• 2:47 مساءاً

بخصوص طريقة حمادة سلام

موضوع مغلق
Like Tree183Likes

عضو جديد

dreamer1 is on a distinguished road
افتراضي رد: بخصوص طريقة حمادة سلام
41#
07 - 02 - 2016, 07:05 AM
السلام عليكم
بالنسبة لطريقة الدكتور حمادة سالم تعرفت عليها لاول مرة مند 3 سنوات حاولت تعلمها و لم استطع , ربما لاني كنت لازلت مبتدا في دلك الوقت و تركتها ,مند شهرين بالضبط حاولت مرة ثانية رغم انه لدي استراتيجيتي الخاصة و اربح منها و هده المرة بدات خيوطها تتضح لي شيئا فشيئا و لكن مازالت اعتبرها صعبة الفهم و تحتاج لوقت و تركيز ,,انا استراتجيتي رقمية ليس فيها اي مؤشرات التي هي سبب الخسائر و اريد تعلم طريقة الدكتور حمادة لان راسمالي صغير و النسبة التي اربحها شهريا لا تكفيني و حسب ما سمعت من الاعضاء الدين تعلمو الطريقة يدبلون مرة و مرتين شهريا ..انا على استعداد ان اوقف تداولي و ان اعكف على دراسة طريقة الدكتور حمادة ليل نهار و احتفظ بملخصات كثيرة لمواضيع الدكتور على حاسوبي و ما احتاجه هو الحافز للبدء و الدي هو تاكيد و اقتناع و بالادلة على جدواها الربحية ,,احيانا اتسائل مع نفسي لو ان طريقة الدكتور تعطي تلك النتائج الخرافية كما اسمع من بعض الناس الدين قالو انهم تعلموها فمابالك بصاحب الطريقة الدكتور حمادة نفسه ..اكيد ان الرجل سيكون من اثرى اثرياء العالم و ليس العرب فقط و لن ابالغ ان قلت انه يستحق شهرة اكثر من جان نفسه لان جان اعتقد كان يشتغل في البورصة و ليس الفوركس الدي هو اصعب بكثيير ,,اتمنى ان يقوم الدكتور بعمل شرح فيديو واضح للطريقة ادا كان وقته يسمح و يبقى له الاجر و الثواب و يفضل رفع الفيديو على موقع تحميل و ليس اليوتيوب , لانه ادا وقعت في يد الاجانب و اثبثث نجاحها سيستغلها الغرب ابشع استغلال و معروف عليهم كيف يتعاونون لتطوير الاساليب الناجحة عوض الجلوس و تضييع الوقت في الجلوس الانتقاد كما يفعل العرب
dreamer1 غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية hassab
عضو نشيط
الصورة الرمزية hassab

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
hassab is on a distinguished road
Thumbs up رد: تحذير من طريقة حمادة سلام حتى حين
42#
07 - 02 - 2016, 09:58 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamadasalam مشاهدة المشاركة
واضح جدا انك قرأت كل كلامى وموضوعاتى

طيب نراجع مع بعض كده

من 10 شهور عملت فيديو اكيد شوفته طالما بتنتقد الطريقة وفاتح لها موضوع مخصوص

ورسمت فيه رسمه لزوج اليورو دولار وموضح فيه مثلث الحركة اللى باللون الازرق

يعنى الرسم من 10 شهور

هاوريك بس اخر شهر

ولتكبير الصورة

فضلت مع الرسم ده الى الان شوف كده غيرت حاجه؟

ولما حدثت الشارت هل غيرت شئ هنا؟

نكمل

وعلى نفس الرسم فى الموضوع بتاعها يدخل 50 واحد يقولولى نازل الى مش عارف كام

ااقولهم لا طالع

وبفضل الله نشوف نفس الرسم

يعنى رسم من 10 شهور والزوج ماشى عليه زى الساعة فين بقى تغيير الزوايا ولا تغيير السيكل لاين

طب ده اليورو تعالى نشوف مثال تانى

اليورو استرالى هنا وضعت رسم له من اول الشهر ده

وبقول الزوج صاعد والرسم موجوده على الجهاز عندى من شهر فات والزوج ماشى عليها بالمللى

طيب فضلت على الرسم وماغيرتوش الى الان

فين بقى الكلام اللى بتقول عليه؟

همسة ( حليت الواجب ولا لسه؟)
سلمت يداك يادكتور
ربنا ويوفقك في الدنيا والاخرة
وان يبارك لك في مالك واهلك
وبالله التوفيق

التوقيع

يقول إبن تيمية رحمه الله ؛؛؛؛

إن المسألة لتُغلق عليّ، فأستغفر الله ألف مرة أو أكثر، فيفتحها الله عليّ ؛؛؛
إجعلوا معابركم إلى الله دائماً مفتوحة
ستسعدون ، ستنعمون
ستمطَرون من حيث لا تعلمون
وإعلموا .. أن اليد الممتدة إلى السماء لا تعود فارغة ؛؛؛
أستغفر الله العلي العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه ؛؛؛
hassab غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
43#
07 - 02 - 2016, 10:20 AM
طيب صلو على النبي كده ونحاول تقريب وجهات النظر جايز الاخ فيزو مش قادر يوصل للاخ حمادة سلام وجهة نظره بطريقة مباشرة او صحيحة . للامانة انا قريت طريقة الاخ حمادة سلام من اكثر من سنة وحاولت ادرب علهيا كتير بس للاسف لم اوفق فى العمل عليها لدرجة انى عشان اسهلها على نفسي عملتلها مؤشر اسهل اللى كان الاخ حمادة ارفقه عشان مش كل شوية افتح واكتب واغير فى معاملات الزوايا والمؤشر كان سهل وبسيط وبدات فى الشغل عليها وبرده لم اوفق . وعشان اوضح اللى اعتقد ان الاخ فيزو يقصده على حسب فهمى للاستراتيجية حسب شرح الاخ حمادة سلام هرفق صورتين للباوند دولار على فريم الاربع ساعات ونشوف راي استاذ حمادة :

اول شارت هو شارت الباوند دولار على الاربع ساعات . نجد ان اول زاوية ردت السعر هي 108 وبناء عليه تم رسم السايكل برقم من مضاعفات 108 وهنا اخترت 27 لانهاء الاقرب والنتيجة انه تم فعليا انتهاء النموذج بسبب عدم الوصول الى السعر فى الوقت المحدد .. يبقى المفروض انى ابددا فى رسم نموذج هابط حاليا على امل ان اللى تكونت تكون قمة
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

ثاني شارت : على حسب فهمى لشرح الاخ حمادة ان طالما السعر لم يصل فى النطاق الثاني نغير رسم السايكل لاين من مضاعفات الزاوية وهنا اخترت الرقم 54 لانه ضعف 27 . والنتيجة ان النموذج الصاعد مايزال صاعد بشكل طبيعي بل من الممكن الشراء من السعر الحالى لانه على زاوية 144 وقريب او يلامس خط الترند الوهمى الاوسط .

طيب دلوقتى انا قدامى 2 سيناريو والاثنين صالحين حسب الاستراتيجية بس المشكلة ان سيناريو بيقول ان الصعود انتهى والتاني بيقول اشترى من المنطقة الحالية طيب اصدق انهى

هفترض ان هصدق السيناريو الاول يبقى المفروض ابدا ارسم كما بالشارت الثالث وانتظر زاوية سعرية حقيقية ترد السعر وابدا اشتغل عليها برسم النموذج الهابط الافتراضي كما بالصورة

لو افترضت ان السيناريو الثاني هو الاصدق يبقى المفروض اشترى حاليا ...

اعتقد هذا هو مايقصده الاخ فيزو ان العملية زي مابيتقال Judgement all انت ممكن تشوفها بطريقة غيرك يشوفها بمعيار تانى خالص على فريم اخر . وده السبب الرئيسي اللى خلانى ابتعد عنها .. جايز يكون فهمى غلط بس هو ده اللى انا فهمته وياريت الاخ حمادة يقولى وجهة نظره فى الرسم انهى واحد اللى صح واعتمد عليه ... بالمناسبة محدش يقولى معرفك جديد او مشاركاتك قليلة عشان ده مش مقياس لحاجة ومرفق للى حاب يستفيد المؤشر اللى كنت عملته للطريقة من اكتر من سنة هو نفسه بس عدلت عليه عشان يكون اسهل فى الاستخدام واسرع واللى عايز يعرف بيشتغل ازاى يقولى
الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 Cyclical price levels.ex4‏ (41.4 كيلوبايت, المشاهدات 24)
mohamed982 غير متواجد حالياً  
موقوف

ahmedqandeel is on a distinguished road
44#
07 - 02 - 2016, 10:52 AM
الحمد لله حمدا كثيرا
ان وصل صوتى ولو لانسان واحد وفهم ماذا اقصد ولسه والله لتوصلوا لكلامى فى النهايه لو اكملتم نقاشكم
وبكره افكركم
والحمد لله مره اخرى انكم ذقتم نفس الاتهامات التى ذقتها انا
انه المشاركات قليله وانى انكم تقصدون التشويه لحماده وانه القصور فيكم انت لانكم لم تفهموا الطريقه
وانه المعرفات جديده يعنى بشكل غير مباشر بيتهموكوا انه دى معرفاتى انا كما اتهمونى سابقا
فالحمد لله
......................................
للنقاش العلمى الذى تخوضوه
ببساطه لو انها استراتيجيه محدده لكان ينبغى على كل من فهمها ان يبيعوا ويشتروا فى نفس الوقت
ولكن هذا لا يحدث ابدا
حماده قال انه مصطفى الصعيدى وسامر بدران اتقنوا الطريقه والعجيب لا يتفق ابدا حماده وسامر ومصطفى على شارت واحد ابدا
..........................................
ahmedqandeel غير متواجد حالياً  
عضو برونزي

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
سعد العنزي is on a distinguished road
45#
07 - 02 - 2016, 11:00 AM
الزوايا امرها مفهوم بالنسبة لي لكن الزمن هنا الكلام طريقة الربط الصحيح هل كل زاويه له( رقم زمني خاص ) فيه على جميع الفريمات شهري اسبوعي يومي في الشارت
وقرين السعر المنتصف بشكل عمودي او أفقي يحتاج معرفة التاريخ الصحيح للزوج منذ بدايته تمشيا مع التاريخ يعيد نفسه
طريقة الجمع في اليوتوب غريبه نوعا ما مثلا تاريخ اليوم (7+ 2+6+1+0+2) 9 تكون تسع مراحل زمنيه وكذلك مع الأسعار عند الجمع نعرف مراحل السعر
السؤال هل الجمع صحيح وان كان صحيح كيف اعرف ان الزوج يمر بمرحله غير متوافق زمني وسعري
وكيف استخرج قمم وقيعان الزمن فقط

التوقيع

"سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك"
سعد العنزي غير متواجد حالياً  
MBR
عضو نشيط جدا

MBR is on a distinguished road
46#
07 - 02 - 2016, 11:35 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedqandeel مشاهدة المشاركة
الحمد لله حمدا كثيرا

ببساطه لو انها استراتيجيه محدده لكان ينبغى على كل من فهمها ان يبيعوا ويشتروا فى نفس الوقت
ولكن هذا لا يحدث ابدا
حماده قال انه مصطفى الصعيدى وسامر بدران اتقنوا الطريقه والعجيب لا يتفق ابدا حماده وسامر ومصطفى على شارت واحد ابدا
..........................................
لو اعطيتب رسم بيانى لنيلسون وبريختر و8 من خبراء موجات اليوت لاتك 10 نتائج مختلفة ولن يتفق اثنان منها عل سيناريو واحد
مفاك كفاك كفاك فلن يسمع لك صوت لان ماتقوله تذروه الرياح
MBR غير متواجد حالياً  
عضو فـضـي

mesry is on a distinguished road
47#
07 - 02 - 2016, 12:02 PM
استاذ mohamed982

شكراً على ارفاق هذا المؤشر الجميل
mesry متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

alaa abulrahman is on a distinguished road
48#
07 - 02 - 2016, 12:08 PM
ليس دفاعاً عن أحد ولكن كثيرين مشيانين فيها و نتائجهم حلوة وخضرا
alaa abulrahman غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

mohamed982 is on a distinguished road
49#
07 - 02 - 2016, 12:14 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesry مشاهدة المشاركة
استاذ mohamed982

شكراً على ارفاق هذا المؤشر الجميل
على فكرة تقريبا كل اما اشوف استراتيجية بحاول اعلمها مؤشر ههههههه لدرجة ان عندي كمية مؤشرات لو كل واحد منهم كسب دولار هبقى اغنى واحد فى العالم هههههههه . المهم يكون واضح وسهل الاستخدام والاهم يكون نعرف نستعمله .ومستنى راي الاستاذ حمادة فى البوست بتاعي من ناحية الرسم , لان ده نقد للطريقة
mohamed982 غير متواجد حالياً  
عضو متميز

hamadasalam is on a distinguished road
50#
07 - 02 - 2016, 12:15 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
طيب صلو على النبي كده ونحاول تقريب وجهات النظر جايز الاخ فيزو مش قادر يوصل للاخ حمادة سلام وجهة نظره بطريقة مباشرة او صحيحة . للامانة انا قريت طريقة الاخ حمادة سلام من اكثر من سنة وحاولت ادرب علهيا كتير بس للاسف لم اوفق فى العمل عليها لدرجة انى عشان اسهلها على نفسي عملتلها مؤشر اسهل اللى كان الاخ حمادة ارفقه عشان مش كل شوية افتح واكتب واغير فى معاملات الزوايا والمؤشر كان سهل وبسيط وبدات فى الشغل عليها وبرده لم اوفق . وعشان اوضح اللى اعتقد ان الاخ فيزو يقصده على حسب فهمى للاستراتيجية حسب شرح الاخ حمادة سلام هرفق صورتين للباوند دولار على فريم الاربع ساعات ونشوف راي استاذ حمادة :

اول شارت هو شارت الباوند دولار على الاربع ساعات . نجد ان اول زاوية ردت السعر هي 108 وبناء عليه تم رسم السايكل برقم من مضاعفات 108 وهنا اخترت 27 لانهاء الاقرب والنتيجة انه تم فعليا انتهاء النموذج بسبب عدم الوصول الى السعر فى الوقت المحدد .. يبقى المفروض انى ابددا فى رسم نموذج هابط حاليا على امل ان اللى تكونت تكون قمة

ثاني شارت : على حسب فهمى لشرح الاخ حمادة ان طالما السعر لم يصل فى النطاق الثاني نغير رسم السايكل لاين من مضاعفات الزاوية وهنا اخترت الرقم 54 لانه ضعف 27 . والنتيجة ان النموذج الصاعد مايزال صاعد بشكل طبيعي بل من الممكن الشراء من السعر الحالى لانه على زاوية 144 وقريب او يلامس خط الترند الوهمى الاوسط .

طيب دلوقتى انا قدامى 2 سيناريو والاثنين صالحين حسب الاستراتيجية بس المشكلة ان سيناريو بيقول ان الصعود انتهى والتاني بيقول اشترى من المنطقة الحالية طيب اصدق انهى

هفترض ان هصدق السيناريو الاول يبقى المفروض ابدا ارسم كما بالشارت الثالث وانتظر زاوية سعرية حقيقية ترد السعر وابدا اشتغل عليها برسم النموذج الهابط الافتراضي كما بالصورة

لو افترضت ان السيناريو الثاني هو الاصدق يبقى المفروض اشترى حاليا ...

اعتقد هذا هو مايقصده الاخ فيزو ان العملية زي مابيتقال Judgement all انت ممكن تشوفها بطريقة غيرك يشوفها بمعيار تانى خالص على فريم اخر . وده السبب الرئيسي اللى خلانى ابتعد عنها .. جايز يكون فهمى غلط بس هو ده اللى انا فهمته وياريت الاخ حمادة يقولى وجهة نظره فى الرسم انهى واحد اللى صح واعتمد عليه ... بالمناسبة محدش يقولى معرفك جديد او مشاركاتك قليلة عشان ده مش مقياس لحاجة ومرفق للى حاب يستفيد المؤشر اللى كنت عملته للطريقة من اكتر من سنة هو نفسه بس عدلت عليه عشان يكون اسهل فى الاستخدام واسرع واللى عايز يعرف بيشتغل ازاى يقولى

عليه الصلاة والسلام

ايوه كده من ينتقد ويأتى بشارت اعرف ارد عليه

بص يا غالى انت جاوبت على سؤالك بنفسك

فى شارتك الاول متى دخل السعر فى النطاق الثانى؟ هل دخلت اى صفقات؟

لم تدخل اى صفقات لان السعر لم يدخل النطاق الثانى

طيب فى الشارت التالى رسمك صح ودخلت صفقات شراء وعرفت الفاصل المظبوط والاتجاه صاعد تمام

وانت قولت بنفسك النموذج مازال مستمر (شارت الاتجاه)

اى اتجاه لابد من تصحيح

والزوج امامه وقت طويل حتى يصل الى النطاق الثالث صاعدا

فبيضيع الوقت ده فى الهبوط ثم التذبذب الى ان يأتى موعد الانطلاق لاستكمال مسيرته

يبقى انت بنيت خطتك على ان اى هبوط هو استعداد للشراء وفعلا دخلت شراء من الزاوية 144

والتى عندما لمسها كهربا صعقته وردته لاعلى

طيب فين استوبك تحسبا لاى حاجة تحصل

استوبك هو كسر الزاوية 108

تمام كده؟

انما الشارت التالت الهابط ليه رسمته؟

مفروض ماترسموش الا اذا تم كسر الزاوية وانتهت دورة الصعود اللى انت ماشى عليها
hamadasalam غير متواجد حالياً  

موضوع مغلق

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام