• 8:31 صباحاً

لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin

Like Tree46Likes

موقوف

fazoo is on a distinguished road
افتراضي رد: لم قسم للوسطاء الماليين كن وسيط نفسك sokacoin
11#
03 - 09 - 2016, 11:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو بكر المصري مشاهدة المشاركة
كلامك نظري يا استاذنا .معذرة
طيب كلمنى انت فى العملى
لابد للوسيط ان يكون عنده ملائة مالية
محتاجينها فى اية قولى احنا كل اللى عايزينة وسيلة سحب يعنى فرضا مطلوب مننا فيزا نسحب عليها اغلب الانواع دى بتبتدى من 20 سنت ان كانت اونلاين وتصل حتى 50 دولار ان كانت بلاستيكية تصلك الى باب بيتك وبالطبع هناك اقل واكثر لكن اتحدث عن المتوسط العام مثلا شخص يريد فيزة تصلة الى باب منزلة بخدمة بريد مستعجل ستكلفة مثلا 20 دولار زيادة ما المشكلة ؟
وكذلك عدة حسابات الكترونية وارضيه . وبطاقات فيزا وبطاقات مدفوعة وبعض هذه الحسابات الاكترونية لابد ان يكون مضى عليها فترة من الزمن وحجم تداول معين حتى يحصل على خدمات وعروض اكبر من البنك وترتقي عضويتة
لية كل دة اغلبنا محتاج وسيلة سحب لبنك الكترونى او اتنين لا اكثر فى الغالب سكريل مثلا او نتلر والاتنين مثلا منهم فيهم زى ما انت عارف او غيرها من وسائل السحب والايداع على حسب احتياج كل شخص يبقى مش محتاج حسابات بالجمع وبطاقات بالجمع بردة وبعدين ترقية العضوية مبالغ فى حساب العضو بالتالى هو مستفيد بيها واغلب البنوك الالكترونية مثلا او نوع الفيز محدودة فى مسئلة الترقية حتى لا يظن احد اننا نتعامل فى مبالغ ضخمة لا ابدا اغلبنا يتعامل فى اكثر من تلك المبالغ التى تحدثنى عنها فى الاساس
. وعلى رأي الاستاذ رضا ( مكنش حد غلب )
ما احنا قولنا بلاش كلام نظرى ونعرف ليه ماكنش حد غلب
وايضا معظم الوسطاء بيكونو مشغلين واحد معاهم من الثقات . زوجة مثلا او ابن . للحالات الطارئة .
طيب اية رأيك مثلا لو اتاخد فى قضية غسيل او توظيف مثلا او البنك الالكترونى نصب زى ليبرتى ريسيرف او اللى معاة فى الحالات الطارئة دى نصب عليه اساسا او شريكة حصل بينهم مشاكل زى ما حصل مع واحد من اكبر الوسطاء الماليين العرب دون ذكر اسامى يمكن انت تعرفة وبردك ماتقولش بس طبعا انت عارف حصل اية رفض الدفع يمكن لاكتر من شهرين وتبادل اتهامات بينة وبين شريكة وكل واحد فيهم يقولك لا انا مليش ذنب الشريك هو السبب والناس تقولهم واحنا مالنا
وبعدين الوسطاء حجم تعاملاتهم كبير فمش محتاج ينصب عليك في 1000 $ ولا 2000$ دولار نظير انه يخسر اسمه واستمراريته في السوق
فية وسطاء اعرفهم كانوا بينصبوا فى 1 دولار نعم واحد دولار فقط لا غير طيب فية ناس بتتعامل فى مبالغ كبيرة ايوة تمام هل تقصد انك هتتعامل مع الناس دى يعنى هتجيبهم من خارج المنتدى وتتعاقد معاهم ما هو مش معقولة اجيب اى واحد واقولة اتفضل دا مش محتاج ينصب عليك فى 1000 ولا 2000 قولنا بلاش كلام نظرى صح؟
ان كان كدة ليه حتى اكبر الوسطاء العرب ملزمون بمبلغ تأمين وبعضهم لايضع اكثر من 2000 دولار مثلا دة لية امال فين اسمة وسمعتة
الفلوس هى الضمان مش شرط انة يسرقنى لكن ممكن يتحط فى ورطة او غلطة وتروح فلوس الناس

. وبعدين هو بيكون مأمن نفسه من اي حد يتبلى عليه . على العموم الوسيط زي التريدر . لازم يكون له شخصية خاصة . وبعدين ماهي شركات الفوركس نفسها ممكن تنصب علينا . حنعمل ايه ساعتها
مأمن نفسة من الاعضاء انفسهم ولا من الجهات الامنية ولا من مين بالظبط
وشخصيتة الخاصة هتنفعنى ب اية ماهو النصابين بردك ليهم شخصية خاصة وعادة بيكونوا معروفين عشان نتعامل معاهم اساسا
وموضوع ان شركات الفوركس ممكن تنصب علينا هل دة مدعاة ان لا نتخذ الحيطة والحذر

.
الرد بالاحمر فى الاقتباس
fazoo غير متواجد حالياً  

عضو فـعّـال

ابو بكر المصري is on a distinguished road
12#
04 - 09 - 2016, 12:21 AM
2- انا طلبت من سنتين بطاقة نتللر ودفعت ال13 $ حتى الان لم تصل . والاهم ان احتياجنا للوسطاء غالبا بيكون للايداع وليس للسحب .

3- تعدد الوسائل بالنسبة للوسيط لخدمة اكبر عدد من العملاء وليس عميل او اثنين زي ما

تكون فاتح سنترال وجايب خط فودافون وخط اتصلات وخط اورنج عشان تستفيد من

عروض كل شركة رغم ان خط واحد يكفيك .

5 _ بقولك زوجة او ابن او اخت وغالبا لا يفصح عن ذلك لكن هو بيعمل كده احياطي .

6- انا قلتلك ان اللي عاوز يحول المبلغ الكبير حتى لو وسيط قديم لابد من تقسيم المبلغ

على دفعات .

وعملية التحويل بتتم في غضون ساعة او اتنين من استلامة .

وبعدين عاوز قولك حاجة

لو واحد بيحولك حوالة بريدية ايه الغلط في كده وان تعددت حواللاته الشهرية . واحد

بيحول فودافون

كاش عدة مرات في الاسبوع . ماهي الخدمة اصلا اتعملت عشان كده .

خلي بالك ان نصف حجم تعاملاته فقط هو اللي بيكون ظاهر والباقي اون لاين محدش من

الاجهزة الرقابية في الدول العربية يقدر يشوفه.

صدقني الرقابة الان اصعب مما مضى .

ابو بكر المصري غير متواجد حالياً  
موقوف

13#
04 - 09 - 2016, 02:09 AM
اقتباس:
مش عارف فين واحد واربعة عشان ارد عليهم بس مش مشكلة
2- انا طلبت من سنتين بطاقة نتللر ودفعت ال13 $ حتى الان لم تصل . والاهم ان احتياجنا للوسطاء غالبا بيكون للايداع وليس للسحب .

ناس كتيرة مابتوصلهاش البطايق دى اساسا او على الاقل بتتأخر بسبب مشاكل البريد وحلها بيكون بخدمة البريد المميز بمصاريف زيادة 20 ولا حتى 30 دولار مش مشكلة اقل بكتيييير من عمولة وسيط فى معاملة واحدة فقط
وبعدين فية طرق للايداع زى السحب مش مشكلة واقل بكتير بردك من عمولة الوسيط يبقة اية الداعى

3- تعدد الوسائل بالنسبة للوسيط لخدمة اكبر عدد من العملاء وليس عميل او اثنين زي ما

تكون فاتح سنترال وجايب خط فودافون وخط اتصلات وخط اورنج عشان تستفيد من

عروض كل شركة رغم ان خط واحد يكفيك .

ولما انا خط واحد يكفينى مالى انا اساسا بالوسيط يعنى انا بشتغل على موبينيل ايه لازمتى لما اتعامل مع وسيط معاه موبينيل وفودافون واتصالات
انا محتاج لسكريل او بايزا للتعامل مع شركة الفوركس يبقي هيفدنى ب اية ان معايا وسيط بيتعامل فى البيرفكت مونى و اوكى باى وبيتكوين ودوجى كوين ....الخ والبروكر او البروكرز اللى بتعامل معاهم لايستخدموا تلك الوسائل او يوفرولى وسيلة تناسبنى فلم الحاجة لوسائل اخرى
احنا هنحط معلومات تخص كل وسيلة سحب وايداع وكل واحد يتعلم ويتعامل مع الوسيلة اللى تناسبة مالوا هو ببقية الوسائل؟

5 _ بقولك زوجة او ابن او اخت وغالبا لا يفصح عن ذلك لكن هو بيعمل كده احياطي .
بردك استفدت انا اية ممكن يكونوا نصابين زية واساسا لية بنفرض النصب الراجل اتعثر اتقبض علية البنك الالكترونى افلس زى قصة الليبرتى ريسيرف اللى قولتلك عليها كل دة هيتعمل فيه ايه

6- انا قلتلك ان اللي عاوز يحول المبلغ الكبير حتى لو وسيط قديم لابد من تقسيم المبلغ

على دفعات .

وعملية التحويل بتتم في غضون ساعة او اتنين من استلامة .

وبعدين عاوز قولك حاجة

لو واحد بيحولك حوالة بريدية ايه الغلط في كده وان تعددت حواللاته الشهرية . واحد

بيحول فودافون

كاش عدة مرات في الاسبوع . ماهي الخدمة اصلا اتعملت عشان كده .

خلي بالك ان نصف حجم تعاملاته فقط هو اللي بيكون ظاهر والباقي اون لاين محدش من

الاجهزة الرقابية في الدول العربية يقدر يشوفه.

صدقني الرقابة الان اصعب مما مضى .
وليه تحولة او يحولك على دفعات ويتخصم منك عمولة كأنة شريكك فى مالك من الاساس طالما تقدر تحول بنفسك لنفسك فى مرة واحدة وبدون عمولة
وبعدين يعنى ازاى الاجهزة الرقابية فى الدول العربية مايقدروش يشوفوها وان الرقابة دلوقتى اصعب مما مضى
زى مافية طرق تصب فى صالح طرف فيه دايما طرق للطرف الاخر
تطور وسائل الحجب يقابلها بسرعة اكبر وسائل الكشف لانهم بيمتلكوا وسائل عدة تكنولوجية وغيرها بدون افصاح بردك حاجات تشيب
الفلوس بتشترى التكنولوجيا بمنتهى السهولة اه طبعا لحدود بس اللى يهمنا اننا بنتكلم عن الف باء تكنولوجيا متاحة لجميع الاجهزة الرقابية حول العالم
اه ممكن فى امور تانية وبمنتهى السهولة كمان للتخفي بس صعبة جدا على وسيط بيتعامل فى فلوس
وممكن فى لحظة تبقى شريك لوسيط فى قضية غسيل اموال وتخسر فلوسك فى لحظة

ونفسى اعرف كل دة لية عمولات وقصص وافلام عشان اية هو نشر العلم عن كيفية تمكينك من اموالك سحب وايداع كل فيما يخصة من وسائل لها علاقة بشركتة غلط؟

خلاص بقة يبقي نلغى ورشات العمل وكلنا نتعاقد مع مديرين حسابات او مزودى توصيات ونتكلم بنفس المطنق
تتعلم ايه مكنش حد غلب دولة بيستخدموا التحليل الفنى والاساسى والرقمى وحاجات تانية كتير مش هنعرف مش هنعرف

بردك باللون الاحمر
fazoo غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

ابو بكر المصري is on a distinguished road
14#
04 - 09 - 2016, 10:11 AM
شوف يا استاذنا .كلامك ده انت مقنتع بيه بنسبة 100% وانا كذلك مقتنع بكلامي بنسبة 100% فلا داعي لان احاول اقنعك برأيي . كل ما في الامر ان ده كان اقتراح للادارة ولها حرية الموافقه او الرفض . فان وافقوا بها ونعمت وان لا فلم نخسر شيء . فسيبقى الحال كما هو .

سؤالي الاخير لك . ازاي بقا اشحن بنكي الاكتروني ( نتللر )بأقل التكاليف بعد ان اوقفت معظم البنوك بطاقاتها ؟؟

وانتظر منك الحل .
رضا بوند likes this.
ابو بكر المصري غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية Cleric
عضو جديد
الصورة الرمزية Cleric

خبرة السوق: 1 الى 3 سنوات
Cleric is on a distinguished road
15#
04 - 09 - 2016, 10:33 AM
يا اخى الكريم وجود وسيط الكترونى الفائده منه

انه بيقدم اوراق ثبوتيه لاسمه وعنوانه وصوره بطاقته الشخصيه للمنتدى

وبالتالى المنتدى بيعتمده انه وسيط معتمد لديها زى المشرفين

وبكده الاعضاء يتعمله معاه بطمئنان لان المنتدى ضامن للعمليات

وانا بتكلم على المنتدى اللى بيفتح مثل هذا القسم اى قسم البنوك الالكترونيه

لكن انا دلوقت لو جيت اتعملت مع حضرتك او اى حد فى المنتدى عشان يشحنلى نتلر مثلا

اعرف عنك غير ان اسمك المستعار الاسد المرعب او حزلقوم حتى

قسم البنوك الالكترونيه مفيد جدا للاعضاء ولكنه يفتح لادراه المنتديات مشاكل بدون انتفاع

ولذلك لا تقوم معظم المنتديات بدعمه وان كان ممكن التغلب على العقبات باضافه شروط

لاعتماد الوسيط ولذلك لاهميه هذا القسم فى الوقت الحاضر نتيجه تعنت البنوك الحكوميه فى التحويلات

التوقيع

Cleric غير متواجد حالياً  
موقوف

16#
04 - 09 - 2016, 10:54 AM
اقتباس:
شوف يا استاذنا .كلامك ده انت مقنتع بيه بنسبة 100% وانا كذلك مقتنع بكلامي بنسبة 100% فلا داعي لان احاول اقنعك برأيي . كل ما في الامر ان ده كان اقتراح للادارة ولها حرية الموافقه او الرفض . فان وافقوا بها ونعمت وان لا فلم نخسر شيء . فسيبقى الحال كما هو .

سؤالي الاخير لك . ازاي بقا اشحن بنكي الاكتروني ( نتللر )بأقل التكاليف بعد ان اوقفت معظم البنوك بطاقاتها ؟؟

وانتظر منك الحل .
ولما بالنهاية وصلنا للقناعة دى وان كل واحد مقتنع بكلامة وخلاص يبقي كنا بنتناقش لية
النقاش للرد على وجهات النظر نقطة نقطة وليس للتنحى عن جميعها والاكتفاء انا مقتنع وخلاص
اقولك لماذا اتخذت قرار الشراء تقول لى اسباب فنية اساسية رقمية لكن هل ينفع نقول لا انا مقتنع وخلاص انة صاعد

بالنسبة لنتلر اولا وقبل اى شئ لست بخبير ولكن احد ممن يمكن ان يدلو بدلوة فى عالم السحب والايداع واعتقد ان هناك بالمنتدى وخارجة من هم اعلم منى بكثير فى تلك الامور وكل ما هنالك هو تجميع للمعلومات من هنا وهناك لنحقق الخلاصة المفيدة بالاخير
لنعود ثانية لنتلر كنت سمعت ان ال cib بتسمحلك بكارت بضمان شهادة استثمار احد الفروع نجح فية احد الشباب فى الحصول علية بضمان شهادات بقيمة 5000 جنية واخر ب 8000 فى فرع اخر حاول معهم لتقليل المبلغ لكن دون جدوى وماتقوليش حلال ولا حرام لست اهل علم شرعى لافتى ان كنت تراة حرام ارجو الافادة

كمان ممكن تفتح حساب برة مصر اساسا فى دوكاسكوبى مثلا او غيرة من البنوك وبكدة اساسا تقدر ترسل وتستقبل زى ما انت عايزة لان دلوقت ليك بنك يسمح بكل التعاملات من والى

واكيد كمان فيه حلول تانية كتير اقدر اتعرف عليها من خلال كل بنك الكترونى وفحص الخيارات اللى فيه وللاسف لم اتعامل من قبل مع نتلر حتى اعلم عن الطرق البديلة لكنه كلام فى العموم يصلح للكافة فى الغالب

هذة مجرد معلومة من شخص واحد قد تفيد فما بالك بتضافر المعلومات من هنا وهناك وقد تنجح بالاخير فى مبتغاك وقتها لن يكون هناك حاجة لوسيط
هذا ما اقصدة
fazoo غير متواجد حالياً  
عضو نشيط جدا

amindesetif is on a distinguished road
17#
04 - 09 - 2016, 10:55 AM
السلام عليكم
اخى الكريم شكرا على الموضوع و شيئ جميل ان نتناقش من اجل اصراء الفكرة
في اى عملية مالية هناك سحب و شحن
سحب ممكن تسحب على البنك الارضي و هناك نوع من شركات الفوركس توفر كروت خاصة بها
لكن المشكلة الاساسية هى الشحن ؟ هذا هو عمل الوسيط لانه يملك الدولار و انت تحتاج الدولار
amindesetif غير متواجد حالياً  
موقوف

18#
04 - 09 - 2016, 11:00 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Cleric مشاهدة المشاركة
يا اخى الكريم وجود وسيط الكترونى الفائده منه

انه بيقدم اوراق ثبوتيه لاسمه وعنوانه وصوره بطاقته الشخصيه للمنتدى

وبالتالى المنتدى بيعتمده انه وسيط معتمد لديها زى المشرفين

وبكده الاعضاء يتعمله معاه بطمئنان لان المنتدى ضامن للعمليات

وانا بتكلم على المنتدى اللى بيفتح مثل هذا القسم اى قسم البنوك الالكترونيه

لكن انا دلوقت لو جيت اتعملت مع حضرتك او اى حد فى المنتدى عشان يشحنلى نتلر مثلا

اعرف عنك غير ان اسمك المستعار الاسد المرعب او حزلقوم حتى

قسم البنوك الالكترونيه مفيد جدا للاعضاء ولكنه يفتح لادراه المنتديات مشاكل بدون انتفاع

ولذلك لا تقوم معظم المنتديات بدعمه وان كان ممكن التغلب على العقبات باضافه شروط

لاعتماد الوسيط ولذلك لاهميه هذا القسم فى الوقت الحاضر نتيجه تعنت البنوك الحكوميه فى التحويلات

اخى الكريم نحن لانتناقش فى مسئلة وسيط معتمد او وسيط بدون تقديم ضمان لا
نحن هنا نتناقش فى جدوى وسطاء التحويلات من الاساس
اما عن مسئلة تعنت البنوك فهناك حلول كثيرة انت تتخذ قرار هذا خاص بك وانا ايضا لى حق الرد
ونحن هنا نفكر فى ايجاد تلك الحلول لا الاستسلام لفكرة الوسيط وفقط

تستطيع التعامل مع كروت فيزة تصلك الى باب بيتك من مواقع اجنبية شهيرة
تستطيع فتح حساب بنكى فى بنوك عالمية وتجعلها بنوك وسيطة لك فى السحب والايداع ورسومها ستكون موفرة لك ايضا
وغيرها من الطرق فقط ان يدلو كل منا بمعلومة
fazoo غير متواجد حالياً  
موقوف

19#
04 - 09 - 2016, 11:06 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amindesetif مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اخى الكريم شكرا على الموضوع و شيئ جميل ان نتناقش من اجل اصراء الفكرة
في اى عملية مالية هناك سحب و شحن
سحب ممكن تسحب على البنك الارضي و هناك نوع من شركات الفوركس توفر كروت خاصة بها
لكن المشكلة الاساسية هى الشحن ؟ هذا هو عمل الوسيط لانه يملك الدولار و انت تحتاج الدولار
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخى الكريم
ولتلك النقطة تحديدا يوجد بنوك الكترونية تشحنها بطرق عدة سواء من داخل دولتك او من خلال الاعتماد على بنك يلعب لك دور الوسيط فى دولة اخرى مثل دوكاسكوبى على سبيل المثال وهناك من اتخذ تلك الخطوة بالفعل
fazoo غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية رضا بوند
عضو جديد
الصورة الرمزية رضا بوند

رضا بوند is on a distinguished road
20#
04 - 09 - 2016, 11:37 AM
انا قرات اغلب ردودك يا معلم fazoo

بس فى نقطه انت مش واخد بالك منها انه اعضاء كتير جدا وخاصة الناس الجديده متعرفش كل الكلام اللى انت بتقوله ده والوسيط بالنسبه ليهم هو احسن طبعا علشان هو بيسهلهم حاجات كتيره جدا واصاد التسهيلات دى لازم بياخد عموله طبعا
فى منهم اللى بيستغل بياخد عموله كبيره وغيرهم بياخد العموله المناسبه
انا مثلا يا معلم شغال بالويب والبيرفكت مونى بس
كان عندى حساب فى سكريل لكن مشكلة التفعيل بقا انت عارف حوارات كتيره
فضلت البيرفكت والويب لانهم اسهل فى التعامل وبتشتغل من غير ما تفعل حسابك ولا حاجه
خلاصة الكلام
لو مكنتش الناس محتاجه للوسيط مكنش اصلا بقا فيه وسطا للبنوك الالكترونيه
انا بتعامل مع الناس دى من فتره مش قليله وزى ما قلتلك فيهم وفيهم
الكلام كتير فى الموضوع كل ما اقلب دماغى كده بيطلعلى حاجه
استنانى الف دماغى لفتين كده وشوف هتنزل ايه واكتبه
استنانى يا معلم فى اللفه الجايه على ايدك اليمين كده وانت داخل جنب الكوبرى

التوقيع

حساب المعلم رضا بوند فى شركة نورد

4161244

gzok7pc

الشركه nordfx

رحله لجزيرة الهشاكاكا