• 2:51 مساءاً

درس : حول اي اكسبيرت خسران لاكسبيرت رابح

Like Tree3Likes
  • 1 Post By Master 4X
  • 1 Post By كفو07
  • 1 Post By كفو07

عضو نشيط
mohamed982 is on a distinguished road
12 - 03 - 2016, 06:53 PM
mohamed982 غير متواجد حالياً  
افتراضي درس : حول اي اكسبيرت خسران لاكسبيرت رابح
مقدمة بسيطة
اكيد اتعرض علينا اكسبيرتات كتيرة جدا فيها الجيد وفيها السئ وفيها اللى مخاطرته عالية جدا ايه الطريقة الوحيدة لمعرفة اذا كان الاكسبيرت جيد او سئ ؟؟؟ تمام الباك تست .....
طيب شوية معلومات كدة على السريع
1- اي اكسبيرت فى الدنيا مبني بناء على معادلة ثابتة وشوية متغيرات اي تغيير فى هذه المتغيرات سيؤدي الى تغيير نتائج الاكسبيرت للافضل او الاسؤ على حسب
2- ظروف السوق متغيرة دائما ولذلك من الجائز انك تعمل باك تست على الاكسبيرت لفترة طويلة جدا 2 سنة او 3 سنوات والنتيجة اكثر من رائعة ولكن عند استعمال الاكسبيرت فعليا تجد الطامة الكبرى والخسائر والمارجن وذلك بسبب نقطه تغيير ظروف السوق كمثال من الجائز ان يكون الاكسبيرت اثناء بناءه كان السعر يحترم خط المتوسط 20 وبناء عليه تم البناء ولكن بعد فترة اصبح موفنج افرج 50 اهم للسعر النتيجة خسائر

وبناء عليه انا مبحبش ابدا اشتغل باي اكسبيرت عشان الاسباب اللى فوق
طيب اذا كان ظروف السوق متغيرة يبقى ممن المنطقى ان الاكسبيرت هيكسب فترة وهيخسر فترة طيب ليه احنا منستغلش النقطه دي لصالحنا ؟! بمعنى فيه حاجة فى الادارة او علوم التحليلات المالية اسمها Relevant Data لو ترجمناها ترجمة حرفية هيكون معناها البيانات ذات الصلة او البيانات المهمة لو حاولنا نطبق القاعدة دي على الاكسبيرت هيكون النتيجة مش مهم ابص على البيانات من سنتين او ثلاثة يكفى ان ابص على البيانات القريبة نسبيا عشان اعرف اسوق ماشيفي اي اتجاه وبناء عليه ادخل معاه يوميا ... كثرنا الكلام والمقدما ندخل فى المهم ازاي نستفيد بالكلام ده عمليا ... هنقول شوية حاجات جايز فيه ناس عرفاها بس برده فيه ناس مش عارفاها فقلت افيد

تعالو كده نعمل اي اكسبيرت والسلام مفيهوش اي حاجة بالعس بسيط جدا جدا هتلاقيه فى المرفقات فكرته بمنتهى البساطة انه بستنى الار اس اي يطلع فوق الـ 55 شراء واذا تحت الــ 45 بيع طبعا فيه حاجات تانية منها الار اس اي على اليومي كتاكيد اذا كان فزق 55 فطبعا كل العمليات عتكون شراء واذا كان تحت 45 كله بيع بالاضافة الى موفنج افرج 50 يبقى عندنا 3 اشارات سعر فوق الموفنج 50 , وارس اس اي فوق 55 و ارس اي دايلي فوق 55 يبقى شراء والعكس للبيع . بسيطة صح ؟؟؟ طيب عملنا الاكسبيرت والحمدلله وتعالو نجرب على 3 شهور فاتت ( البيانات ذات الصلة) ونشوف النتيجة
1- هنفتح الاستراتيجي تيستر عادي جدا ونبدا نشتغل على البيانات الديفلت بتاعت الاكسبيرت لمدة سنة مثلا وكانت النتيجة جيدة , طيب تعالو نغير فىالتاريخ لاخر 3 شهور
[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

وبدا الاختبار . ونشوف النتيجة عاملة ازاى

اووووف ايه الفضيحة دي الاكسبيرت فاشل فعلا معلش انا اسف

طيب تيجي نحوله لاكسبيرت ناجح ؟؟؟ فيه طريقة انك تعدل تعدل الباراميترز كلها واحدة واحدة لحد ماتوصل لاي باراميتر كويس وتبدا تشتغل عليه طبعا ده محتاج ورقة وقلم وتقعد تجرب كده مع كوبايو شاي وياتوصل يا لا ... لحسن الحظ الميتاتريدر فيه خاصية اسمها Optimization عشان تعملك الحكاية دي بس بسرعة فكرة الاوبتمايزاشن انك بتقدر تجرب اعادادت كتير فى انفس الوقت لحد مايخلص زي التيستر بالظبط وبتلاقي ريبورت بيقلك ايه افضل اعدادات بمتهى البساطة

تعالو نعمل زي الصور

ونضغط ستارت ونستنى لحد مايخلص هيطلعنا ريبورت زي اللى تحت كده فيه كل حاجة وفيه افضل الاعدادات والربح والدرو داون انت دور بقى ووازن بين الدرو داون والارباح

طيب تمام تيجو بقى ناخد الاعدادات دي ونجربها على التيستر من جديد

ونضغط ستارت ونستنى نشوف

هيييييييييه ارباح خيالية فى 3 شهور صح ؟!!!!

ده اللى بقول عليه اذا اختربت الارقام دي على فترة مختلفة النتيجة مش هتكون نفسها وممكن تكون اسوؤ ولو جربتها على فريم تانى على نفس الفترة النتيجة هتختلف عشان كده نصيحتى اي حد بيجرب او شغال باكسبيرت ياريت تعمل الحركة دي كل اسبوع ولا اسبوعين على فترة من 2:3 شهور دوريا عشان السوق بيتغير ... اتمنى الموضوع يفيد

الصورة الرمزية Master 4X
عضو نشيط
الصورة الرمزية Master 4X

Master 4X is on a distinguished road
افتراضي رد: درس : حول اي اكسبيرت خسران لاكسبيرت رابح
2#
12 - 03 - 2016, 07:19 PM
فعلا كلام جميل ومفيد ،، انا عندي مشكلة optimisation عند عملها على أي اكسبيرت وبعد عمل start وانتهاء العمل
لا يظهر عندي التقرير في النتائج زي حضرتك ، ياريت تفيدني بمعلومة لحل هذه المشكلة
mohamed982 likes this.
Master 4X غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

3#
12 - 03 - 2016, 08:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Master 4X مشاهدة المشاركة
فعلا كلام جميل ومفيد ،، انا عندي مشكلة optimisation عند عملها على أي اكسبيرت وبعد عمل start وانتهاء العمل
اذا عملت الخطوات كما هي مشروحة تماما ، و تقرير optimization لم يظهر اي نتيجة فده معناه من الاخر ان مفيش فايدة من الاكسبيرت اللي معاك لدرجة ان ولا حاجة جابت نتيجة معاه فامامك حاجة من الاتنين ياما ترمي الاكسبيرت ده في سلة الزبالة على طول او تبدا تكبر رنج بتاع المتغيرات على امل يطلع نتيجة .... بالنسبة لي بشوف اذا لم يظهر نتيجة ايجابية من اول مرة على الاقل رقم موجب واحد اي كان قيمته للفترة موضوع الاختبار ، على طول الغي الاكسبيرت اذا طلع. نتيجة ضعيفة ممكن يكون فيه امل منه
الصورة الرمزية smowaled
عضو نشيط
الصورة الرمزية smowaled

smowaled is on a distinguished road
4#
12 - 03 - 2016, 09:56 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Master 4X مشاهدة المشاركة
في الـ Optimization results أعمل Right Click وأمسح الخيار الموجود على Skip Useless Results كما في الصورة

smowaled غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية smowaled
عضو نشيط
الصورة الرمزية smowaled

smowaled is on a distinguished road
5#
12 - 03 - 2016, 10:01 PM
شكراً أخي محمد على الشرح الوافي ... الله يجزاك كل خير
smowaled غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

كفو07 is on a distinguished road
6#
12 - 03 - 2016, 11:37 PM
اشكرك علي الشرح اخ محمد بس اعتقد الطريقه مهي ناجحه لاني استخدمتها مرات عديده علي باك 99.90% ولكن لم تنجح في كل مره استخدم هذي الطريقه وكانت نهايتها الفشل سارفق لك اكسبيرت دبل الحساب مرتين اول أسبوع وبعدها تمرجن الحساب واكسبيرتات كثيره فشلت هناك خلل او نقص يمكن نتوصل له
ارفقك لك اكسبيرت عملت له Optimization لمده سنتين وهو ماذكرت لك سابقا دبل الحساب مرتين خلال أسبوع وارفق Optimization كامله مع الاكسبيرت وياليت تعطينا وجه نظرك

اتمني لكم التوفيق
mohamed982 likes this.
كفو07 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

كفو07 is on a distinguished road
7#
12 - 03 - 2016, 11:46 PM
علي العموم رابط الاكسبيرت والتجربه هنا
http://forum.borsaat.com/t862412.html
وأيضا لدي اعدادات كثيره وعلي ازواج اخري وفريمات مختلفه لو بغيتها سارفقها لكم ونشوف اين الخلل في الطريقه
انا بودي لو نركز علي الاكسبيرت هذا وبعدين نتوجه لغيره
اتمني لكم التوفيق
mohamed982 likes this.
كفو07 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

8#
13 - 03 - 2016, 01:17 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كفو07 مشاهدة المشاركة
اشكرك علي الشرح اخ محمد بس اعتقد الطريقه مهي ناجحه لاني استخدمتها مرات عديده علي باك 99.90% ولكن لم تنجح في كل مره استخدم هذي الطريقه وكانت نهايتها الفشل سارفق لك اكسبيرت دبل الحساب مرتين اول أسبوع وبعدها تمرجن الحساب واكسبيرتات كثيره فشلت هناك خلل او نقص يمكن نتوصل له
ارفقك لك اكسبيرت عملت له Optimization لمده سنتين وهو ماذكرت لك سابقا دبل الحساب مرتين خلال أسبوع وارفق Optimization كامله مع الاكسبيرت وياليت تعطينا وجه نظرك

اتمني لكم التوفيق
اخي الكريم. طيب دبل الحساب مرتين في اسبوع يعني ٢٠٠٪ ربح في اسبوع وزعلان ؟ اصلا في الفوركس ده لو دبلت الحساب مرة في الشهر اسحب ارباحك واجري �� ...والخلل اخي الكريم انت قلته بنفسك على ما اعتقد لما عملت optimize لمدة سنتين لو كل اسبوع عملت اوبتميز لمدة شهرين او ثلاثة هتكون دايما up to date . والطريقة بحد ذاتها لبست استراتيجية عمل لكنها محاولة لتحسين اكسبيرت قد يكون خاسر بسبب تغير ظروف السوق ..
عموما انا هنزل الاكسبرت واشوف فين المشكلة . بس اعتقد لو طبقنا البيانات بتاعت الاوبتميز اللي انت منزلها حاليا هتكون نتيجتها سلبية عشان كدة بقول كلمة relevant data اهم اللي هي الداتا القريبة
عضو نشيط

9#
13 - 03 - 2016, 11:12 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كفو07 مشاهدة المشاركة
علي العموم رابط الاكسبيرت والتجربه هنا
http://forum.borsaat.com/t862412.html
وأيضا لدي اعدادات كثيره وعلي ازواج اخري وفريمات مختلفه لو بغيتها سارفقها لكم ونشوف اين الخلل في الطريقه
انا بودي لو نركز علي الاكسبيرت هذا وبعدين نتوجه لغيره
اتمني لكم التوفيق

بص انا ليا وجهة نظر خاصة بيا فى انواع معينة من الاكسبرتات وبعد فحص هذا الاكسبيرت وجدت الاتى بعد فحص سريع جدا جدا يعني ممكن اكون غلطان لاحظت انه بيعمل بنظام Grid Builder بمعنى انه بيرمى اوامر كتير جدا معلقة عكس بعض وداخل فيها نوع من المضاعفات فبصراحة لا اقتنع بمثل هذا النوع من الاكسبرتات لان اه ممكن يكسبك 200 % فى اسبوع وهوريك مفاجئة حالا كمان , ولكن زي ماكسبك 200% فى اسبوع ممكن يخسرك 1000% في يومين . وجهة نظري مهما لمعت فى النحاس يظل نحاس لايمكن يكون دهب جايز اه يخطف عينك بريقه فى اول يوم او يومين بس بعد كده هيظهر انه نحاس .... طيب ده من الناحية الفنية نيجي للناحية التقنية

1- الاكسبيرت فيه اخطاء تقنية عشان كده عمال يطلع Errors وجايز هو ده السبب فى تحقيق ارباح كبيرة على التيتسر او على الحساب الحقيقي بمعنى ان معظم الاوامر المعلقة اللى بيعملها المفروةض على ما اعتقد تتمسح بعد فترة معينة , الظاهر فى JJournal انه بيحاول يمسح الاوامر لكن بيفشل والنتيجة انها بتفضل مموجودة معلقة لحد ما بيجي وقت وتتنفذ . اه ده خطا بس الغريب انه جاى فى مصلحة الاكسبيرت .

شوف Optimization result ونتيجة Back Test حول 1000 دولار الى 10000 دولار علما اني قللت حجم اللوت فى خلال 3 شهور على فريم 5 دقايق كل اللى عدلته واختبرته قيم الستوب و التيك بروفت اصبحت افضل نتيجة اتحققت بستوب 10 نقط فقط وهدف 65 نقطه ولوت 0.10 لكل 1000 دولار

لاحظ النتيجة قبل Optimization Process
شوف فعلا دبل الحساب فى خلال اسبوع او 10 ايام وبعدين ؟! مارجن

نتيجة الاوبتمايزشن

تطبيق الاعدادات وعمل باك تست جديد
الصورة الرمزية سمير محمد ارمان
مشرف سابق
الصورة الرمزية سمير محمد ارمان

سمير محمد ارمان will become famous soon enough