• 3:54 مساءاً

أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية )

Like Tree487Likes

عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
على الجوك is on a distinguished road
افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )
3331#
13 - 04 - 2012, 11:18 PM
معلش انا طولت عليكو! يعنى مصاريف التحويل نسبه مئويه ولا هيا كمية اموال ثابته ؟
يعنى ال 100 عليها 40$ وال 1000 عليها 40$ بردوا !

ثانيا والاهم : انا طالب ومن مصر يعنى العمليه تعبانه جدا ! بس انا عندى فكره وارجو ردكم فيها
بم ان انا ماقدرش اوفر 1000 $ اللى اقوم بيهم حساب يشتغل بجد انا اقدر استلف لحد 20 الف جنيه يعنى حوالى 3000 $ .
السؤال بقى : ممكن ادخل بيهم حساب لمدة اد ايه فى استراتيجيات انتحار يعنى بالبلدى "يا قاتل يا مقتول" واحقق منهم ربح حوالى 1000 @ دولار وارجع اسحبهم وارد السلف ومنها ابقى وفرت مبلغ اقدر افتح بيه حساب ؟
وطبقا للكلام ده انا مينفعش يا قاتل يا مقتووول لازم يبقى قاتل بس لان مقتووول فى الفوركس = مقتوووول onreal !!
على الجوك غير متواجد حالياً  

الصورة الرمزية الدعم الفني
الدعم الفني للاعضاء

الدعم الفني is on a distinguished road
افتراضي رد: أنت تسأل ونحن نجيب ( خاص بالاستفسارات عن سوق العملات الدولية - الفوركس )
3332#
14 - 04 - 2012, 11:42 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على الجوك مشاهدة المشاركة
معلش انا طولت عليكو! يعنى مصاريف التحويل نسبه مئويه ولا هيا كمية اموال ثابته ؟
يعنى ال 100 عليها 40$ وال 1000 عليها 40$ بردوا !

ثانيا والاهم : انا طالب ومن مصر يعنى العمليه تعبانه جدا ! بس انا عندى فكره وارجو ردكم فيها
بم ان انا ماقدرش اوفر 1000 $ اللى اقوم بيهم حساب يشتغل بجد انا اقدر استلف لحد 20 الف جنيه يعنى حوالى 3000 $ .
السؤال بقى : ممكن ادخل بيهم حساب لمدة اد ايه فى استراتيجيات انتحار يعنى بالبلدى "يا قاتل يا مقتول" واحقق منهم ربح حوالى 1000 @ دولار وارجع اسحبهم وارد السلف ومنها ابقى وفرت مبلغ اقدر افتح بيه حساب ؟
وطبقا للكلام ده انا مينفعش يا قاتل يا مقتووول لازم يبقى قاتل بس لان مقتووول فى الفوركس = مقتوووول onreal !!

ولا يهمك يا غالي بالنسبه للسوؤال الاول فمصاريف الحواله تكون ثابته مهما اختلف المبلغ موضع الحواله

....

وبالنسبه للموضوع الثاني فلا يوجد شئ بالفوركس اسمه قاتل بس !! للاسف

لازم تتقتل فالسوق مكسب وخساره

ونصيحه مني تجاره العملات العالميه تحمل قدرا عالي جدا من المخاطر واستخدام الرافعه الماليه يزيد من احتمالات الخساره ,فضلا ادرس الموضوع جيدا قبل الخوض في مثل هذه التجربه

تقبل تحياتي
الدعم الفني غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية dr_mro
عضو برونزي
الصورة الرمزية dr_mro

خبرة السوق: 3 الى 5 سنوات
dr_mro is on a distinguished road
3333#
15 - 04 - 2012, 02:49 AM
السلام عليكم
من فضلكم كنت عاوزز أسأل عن أحسن بنك في مصر نفتح فيه حساب دولاري .. الافضل يتوافر فيه التعامل الإلكتروني و فتح الحساب بمبلغ قليل ، و كذا أقل مبلغ لازم نسيبه في الحساب عشان ما يغلق
شكرا
dr_mro غير متواجد حالياً  
عضو جديد

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
على الجوك is on a distinguished road
3334#
15 - 04 - 2012, 04:52 AM
سيبك من قاتل ومقتول انا فى السؤال الاصلى انا عارف ان نسبة المخاطره موجوده اللى اقصده لو اتبعت استراتيجية مخاطره بناء على انباء واضحه فى التحليل الاساسى كمعدلات التوظيف والاخبار القويه فى السوق واللى حضراتكم اعلم منى بيها اقدر احقق منها ربح عالى فى مدة قد ايها بحيث انى اقدر ارد الفلوس اللى استلفتها واكون كونت مبلغ اقدر اتاجر بيه ! مش معناه انى لازم اضمن المكسب !
على الجوك غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية dr_mro
عضو برونزي
الصورة الرمزية dr_mro

3335#
15 - 04 - 2012, 04:51 PM
اقتباس:
سيبك من قاتل ومقتول انا فى السؤال الاصلى انا عارف ان نسبة المخاطره موجوده اللى اقصده لو اتبعت استراتيجية مخاطره بناء على انباء واضحه فى التحليل الاساسى كمعدلات التوظيف والاخبار القويه فى السوق واللى حضراتكم اعلم منى بيها اقدر احقق منها ربح عالى فى مدة قد ايها بحيث انى اقدر ارد الفلوس اللى استلفتها واكون كونت مبلغ اقدر اتاجر بيه ! مش معناه انى لازم اضمن المكسب !

أخي العزيز .. دي مجرد نصيحة
اللي يدخل الفوركس بالطريقة دي هيخسر هيخسر ..
إنت ممكن تضاغف " أو تدبل " الحساب في يوم .. بس كل ما تزيد نسبة المخاطرة تزيد احتمالات الخسارة .
أنا بقالي 7 شهور بتعلم في الفوركس و بجد كل يوم بتعلم حاجة جديدة
لو تسمحلي أقول لك كام نقطة :
- عدم الخسارة في الفوركس مقدمة عن المكسب و لو دخلت بنسبة مخاطرة عالية و لا قدر الله خسرت مرة يبقى انسى حسابك لأنك هتدخل تاني بعصبية عشان تعوض و تلاقي نفسك خسرت تاني و تالت.
- حط لنفسط هدف منطقي ممكن التحقيق بدون حرقة دم و هي مثلا 25% شهرياً .. رقم متوسك مش كبير و لا قليل .. و لو حققته ما تدخلش السوق تاني .. خد فترة راحة.
- لو لا قدر الله خسرت .. برده خد فترة راحة و ما تدخلش تاني علطول عشان حالتك النفسية بتأثر جدا في قراراتك.
- أهم أهم أهم حاجة في الفوركس هي إدارة رأس المال.
بالتوفيق
dr_mro غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

الراجح من is on a distinguished road
3336#
15 - 04 - 2012, 05:52 PM
لدي سؤال انا قمت بفتححساب تجربي مع شركة افا اف اكس
والحساب التجريبيا علي ما اعتقدبمبلغ 100 الف دولالر
السئال الان انا علي برنامج الميتاتريدر 4عندما اريد شراء لعملةما اضغط بشكلمزدوج علي زوج العملات وادخل الامر سواء كان البيع او الشرا
وهذا يعرف باسم دخول السوق خروج السوق بيكون متي ؟ وارجو التطبيق ع برنامج الميتاريدر
ثايا
اريد ن اعرف الطريقة المثلي لقرارة سعر العملةمع الاحاطة باني قرات الكثيرمن المواضيع التي تنتاول شرح كسيفية قراءة اسعار الصرف ولكن المشكلةان سعر صرف العملة بيكونمكون بعض الاحيان من 6 ارقاةمثال
1.35077 بوينت
كيفة قرارةمثل هذا الرقم
اخيرؤا كيف اعرف رصيد حسابي وما ربحتةوما خسرتة من خلال برنامج الميتايتريدر
الراجح من غير متواجد حالياً  
الدعم الفني للاعضاء

3337#
15 - 04 - 2012, 06:21 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mro مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
من فضلكم كنت عاوزز أسأل عن أحسن بنك في مصر نفتح فيه حساب دولاري .. الافضل يتوافر فيه التعامل الإلكتروني و فتح الحساب بمبلغ قليل ، و كذا أقل مبلغ لازم نسيبه في الحساب عشان ما يغلق
شكرا
اي بنك في مصر يقبل فتح حساب بالدولار افضل البنوك الممكن التعامل معها عبر الانتر نت والتعاملات الاجنبيه هو الاهلي سوسيتيه جنرال

اقتباس:
عزيزي هذه الحسابات خاصه بك وحدك .... يتيح لك السوق عمل تدبيله يوميه لو اردت

ولكن للاسف نسبه المخاطره سوف تتعدى 80 % من الحساب

بأمكانك عمل ربح متوسط 20 % من الحساب بمخاطره قليله جدا شهريا

والحصول على مضاعفه كل 3 شهور تقريبا بمخاطره تعتبر معتدله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الراجح من مشاهدة المشاركة
لدي سؤال انا قمت بفتح حساب تجربي مع شركة افا اف اكس
والحساب التجريبيا علي ما اعتقدبمبلغ 100 الف دولالر
السئال الان انا علي برنامج الميتاتريدر 4عندما اريد شراء لعملةما اضغط بشكل مزدوج علي زوج العملات وادخل الامر سواء كان البيع او الشرا
وهذا يعرف باسم دخول السوق خروج السوق بيكون متي ؟ وارجو التطبيق ع برنامج الميتاريدر
ثايا
اريد ن اعرف الطريقة المثلي لقرارة سعر العملةمع الاحاطة باني قرات الكثيرمن المواضيع التي تنتاول شرح كسيفية قراءة اسعار الصرف ولكن المشكلةان سعر صرف العملة بيكون مكون بعض الاحيان من 6 ارقاةمثال
1.35077 بوينت
كيفة قرارةمثل هذا الرقم
اخيرؤا كيف اعرف رصيد حسابي وما ربحتةوما خسرتة من خلال برنامج الميتايتريدر

الف هلا بالغالي

عزيزي للتعرف على اسس التعامل في سوق العملات الاجنبيه فضلا اتبع المواضيع التعليميه التاليه

دلـيـل المـوضـوعـات التعـلـيـمـيــة

-تابع كل ما يحدث في سوق العملات باللغة العربية مجانا
-
عضو جديد

على فارس is on a distinguished road
3338#
16 - 04 - 2012, 03:01 PM
معلومات مفيدة
بارك الله فيكم
على فارس غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية dr_mro
عضو برونزي
الصورة الرمزية dr_mro

3339#
17 - 04 - 2012, 01:09 AM
عندي سؤال في منصة الجي تي إس
ايه فايدة أوبشن " Trailing stop "
و ازاي نستفيد منه ؟
يا ريت لو بمثال .. و شكراً
dr_mro غير متواجد حالياً  
الدعم الفني للاعضاء

3340#
17 - 04 - 2012, 06:53 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mro مشاهدة المشاركة
عندي سؤال في منصة الجي تي إس
ايه فايدة أوبشن " Trailing stop "
و ازاي نستفيد منه ؟
يا ريت لو بمثال .. و شكراً
اهلا وسهلا بالغالي

هذه الخاصيه تتيح للمستخدمين ملاحقه ارباحهم كلما تحرك السعر في اتجاهك

يعني مثلا انو انت دخل صفقه شراء لليورو عند سعر 1.3400

وقمت انت بوضع استوب 1.3380 والتريلينج ستوب 20 نقطه فبمجرد ارتفاع السعر الى 1.3400 رح تقوم المنصه مباشره بنقل الاستوب خاصتك الى نقطه الدخول ورح تحافظ على ارباحك كلما ارتفع السعر

وهذ مثال لكيفيه استخادمه

الكلمات الدلالية (Tags)
أنت, تشمل, نجيب, ونحن

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية