• 7:02 مساءاً

سؤال بسيط

Like Tree13Likes

عضو فـعّـال
هيثم احمد is on a distinguished road
17 - 03 - 2019, 12:51 PM
هيثم احمد غير متواجد حالياً  
افتراضي السؤال ايلى حير الجميع؟
بدايه انا خبرتى 9 سنين فى الفوركس مريت فيهم بحاجات كتير لكن لفت نظرى حاله الجدال الموجوده بين الاعضاء القدامى والجدد من حيث امكانيه الربح من السوق وانا سبق اعتزلت الفوركس وحاليا بفكر ارجع لكن بفكر مختلف الحقيقه حاله الجدال دى مكنتش موجوده ايامى عشان الكل كان بيطلع نفسه بيكسب حتى ايلى بيخسرو المهم انا من وجه نظرى ان مفيش 100 طريقه للربح هما سكتين حد فاهم السوق ازاى بيمشى فبيكسب وحد مش فاهم السوق ازاى بيمشى فبيحاول يحلل العشوائيه ايلى شايفها قدامه ودى ليها مليون سكه مؤشرات وجان وفللك وحدسك كمضارب بيقع برده مع العشوائيه والتبريدات والتحليل الفنى ده حتى اداره راس المال بتقع تحت بند العشوائيه لاانها مش بتتحسب على اساس صح لاانك بتبقى فاهم حجم المخاطره فى الصفقه لكن مش فاهم نسبه نجاح الصفقه اصلا فطبعا انت عشوائى وبتفشل فى النهايه المشكله فى الحياه والفوركس ان ايلى بيسلك طريق غلط عمره مابيوصل وده بيبقى حق عليه مش ظلم لاانه هو ايلى اختار يسلك الطريق ده طيب خلينا نبص لااصحاب الطريق الاول ايلى هما فاهمين ازاى السوق بيمشى انا ايلى اعرفه ان طالما عمله اقوى من عمله يبقى اكيد هيصعد على المدى القصير وده متغير من يوم ليوم وده فعليا ايلى بنشوفه قدامنا فى الشارت كل يوم لكن مبنفهمش ليه وازاى ؟
فى اراء كتير الفوليوم والماركت بروفايل والماركت ديبث والفوت برينت وحاجات كتير لكن الغريب مفيش ولا ماده على الانترنت بتشرحها بشكل يخلينا نفهم ليه السوق بيصعد وبيهبط ؟ اتمنى لو حد عنده اجابه او اضافه تفيدنا ياريت يتفضل بالمشاركه

عضو نشيط

مصطفى555 is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال بسيط
2#
17 - 03 - 2019, 01:39 PM
موضوع جميل انا ايضاً معتزل الفوركس من سنوات لأنى كنت قررت البحث عن مجال آخر واتعجب كل العجب فيمن يستمر فى مجال هو يخسر فيه على امل انه يربح وصح كلامك على ايامنا كان كل الناس بيطلعوا انفسهم كسبانين شئ مضحك يبدو ان كونك خاسر فهذا مثل الفضيحة لذلك لا أحد يعترف بخسارته الا نادراً واعتزلت ايضاً منتديات الفوركس بسبب تدنى مستوياتها وانتشار اصحاب المصالح والنصابين على ايامنا كان اصحاب الاى بى والوكلاء يختبئون ولا يظهرون الا عندما يراسلونك على الخاص لعرض خدماتهم اما الان فالموضوع اصبح عام منتشر ناهيك عن المدافعين عن النصابين من اصحاب المصالح كل ده خلانى اكره منتديات الفوركس رغم انى قضيت فيها اجمل ايام حياتى فى 2011 ومازلت اتذكر اول كورس درسته فى المنتدى الاخر اقسم انها كانت ايام جميلة جداً لولا كثرة اصحاب المصالح والمستفيدين ومن يضللون الناس ... انا ايضاً فكرت الرجوع مرة أخرى بفكر مختلف لكن عن موضوع الماركت بروفايل فهو يبدو انه موضوع غامض كان فيه جماعة يختصون انفسهم بشرحه ويبيعون شرحهم بمقابل مادى ظناً منهم انهم هم المصدر الوحيد له لكن على كل حال الماركت بروفايل هو معرفة السيولة وهو موجود فى الاسهم ومع ذلك تجدهم يخسرون لذلك فأنا اعتقد ان السر ليس فى ماركت بروفايل ولا غيره وما زلت اعتقد ان السر ابسط من ذلك
هيثم احمد likes this.

التوقيع

مصطفى555 غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

tarik113 is on a distinguished road
3#
17 - 03 - 2019, 06:31 PM
السوق تغير عن زمان و انت شايف المنتديات ايضا تغيرت لكن رايي ان سوق السبوت وضع لخسارة الناس و الرافعة المالية التي يفرح بها و يدافع عنها الكثير من الناس لا يعرفون بانها تعمل ضدهم و انها وضعت لكي يخسروا بسرعة و انهم يتداولون في سوق وهمي لان السوق الحقيقي لا وجود للرافعة فيه
لم اسمع عن شخص حقق ثروات من سوق الفوركس لكني سمعت عنهم في سوق الاسهم

التوقيع

وما من كــاتب إلا سيفنى … ويبقى الدهر ما كتبت يداه
فلا تكتب بكفك غير شىء … يسرك يوم القيامه ان تراه

اللهم اني أستغفرك وأتوب اليك عددَ ما خَلَقت اللهم إني أستغفرك وأتوب اليك مِلء ما خَلَقت اللهم إني أستغفرك وأتوب اليك عدد كل شيء وملء كل شيء
tarik113 غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

4#
17 - 03 - 2019, 07:15 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarik113 مشاهدة المشاركة
السوق تغير عن زمان و انت شايف المنتديات ايضا تغيرت لكن رايي ان سوق السبوت وضع لخسارة الناس و الرافعة المالية التي يفرح بها و يدافع عنها الكثير من الناس لا يعرفون بانها تعمل ضدهم و انها وضعت لكي يخسروا بسرعة و انهم يتداولون في سوق وهمي لان السوق الحقيقي لا وجود للرافعة فيه
لم اسمع عن شخص حقق ثروات من سوق الفوركس لكني سمعت عنهم في سوق الاسهم
المنتديات تغيرت بسبب عجز الكثير عن مجاره السوق وده مش بسبب السوق لكن بسبب نقص المعلومات عن كيفيه تحرك الاسعار وده الواقع يعنى كانو دايما بيقولو خلى صفقاتك مع الاتجاه وادخل صفقاتك مع تحليل فنى قوى مرتكز على اكتر من اداه لكن اكتشفنا انها كلها احتمالات شبه متساويه ومش هتديلك الافضليه حتى مع اداره راس المال بس عشان ميبقاش الموضوع تشائم احنا محتاجين نكتشف اداه جديده او معلومه حتى لو بمقابل مادى تدينا نسبه نجاح للاستمرايه فى السوق فقط مش بندور على نسبه نجاح عاليه او خرافيه لكن نسبه تمكننا من الاستمراريه بشكل فعال وانا اعتقادى ان السر كله يكمن فى الفوليوم وهقول ليه السبب فى المشاركه الجايه
عضو نشيط

goggo is on a distinguished road
5#
17 - 03 - 2019, 07:25 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم احمد مشاهدة المشاركة
المنتديات تغيرت بسبب عجز الكثير عن مجاره السوق وده مش بسبب السوق لكن بسبب نقص المعلومات عن كيفيه تحرك الاسعار وده الواقع يعنى كانو دايما بيقولو خلى صفقاتك مع الاتجاه وادخل صفقاتك مع تحليل فنى قوى مرتكز على اكتر من اداه لكن اكتشفنا انها كلها احتمالات شبه متساويه ومش هتديلك الافضليه حتى مع اداره راس المال بس عشان ميبقاش الموضوع تشائم احنا محتاجين نكتشف اداه جديده او معلومه حتى لو بمقابل مادى تدينا نسبه نجاح للاستمرايه فى السوق فقط مش بندور على نسبه نجاح عاليه او خرافيه لكن نسبه تمكننا من الاستمراريه بشكل فعال وانا اعتقادى ان السر كله يكمن فى الفوليوم وهقول ليه السبب فى المشاركه الجايه
اخي سوق الفوركس لا يوجد فيه فوليوم و انا لا اتكلم عن فوليوم التكات تبع الميتاتريدر و الذي اصلا يكون مضروب و كل شركة يكون اللي عندها مختلف عن الاخرى انا اتكلم عن الفوليوم مثل اللي موجود في سوق الاسهم و سوق الفيوتشر لان هذه الاسواق مركزية و فيها فوليوم حقيقي عكس سوق السبوت اللامركزي و الوهمي فعلا
goggo غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

6#
17 - 03 - 2019, 10:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goggo مشاهدة المشاركة
اخي سوق الفوركس لا يوجد فيه فوليوم و انا لا اتكلم عن فوليوم التكات تبع الميتاتريدر و الذي اصلا يكون مضروب و كل شركة يكون اللي عندها مختلف عن الاخرى انا اتكلم عن الفوليوم مثل اللي موجود في سوق الاسهم و سوق الفيوتشر لان هذه الاسواق مركزية و فيها فوليوم حقيقي عكس سوق السبوت اللامركزي و الوهمي فعلا
انا برده بتكلم على الفوليوم ده وكنت هقوله فى مشاركه وانت سبقتنى
عضو جديد

عبده المصرى is on a distinguished road
7#
17 - 03 - 2019, 10:22 PM
سوق الفوركس كما هو لم ولن يتغير الذى تغير بالفعل النفوس والكائنات البشرية مما عاصر الفوركس قديما سيجد كم الفرق الاخلاقى بين زمان و الان والاى بى او اللى يدير حساب كان بيدارى داخل حيطان المنتديات لاحساسه ان الذى يحاول ان يعلنه للناس هو جريمة للنصب كان فين وفين عندما نسمع بحالة نصب الان المتواجدون بالفوركس 90 % علماء فوركس 9% يديرون حسابات واىبيهات 1 % متدوالين شوفت اسماء بخلال شهرين كان بيسأل عن ازاى يسطب ميتا تريدر وغضون ايام كانت له قناة تليجرام واكثر من 2000 متابع وكاتب خبرة 15 سنة فوركس والكثير على شاكلته الفوركس هو الفوركس لم ولن يتغير المهم خططك ايه وقناعتك الشخصية بمقدار ماذا تحتاج منه ......
عبده المصرى غير متواجد حالياً  
عضو فـعّـال

8#
17 - 03 - 2019, 10:24 PM
كنت بتكلم على الفوليوم وجاتلى الفكره الصراحه من العملات الرقميه كنت بشوف ارتفاع سعر اى عمله رقميه بيكون مترافق معاه ارتفاع فى حجم الفوليوم وينخفض حجم الفوليوم فينخفض السعر بس يبقى السؤال هل ده يمكن تحقيقه على العملات عن طريق الفيوتشر او هناك اختلاف وايه هيا الاداه ايلى هتقدر تعرفنا زياده الفوليوم قبل تاثر الاسعار هل الكلام النظرى ايلى بقوله قابل للتحقيق ولا صعب او فيه معلومات ناقصه
عضو نشيط

GoMan is on a distinguished road
9#
17 - 03 - 2019, 10:51 PM
كثره الخسائر
الشركات التى افلست مثل الباري او النصابه مثل wwm
او المشبوهه مثل fbs

المارجن مؤلم
الفلاش كراشات بفتره 2015-2016

كلها عوامل اخرجت الكثير جداً...طبعا التلغرام والفيس بوك
اسرع بالتجاوب نوعا ما

تشتت الناس...ولكن ما زلت احب المنتديات للامانه
والسبب سهوله البحث
وعدم تشتت الاحاديث

بخصوص الفوليوم...هناك مؤشرات
وهناك عضو كتب عنه من فتره اقل من سنه اسمه
forex5
اجاد الفوليوم وحقق مبلغ عالي جداً واحضر كشف حساب
GoMan غير متواجد حالياً  
عضو نشيط

goggo is on a distinguished road
10#
18 - 03 - 2019, 02:07 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبده المصرى مشاهدة المشاركة
سوق الفوركس كما هو لم ولن يتغير الذى تغير بالفعل النفوس والكائنات البشرية مما عاصر الفوركس قديما سيجد كم الفرق الاخلاقى بين زمان و الان والاى بى او اللى يدير حساب كان بيدارى داخل حيطان المنتديات لاحساسه ان الذى يحاول ان يعلنه للناس هو جريمة للنصب كان فين وفين عندما نسمع بحالة نصب الان المتواجدون بالفوركس 90 % علماء فوركس 9% يديرون حسابات واىبيهات 1 % متدوالين شوفت اسماء بخلال شهرين كان بيسأل عن ازاى يسطب ميتا تريدر وغضون ايام كانت له قناة تليجرام واكثر من 2000 متابع وكاتب خبرة 15 سنة فوركس والكثير على شاكلته الفوركس هو الفوركس لم ولن يتغير المهم خططك ايه وقناعتك الشخصية بمقدار ماذا تحتاج منه ......
اخي كيف ان السوق لم يتغير يعني انت شايف ان السوق الان هو هو نفسه قبل 8 او 10 سنوات انا اتكلم عن حركة السوق و ليس ما يحدث خارجه في المواقع و المنتديات لان هذا لا يهم و لن يزيد او ينقص من حسابك او ارباحك المهم هو حركة السوق فقط و السوق في الوقت الحالي اصبح لا يتحرك الا في رينج صغير و الحركة على الفريمات الكبيرة هي تذبذب في تذبذب عكس ايام زمان
goggo غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى تداول العملات العام

07:02 PM