لخط دعم او مقاومة قوي انتظر اكثر حتي الوصول لنقطة جيدة ابداء اهيدج الصفقة منها

ده مش توصية لعدم وضع الاستوبات بالعكس دي حرية شخصية لكل واحد والاستوب لوز اضمن للمبتدئين بس زي ما قال الاخ نسر أهم من الصفقة فن ادارة الصفقة
طبعا مع احترامى الكامل لشخصك الكريم لكن الهيدج سلاح ذو حدين,مع المبتدئين تحديدا يكون الهيدج مشكلة المشاكل لان السعر عكس من الاصل فى الصفقة معناه دخول خاطئ و لو لم يتم تحديد دخول مناسب اخر لصفقة الهيدج حتبقى مصيبة لان ممكن السعر يرتد مرة اخرى و تخسر عقد الهيدج بقسوة
الهيدج محتاج تركيز و معرفة امتى تدخل و امتى تخرج
لاحظ اننا نتعامل على الحقيقى يعنى الضغط العصبى حيزيد لانك بدل ما انت فاتح صفقة فاتح اتنين
عن نفسى انصحك بالالتزام بالستوب على الاقل فى الفترة الحالية حتى لا يكون الهيدج مفتاح تدمير حسابك
و اخيرا انت ادرى بأدارة راس مالك..

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboamr مشاهدة المشاركة
الله ينور يادكتورشرح جميل استفدت منه كتير وانا كنت بطبق شرح استاذنا الفاضل محمد عبد المعطى والحمد لله قدرت احقق ارباح جيدة على الديمو طبعا لانى لسة يادوب داخل من اسبوعين بس . لكن المشكلة فى تعلم التحليل الفنى احيانا اجده سهل وغالبا اجده صعب فارجو الشرح بتفصيل شديد وخصوصا الشموع وازاى الواحد يفسرها وجزاك الله خيرا

باحاول اخى الكريم انا لست محاضرا او متخصصا فى الشرح لكن بحاول اشرح ما تعلمت و ما شفته من واقع خبرة و بحاول الشرح يكون مبسط و بلغة دارجة عشان نهرب من المصطلحات التقيلة على العين و على الدماغ.,
لا تكتفى بالموضوع فقط لكن خلى عندك اطلاع اوسع.,
و ربنا يكرم و نكمله للنهاية.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nader_ph مشاهدة المشاركة
مساء الخير للجميع ومنتظرين الدرس الجديد يا دكتور * (أعرف أنه غدا أن شاء الله)

ان شاء الله النهاردة فى حصة
حضر المعلوم و الكراسة و القلم و استنانا فى المدرج

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexah مشاهدة المشاركة

اخى الفاضل دكتور اسامة ليا بعض تعليقات على شرحك واسف على وجهه نظرى بس لابد من توضيح بعض النقاط
فى الاول حضرتك كاتب الموضوع باسم الفوركس من الالف الى الياء بمعنى ايه هو الفوركس اصلا لغايه الاحتراف فى هذا المجال واللى لاحظته من حضرتك من خلال شرحك انك بتشرح لامؤاخدة لناس نازلة من بطن امها عمالقة فوركس وليس الشرح للمبتدئين بمعنى حضرتك بتقول قمم وقيعان وبتشرح طب المفروض حضرتك انك تقول ايه اصلا هيا القمم دى وايه هيا اصلا القيعان وبالنسبة للترند ايه هو الترند ده وتوضح على الرسم وعاوز اديلك مثال ان صوابعك مش زى بعضها فادماغك مش زى دماغى يادكتور مش زى دماغ فولان بمعنى حضرتك بتشرح فى واحد ممكن يفهمك وممكن واحد مايفهمكش فالطريقة اللى انا من وجهه نظرى وبقول عليها اعتقد انها هتكون سهله للطرفين سواء واحد عنده معلومة اساسا او معندوش وانا من الناس اللى لسه مبتدئة فى هذا المجال وماللى انا شايفه الصراحة ان 99% من الناس المشاركة ليها فكرة كويسة عن الموضوع وليس هم مبتدئون
انا والله من اللى بشوفه بقول انتحر احسن مدام احنا اللى مبتدئين فى العالم وكل الناس نزلت من بطن امها عملاقة واساتذة
ارجوا ان تكون وجهه نظرى ماضيقتكش ولك فائق احترامى
مرورك كريم و نقدك بناء فى كل الاحوال
لكن اخر الكريم زى ما صوابعك مش زى بعضها فالله اعلم بظروف الناس
انا مشغول بين عملى الاساسى و عملى الفوركسى و مراقبة الشارتات و الكتابة ايضا فى الموضوع و الذى منه.
انا احاول ان افهم الناس الفوركس بطريقة مبسطة لان من المستحيل ان اكتب كتابا 80 صفحة اعرف فيه الناس البدايات و معنى كلمة فوركس و كيفية البيع و البلاتفورم و هكذا
كلامى مش موجه ابدا للعمالقة ولا الخبراء لان اكيد هم عارفين ادارة راس المال و معناها و التحليل الاساسى و فائدته و كيفية رسم الترندات و تحديد القمم و القيعان و الفيبوناشى...
اعذرنى اخى انا احاول ان ابسط الامور قد ما اقدر و احاول اشرح ما استطيع كتابته لكن هذا لن يغنيك بالتأكيد عن قراءة الكتب و المراجع
عيب الكتب انك مش بتسأل فهمت ماشى مافهمتش الكتاب ملهوش دعوة لكن ميزة المنتديات انك ممكن تسأل و تعرف ليه و ازاى
عامة اقرا و روح لمكتبة المنتدى و اى سؤال انا تحت امرك
و اعذرنى لتقصيرى.,

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحاج يسرى مشاهدة المشاركة
ثلاثة عبارات للحصول لتحقيق النجاح:
1- كن أعلم من غيرك
2- أعمل أكثر من الآخرين
3- توقع أقل مما يحصل عليه الآخرون
ويليام شر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELMAALY مشاهدة المشاركة
تحية إجلال وإكبار إلى دكتورنا الفاضل
حقيقة شرحك يا أستاذنا الكبير في غاية الروعة ومتابعتك لأسئلة المستفسرين وإيفاؤها حقها من الجواب أروع
ولكي تعلم أن أحدا من تلامذتك متابع معك أولا بأول أود أن أسجل عشرة فوائد استخلصتها من دروسكم الذهبية : وإن كانت كلها فوائد

1. أهم نقطة في تجارة العملات هي إدارة رأس المال إدارة صحيحة.
2. يجب أن يكون الهدف ضعف نقطة الإيقاف حتى تكون الصفقة مجدية.
3. الستوب لوز صديقك وليس عدوك.
4. التحليل الأساسي هو المحرك الأول لسوق العملات ومطلوبة معرفته.
5. القراءة الجيدة للأخبار شرط أساسي في أن تكون مضارب ناجح.
6. لا تضارب وقت الأخبار.
7. من ظن أنه يمكن أن يربح من غير التحليل الفني فهو واهم لأن السوق سوف يبتلعه.
8. لا فائدة من التوصيات طالما أن صاحبها لا يفهم على ما ذا تنبني.
9. الترند هو عبارة عن توصيل القمم بعضها ببعض والقيعان بعضها ببعض مما يتيح لنا إمكانية التوقع هل السعر إلى ارتفاع أم إلى هبوط .
10. الترند هو أهم شيء يمكن أن نعتمد عليه في الدخول وحذار من تدخل عكسه فذلك الخطأ القاتل.

فلك الشكر كل الشكر يا دكتورنا الغالي
ونحن متابعون معك بإذن الله
مستمع جيد و متابع ممتاز و تلخيص رائع لما سبق
اتمنى ان يقرأه كل الاخوة الافاضل لتلخيص المهم فيما كتب
فى حاجة اهم بقى
انك تنفذ ما كتبت عشان الكل يعرف ما كتبت لكن مش الكل بينفذ

لنا عودة اليوم ان شاء الله لاستكمال باقى التحليل الفنى

الله كريم.,
د.أسامة عادل غير متواجد حالياً  

الكلمات الدلالية (Tags)
مبتدئ, الله, الالف, الياء, الرائع, الفوركس, اسئله, تعلم فوركس, فوركس

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية