موقع بورصات
  بورصات
تسجيل عضوية جديدة في المنتديات لوحة تحكم العضو البحث في المنتديات تسجيل الخروج الرئيسية الاتصال بنا

منتدى العملات العام لمتابعة كل ما يتعلق بتجارة العملات الاجنبية والذهب والنفط من اخبار وطرق المتاجرة وتحليلات ، قسم التوصيات – توصيات العملات لمتابعة توصيات ونقاط الدخول والخروج على مختلف العملات ، منتدى الدروس التعليمية يحتوي على دروس تعليمية لسوق العملات والتحليل الفني والاساسي وادارة رأس المال ، منتدى المؤشرات والاكسبيرتات يحتوي على اهم المؤشرات مع شرح لها بالاضافة الى بعض الدروس

العودة   بورصات > بورصة العملات الاجنبية > منتدى تداول العملات العام

قل وداعا للخسارة(3daM)

منتدى تداول العملات العام

Like Tree50Likes

قديم 02 - 04 - 2016, 11:14 AM   #41
عضو نشيط جدا

افتراضي رد: قل وداعا للخسارة(3daM)

رد: قل وداعا للخسارة(3daM)
هاذا هو حل لغز المضاعفات....

شغل مخك معاي ....
بسم الله ......وبعد

لنفرض التالي شفنا عمله صاعدة
شراء لوت0.1 هدف 10نقاط +نقاط السبريد
هنا تتفعل الصفقه ونحقق ال10نقاط ونريح راسنا
لو عكست عليك الصفقه مثلا 10نقاط
وهذا الخطا -----الحل----اكمل للاخر!
انا شفت ان 90%ببيدخلون بلوت مضاعف اي 0.2وهاذا سبب التاخير وكمل معاي
الان لو بعنا بعدف 0.2 فمتى سنربح اي سنربح بعد ان يهبط اللسعر 20نقطه (وهاذا خطا فهل تضمن السعر ان يهبط 20نقطه)رغم ان اللذي تحتاجه هو 10نقاط فقط فلماذا تصغر اللوت وتبعد الهدف??

ماذا لو دخلنا بلوت 0.3وهدف 10+نقاط السبريد
هنا استفدنا وكثييير وريحنا ع نفسنا
اي زدنا اللوت من0.2الى 0.3
وبدل ماكنا بخاجه لربح 20نقطه لنربح احتجنا فقط 10نقاط لنربح
ولو عكست الصغقه استمر وهكذا ....
لاكن تذكر ان لاتدخل الا من
دعوم ومقاومات....
الهاي واللو اليومي او الاسبوعي

اما انا شخصيا فافضل االتاي للدخول...
الفيبوناتشي اضافه هاذي المستويات
0+25+50+75+100
ثم سحب من اعلى شمعه لادنى شمعه على فريم الساعه ثم وضع مستوى50على الفيبوناتشي على افتتاح اليوم الجديد
شراء من 75هدف 100 لوت 0.1
بيع من 25هدف صفر لوت 0.1
لايوجد ستوب لوس لانك احتمال تستخدم المضاعفات...
الان لو مثلا ضرب السعر 75 لوت0.1
ثم هبط السعر ل 25
رح تعلق امر بيع بلوت 0.3 وهدف مستوى0
الان تتححقق الصفقه وتنجح وعند وصول السعر ل0تغلق جميع الصفقات وتغلق ع ربح
او يرجع السعر يلامس 75
هنا نشتري بلوت كم??هل سكون 0.3*2???
لو شريت بلوت 0.6رح تلاحظ انك صعبت ع نفسك المهم اكثر اي ااسعر اما ارتفاع 20نقطه جديدة(رغم اننا في لوت 0.1كنا بحاجه ل10نقاط)فليه تجبر السعر انه يرتفع زياده???
هنا اللوت خله 0.9 وتحتاج فقط 10نقاط يايابا

ان شاء الله وصلتكم الفكرة العامه للموضوع...

باذن الله اني رح اجتهد لمعرف قيمة اللوت الجديد???

ورح اكسر حاجز المضاعفات بعون الله..وهذا وعد ان شاء الله تعالى(っ˘з(˘⌣˘ )

التوقيع:
بسم الله الرحمن الرحيم.....

القناعة كنز لاتفنى

لا اله الا الله سبحانك ربي اني كنت من الظالمين

تحياتي......

3daM
3daM غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

قديم 02 - 04 - 2016, 11:33 AM   #42
عضو نشيط جدا

انا متاكد انه عندي خطا في قيمة حساب اللوت ولاكن باذن الله اعرفه خلال هاذا الاسبوع😎😎بعون الله

التوقيع:
بسم الله الرحمن الرحيم.....

القناعة كنز لاتفنى

لا اله الا الله سبحانك ربي اني كنت من الظالمين

تحياتي......

3daM
3daM غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 01:29 PM   #43
عضو نشيط

اخي الكريم اختصاراً لجهدك وباقي الاخوان هذه الاستراتيجيه موجوده بقسم الاكسبيرتات وهي غير ناجحه بامتياز ولا اريد ان اقول لك اني عملت عليها ليل نهار فتره طويله لكن سأترك المجال لك لتراه بقسم الاكسبيرتات
بالتوفيق

ان شاء الله اربح غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 03:47 PM   #44
عضو جديد

متابعة معكم بالثوفيق

salloma غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 04:14 PM   #45
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3daM مشاهدة المشاركة
انا متاكد انه عندي خطا في قيمة حساب اللوت ولاكن باذن الله اعرفه خلال هاذا الاسبوع😎😎بعون الله

اخي العزيز نتمني ان تنجح فكرتك
ممكن تجرب علي حساب ديمو وترسل لنا ونحن نتابعك ونفهم علي التجريبي
وشكرا

nabil almisbahi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 04:56 PM   #46
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3daM مشاهدة المشاركة
انا متاكد انه عندي خطا في قيمة حساب اللوت ولاكن باذن الله اعرفه خلال هاذا الاسبوع����بعون الله
حسب رأيي والله اعلم
لو كانت البداية ب 1 وعكس السعر سيكون العقد المعاكس ب 3
ولو عكس السعر مرة تانية يعني سيكون في اتجاه الصفقة الاولى 1. الصفقة الاولى + صفقة جديدة بلوت 8 ليصبح المجموع 9
لو عكس تاني
الصفقة القديمة كانت ب 3 نزيد عليها 23 ليصبح المجموع 26
لو عكس تاني
عندنا صفقتين قديمتين واحدة ب 1 والتانية ب 8 نفتح الثالثة ب 65
خلاصة
بالنسبة للشراء
1 - 8 - 65
بالنسبة للبيع
3 - 23
يعني لو ابتدأنا ب 0.1 سوف نصل الى 6.5 لوت وأكثر في وقت وجيز .في هده الحالة سوف يكون الحساب في خطر

salloma غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 05:32 PM   #47
عضو نشيط

اخي الكريم كان فيه موضوع لاستفسارك عن طريقة حساب اللوت وهتلاقي رد عن طريقة الحساب والحاقا لردى فى الموضوع هنا احب اناقشك عشان اثبتلك شئ ان هذه الطريقة نهايتها مارجن اكيد . حسب الطريقة الى تفضلت بذكرها قلت هنرسم فيبو ونضع 50% على افتتاح اليوم مثلا ونضيف المستويات 25% و 75% دخلونا هيكون مثلا شراء من عند 75% هدف 100 % لنفترض ان المسافة بين كل ليفل 20 نقطه اي ان المسافة بين الدخول بيع وشرا هي 40 المسافة مابين (75% و 25% ) نقطة وهدفنا 20 نقطه اي ان اجمالى المسافة هي 80 نقطه مابين ( 0% و 100% ) , كويس طيب هنفترض حاليا اننا دخلنا اول لوت من مستوى 75% شراء بلوت 0.10 قيمة النقطه 1 دولار حلو اوي فرضا ان السعر انعكس ووصل الى مستوى تفعيل البيع اللى هو 25% هنا هتكون خسارة اللوت الشراء الاول كام ؟ اكيد 40 نقطه * قيمة النقطه دولار يبقى عندنا خسارة 40 دولار طيب لو انا فتحت مثل ماحضرتك تفضلت لوت بـ 0.30 اي النقطه بـ 3 دولار , فرضا الامور مشيت تمام والسعر نزل 20 نقطه اللى هو الهدف هيكون المحصلة كام ؟!!!!! غلطتلك انك افترضت ان خسارة اللوت الاول اللى هوا شرا وقفت عند 40 علما ان الخسارة مكملة اي ان اصبحت الخسارة عند هدف البيع للوت الاول هي 60 نقطه وليس 40 اي الخسارة 60 دولار طيب ربح البيع كام ؟ ببساطة قيمة النقطه للوت البيع اللى هي 3 دولالر * 20 نقطه = 60 دولار !!!!!!!!!! يعنى بمنهى البساطة انت بالكاد وصلت لمرحلة التعادل اللى هو لامكسب ولا خسارة... يعني المغروض ان اللوت يكون اعلى من 0.3 عشان تحقق مكسب . طيب تيجي نكمل السيناريو فرضا ان السعر رجع رد للاعلى قبل الوصول لمستوى الـ 0% اللى هو التعادل ووصل تانى لمستوى 75% كده انت المفروض تفتح لوت شراء جديد بكــــام ؟؟؟؟ ببساطة حسب كلامك 0.90 طيب نحسبها بالارقام كده انت عندك اكمالى لوتات شراء 0.10 + 0.90 = 1 وعندك بيع خسران 0.3 * (40)=120 و شراء 0 لامكسب ولا خسارة طيب افرض السعر ربنا كرمه ووصل لـ 100% يبقى مكسبنا او خسارتنا كام ؟! ببساطة خسارة البيع اللى هتكون هنا 60 نقطه * 3 قيمة النقطه =180 و مكسب الـ 10 دولار * 20 = 200 دولار وعند هذه النقطه فقط تكون بدات تكسب 20 دولار تخيل بقى ان السعر فضل كده يوم او اتنين هيكون فتحت كام لوت ؟؟؟ اخي الكريم هذه الطريقة تصلح فى حالات ان السوق ليه اتجاه محدد وواضح وجايز تحقق مكسب منها مش كبير على المدى القصير ولكن على المدى المتوسط او الطويل المارجن حتمى ولو عايز اثبتهالك باكسبيرت اثبتهالك

mohamed982 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 05:54 PM   #48
عضو فـعّـال

الصورة الرمزية abo_samar

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed982 مشاهدة المشاركة
اخي الكريم كان فيه موضوع لاستفسارك عن طريقة حساب اللوت وهتلاقي رد عن طريقة الحساب والحاقا لردى فى الموضوع هنا احب اناقشك عشان اثبتلك شئ ان هذه الطريقة نهايتها مارجن اكيد . حسب الطريقة الى تفضلت بذكرها قلت هنرسم فيبو ونضع 50% على افتتاح اليوم مثلا ونضيف المستويات 25% و 75% دخلونا هيكون مثلا شراء من عند 75% هدف 100 % لنفترض ان المسافة بين كل ليفل 20 نقطه اي ان المسافة بين الدخول بيع وشرا هي 40 المسافة مابين (75% و 25% ) نقطة وهدفنا 20 نقطه اي ان اجمالى المسافة هي 80 نقطه مابين ( 0% و 100% ) , كويس طيب هنفترض حاليا اننا دخلنا اول لوت من مستوى 75% شراء بلوت 0.10 قيمة النقطه 1 دولار حلو اوي فرضا ان السعر انعكس ووصل الى مستوى تفعيل البيع اللى هو 25% هنا هتكون خسارة اللوت الشراء الاول كام ؟ اكيد 40 نقطه * قيمة النقطه دولار يبقى عندنا خسارة 40 دولار طيب لو انا فتحت مثل ماحضرتك تفضلت لوت بـ 0.30 اي النقطه بـ 3 دولار , فرضا الامور مشيت تمام والسعر نزل 20 نقطه اللى هو الهدف هيكون المحصلة كام ؟!!!!! غلطتلك انك افترضت ان خسارة اللوت الاول اللى هوا شرا وقفت عند 40 علما ان الخسارة مكملة اي ان اصبحت الخسارة عند هدف البيع للوت الاول هي 60 نقطه وليس 40 اي الخسارة 60 دولار طيب ربح البيع كام ؟ ببساطة قيمة النقطه للوت البيع اللى هي 3 دولالر * 20 نقطه = 60 دولار !!!!!!!!!! يعنى بمنهى البساطة انت بالكاد وصلت لمرحلة التعادل اللى هو لامكسب ولا خسارة... يعني المغروض ان اللوت يكون اعلى من 0.3 عشان تحقق مكسب . طيب تيجي نكمل السيناريو فرضا ان السعر رجع رد للاعلى قبل الوصول لمستوى الـ 0% اللى هو التعادل ووصل تانى لمستوى 75% كده انت المفروض تفتح لوت شراء جديد بكــــام ؟؟؟؟ ببساطة حسب كلامك 0.90 طيب نحسبها بالارقام كده انت عندك اكمالى لوتات شراء 0.10 + 0.90 = 1 وعندك بيع خسران 0.3 * (40)=120 و شراء 0 لامكسب ولا خسارة طيب افرض السعر ربنا كرمه ووصل لـ 100% يبقى مكسبنا او خسارتنا كام ؟! ببساطة خسارة البيع اللى هتكون هنا 60 نقطه * 3 قيمة النقطه =180 و مكسب الـ 10 دولار * 20 = 200 دولار وعند هذه النقطه فقط تكون بدات تكسب 20 دولار تخيل بقى ان السعر فضل كده يوم او اتنين هيكون فتحت كام لوت ؟؟؟ اخي الكريم هذه الطريقة تصلح فى حالات ان السوق ليه اتجاه محدد وواضح وجايز تحقق مكسب منها مش كبير على المدى القصير ولكن على المدى المتوسط او الطويل المارجن حتمى ولو عايز اثبتهالك باكسبيرت اثبتهالك
كفيت ووفيت اخى محمد
وفرت عليا الشرح كنت هشرحها بنفس الطريقه
اخينا الكريم غلط اكثر من غلطه
من حيث حساب اللوت او الانعكاسات والتذبذب
ويجب عليه اولا ان يحدد الطريقه التى سيتعامل معها
فالهيدج معروف للجميع وله قواعد وشروط
فالمشكله ليست فى الهيدج
انما المشكله فى طريقة فك الهيدج
فهو لم يراعى اساسياتها
وواضح من طريقته انه يتعامل بطريقة السوبليكس
ورغم ذلك لم يطبق قواعده من حيث النقاط واللوت والاغلاق
وجميعنا يعلم ان المضاعفات سواء كانت فى الاتجاه او عكسه سلاح ذو حدين
اما الربح او زيادة الخساره
ومن خلال تجربة سنوات عليها اثبتت فشلها بنسبه تتعدى ال 85 %
فارجو من الاخ الكريم صاحب الموضوع ان يعتمد على الترند والمتاجره مع الاتجاه العام
بابسط قواعده هدف وستوب وادارة راس المال

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

abo_samar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 06:40 PM   #49
عضو جديد

الصورة الرمزية ME155

فى الحقيقة فكرة صاحب الموضوع جيدة و يوجد مؤشر عندى اخر مضاعفة بة ستكون حتماً ناجحة

ولكن المشكلة فى عدد النقاط وحجم العقد اتركها لكم

الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 MARVIN NON-REPAINT.ex4‏ (9.6 كيلوبايت, المشاهدات 11)
ME155 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02 - 04 - 2016, 07:44 PM   #50
عضو نشيط جدا

ههههههه ماهذا يا ايها الاعضاء الكرام اكيد الخسائر شبعت منكم هههههه (لا تخافو انا ايضا معكم)
- اولا طريقة الاخ جيدة جدااا و قد نعاملت معها قبل ان اتمرجن حسابي الاخير و لكن المرجنة ليست بسبب الطريقة و لكن بسبب الطمع و راح اشرح لكم كيف تمرجنت...
----- في بادئ الامر كان حسابي 50 دولار فقط ، و لما ذهبت الى قسم الاكسبرتات طرح اخ كريم نسيت اسمه نفس فكرتك و هي ربح 10 نقاط و و قف الخسارة 10 نقاط ايضا ..
........
....... مثلا : لو دخلت شراء ب 10 نقاط لو ذهب السعر في الاتجاه تقفل الصفقة و تفتح صفقة اخرى في نفس الاتجاه و هكذاااا ،،و لكن لو عكس عليك السعر تدخل بلوت مضاعف بيع و الهدف 10 نقاط و هكذااااااا
.....
.......... يعني السر في المضاعفات
........ انا كنت استعمل المضاعفات التالية: 0.5-1-2-.. و هكذت و لكن كنت اعمل عدة اخظاء انني لا اصبر على الربح و كنت اقفل الصفقة على ربح نقطتين او 3 نقاط فقط و لكن كنت اصبر على الخسارة هههههههههههههههههه
....... و قد حولت ملبغ 50 دولار الى 80 دولار خلال يومين فقط و لكن بسبب الطمع عدلت في المضاعفات و جعلتها 1-2-4- ( عدلت ايضا الوقف جعلته 7 نقاط)و من سوء حظي في اليوم الثاني دخلت في المضاعفة الثالثة(المضاعفة الثالثة لم اجعل لها وقف خسارة لاني لا استطيع ان افتح عقد رابع) و تمرجنت و لكن ذهبت الى الاهداف يعني لو كان راس مالي فقط 100 دولار لمنعت من المرجنة .............................
.............
........... يعني طريقة المضاعفات الجيدة هي 0.5--1--2--4-- و هكذا مع راس مال 100 دولار
او 1-3-9-27------- براس مال لا يقل عن 1000 دولار

........... و فيما يخص التذبذب فاكيد يا جماعة لازم تعملو على الازواج عندما تكون بورصاتها مفتوحة مثلا:::
- العمل على اليورو/دولار----- الباوند دولار : بورصة لندن و نيويورك
- العمل على ازواج الين و النيوزلاندي: بورصة سيدني

و في الاخير تقبلو مروري و اعلمكم انها فعلا طريقة لا تخسر ابدااا و ان شاء الله عن قريب اشحن مبلغ جيد و ابدا بالطريقة ---- سلام

tedjboyka متواجد حالياً   رد مع اقتباس

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

مواضيع سابقة :

هل تدخل المركزي الكندي ؟
مجربات طلاسم وأبواب المحبة والقبول والجلب والتهيج 00201144227154
رقم تليفون وكلاء وستنجهاوس 0235699066 01096922100 || صيانه وستنجهاوس Westinghouse

مواضيع تالية :

وأخيرا بعد سنة كاملة اليورو يخرج من التذبذب ....المرجو ربط الأحزمة !!!
عاجل : البنك الياباني يتدخل في سعر الصرف والين يصعد 3000 نقطه/ كذبه ابريل
مستخدمى الفوركس من مصر ارجو المساعدة

قل وداعا للخسارة(3daM)