• 9:55 صباحاً

ما هو سر الفوركس ؟

عضو جديد
HUSSIEN456 is on a distinguished road
27 - 03 - 2010, 07:09 PM
HUSSIEN456 غير متواجد حالياً  
افتراضي ما هو سر الفوركس ؟
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الاخوه الاعزاء اعضاء وزوار ومشرفي هذا المنتدي العظيم...
اسمحوا لي في البدايه ان اعتذر للاخوه المبتدئين امثالي فانا واحد منهم اذا دخلوا علي هذا الموضوع وفي اعتقادهم انهم سيحصلون علي كلمه السر في عالم الفوركس ..بسبب العنوان الذي اخترته للموضوع....انا لا اعرف السر... ولكني باحث مثلكم عنه واتمني من الاخوه الخبراء والمتمرسين ان يدلونا عليه ...ان كان هناك سر!!!! بالاجابه علي هذه الاسئله
1-انا من اكثر من شهر لاهم لي الا تعلم هذا الشئ المسمي بالفوركس علي الاقل 10 ساعات يوميا اقضيها في قراءه المواضيع في المنتديات الخاصه بالفوركس والتحليل الفني والاستراتيجيات لدرجه اني اتخيل احيانا اني ممكن ادي محاضرات في الدعم والمقاومه والترند صديق المتاجر !! والشموع والمؤشرات ..عندي فكره كبيره عن كل حاجه ...خلاص بقيت فيت!! ....ادخل بقي علي الحساب الديمو واحلل الشارت..وادخل شراء او بيع ....الاقي نفسي خسران
قلت لنفسي ....النت مليان استراتيجيات..قرات وحفظت عشرات الاستراتيجيات ..وجربت بعضها علي الديمو...برضه خسرت
طبعا هتقولوا لي انت مش فاهم صح ...جايز جدا اكون مش فاهم صح ...ولكن لما ارسم مؤشر ..او اضع استراتيجيه علي اي شارت وارجع بالشارت لورا واختبر نفسي واقول هنا فرصه شراء او هنا فرصه بيع ..وتطلع توقعاتي صح ...ارجع لاخر الشارت ..الوقت الحالي يعني واتوقع حسب ماشفت في نفس الشارت ان دي ..مثلا ...فرصه شراء اشتري ..وبرضه اخسر..طبعا مش دايما ساعات ثصدق توقعاتي والسعر يتحرك كما توقعت بس مش عارق اذا كانت صدفه ولا لا
السؤال الذي ارجوا من حضراتكم الاجابه عليه هو...هل للفوركس قوانين ونظام او مقدمات توصل لنتائج بمعني لو اخترت كام مؤشر وكام استراتيجيه ودرستهم كويس جدا جدا ..وقرات كل ما كتب عنهم حتي لو اخد مني سنه كامله وطبقتهم بحذافيرهم هنجح فعلا .....ولا هي مساله حظ ومره تصيب ومره تخيب
بمعني اخر ...لو هي مساله دراسه ومتابعه وصبر علي التعلم نكمل فيها
لو حظ ..اشوف حاجه تانيه اضيع فيها وقتي ومجهودي وفلوسي
ارجو ان يكون المعني من الموضوع وصل لحضراتكم
اشكركم شكرا جزيلا واسف جدا علي ضياع وقتكم

الصورة الرمزية ELMAALY
عضو متميز وصاحب افضل استراتيجية
الصورة الرمزية ELMAALY

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
ELMAALY is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هو سر الفوركس ؟
2#
27 - 03 - 2010, 07:24 PM
لا تتوقع أبدا أن احتمال نجاح الصفقة يمكن أن يكون 100% فأي صفقة دخلتها مهما كانت معطياتك فإنه تظل هناك نسبة أن تنجح ونسبة أن تفشل ولا يعني فشل الأولى نجاح الثانية أو الثالثة
إذا كان هناك سر فإنه يكمن في الإدارة السليمة لرأس المال
لا شك أن العلم والخبرة وأؤكد لك على الخبرة هما الوسيلة لتغليب الربح على الخسارة
تقبل ودي وتقديري

التوقيع

استراتجية الشهباء

هذا من فضل ربي

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
ELMAALY غير متواجد حالياً  
عضو جديد

3#
27 - 03 - 2010, 07:40 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELMAALY مشاهدة المشاركة
لا تتوقع أبدا أن احتمال نجاح الصفقة يمكن أن يكون 100% فأي صفقة دخلتها مهما كانت معطياتك فإنه تظل هناك نسبة أن تنجح ونسبة أن تفشل ولا يعني فشل الأولى نجاح الثانية أو الثالثة
إذا كان هناك سر فإنه يكمن في الإدارة السليمة لرأس المال
لا شك أن العلم والخبرة وأؤكد لك على الخبرة هما الوسيلة لتغليب الربح على الخسارة
تقبل ودي وتقديري
اشكرك علي علي مرورك ومشاركتك ونصيحتك
انا لا اطمع ولا اتوقع ان تكون النسبه 100% ...ومستعد اكمل وادرس سنتين كمان لو ضامن ان تصل النسبه الي 75% ....انا عندي الصبر والمثابره وروح التحدي ..لوهيجيب نتيجه في الاخر
لو حضرتك سالتيني عن اهم امنيات حياتي حاليا اقول لك اني اقابل او اشوف حد حقيقي اشتغل وكسب من الفوركس ...
الصورة الرمزية شادي عبده
عضو خبير
الصورة الرمزية شادي عبده

شادي عبده is on a distinguished road
4#
27 - 03 - 2010, 09:26 PM
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

أهلاً بك أخى الكريم

أولاً توضيح بسيط لك , ان الفوركس ( سوق ) من ضمن أسواق المال الكثيرة و الذى يخضع إلى ادوات كثيرة و منها التحليل الفنى و التحليل الاساسى و وظيفتهم توقع السعر المستقبلى و برغم إختلاف الكيفية و لكنهم يتفقون فى الهدف و هو - إلى أين يذهب السعر ؟ ..

التحليل الفنى عبارة عن اداة لاستقراء البيانات المالية السابقة ( الرسوم البيانية ) لتوقع السعر المستقبلى أو إلى أين يتجه السعر ؟

طيب نتكلم عن التحليل الفنى فى قاعدة مهمة جداً فى التحليل الفنى لازم تعرفها و هى تقول ان :

Major Technical Principle : Technical analysis deals in PROBABILITIES NEVER CERTAINTIES.

ترجمة

القاعدة الاساسية فى التحليل الفنى : التحليل الفنى يتعامل مع الاحتمالات و ليس التأكيد .

احتمالات , يعنى نقدر نقول عليه علم الاحتمالات . جميل جداً

دلوقتى اما بتدخل صفقة لازم تجمع أكبر قدر من الاحتمالات على انعكاس السعر أو استكماله للاتجاه السابق و التحليل الفنى موجود فيه ادوات كثيرة جداً تقدر عن طريقها تتوقع إلى أين يتجه السعر , و مش معقولة هتعرف دا كله فى يوم و ليلة بس عايزك تتاكد إنك طالما هاتتعب فى المجال دا و بتتعلم صح يبقى بإذن الله هايعطيك الكثير

بالتوفيق إن شاء الله

التوقيع

حلم المليون
شادي عبده غير متواجد حالياً  
الصورة الرمزية magedsenger
عضو نشيط
الصورة الرمزية magedsenger

خبرة السوق: أقل من 6 شهور
magedsenger is on a distinguished road
5#
30 - 03 - 2010, 04:32 PM
اخى سر كل شئ و الله هو ذكر الله و الاستغفار

طيب تيجى نجرب جرب كده تستغفر ربنا كتير و تذكره كتير ستشعر حينها بالفرق

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً [نوح 10 : 12 ]

وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ [هود : 52]

وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعاً حَسَناً إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ [هود : 3]

بص يا اخ حسين لو اردت المزيد افتح google.com و اكتب ( فضل الاستغفار ) و حينها ستعرف انه الكنز الذى يغفله كثير

التعديل الأخير تم بواسطة magedsenger ; 30 - 03 - 2010 الساعة 04:38 PM
magedsenger غير متواجد حالياً  
عضو جديد

6#
31 - 03 - 2010, 01:22 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magedsenger مشاهدة المشاركة
اخى سر كل شئ و الله هو ذكر الله و الاستغفار

طيب تيجى نجرب جرب كده تستغفر ربنا كتير و تذكره كتير ستشعر حينها بالفرق

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَاراً [نوح 10 : 12 ]

وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَاراً وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلاَ تَتَوَلَّوْاْ مُجْرِمِينَ [هود : 52]

وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعاً حَسَناً إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ [هود : 3]

بص يا اخ حسين لو اردت المزيد افتح google.com و اكتب ( فضل الاستغفار ) و حينها ستعرف انه الكنز الذى يغفله كثير
شكرا جزيلا لحضرتك علي النصيحه الجميله
انا يا اخي العزيز لازلت علي الحساب الديمو يعني مخسرتش حاجه فعليا
ومش هدخل حساب حقيقي الا لما اكسب علي الديمو علي الاقل 70% من الصفقات
المشكله معايا اني ببقي راسم علي الشارت 5 مؤشرات كلهم مديين اشرات شراء اشتري الاقي السعر نزل وبسرعه ..افتح صفقه بيع الاقي البيع بيخسر والشراء بتكسب اقول انا كنت داخل صح الاول اقفل البيع الاقي الشراء بتنزل وهكذا
انا ممكن اعتمد علي توصيات واكسب بس لازم اتعلم التحليل بنفسي الي ان اصل الي السر
الصورة الرمزية محـمد شلبى
عضو فـعّـال
الصورة الرمزية محـمد شلبى

خبرة السوق: أكثر من 5 سنوات
محـمد شلبى is on a distinguished road
7#
31 - 03 - 2010, 02:18 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا من رايى الشخصى ان هذه الاشياء اهم حاجه فى الفوركس
1- التوفيق من الله
2- لا للاستعجال مهما كانت الظروف
3- ادارة راس المال الجيده
4- تعلم الهارمونيك والتحليل الموجى
5- عدم الطمع
6- على قد لحافك شد رجليك

التوقيع

لا تتبع أساليب الأخرين في كيفية كسب المال
محـمد شلبى غير متواجد حالياً  
عضو جديد

شغف الطموح is on a distinguished road
8#
31 - 03 - 2010, 02:52 PM
افعل ااسباب من دراسه وتحليلات واجهد نفسك ولك مجتهد نصيب

لكن اعلم ياعزيزي ان الرزق بيد الله عز وجل

والله ثم والله اهم فتح بيبان الزق البر بالوالدين والصلاة والتقرب الي الله عز وجل

والسلام
شغف الطموح غير متواجد حالياً  

جديد مواضيع منتدى الدروس التعليمية