• 9:05 صباحاً

أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية )

Like Tree487Likes

عضو جديد

rashed_friends is on a distinguished road
افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )
2331#
10 - 04 - 2011, 06:13 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شادي عبده مشاهدة المشاركة
اهلا و سهلا

الافضل ان تسئل خدمة العملاء في اي بنك و انصحك بالاهلى سوسيتيه جنرال .

[عذراً, فقط الأعضاء يمكنهم مشاهدة الروابط ]

19700

بالتوفيق إن شاء الله .

طيب يباشا قولى انت عملت ايه وبتاجر فى الفوركس ازاى او الناس اللى بتاجر فى الفوركس بتجيب فيزا منين وبتعمل ايه
rashed_friends غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

شادي عبده is on a distinguished road
افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )
2332#
10 - 04 - 2011, 06:17 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rashed_friends مشاهدة المشاركة
طيب يباشا قولى انت عملت ايه وبتاجر فى الفوركس ازاى او الناس اللى بتاجر فى الفوركس بتجيب فيزا منين وبتعمل ايه
اهلا بك

عن طريق البنك الأهلي المصري ، بواسطة التحويلات و التي تكلف 60 دولار (في حالة إرسال الأموال لشركة الوساطة) و السحب من الشركة يتم في حدود 40 دولار (تكلفة) .

التوقيع

حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً  
عضو جديد

2333#
10 - 04 - 2011, 06:23 PM
اقتباس:
اهلا بك

عن طريق البنك الأهلي المصري ، بواسطة التحويلات و التي تكلف 60 دولار (في حالة إرسال الأموال لشركة الوساطة) و السحب من الشركة يتم في حدود 40 دولار (تكلفة) .

معلش يباشا انا فهمى على ادى بالراحه وفهمنى هحول ازاى انى اروح لغايه البنك طيب والتحويل ده هيضيع عليا اكيد صفقات بيع او شراء ولا ايه

يعنى انا لو معايا 100 دولار اشترى اسهم ب 40 بس لان مصاريف التحويل 60 ولو كسبت ترجع الفلوس يتخصم منها 40 يعنى محصله ال100 دولار القيها مثلا 30 سنت يحلاوه
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

2334#
10 - 04 - 2011, 06:31 PM
اقتباس:
معلش يباشا انا فهمى على ادى بالراحه وفهمنى هحول ازاى انى اروح لغايه البنك طيب والتحويل ده هيضيع عليا اكيد صفقات بيع او شراء ولا ايه

يعنى انا لو معايا 100 دولار اشترى اسهم ب 40 بس لان مصاريف التحويل 60 ولو كسبت ترجع الفلوس يتخصم منها 40 يعنى محصله ال100 دولار القيها مثلا 30 سنت يحلاوه
الاخ الكريم

نظام التداول في الفوركس يختلف تماما عن الأسهم . و ليس كما ذكرت في ردك !!

ربما لا يتناسب معك اسلوب الإيداع و التحويل و بالتالي يفضل ان تسأل في عدة بنوك حتى تعرف ماهو افضل بنك يقدم اقل اسعار للتحويلات من و إلى البنك .

بالتوفيق .

التوقيع

حلم المليون
عضو جديد

2335#
10 - 04 - 2011, 06:46 PM
اقتباس:
الاخ الكريم

نظام التداول في الفوركس يختلف تماما عن الأسهم . و ليس كما ذكرت في ردك !!

ربما لا يتناسب معك اسلوب الإيداع و التحويل و بالتالي يفضل ان تسأل في عدة بنوك حتى تعرف ماهو افضل بنك يقدم اقل اسعار للتحويلات من و إلى البنك .

بالتوفيق .

باشا والله دى غلطه انا بتكلم عن الفوركس مش الاسهم حقك عليا قولى بقى اعمل ايه انا معايا فيزا للبنك الاهلى بس مش صالحه على النت

وقولى هل عيب التحويل هيكون زى ما انا قلت من شويه انه هيضيع عليا صفقات والتحويل هيخسرنى مبالغ ضخمه ولا انا فاهم غلط
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

2336#
10 - 04 - 2011, 06:53 PM
اقتباس:
باشا والله دى غلطه انا بتكلم عن الفوركس مش الاسهم حقك عليا قولى بقى اعمل ايه انا معايا فيزا للبنك الاهلى بس مش صالحه على النت

وقولى هل عيب التحويل هيكون زى ما انا قلت من شويه انه هيضيع عليا صفقات والتحويل هيخسرنى مبالغ ضخمه ولا انا فاهم غلط
لنفرض انك تريد تحويل 300 دولار للشركة و مصاريف التحويل 60$ (التي يخصمها البنك ، عمولة البنك و البنوك التي تمر عليها الحواله) إذا المبلغ الذي سوف يصل للشركة هو 240 دولار فقط و هو اقل من الحد الادني الذي يمكن ان تفتح به حساب في الشركة و بالتالي سيتوجب عليك إرسال مبلغ 10 دولار لتصل إلى الحد الادنى لفتح الحساب .

هذه هي المعادلة ببساطة و للاسف الشديد لن استطيع ان افيدك في النقطة الخاصة بالفيزا لاني لم استخدمها من قبل في التحويل او السحب . تعاملت فقط مع الحوالات .

ممكن تستفسر عن نظام الفيزا و التحويلات للشركات عن طريق الفيزا من خدمة العملاء في البنوك بحيث يعطوك المعلومة مؤكدة و صحيحة بإذن الله .

التوقيع

حلم المليون
عضو جديد

2337#
10 - 04 - 2011, 07:05 PM
اقتباس:
لنفرض انك تريد تحويل 300 دولار للشركة و مصاريف التحويل 60$ (التي يخصمها البنك ، عمولة البنك و البنوك التي تمر عليها الحواله) إذا المبلغ الذي سوف يصل للشركة هو 240 دولار فقط و هو اقل من الحد الادني الذي يمكن ان تفتح به حساب في الشركة و بالتالي سيتوجب عليك إرسال مبلغ 10 دولار لتصل إلى الحد الادنى لفتح الحساب .

هذه هي المعادلة ببساطة و للاسف الشديد لن استطيع ان افيدك في النقطة الخاصة بالفيزا لاني لم استخدمها من قبل في التحويل او السحب . تعاملت فقط مع الحوالات .

ممكن تستفسر عن نظام الفيزا و التحويلات للشركات عن طريق الفيزا من خدمة العملاء في البنوك بحيث يعطوك المعلومة مؤكدة و صحيحة بإذن الله .

طيب مش قلتلى انا بروح البنك وبحول ولا من على النت على طول دى حاجه

التانيه لو انا شغال على شارت الساعه مثلا هشتغل عليه ازاى اذا كان التحويل بياخد ايام
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

2338#
10 - 04 - 2011, 07:08 PM
اقتباس:
طيب مش قلتلى انا بروح البنك وبحول ولا من على النت على طول دى حاجه

التانيه لو انا شغال على شارت الساعه مثلا هشتغل عليه ازاى اذا كان التحويل بياخد ايام
التحويل يتطلب الذهاب للبنك . لا يمكنك فتح صفقات حتى تصل الاموال إلى الشركة ليتم فتح الحساب في خلال 3 أيام عمل و هي مدة التحويل فقط .

التوقيع

حلم المليون
عضو جديد

2339#
10 - 04 - 2011, 07:12 PM
اقتباس:
التحويل يتطلب الذهاب للبنك . لا يمكنك فتح صفقات حتى تصل الاموال إلى الشركة ليتم فتح الحساب في خلال 3 أيام عمل و هي مدة التحويل فقط .

طيب كده انا فهمت حاجه لما الفلوس توصل الشركه ده بيكون حسابى هناك عندهم اكنه فى البنك وافضل اتعامل حتى لو بالثانيه ولما اخلص خالص ارجع احول فلوسى من عندهم على حسابى فى البنك

ولا كل حركه شراء او بيع بروح البنك معلش انا تعبتك معايا بس انت عارف دى فلوس مش لعبه
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

2340#
10 - 04 - 2011, 07:32 PM
اقتباس:
طيب كده انا فهمت حاجه لما الفلوس توصل الشركه ده بيكون حسابى هناك عندهم اكنه فى البنك وافضل اتعامل حتى لو بالثانيه ولما اخلص خالص ارجع احول فلوسى من عندهم على حسابى فى البنك

ولا كل حركه شراء او بيع بروح البنك معلش انا تعبتك معايا بس انت عارف دى فلوس مش لعبه
الفكرة ببساطة شديدة كالاتي :

اولا تقوم بفتح حساب حقيقي في شركة التداول (اي شركة معروفة) و بعد ان تقوم بملئ الابلكيشن و توقيعه ، و بعد موافقة الشركة ، تطلب منك الشركة الايداع خلال مدة معينة و بالحد الادنى التي تسمح به الشركة و غالبا يكون 250 دولار .

ثانيا تفتح حساب في البنك (او إذا كان لديك حساب فعلا في البنك) او إذا لم يكن لديك حساب من الاساس في البنك ، يمكنك تحويل المبلغ الذي تريد ان تفتح به حساب لدى الشركة إلى رقم حساب الشركة (تحصل على بيانات الشركة و جميع التفاصيل عنها من خلال خدمة عملاء الشركة) و تستغرق الحوالة (عادة) 3 أيام عمل و بعد ان تصل الحوالة إلى الشركة ، تقوم الشركة بتنبيه العميل انه تم إيداع الاموال في حسابك لدى الشركة و بعدها تستطيع التداول بشكل مباشر و من منزلك عن طريق منصة التداول المجانية الخاصة بالشركة ، ولا تحتاج إلى الذهاب للبنك مرة آخرى إلا إذا كنت تريد ان تسحب الارباح و في هذه الحالة ، يجب ان يكون لديك حساب في البنك حتى يتم ارسال المبلغ عليه من الشركة و يصل المبلغ عادة خلال 3 ايام عمل و يتم خصم 40 دولار تقريبا (عمولة البنك) .

هذا كل شئ ، الامر مختلف عن الاسهم لانه يوجد بعض شركات السمسرة في الاسهم ، تستطيع ان تسحب منهم بشكل مباشر و شركات آخرى لا تسمح بذلك و يتم التعامل فقط عن طريق البنك و الفوركس هو الحالة الثانية فقط .

بالتوفيق

التوقيع

حلم المليون

الكلمات الدلالية (Tags)
أنت, تشمل, نجيب, ونحن

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية